Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis stortingsvalget var i morgen ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva ville du stemt hvis Stortingsvalget var i morgen?
Arbeiderpartiet 59 34,50%
Høyre 24 14,04%
Venstre 19 11,11%
SV 31 18,13%
KrF 3 1,75%
MDG 2 1,17%
Senterpartiet 10 5,85%
Frp 3 1,75%
Rødt 18 10,53%
Andre 0 0%
Stemmer ikke/har ikke stemmerett ved Stortingsvalg/brokkoli og what ever 2 1,17%
Deltakere: 171. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-17, 18:23   #81
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvis stortingsvalget var i morgen ...

Det kommer litt ann på hva meningsmålingene sier om SV, det kan fort bli litt taktikk i det, men jeg lander nok på AP.
Hadde heller forpliktet meg til å stemme Rødt neste tre valg enn å stemme Frp.

Gammel 16-03-17, 19:02   #82
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvis Stortingsvalget var i morgen...

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Og så hadde jeg før stemt FrP enn å stemme Rødt.

Samme her

(Men har ikke tenkt å stemme noen av dem)

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-17, 19:09   #83
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg vekslet mellom venstre og høyre i en del år, men de siste årene har jeg utelukkende stemt på høyre. Jeg er definitivt ikke enig i alt, men det er de jeg er mest enig med både i mange enkeltsaker og rent ideologisk.

Gammel 16-03-17, 19:12   #84
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden det ser ut til at mange vurder Rødt, bør jeg da stemme Frp for å opprettholde en sunn balanse?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-17, 19:20   #85
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg har oftest stemt Arbeiderpartiet, men når de støtter deponi i Førdefjorden er jeg sterkt i tvil. Det blir sannsynligvis SV.

De støtter også deponi i Repparfjorden. Det var medvirkende til at Ap på Sametinget sprakk.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-17, 19:33   #86
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg er veldig usikker nå. Jeg er litt redd for å "kaste bort" min stemme på et parti på venstresida som risikerer å havne under sperregrensa, og dermed indirekte bidra til økt makt til høryresida. Jeg vet det er feigt å tenke slik, jeg burde jo heller bidra til at et av disse kom over sperregrensa, men jeg er livredd for en ny periode så langt til høyre som vi nå har hatt.

Jeg vil uansett ikke stemme på et parti som kan finne på å samarbeide med FrP. Høyre, Krf og Sp utgår med høye kneløft av ulike andre årsaker i tillegg. Jeg vil heller ikke stemme MDG, som, i likhet med FrP (uten sammenligning for øvrig) spiller på følelser og enkeltsaker, mer enn en helhetlig og gjennomtenkt politikk, etter min mening.

Jeg står vel egentlig igjen med Ap, SV og Venstre (hvis Venstre holder på intensjonen om ikke å samarbeide med Frp). SV står nok nærmest mine verdier, men jeg mener den økonomiske politikken de legger opp til ikke er forsvarlig. Ap er mer solid der, og grunnverdiene stemmer noenlunde overens med mine, men der er jeg svært uenig i noen enkeltsaker som betyr ganske mye for meg. Særlig innenfor miljø- og klimapolitikk. Venstre er modigere der, men jeg får ikke helt taket på hvilken politisk retning de står for, og føler at de snur kappa for mye etter vinden. Jeg stoler ikke helt på dem, rett og slett.

Dette får meg til å flire! Ikkje fordi det er noko gale med det du seier; tvert imot, men fordi du argumenterer og funderer som ein typisk Venstre-velger. Og der er eg også. Ikkje så mange som kastar seg lidenskaplig inn i Venstre - men ein tviler seg fram dit.

Og så er det utrulig mange som har Venstre som partival nr. 2.

Gammel 16-03-17, 20:32   #87
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stemmer Ap, men om jeg av en eller annen grunn skulle stemt noe annet så hadde jeg gått lenger til venstre (ikke partiet, men på den politiske skalaen)

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-17, 06:49   #88
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer Venstre dersom det kommer forsikringer om at de holder seg unna frp. Gjør de ikke det må jeg stemme noe annet.
Jeg vil ikke stemme på partier som samarbeider med FrP eller Rødt. Begge de partiene er basert på ideologier som jeg virkelig ikke ønsker i maktposisjon.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-17, 07:06   #89
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg stemmer Venstre dersom det kommer forsikringer om at de holder seg unna frp. Gjør de ikke det må jeg stemme noe annet.
Jeg vil ikke stemme på partier som samarbeider med FrP eller Rødt. Begge de partiene er basert på ideologier som jeg virkelig ikke ønsker i maktposisjon.

Som jeg skulle sagt det selv.

Jeg har stemt Venstre omtrent siden jeg ble gammel nok til å stemme, og det er leeenge siden.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-17, 07:50   #90
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg stemmer nok venstre. Hvis Høyre hadde brutt med brunskjortene så hadde seg nok stemt på dem.

Gammel 17-03-17, 07:57   #91
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ender nok på Rødt, etter å ha vurdert både Ap og SV.

Gammel 17-03-17, 08:20   #92
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke stemme på et parti som kan finne på å samarbeide med frp, så da er det jo ikke så mange valg igjen.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-17, 10:06   #93
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

:Til og med Sanders er jo ikke rød, om noe er han vel mer sammenliknbar med Venstre.

Nei, det kan du ikke mene? Nå har jeg lest utrolig mye av det han har å melde om mange saker (fan ), og han snakker som en vaskeekte sosialdemokrat av norsk kaliber.

Forøvrig er jeg enig med HV om at jeg vil ha et AP med Hadia ved roret. Hun har den tydeligheten og ureddheten som jeg savner fra resten av partiet. Jeg tror jeg kommer til å gruble mye. Men et rødt parti blir det.

