|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Det er vel på grunn av diplomatskiltene? (bare nysgjerrig)
|
|
|
#2 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg syns de har gjort et svært kontroversielt valg som kronprinspar, og jeg støtter det ikke. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgKongefamilien har ikke diplomatskilter?
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
OK. Jeg ville ha trodd det, men det vet jeg ikke (derfor jeg spør). Kongefamilien har diplomatisk imunitet, så vidt jeg vet? De kan ikke arresteres, bøtelegges etc
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Måtte sjekke. Kongen har i alle fall imunitet (fant ikke noe på de andre i farten), men ikke diplomatisk imunitet (han er i egen klasse)
|
|
|
#7 |
|
Unik
Det er jo ganske stor forskjell på en tilfeldig handeltur, og en daglig rutinemessig køkjøring til skolen på samme tidspunkt hver dag. Uten at jeg skal påberope meg å være en sikkerhetsekspert, hehe.
|
|
|
#8 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgStoresøsters viktigste argument for å flytte over til OIS til høsten er klassestørrelsen. De er 17 i hver klasse der, mot 29 på hennes nåværende skole.
|
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgDet er helt klart forskjell på å lære engelsk (på et godt nivå, for all del) i vanlig skole, og å bruke engelsk som arbeidsspråk. De kunne ha flyttet ut av landet i stedet, men da blir jo nærheten til "folket" enda mer fraværende. Jeg har forståelse for at Ingrid Alexandra utdannes til noe helt annet enn våre barn, på alle mulige måter. Når det er sagt, skjønner jeg jo godt argumentene som er beskrevet over her. Kanskje de kan kompensere ved å sende henne i skolekorps i Asker?
|
|
|
#10 |
|
Unik
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg...men engelsk er da ikke mer arbeidsspråk for de kongelige enn det er for min nabo som er ingeniør og jobber i et internasjonalt firma stasjonert i Norge? Hoveddelen av det kongelige arbeidet foregår i Norge, på norsk.
|
|
|
#11 |
|
This is normal!
|
Enig med Pelle. Jeg synes det er viktigere at et kommende statsoverhode får den dannelse som ligger å gå i den offentlige, norske skolen enn at hun lærer flytende engelsk før hun er 18. Det siste vil kunne oppnås gjennom utenlandsstudier senere (noe hun antakeligvis kommer til å gjennomføre).
|
|
|
|
#12 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgHva Kronprinsparet vurderer er best for Sverre Magnus er én ting, jeg er langt mer negativ til valget de har tatt for Ingrid. Hun er tross alt vår fremtidige monark, og med dette skolevalget fjernes hun i enda større grad fra folket. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Jeg er enig. Min sønn er nå ferdig med fjerde klasse, og er fullstendig i stand til å kommunisere og lese på engelsk. Da han var ferdig med andre klasse forsto han det meste, men kunne ikke bygge gramatikalsk korrekte setninger.
|
|
|
#14 |
|
Sviiisj!!
|
Forskjellen er jo at Ingrid Alexandra kan ta utgangspunkt i at hun kommer til å ha en internasjonal karriere, og kan forberede seg best mulig nå, så trenger hun ikke forbedre engelsken sin når hun en dag trenger det, mens foreldrene til naboen din ikke akkurat kunne anta at sønnen deres ville trenge engelsk som arbeidsspråk når han ble stor. Det er en stor overgang fra å ha engelsk som skolefag, til å bruke det aktivt hele tiden. Det merker jeg veldig godt når jeg underviser studenter, som får panikk av at pensum er på engelsk. Selv om det jo går seg til. Jeg mener bare å si at jeg ikke egentlig synes at det at kongefamilien velger bort vanlig skole er noen kritikk av engelskundervisningen på vanlig skole.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo en ganske stor andel nordmenn som tar høyere utdanning, og mange av disse vil møte engelsk pensum. Jeg synes ikke Ingrid Alexandra er i noen særstilling når det gjelder behovet for å forstå og snakke engelsk godt. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg bryr meg ikke så veldig om dette valget, men jeg har dog tenkt det sammen. Men jeg klarer heller ikke helt å tenke at de har en jobb en gang. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgJeg synes den der "den norske skolen er elendig og langt bak alle andre sammenlignbare land"-mentaliteten bare brer om seg. Tull og tøys.
|
|
|
#18 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kronprinsfamilien og skolevalgDet er sagt mye klokt her. Jeg tenker at vår fremtidige dronning kanskje i større grad vil ha sitt virke utenlands, som representant for Norge, døråpner osv. Jeg tror at den konglige rollen i Norge forandrer seg like mye i takt med resten av verden, som alt annet, til tross for at det er et merkelig sett å organisere oss på. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Det hadde jo vært et bedre argument. Jeg kjenner ikke til Jansløkka, men den er kanskje ganske homogen?
|
![]() |
|
|