Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Støtter du lærerstreiken?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Støtter du lærerstreiken?
Ja. Jeg er ikke lærer 99 51,83%
Nei. Jeg er ikke lærer 38 19,90%
Vet ikke 26 13,61%
Ja. Jeg er lærer 26 13,61%
Nei. Jeg er lærer 2 1,05%
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-14, 15:44   #61
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Støtter du lærerstreiken?

For meg er gapet digert. Det handler ikke om noen timer her eller der, det handler om mer grunnleggende og dypereliggende ting enn det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 15:48   #62
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg personlig har forresten forhandlingsresultatet lite og ingenting å si. Jeg jobber såpass lite at jeg ikke vil merke endringer. For mannen min spiller det heller ingen rolle (selv om han er i streik). Han tilhører skoleledelsen og har vanlig 8-16-jobb og 5 uker ferie. Men jeg skremmes over holdningen fra arbeidsgiver.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 15:50   #63
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hva mener du man skal gjøre da?

Det er vanskelig for strek egner seg best som middel når det rammer motparten direkte. Tvunget lønnsnemd er også vanskelig når det (prinsippielt sett) er samme eier som man streiker mot ... (Nå er det ikke sankk om tvunget lønnsnemnd nå, jeg bare tenker høyt.)

Jeg er synes jo at offentlig ansatte generelt sett sitter i en vanskelig posisjon hvis det er problemer. (På samme måten som offentlige arbeidsgiverer har dårlige pressmiddler mot sine arbeidstaker)

Gammel 19-08-14, 15:52   #64
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også mja. Jeg synes KS har prøvd å ta alt for mange endringer inn på en gang, noen av dem uten å helt ha god nok argumentasjon for det.

Jeg synes godt at det skal være mer tilstedeværelse på skolen, men da må det være fordi man ønsker mer samarbeid, ikke fordi man ikke tror lærerene faktisk bruker den tiden de er betalt til, og man må ha rammebetingelsene på plass (som f.eks. timeregistrering sånn at de lærerne som har for høy belastning får dokumentert og synliggjort dette, nok arbeidsplasser, samarbeidsrom og stillerom, god nok IT-infrastruktur (f.eks. er tynnklienter litt lite fleksible til sånn type arbeid) etc.). Så lenge dette ikke er i nærheten av å være oppfylt på de aller, aller fleste skolene er det å gå baklengs inn i forhandlingene å kreve mer tilstedeværelse. Samtidig så synes jeg tanken om å fjerne mulighet til å avspasere når elevene ikke er på skolen i sommer-, høst- og vinterferien helt bort i natta idiotisk.

Men jeg synes også både en del lærere og ikke minst Utdanningsforbundet har skutt seg selv noe så grassalt i foten med å kjøre dårlig retorikk og klarer dermed å få fokus bort fra det som er viktig og over på noe jeg opplever som litt virkelighetsfjernt, og dermed så svekkes min sympati betraktelig.

Gammel 19-08-14, 16:00   #65
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg støtter den.

Sist redigert av Appelsin : 20-08-14 kl 22:33.
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 16:05   #66
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kan nokon gi eksempel på den dårlige retorikken? Må innrømme at eg ikkje har hatt tid til å følge så nøye med i media siste veka. Har vel helst lest overskrifter
Så eg veit ikkje kva som har blitt sagt i det siste. I juni fulgte meg med, men no har eg visst ramla av lasset...

Gammel 19-08-14, 16:13   #67
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

For meg er gapet digert. Det handler ikke om noen timer her eller der, det handler om mer grunnleggende og dypereliggende ting enn det.

Jeg skjønner at det er et digert gap for deg, og prinsippielt er jeg enig. Men som forelder så synes jeg kanskje at det tross alt ikke er SÅ mye i forhold til at tusenvis av ungdommer mister skolegang de har krav på. Og med dette mener jeg ikke nødvendligvis at "lærerne må gi seg" - men en henstilling til begge parter om å forsøke å finne en løsning som er god.

Gammel 19-08-14, 16:28   #68
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg er ikke lærer.

