Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Støtter du lærerstreiken?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Støtter du lærerstreiken?
Ja. Jeg er ikke lærer 99 51,83%
Nei. Jeg er ikke lærer 38 19,90%
Vet ikke 26 13,61%
Ja. Jeg er lærer 26 13,61%
Nei. Jeg er lærer 2 1,05%
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-14, 18:33   #81
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Støtter du lærerstreiken?

Jeg er lærer og støtter streiken.
Lærerne har godtatt alt for mye, alt for lenge. I løpet av mine 16 år som lærer har presset økt drastisk. Mer undervisning for samme lønn, mer rapportering uten å få tid til det, mengder av tester bare fordi, manglende max-tall på gruppestørrelse osv osv. Dette er dråpen. Her snikinnføres muligheten til å gi oss enda flere undervisningstimer (manglende kompensasjon for vikartimer, siden vi uansett er på skolen), forholdene for seniorene, som vi er helt avhengige av å beholde i skolen, blir dårligere og på toppen av det hele mister vi muligheten vår til å ha fleksible arbeidsdager/uker. Den siste uka har jeg jobbet omtrent 50 timer. Sånn ser jeg at det blir de neste 3-4 ukene (minst). Da håper jeg at jeg kan få lov til å jobbe 35 timer noen uker i høst (stort mindre er det ikke mulig å jobbe i barneskolen).

Gammel 19-08-14, 20:45   #82
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke lærer og støtter streiken.

Selv om jeg synes argumentasjonen og fremleggingen har vært så dårlig at de som har ansvaret for det burde blitt satt ut på torget til offentlig fiking. Jeg synes saken er god, men alt for mange lærere som skriver for idiotiske ting på sosiale media og knapt fremstår som at de selv har skjønt hva saken gjelder.

Gammel 19-08-14, 21:37   #83
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jeg er lærer og støtter streiken.
Lærerne har godtatt alt for mye, alt for lenge. I løpet av mine 16 år som lærer har presset økt drastisk. Mer undervisning for samme lønn, mer rapportering uten å få tid til det, mengder av tester bare fordi, manglende max-tall på gruppestørrelse osv osv. Dette er dråpen. Her snikinnføres muligheten til å gi oss enda flere undervisningstimer (manglende kompensasjon for vikartimer, siden vi uansett er på skolen), forholdene for seniorene, som vi er helt avhengige av å beholde i skolen, blir dårligere og på toppen av det hele mister vi muligheten vår til å ha fleksible arbeidsdager/uker. Den siste uka har jeg jobbet omtrent 50 timer. Sånn ser jeg at det blir de neste 3-4 ukene (minst). Da håper jeg at jeg kan få lov til å jobbe 35 timer noen uker i høst (stort mindre er det ikke mulig å jobbe i barneskolen).

Signerer.

Jeg er skremt over KS. Ble idag gjort oppmerksom på at kommunens rådmann sitter i KS-styret. :shock:

Gammel 19-08-14, 22:03   #84
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke lærer, støtter lærerne fullt ut.

Gammel 19-08-14, 22:47   #85
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er usikker, men jeg heller mot ja. Jeg er prinsipielt imot streik som metode, men jeg vet ikke om det er noen annen mulighet? Jeg syns lærerne her inne har formidlet budskapet om hva som er problemet på en langt bedre måte enn jeg syns media har fått fram.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nei, men når noen sier at det var en tabbe, de er lei seg for det og oppfordrer skolen til å søke om dispensasjon fra streiken, da synes jeg faktisk man kan gi dem litt slack.

Nei, da kunne de faktisk latt være å ta ut akkurat den skolen.

Gammel 19-08-14, 23:25   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg er skremt over KS. Ble idag gjort oppmerksom på at kommunens rådmann sitter i KS-styret. :shock:

Jeg vil tro de fleste rådmenn/kommunetopper støtter KS, uavhengig av om de er i styret eller ikke. Viktig å få mest mulig ut av pengene, vet du.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-14, 00:26   #87
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg vil tro de fleste rådmenn/kommunetopper støtter KS, uavhengig av om de er i styret eller ikke. Viktig å få mest mulig ut av pengene, vet du.

