Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kronprinsfamilien og skolevalg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-14, 11:57   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Kongefamilien kan forresten velge skoler fritt i Oslo fordi de kan kjøre kongebilen sin fort forbi den eviglange køen fra Asker og det helt uten elbil-skilter! Vi kan jo være litt i harnisk for det også. Nok et fortrinn fremfor vanlige folk.

Det er vel på grunn av diplomatskiltene? (bare nysgjerrig)

Gammel 18-06-14, 11:48   #2
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns de har gjort et svært kontroversielt valg som kronprinspar, og jeg støtter det ikke.

Særlig begrunnelsen virker merkelig, man skulle vel tro at hvis noen skulle kunne kompensere ungene sine for middelmådig undervisning på skolen, så var det kronprinsparet.

Kronprinsparet er ikke privatpersoner, og særlig for Mette-Marit sin del så er det et valg. Haakon ble født kongelig, Mette-Marit gjorde dette valget, og dette valget innebærer en del forpliktelser. At barna går i offentlig skole er for meg en av de uuttalte forpliktelsene. At de bruker det offentlige helsevesenet en annen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 12:04   #3
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Kongefamilien har ikke diplomatskilter?

Gammel 18-06-14, 12:06   #4
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Kongefamilien har ikke diplomatskilter?

OK. Jeg ville ha trodd det, men det vet jeg ikke (derfor jeg spør). Kongefamilien har diplomatisk imunitet, så vidt jeg vet? De kan ikke arresteres, bøtelegges etc

Gammel 18-06-14, 12:13   #5
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

OK. Jeg ville ha trodd det, men det vet jeg ikke (derfor jeg spør). Kongefamilien har diplomatisk imunitet, så vidt jeg vet? De kan ikke arresteres, bøtelegges etc

Måtte sjekke. Kongen har i alle fall imunitet (fant ikke noe på de andre i farten), men ikke diplomatisk imunitet (han er i egen klasse)

Gammel 18-06-14, 12:09   #6
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Nei, de har ikke diplomatskilter. Jeg har da i tillegg sett MM i kø nedover Bygdøy Allé, og da ikke i bussfilen.

Gammel 18-06-14, 12:11   #7
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg har da i tillegg sett MM i kø nedover Bygdøy Allé, og da ikke i bussfilen.

Det er jo ganske stor forskjell på en tilfeldig handeltur, og en daglig rutinemessig køkjøring til skolen på samme tidspunkt hver dag. Uten at jeg skal påberope meg å være en sikkerhetsekspert, hehe.

Gammel 18-06-14, 12:19   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøsters viktigste argument for å flytte over til OIS til høsten er klassestørrelsen. De er 17 i hver klasse der, mot 29 på hennes nåværende skole.

Pluss at all undervisning er på engelsk, det gleder hun seg til.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 12:30   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det er helt klart forskjell på å lære engelsk (på et godt nivå, for all del) i vanlig skole, og å bruke engelsk som arbeidsspråk. De kunne ha flyttet ut av landet i stedet, men da blir jo nærheten til "folket" enda mer fraværende. Jeg har forståelse for at Ingrid Alexandra utdannes til noe helt annet enn våre barn, på alle mulige måter. Når det er sagt, skjønner jeg jo godt argumentene som er beskrevet over her. Kanskje de kan kompensere ved å sende henne i skolekorps i Asker?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 12:43   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

...men engelsk er da ikke mer arbeidsspråk for de kongelige enn det er for min nabo som er ingeniør og jobber i et internasjonalt firma stasjonert i Norge? Hoveddelen av det kongelige arbeidet foregår i Norge, på norsk.

Gammel 18-06-14, 12:47   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er helt klart forskjell på å lære engelsk (på et godt nivå, for all del) i vanlig skole, og å bruke engelsk som arbeidsspråk. De kunne ha flyttet ut av landet i stedet, men da blir jo nærheten til "folket" enda mer fraværende. Jeg har forståelse for at Ingrid Alexandra utdannes til noe helt annet enn våre barn, på alle mulige måter.

