Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Bra 'dame'-serie på Netflix?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-15, 12:55   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bra 'dame'-serie på Netflix?

Usedvanlig passende smiley på slutten der.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 13:10   #2
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

"Dame-serie"? Jeg er, så vidt jeg vet,dame. (Har da i hvert fall født 4 barn ) og jeg elsker krimserier, Prison Break har jeg sett 6 ganger,tror jeg, og jeg har pløyd igjennom det meste av krim på Netflix. Så, kan jeg ikke lenger kalle meg dame, da?

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 13:13   #3
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Så, kan jeg ikke lenger kalle meg dame, da?

Nei, ikke sånn ordentlig, normal dame som er mest opptatt av sminke, intriger og støvtørking.

Gammel 21-01-15, 13:15   #4
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nei, ikke sånn ordentlig, normal dame som er mest opptatt av sminke, intriger og støvtørking.

Det er skikkelig dårlig gjort! Jeg driver med støvtørking og liker jo littegrann intriger, men sminke er jeg veldig dårlig på. Sukk. Jaja, jeg mener å ha hørt at barna mine kaller meg mamma, så da fortsetter jeg å late som om jeg er dame, jeg!

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 13:09   #5
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg gjentar: det er tydeligvis fortsatt behov for diskusjonen.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 13:23   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leandra: Jeg blir ikke støtt eller opprørt over overskriften din, men jeg tror du hadde kommet lenger om du skrev hvilke tema eller hvilken sjanger du var opptatt av når du etterlyste serier. Jeg liker ikke Gossip Girl eller Drop Dead Diva, (aner ikke hva de handler om, men det faktum at jeg har nieser og elever som er fjorten år og elsker seriene, sier meg at det ikke er helt min gate) men jeg elsker Breaking Bad og likte Prison Break. (Føles egentlig feil å nevne dem i samme setning siden kvalitetsforskjellen er så stor... ) Med andre ord synes jeg ikke det er helt klart hva du mener med dameserier. Eller er det kanskje sånn at det finnes serier som flest damer ser på, mens det er like mange menn og damer som ser på andre serier. Finnes det i det hele tatt "manne"-serier?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 13:32   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig, noen. Jeg er selvsagt også glad for at min mann har litt skjegg og for at han ikke sminker seg, (enda gladere for at jeg ikke har skjegg ) men det har med hva jeg blir tiltrukket av og ikke. Når man sier at det er "mannete" å ikke gå med sminke og "damete" å like å pynte seg, gjør man det litt vanskeligere for de som da- uten å ville det- blir plassert i "feil" gruppe ut fra hva de liker å gjøre/ha på seg/se på osv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 15:55   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg følte plutselig for å påpeke at selv om jeg mener det er åpenbart at det finnes serier som har primært kvinner som målgruppe, stopper et tilsynelatende forsvar for begrepet dameserier der.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-15, 17:11   #9
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg følte plutselig for å påpeke at selv om jeg mener det er åpenbart at det finnes serier som har primært kvinner som målgruppe, stopper et tilsynelatende forsvar for begrepet dameserier der.

Jeg vil også påpeke at jeg heller ikke forsvarer begrepet dameserier ut over akkurat det. Jeg mener virkelig ikke at man defineres som kvinne eller mann ut fra om man liker dameserier" eller ikke.

Gammel 21-01-15, 16:44   #10
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Hva med girly serier da?

http://carolinebergeriksen.no/2015/0...nar-du-er-syk/

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 12:16   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å legge stor betydning på forventede "kvinnelige" og "mannlige" egenskaper kan faktisk være helt livsfarlig.

I følge et studie publisert i fjor så gjør orkaner med kvinnelige navn mer skade enn orkaner med mannlige navn, fordi folk rett og slett ikke tar orkaner med mye, søte navn spesielt alvorlig. http://www.pnas.org/content/111/24/8782.abstract

(På den annen side, som de sa på Wait, wait, don't tell me: Anyone who is stupid enough to take a hurricane less seriously because it has a female name, probably deserved what was coming to them!)

Gammel 23-01-15, 12:31   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holdt pusten da jeg este overskriften og scrollet meg kun nedover for å se hvor det første kritiske innlegget med tanke på begrepet "dameserie" kom.