Jeg er prinsipielt motstander av streik som berører tredjepart, og jeg har ikke blitt overbevist av retorikken for hvorfor ikke arbeidsgiver prinsipielt kan bestemme arbeidssted for lærere på like fot som resten av befolkningen.

Imidlertid støtter jeg helhjertet lærernes behov for å legge til rette for kvalitet i undervisningen, og jeg ønsker virkelig at tilliten mellom lærere og deres arbeidsgivere kommer på et nivå der dette er mulig. Sånn som jeg ser det, er det der hovedutfordringen ligger, ikke hvorvidt lærere generelt skal sitte på plassen sin klokken 15:25 eller ikke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 16:35   #69
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blir tilliten bedre av en streik? Uansett utfall? Hvis det er det som er det egentlige målet med streiken?

Gammel 19-08-14, 17:44   #70
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Blir tilliten bedre av en streik? Uansett utfall? Hvis det er det som er det egentlige målet med streiken?

Streik er jo stort sett det eneste lovlige kampmiddelet man har, så sånn sett er jo det sånn utfallet blir når partene er uenige. Jeg tror ikke tilliten sånn sett blir bedre av en streik, men om partene blir enige om et greit resultat så er det iallefall en mulighet til å bedre tilliten.

Gammel 19-08-14, 17:58   #71
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja. Jeg er tilhenger av streik som institutt, jeg er ikke tilgenger av streik som ikke rammer den det streikes mot, men uskyldig tredjepart (barna, ikke barnas foreldre, bare så det er sagt).

Jeg syns Utdanningsforbundet ikke har klart å tydeliggjøre hva de streiker for, og det var først nylig at jeg skjønte hva den mye omtalte "fleksibiliteten" egentlig handlet om. Jeg er for øvrig stor tilhenger av gode arbeidsforhold og rammebetingelser for lærere, og for at de skal få tid til å forberede undervisning, følge opp barna og sikre god kunnskapsoverføring. Jeg syns det er viktig at lærerrollens anseelse styrkes og at man har rammevilkår som rekrutterer de beste og mest egnede inn i yrket. Det er virkelig ikke alle som passer til å være lærer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 18:21   #72
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes utdanningsforbundet har driti i buksa i Bergen, ved å ta lærere for spesialskole ut i streik.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Stre...4-3179437.html

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 18:32   #73
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle også gjerne vært imot streik, men jeg ser virkelig ingen annen måte presse arbeidsgiver på.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 18:34   #74
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Støtter du lærerstreiken?

Nei det gjør jeg ikke, og er overrasket over resultatet her. Veldig få jeg har snakket med støtter den. Men jeg har forståelse for at de streiker, men som sagt støtter jeg den ikke.

Gammel 19-08-14, 18:39   #75
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Støtter du lærerstreiken?

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Nei det gjør jeg ikke, og er overrasket over resultatet her. Veldig få jeg har snakket med støtter den. .

Det viser vel igjen at det er forskjell på folk flest og FP (i alle fall mange på FP) vil jeg tro? Mange her inne klarer å se forbi "lærere må jobbe som andre folk" -argumentet, og ser konsekvensene en evt. endring av arbeidstidsavtalen vil få for egne barn/framtidens skole.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 18:50   #76
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, er lærer. Jeg er tillitsvalgt på skolen min, og tatt ut i streik. Jeg er lojal mot forbundet mitt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 18:57   #77
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg synes utdanningsforbundet har driti i buksa i Bergen, ved å ta lærere for spesialskole ut i streik.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Stre...4-3179437.html

Men det innrømmer og beklager de jo faktisk selv også da, så da skjønner jeg ikke vitsen med å være surmaget over det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 19:01   #78
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men det innrømmer og beklager de jo faktisk selv også da, så da skjønner jeg ikke vitsen med å være surmaget over det.

Og da er det greit da?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 19:04   #79
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg er ikke lærer-

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 19:07   #80
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Og da er det greit da?

Nei, men når noen sier at det var en tabbe, de er lei seg for det og oppfordrer skolen til å søke om dispensasjon fra streiken, da synes jeg faktisk man kan gi dem litt slack.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.