Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-15, 13:55   #81
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?

Jeg kom rett bak en kollisjon i fjor, den ene kjørte ca 5 km i t og den andre 10 km.Airbagene ble utløst og frontruta på den ene bilen ble knust pga airbag.
Ikke alltid det skal så mye til. Jeg hadde hvertfall ikke Tatt sjansen, bra du ringte divine.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 14:15   #82
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er født og oppvokst på Vestlandet og har kjørt masse ferger, både som barn og med egne barn. Jeg har aldri sett eller hørt om at noen har kjørt på en ferge med barn på fanget og hadde vært hoderystende sjokkert om jeg hadde sett noen gjøre det.

Jeg husker at vi som barn ikke fikk sitte i bilen når den kjørte på fergen, men det er det eneste spesielle med ferger i mine øyne. Jeg kan heller ikke se hvorfor det skulle være tryggere å sitte på fanget og forstyrre sjåføren enn å sitte usikret i baksetet. Jeg hadde i hvert fall foretrukket det siste, om jeg måtte velge.

Jeg har aldri sett noen gjøre det noe annet sted heller og kan heller ikke forstå at det blir gjort. But Why?

For å svare på spørsmålet. Nei, jeg tror ikke at jeg hadde ringt politiet. Hadde det vært noen jeg kjente hadde jeg nok spurt dem litt om hva de gjorde, og som sagt, hvorfor i all verden.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 14:43   #83
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ringt politiet en eller to ganger når jeg har sett unger sitte på fanget foran i bil. Den ene gangen stoppet jeg først bilen og spurte om de var spinnville og tette i hodet, eller noe annet ganske usaklig og upedagogisk. Jeg tror ikke jeg gidder å ringe politiet om akkurat dette flere ganger, fordi det er ingenting de gjør med det.

Jeg har aldri kræsjet, og har ingen planer om å gjøre det, så kanskje jeg like gjerne bare skal slutte å bruke sikkerhetsbelte?

Denne er jo en klassiker, da.

(Kilde: youtube.com)

Gammel 13-11-15, 14:59   #84
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Unger er smartere enn mange tror. Det går til og med an å snakke med dem, og forklare dem ting. .

I motsetning til mange i denne tråden. Og da sikter jeg ikke til meg selv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 14:59   #85
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er på linje med Rine her, kjenner jeg.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 15:00   #86
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har klart å løse ut bilens airbager når jeg holdt maks 10 km/t. Bilen jeg kjørte inn i hadde jo også litt fart, men kreftene på bilen min var totalt sett ikke veldig store, men like fullt satt jeg der med svilukt i nesen og airbagen i fanget. De er mye mer sensitive for smell forfra enn det man skulle tro, og det er ikke noe man vil at et lite barn skal treffes av.

I tillegg så er det signaleffekten jeg reagerer på, uansett om det er på egen gårdsplass eller om det på en privat kjerrevei. Jeg mener at barn skal lære at plassen bak rattet er for dem som i henhold til loven har rett til å sitte der, og at dette er en helt absolutt regel, ikke en "du har lov der, men ikke der"-regel.

Gammel 13-11-15, 15:06   #87
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har altså kjørt en del biler med airbag og kjørt hardt over fartsdumper, humpete på grusveier, truffet steiner, lysstolper, kanter og krasjet. Ikke en gang har airbag blitt utløst. Liten fart på veier med lite trafikk uten trailere noen meter og hva har du anser jeg som svært liten risiko. Dette minner meg om en tråd der man ikke kunne ha unger i bilen når man fylte bensin og betalte inne. Eksplosjonsfaren dere.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 15:09   #88
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg har altså kjørt en del biler med airbag og kjørt hardt over fartsdumper, humpete på grusveier, truffet steiner, lysstolper, kanter og krasjet. Ikke en gang har airbag blitt utløst. Liten fart på veier med lite trafikk uten trailere noen meter og hva har du anser jeg som svært liten risiko. Dette minner meg om en tråd der man ikke kunne ha unger i bilen når man fylte bensin og betalte inne. Eksplosjonsfaren dere.

Denne tråden husker jeg. Jeg ler ennå.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 15:13   #89
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Unger er smartere enn mange tror. Det går til og med an å snakke med dem, og forklare dem ting. Det er forskjell på barn, og på dyr som skal dresseres.

Selvsagt er de det, veldig merkelig ting å skrive (hva antyder du her?)
Jeg snakker ut fra mine erfaringer og dette skapte utfordringer for oss.

Og selv om man kan forklare at jada, tante Gudrun gjør det så skaper det allikevel utfordringer. Også er det selvsagt ikke likt alle steder, og det må ungene lære seg, men i dette spesifikke tilfellet så handler det om å bryte loven, og at man tillater det, sånn når det passer seg. Og akkurat det synes jeg ikke det er så lett å forklare ungene.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 15:28   #90
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Selvsagt er de det, veldig merkelig ting å skrive (hva antyder du her?)
Jeg snakker ut fra mine erfaringer og dette skapte utfordringer for oss.