Jeg er enig i innvendinger og definitivt for å utvide rammer og å ha fokus på individ framfor kjønn. Samtidig så tenker jeg at det ville vært greit å ikke kjempe denne kampen hele tiden i hver eneste, uformelle sammenheng - og at det kan være en tanke å tillate en uformell, ikke alltid supergjennomtenkt og gjennomarbeidet, måte å utrykke seg sånn i farta i en tråd her på FP. Just a thought.

Dameserier jeg liker er Gilmore Girls og Parenthood. Jeg husler ikke i farta om de er å finne på norsk Netflix.

Gammel 23-01-15, 12:48   #13
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er enig i innvendinger og definitivt for å utvide rammer og å ha fokus på individ framfor kjønn. Samtidig så tenker jeg at det ville vært greit å ikke kjempe denne kampen hele tiden i hver eneste, uformelle sammenheng - og at det kan være en tanke å tillate en uformell, ikke alltid supergjennomtenkt og gjennomarbeidet, måte å utrykke seg sånn i farta i en tråd her på FP. Just a thought.

Det er alle de uformelle, lite gjennomtenkte måtene å uttrykke seg på som er med og påvirker oss, og derfor synes jeg det er greit å påpeke. Kanskje man da velger å ikke uttrykke seg slik neste gang?

Jeg er så utrolig lei av folk som sier til mine barn: "Du er en sånn guttejente du!" fordi de ikke liker å shoppe klær, elsker å kjøre fort på ski, liker å snekre (og strikke og hekle for den del) osv. Det er en måte å uttrykke seg på som er fullstendig utdatert, og det mener jeg det er verd å minne om.

av Polyanna.

Gammel 23-01-15, 12:23   #14
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-15, 12:46   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Also, it might be more deadly because it GETS THERE! It stops to ask for directions and will FIND you!!

Gammel 23-01-15, 12:54   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg hører på "Best of Wait, wait, don't tell me, 2014" for tiden.

Gammel 23-01-15, 13:00   #17
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joa, jeg ser den og er enig at de store kampene ligger i de små. Personlig prøver jeg likevel å la noe glippe gjennom med jevne mellomrom. Det er nok fordi jeg har trua på å gå foran med et godt eksempel er vel så effektivt som å sette på andre på plass. Det betyr ikke at jeg anser konfrontasjoner og påplassetting som overflødig og unødvendig. Men garantert ikke et must alltid i alle settinger.

Gammel 23-01-15, 13:02   #18
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Joa, jeg ser den og er enig at de store kampene ligger i de små. Personlig prøver jeg likevel å la noe glippe gjennom med jevne mellomrom. Det er nok fordi jeg har trua på å gå foran med et godt eksempel er vel så effektivt som å sette på andre på plass.

Er det å sette andre på plass å kommentere uheldig språkbruk?

Gammel 23-01-15, 18:46   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joa, jeg ser den og er enig at de store kampene ligger i de små. Personlig prøver jeg likevel å la noe glippe gjennom med jevne mellomrom. Det er nok fordi jeg har trua på å gå foran med et godt eksempel er vel så effektivt som å sette på andre på plass. Det betyr ikke at jeg anser konfrontasjoner og påplassetting som overflødig og unødvendig. Men garantert ikke et must alltid i alle settinger.

Når du skriver sånn som dette så blir mange drit sure, også jeg. Fordi det oppfattes som feil selvskryt. Mange liker ikke selvskryt selv om det er berettiget, men i de tilfellene hvor den som skryter av seg selv av noe som man oppfatter er feil så blir i hvertfall jeg sur. Som denne setningen:

Det er nok fordi jeg har trua på å gå foran med et godt eksempel er vel så effektivt som å sette på andre på plass.

Og greia er jo det at Skilpadda kunne ha skrevet dette og hele FP hadde nikker ivei. Hadde jeg skrevet det så hadde folk blitt sure også fordi jeg er en irriterende irrettesetter. Og det er du også, men du nekter å innse det. Det virker som at du på alvor tror at du er tolerant og nyansert, men du snakker bare om det, du er det ikke i noen åpenbar grad mer enn noen som helst her.

Om du blir lei av at folk kommer med "det samme gamle" så la vær å poste innlegg hvor du beskriver hvor tolerant og nyansert du selv er, ta heller ditt eget råd om å være det heller enn å skrive at du er det.

Gammel 23-01-15, 13:04   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Selvfølgelig! Og det er da greit?

Sette på plass, korrigere, bevisstgjøre. Bevisstgjøre er mer nøytralt, så jeg kan gjerne bytte ut "sette på plass" med "bevisstgjøre".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:30.