...men engelsk er da ikke mer arbeidsspråk for de kongelige enn det er for min nabo som er ingeniør og jobber i et internasjonalt firma stasjonert i Norge? Hoveddelen av det kongelige arbeidet foregår i Norge, på norsk.

Enig med Pelle. Jeg synes det er viktigere at et kommende statsoverhode får den dannelse som ligger å gå i den offentlige, norske skolen enn at hun lærer flytende engelsk før hun er 18. Det siste vil kunne oppnås gjennom utenlandsstudier senere (noe hun antakeligvis kommer til å gjennomføre).

Gammel 18-06-14, 13:06   #12
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Hva Kronprinsparet vurderer er best for Sverre Magnus er én ting, jeg er langt mer negativ til valget de har tatt for Ingrid. Hun er tross alt vår fremtidige monark, og med dette skolevalget fjernes hun i enda større grad fra folket.
Jeg tror skolegang i den offentlige enhetsskolen vil kunne gi henne verdifull kompetanse som hun ikke så enkelt vil kunne få på andre måter i det miljøet hun ellers vokser opp i. Engelskkunnskap er jeg helt trygg på at kronprinsparet vil kunne ordne på andre måter for sin datter.
Jeg er forresten overrasket over hvordan den offentlige skoles engelskundervisning disses overalt, vi har tydeligvis hatt skikkelig flaks med alle de tre offentlige skolene våre tre skolebarn får/har fått engelskundervisning ved, barna mine kommuniserer godt med våre engelsktalende gjester, leser engelske bøker, gjør seg godt forstått når vi er ute og reiser og har i det hele tatt et langt bedre engelskgrunnlag enn vi voksne hadde på samme alder.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 13:26   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg er forresten overrasket over hvordan den offentlige skoles engelskundervisning disses overalt, vi har tydeligvis hatt skikkelig flaks med alle de tre offentlige skolene våre tre skolebarn får/har fått engelskundervisning ved, barna mine kommuniserer godt med våre engelsktalende gjester, leser engelske bøker, gjør seg godt forstått når vi er ute og reiser og har i det hele tatt et langt bedre engelskgrunnlag enn vi voksne hadde på samme alder.

Jeg er enig. Min sønn er nå ferdig med fjerde klasse, og er fullstendig i stand til å kommunisere og lese på engelsk. Da han var ferdig med andre klasse forsto han det meste, men kunne ikke bygge gramatikalsk korrekte setninger.

Selvsagt er uttalen hans preget av at han er en norsk kid, men ungdom nå snakker med mye mindre aksent enn min generasjon - mitt inntrykk er at de aller fleste snakker en genereisk amerikansk dialekt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 13:43   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Forskjellen er jo at Ingrid Alexandra kan ta utgangspunkt i at hun kommer til å ha en internasjonal karriere, og kan forberede seg best mulig nå, så trenger hun ikke forbedre engelsken sin når hun en dag trenger det, mens foreldrene til naboen din ikke akkurat kunne anta at sønnen deres ville trenge engelsk som arbeidsspråk når han ble stor. Det er en stor overgang fra å ha engelsk som skolefag, til å bruke det aktivt hele tiden. Det merker jeg veldig godt når jeg underviser studenter, som får panikk av at pensum er på engelsk. Selv om det jo går seg til. Jeg mener bare å si at jeg ikke egentlig synes at det at kongefamilien velger bort vanlig skole er noen kritikk av engelskundervisningen på vanlig skole.
Så kan det jo diskuteres hvorvidt det å kunne flytende engelsk er et viktigere argument enn å sosialisere med Folk Flest, da, og der er jeg nok mer enig med flere av FP-erne over her.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 14:10   #15
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv

Cauchy sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Forskjellen er jo at Ingrid Alexandra kan ta utgangspunkt i at hun kommer til å ha en internasjonal karriere, og kan forberede seg best mulig nå, så trenger hun ikke forbedre engelsken sin når hun en dag trenger det, mens foreldrene til naboen din ikke akkurat kunne anta at sønnen deres ville trenge engelsk som arbeidsspråk når han ble stor. Det er en stor overgang fra å ha engelsk som skolefag, til å bruke det aktivt hele tiden. Det merker jeg veldig godt når jeg underviser studenter, som får panikk av at pensum er på engelsk. Selv om det jo går seg til. Jeg mener bare å si at jeg ikke egentlig synes at det at kongefamilien velger bort vanlig skole er noen kritikk av engelskundervisningen på vanlig skole.

