|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
can-jur
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?
Du vil ikke spise et slakt som ikke er avblødd skikkelig. Alle dyr som slaktes i Norge bedøves ved bolting, strøm eller gass før hovedpulsåra kuttes og dyret dør av blodtap.
![]() |
![]() |
#82 |
heimføing
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Da tror jeg det var nordnorske avslappede muslimer jeg traff som sa at "rein og elg kan vi spise, det er halal". Tviler på at de kjører bønner over høyttalere på slakteriet i Kautokeino. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mente at det var en ansatt på slakteriet som leste en bønn over dyret, men mulig de kan ta det på boks om de ikke har en muslim ansatt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Det er jo en del muslimer som spiser alt kjøtt som ikke er svin.
![]() |
![]() |
#85 |
can-jur
|
Det varierer litt. Særlig på fjørfeslakterier ville det være vanskelig. Der har de «fellesbønn». Men slik jeg har skjønt det så er det veldig ofte en lydfil mer enn en imam.
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Dette er bare vondt i viljen. Hilsen mat og helse-lærer som har gjennomført opplæring med vegetarianer, veganer, muslimer, diabetiker og cøliaker.
![]() |
#88 |
Yes, we can!!
|
Men elg er greit, hvis jeg skjønte det riktig. Mulig de også hadde et ganske løst forhold til hvordan tamrein blir slaktet - jeg hadde i hvert fall bare et vagt bilde i hodet av noe lassogreier og en kniv på vidda.
![]() |
#89 |
|
Det var det jeg også hadde.
![]() |
![]() |
#90 |
heimføing
|
- og så stilte de opp med vakuumpakker og etikettmaskin og hele greia, sånn at det kunne havne i frysedisken i butikkene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
|
Først fikk de i gruppe bake rullekake etter oppskrift; noe de fleste fikset. Deretter ble oppgaven å skrive instruksjoner så detaljert at man kunne fjernstyre en annen elev uten å gi andre opplysninger. Vi har jobbet endel med programmering slik at variabler, løkker osv er kjent språk.
![]() |
#92 |
Yes, we can!!
|
Ca det, ja.
![]() |
#94 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det er slik gajamor sier ja, det viktige er at dyret tømmes for blod. I tidligere tider ble jo alt fra dyret brukt, inkludert blodet, så det har man vel alltid gjort ved slakting i Norge, også av gårdsdyr. I følge min finnmarkske venninne foregår den tradisjonelle slaktingen av rein (altså den på vidda, ikke på slakteri) slik at man stikker en kniv inn fra nakken på dyret og inn i hjernen, og kutter alle nervetrådene, før pulsåren kuttes og blodet tømmes ut. Hjertet slår fortsatt, mens hjernen er koblet fra. Så det blir i prinsippet det samme som den boltinga Floksa snakker om. Så da er det bare å tilsette en liten bønn, og vips! har du halal-kjøtt. Sånn ca.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 07-02-22 kl 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Travelt opptatt
|
Går så fint så. Kjøttet må bare ligge i rennende vann et døgn eller to, og så i melk etterpå. Veldig mye enklere og bedre på smak når det blir avblødd skikkelig, ja.
![]() |
#96 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Jeg syns det er mer og mer vanlig blant de unge muslimene jeg er rundt at det må være merket halal, ikke bare være uten svin, for at de skal spise det.
I alt dette syns jeg variasjon og tilrettelegging er naturlig. I tillegg skal man jo lære om ernæring og i det er det jo naturlig å ta for seg allergi og intoleranser.
![]() |
#97 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Jeg tror at for muslimene her av første generasjon, så brukte man den fleksibiliteten som er i islam, til å være pragmatiske og spise det som var tilgjengelig, fordi det var sånn det var. Når det nå har blitt mulig å få halal-mat, så er det også i større grad et krav at man skal velge det.
![]() |
#98 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Ungene lagde finnbiff i mat og helse i dag, ingen bacon å spore der. Men spurte hva de gjør når det er noe med svin, to på trinnet spiser ikke svin. Det blir gjort enkelt høres det ut som, som feks når de lagde ostesmørbrød: På ene kjøkkenet hadde alle fått velge mellom kylling og skinke og på det andre kjøkkenet hadde læreren tilbydd den ene det gjaldt å ta kylling istedenfor skinke. De tilrettelegger altså uten problemer. Jeg har full oversikt siden jeg har ett barn på hvert kjøkken.
![]() |
#99 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Forresten, en historie fra en pasient på sykehuset som var veldig sulten en natt. Vi hadde bare tilgang på ferdigsmurte baguetter med ost og skinke. Min kollega sa det til pasienten, og pasienten svarte at det går bra. Min kollega dobbeltskjekka så med "men, er ikke du muslim da?" Pasienten svarte: "Det går bra, jeg bor i Norge nå!". Han fikk baguette han.
![]() |
#100 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Husker jeg spiste mye kjip vegetarmat da vi var på tur med Hvite busser, og en av elevene hadde fått bestilt halal-mat av sin veldig strenge mor, men det ville han jo ikke ha! Det skjønner jeg godt, for det var typ "baguette med et salatblad". Så han smatt til seg baguetten med ost og skinke, mens jeg stod igjen med den med salatbladet.
![]() |
|
|