Jeg vet. Han sto ikke høyt i kurs her i utgangspunktet, og falt et par hakk i dag.

Gammel 24-08-14, 20:43   #88
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er litt usikker på om jeg støtter dem eller ei. De har streiket ved hvert hovedoppgjør de siste gangene. Det gjør at jeg mister litt sympati med dem. Andre yrkesgrupper kan ikke bruke streik på samme måte da det blir tvungen lønnsnemd med en gang. Det som gjør meg litt delt om jeg støtter eller ei, er at jeg forstår frustrasjonen til lærerne, og tror ikke mer bunden tid er løsningen.
Skulle ønske KS kunne ha tilbudt å fortsette gammel avtale og så heller bruke tiden frem mot neste oppgjør og diskutere mulige løsninger på det som trengs endret. De store taperne er elevene.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-14, 22:09   #89
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Med tanke på KS krav de siste oppgjørene så synes ikke jeg det er det minste rart at det fører til streik hver gang.

Gammel 24-08-14, 22:10   #90
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Elevene taper jo om KS får igjennom kravene sine også...

Gammel 25-08-14, 12:32   #91
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg har endret mening, jeg støtter streiken. (En modde må gjerne flytte stemmen min. )

Jeg tror jeg endelig har skjønt mer av hva det dreier seg om. Jeg har lest mer av det lærere her inn skriver og også på en del FB-grupper, og synes det har kommet mange gode innlegg fra lærere, rektorer, ektefeller til lærere, osv. Jeg har nok vært sent ute med å forstå hvor mye av tiden til dere lærere som allerede i dag går med til rapportering, testing, møter med mer eller mindre nytteverdi, og som tar dere vekk fra forbereding, undervisning og vurdering. Jeg har trodd at rektorer "alltid" er lojal mot skolen/lærere/elever og står på barikader for å fighte for det beste for lærere og elever, og ikke tatt inn over meg hvor mye kommunen også har å si. Og at kommunen fremste mål alltid er å spare penger, det er jeg ikke i tvil om. Så da jeg så disse sammenhengene ramlet i grunnen alt på plass.

Jeg innrømmer at jeg har vært farget av uttalelser fra enkeltlærere i omgangskretsen, og dårlige erfaringer med lærere til egne barn. Jeg burde ha skjønt at dette var et alt for tynt grunnlag å basere meningene mine på, men bedre sent enn aldri.
Budskapet jeg har fått med meg fra aviser og Utdanningsforbundet har vært uklart, det er gode innlegg her og på FB som har fått meg til å se hva det egentlig handler om.

Jeg har altså kommet dit at jeg støtter streiken fullt ut, og jeg tror også at staten bør ta over arbeidsgiveransvaret. Jeg tror dere trenger mer profesjonalitet i styringen av skolen enn det de fleste kommunepolitikere kan tilby.

Sist redigert av skyfri : 25-08-14 kl 14:29. Årsak: Skrivefeil.
skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 12:45   #92
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det synes jeg var reflektert og flott, Skyfri!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 12:50   #93
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Skyfri:

Gammel 25-08-14, 14:05   #94
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

De store taperne er elevene.

Nå har jeg ikke barn i skolen, men hadde hatt det, hadde jeg "gladelig" ofret dem i noen uker med streik nå, for elevene blir i veldig stor grad tapende part om KS får det de ønsker.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-14, 14:23   #95
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

skyfri

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 13:17   #96
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.nrk.no/ytring/laererstrei...sak-1.11900755

Jeg er veldig nysgjerrig på hva lærere her inne tenker om det Arild Tjeldvoll skriver om utviklingen av læreryrket i Norge.

Gammel 27-08-14, 13:34   #97
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig i det aller meste der, jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 14:29   #98
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok at jeg er enig i ganske så mye der jeg og.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:23.