Det er jo en ganske stor andel nordmenn som tar høyere utdanning, og mange av disse vil møte engelsk pensum. Jeg synes ikke Ingrid Alexandra er i noen særstilling når det gjelder behovet for å forstå og snakke engelsk godt.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 16:21   #16
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isrose, her.

Det er jo en ganske stor andel nordmenn som tar høyere utdanning, og mange av disse vil møte engelsk pensum. Jeg synes ikke Ingrid Alexandra er i noen særstilling når det gjelder behovet for å forstå og snakke engelsk godt.

Jeg bryr meg ikke så veldig om dette valget, men jeg har dog tenkt det sammen. Men jeg klarer heller ikke helt å tenke at de har en jobb en gang.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 13:16   #17
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes den der "den norske skolen er elendig og langt bak alle andre sammenlignbare land"-mentaliteten bare brer om seg. Tull og tøys.

Gammel 18-06-14, 13:17   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sagt mye klokt her. Jeg tenker at vår fremtidige dronning kanskje i større grad vil ha sitt virke utenlands, som representant for Norge, døråpner osv. Jeg tror at den konglige rollen i Norge forandrer seg like mye i takt med resten av verden, som alt annet, til tross for at det er et merkelig sett å organisere oss på. Verden blir mindre, og en reise som fikk ti sider oppslag i Se og Hør for 20 år siden, er i dag knapt en notis. "Kongen i Australia sa du, jaja, jojo"

Og man skal heller ikke se bort i fra at de vil gi henne flere ben å stå på, slik at hun letter kan velge et yrke som f.eks diplomat om hun ikke blir dronning. Det er jo kjent at kronprinsen selv hadde slike tanker, så det kan være at han ønsker større valgfrihet uten de helt store ofrene for sin egen datter. Jeg vil også tro at et ønske om å la datteren lære god engelsk tidlig bunner ut i et savn han kanskje hadde selv som barn. For selv om man har engelsk på norsk skole er det et stykke derfra til å kunne snakke og følge en samtale som tiåring.

Alle kommentarer på diverse nettaviser gjør meg helt oppgitt, de fleste går på MM og hennes stormannsgalskap, og at Kronprinsen kun følger hennes ønsker i alt og et. Han er så luuurt lizzom.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 14:02   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Det er sagt mye klokt her. Jeg tenker at vår fremtidige dronning kanskje i større grad vil ha sitt virke utenlands, som representant for Norge, døråpner osv.

Jeg kan forstå det dersom de tenker at når hun skal representere internasjonalt, er den kjennskapen til andre nasjoner og kulturer som hun vil kunne få fra den internasjonale skolen så viktig at det "oppveier" den svakere tilknyttingen til den norske enhetsskolen/det norske samfunnet hun vil få. Jeg tror jeg ville tenkt mer på den vinklingen enn på den språklige, hvis jeg hadde vært i en slik situasjon - som flere er inne på, er det mange måter man kan lære seg å snakke og forstå et språk godt på.

Gammel 18-06-14, 14:11   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg kan forstå det dersom de tenker at når hun skal representere internasjonalt, er den kjennskapen til andre nasjoner og kulturer som hun vil kunne få fra den internasjonale skolen så viktig at det "oppveier" den svakere tilknyttingen til den norske enhetsskolen/det norske samfunnet hun vil få. Jeg tror jeg ville tenkt mer på den vinklingen enn på den språklige, hvis jeg hadde vært i en slik situasjon - som flere er inne på, er det mange måter man kan lære seg å snakke og forstå et språk godt på.

Det hadde jo vært et bedre argument. Jeg kjenner ikke til Jansløkka, men den er kanskje ganske homogen?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:34.