Gammel 17-03-17, 10:28   #94
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg har stemt det samme partiet (Venstre) i mange år, men akkurat i år synes jeg det er fryktelig vanskelig. For jeg er ikke videre imponert over hvordan Venstre har taklet det å være samarbeidsparti til regjeringen, og heller ikke imponert over hvordan Høyre har håndtert å være i regjeringsparti med FrP. Men venstresiden i politikken er veldig fjern fra meg, så å stemme Ap er helt uaktuelt, og enda lengre mot venstre er enda mer uaktuelt. Så da vipper jeg frem og tilbake mellom Venstre og Høyre, uten helt å klare å bestemme meg.

Det er vel nøyaktig der jeg er, også. Jeg synes endringene i programmet fra Høyres landsmøte også drar dem litt lenger bort fra den støvete verdikonservativismen, som jeg absolutt ikke har noe til felles med.

På den annen side, aldri har det vel vært viktigere med et sterkt borgerlig sentrum. Det er synd Sp er et av de absolutt mest uspiselige partiene for meg, ellers hadde jeg håpet på en "Bondevik III".

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-17, 10:29   #95
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er heller ikke tilhenger av å stemme på de som samarbeider med rødt, men de er såpass små at jeg tenker at impact er neglisjerbar. I motsetning til FrP.

Gammel 17-03-17, 10:38   #96
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Enda godt det ikke er stortingsvalg i morgen, sier jeg bare.

Jeg er ikke gift med noe parti. Jeg vurderer vanligvis AP, høyre og venstre. Høyre blir det definitivt ikke med nåværende koalisjonspartner og jeg har vel i grunnen fjernet meg fra dem de siste årene. (Hvordan kan oppegående folk være motstandere av fedrekvoten, feks?!). Så jeg vil tro at jeg står mellom AP og Venstre, og at jeg lander på Venstre, som jeg stort sett gjør.

:Skulle ønske jeg kunne være enig med et parti fullt ut:

Fedrekvoten var én av sakene som ble endret på siste landsmøte.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg er tidligere Høyre-medlem som har stemt Venstre de siste valgene. Og det hadde jeg vel gjort nå også.

Og så hadde jeg før stemt FrP enn å stemme Rødt.

Word.

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Det vi trenger aller mest i Norge er et skifte i retorikken i det offentlige ordskiftet. Alt har blitt så svart-hvitt og kaldt.

Og dette er vel det aller, aller viktigste. Det er ikke rart at folk flest etter hvert bare ikke stemmer. Polarisert, tabloidisert trump-retorikk ødelegger den politiske debatten. Jeg hørte nettopp på en rant av Trine Eilertsen (my hero ) på akkurat dette. SLUTT med det, SLUTT! Ikke kom med lettvinte halvsannheter bare fordi det gjør seg på trykk. Folk er ikke så dumme. Ikke på sikt, i hvert fall.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er heller ikke tilhenger av å stemme på de som samarbeider med rødt, men de er såpass små at jeg tenker at impact er neglisjerbar. I motsetning til FrP.

Vel, er det noe denne regjeringsperioden har lært oss, er det at små partier kan få gjennom en rekke symbolsaker. Og det ser vi også i Oslo.

- No. 4 -
Gammel 17-03-17, 11:03   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg hørte nettopp på en rant av Trine Eilertsen (my hero ) på akkurat dette. SLUTT med det, SLUTT! Ikke kom med lettvinte halvsannheter bare fordi det gjør seg på trykk. Folk er ikke så dumme. Ikke på sikt, i hvert fall.

Da burde hun kanskje ta sitt eget råd. Husker fremdeles den idiotiske fremstillingen hennes av hvordan man ikke måtte akseptere barnebruder i Norge, som om man liksom gjorde det.

Save

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-17, 12:27   #98
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

4 år i regjering med FRP har vært hard kost for en som befinner seg godt til venstre i Høyre.

Word!

Gammel 17-03-17, 12:28   #99
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Det samme som alltid, men ikke med like stor selvfølge som før. 4 år i regjering med FRP har vært hard kost for en som befinner seg godt til venstre i Høyre.

Ja, det har vært hardt...

Gammel 17-03-17, 12:51   #100
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da burde hun kanskje ta sitt eget råd. Husker fremdeles den idiotiske fremstillingen hennes av hvordan man ikke måtte akseptere barnebruder i Norge, som om man liksom gjorde det.

Save

Den har jeg ikke lest, men hun er definitivt ikke en tabloid journalist, etter min mening. Tvert i mot er hun en av dem som i størst grad ansvarliggjør BÅDE pressen og politikerne i denne sammenhengen.

Jeg hørte også en ganske god debatt som spådde at nå som de rene røde/blå viskes litt og litt ut (hvis KrF ender med å støtte Ap i regjering, finnes det ikke blokker lenger i norsk politikk, etter min mening), så kommer skillelinjene til å gå mellom de som et villig til å sette prioriteringer på dagsorden og ikke. Det er ikke mulig å gi alt til alle, selvsagt, men det er heller ikke mulig å opprettholde dagens fordeling. Og da gjelds det ikke å kjøre "ta fra de rike og gi til de fattige"-retorikk, ei heller "det er nok til alle hvis vi bare ikke importerer problemet". Det må være reelle løsninger på de reelle problemene vi allerede om kort tid står overfor - og ikke minst hvis vi faktisk ikke skal benytte de naturressursene vi har liggende under havbunnen.

Jeg kunne aldri stemt på et parti jeg mener er populistisk i denne sammenhengen, og jeg mener altså at vi har minst 3 sånne partier, kanskje 5. Mannen min mener at jeg kaller alle som ikke er enige med meg for populister, jeg mener han er typisk populist.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.