Og selv om man kan forklare at jada, tante Gudrun gjør det så skaper det allikevel utfordringer. Også er det selvsagt ikke likt alle steder, og det må ungene lære seg, men i dette spesifikke tilfellet så handler det om å bryte loven, og at man tillater det, sånn når det passer seg. Og akkurat det synes jeg ikke det er så lett å forklare ungene.

Jeg antyder ingenting. Jeg sier det, fordi jeg føler mange undervurderer ungene og tror de må være like konsekvente, omtrent fra fødselen av, med alt, ellers signaliserer man til ungene at noe annet er greit. Femkomstmiddel med pedaler = hjelmen på, uansett, ingen slingringsmonn. Ellers får man problemer med å få ungene til å bruke sykkelhjelm senere.

Heldigvis er ungene litt mer avanserte enn som så, så hvis man signaliserer at "dette får du lov til, denne ene gangen, sammen med bestefar, akkurat her på gårdsplassen, men ellers gjør vi det aldri slik", så skjønner de faktisk det også. Og om de ser en tante bryte en lov de ikke ante eksisterte, for en gangs skyld, så signaliserer ikke det at lovbrudd er greit i en slik grad at barnet vil tro det resten av oppveksten. Det er å overdrive signaleffekten av hva tante-rine eller andre tøysete slektninger gjør.

Gammel 13-11-15, 15:37   #91
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva i alle dager har dette med Oslo Vest å gjøre, lurer nå jeg på. :fokuserer på det viktigste:

Og jeg er nok usedvanlig uansvarlig, for jeg har kjørt mye ferge i mitt liv, og aldri klipset av meg eller andre bilbeltet.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 15:53   #92
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg antyder ingenting. Jeg sier det, fordi jeg føler mange undervurderer ungene og tror de må være like konsekvente, omtrent fra fødselen av, med alt, ellers signaliserer man til ungene at noe annet er greit. Femkomstmiddel med pedaler = hjelmen på, uansett, ingen slingringsmonn. Ellers får man problemer med å få ungene til å bruke sykkelhjelm senere.

Heldigvis er ungene litt mer avanserte enn som så, så hvis man signaliserer at "dette får du lov til, denne ene gangen, sammen med bestefar, akkurat her på gårdsplassen, men ellers gjør vi det aldri slik", så skjønner de faktisk det også. Og om de ser en tante bryte en lov de ikke ante eksisterte, for en gangs skyld, så signaliserer ikke det at lovbrudd er greit i en slik grad at barnet vil tro det resten av oppveksten. Det er å overdrive signaleffekten av hva tante-rine eller andre tøysete slektninger gjør.

Vel, jeg regner med at du snakker for dine unger. for min erfaring er annerledes, det er ikke alle som skjønner det. Og jeg har fått motargumenter så uendelig mange ganger. Så da har du din erfaring, og jeg har min.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 15:55   #93
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Og jeg er nok usedvanlig uansvarlig, for jeg har kjørt mye ferge i mitt liv, og aldri klipset av meg eller andre bilbeltet.

Å kjøre inn på en ferge er jo dritskummelt, det er såvidt jeg tør med beltet på.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 16:01   #94
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Bor i ferjeland og har aldri tatt av beltet...

Gammel 13-11-15, 19:30   #95
Serena
Superduperaktiv

Medlem siden: Sep 2008
Serena er populærSerena er populærSerena er populær
Standard

Jeg ville ha ringt politiet om jeg oppfattet situasjonen som farlig.

Jeg er vokst opp med å ta av beltet før vi kjørte på fergen, det var noe vi alle gjorde som et sikkerhetstiltak. Vi ble sittende i egne seter når vi kjørte på fergen, men jeg har også sittet på fanget til en kul onkel og kjørt bil som liten. Det kom for en dag nylig at min fireåring (sladrehanken ) hadde fått sitte på fanget og kjøre pappa sin bil i garasjen en dag. Jeg ville ikke gjort det selv, men klarte ikke bli så veldig opprørt. Ga beskjed til mannen om at det fint kan bli med den ene gangen. Før øvrig er bilen så gammel at den ikke har airbag

Serena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 23:15   #96
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ja, bedre å bli rødprikket enn politianmeldt.

Gammel 13-11-15, 23:16   #97
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guhud, rine! Hevnprikker OG sutrer!

Gammel 13-11-15, 23:19   #98
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Guhud, rine! Hevnprikker OG sutrer!

Åh! Som i gamle dager, jo.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 23:19   #99
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Hysj, nå leter jeg etter innlegg fra mrc slik at jeg kan hevnprikke henne, men jeg kan ikke se at hun har skrevet noe som helst i tråden.
Og rødprikken din var like forutsigbar som regnvær i november.

Gammel 13-11-15, 23:20   #100
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

What, er ikke mrc mann? Jeg har alltid tenkt mister-c.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.