Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!
Jeg er så utrolig imponert over Vårin Larsen som tør å si ifra om at hun ikke kan bli med på klassetur til London fordi hun ikke har samlet inn nok penger.
http://www.nrk.no/nordnytt/_-reiser-...ven-1.11889850
Jeg kan tenke meg at hun kommer til å få mange sure kommentarer pga. dette (det er nok å lese kommentarer til en del mammaer til andre elever i klassen under nyhetssakene om dette på Facebook for å skjønne hvordan stemningen er ), men jeg håper hun også får støtte i nærmiljøet.
Og jeg blir alvorlig bekymret for hvordan miljøet er på denne skolen når både rektor og lærere har akseptert denne måten å arrangere tur på:
Sitat:
Mange skoler har ikke budsjett til klasseturer, dermed må lærerne søke om permisjon og reise på fritiden. Elevene og foreldrene må selv stå for planleggingen.
Rektor Knut Ingar Olsen ved Sandfallet ungdomsskole, forteller at ambisjonsnivået for turene kan bli for høyt.
– Det går kanskje en grense på hvor mye man skal legge opp til, fordi man kanskje kan ekskludere noen. Alternativet er at jeg enten sier tvert nei, eller at de prøver å komme til en ordning som gjør at så mange som mulig kan delta, sier han.
Man kan kanskje ekskludere noen elever, men det er greit så lenge man ekskluderer færrest mulig. Jah.
Jeg håper denne saken får opp diskusjonen på andre skoler som driver med dette tullet. Skal man ha turer for klassen/trinnet, må man samle inn penger til en felleskasse. Om elever ikke bidrar, har de likevel rett til å delta. At det er foreldrene som organiserer pengeinnsamlingen, er ikke relevant. At lærerne velger å delta i egen fritid, fjerner ikke koblingen til skolen.