|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Ting du lærte som voksenEg fekk ein snap av ein nordlending som hadde hausta rabarbra i går. Då begynte eg å tenke på kor voksen eg faktisk var, då eg innsåg at regelen om å ikkje plukke rabarbra etter st.hans, handla om å ikkje plukke trevlete rabarbra som har gått i stokk. Eg trudde veldig lenge det handla om røyken frå st.hans-båla.
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ting du lærte som voksen
Men nå sier forståsegpåerne at den sankthans-regelen er passé, så… |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Ting du lærte som voksenJeg bruker midtsommer og sankthans litt om hverandre, mest midtsommer. Dette med katolske helgener kan jeg ikke helt forholde meg til. Jada, jeg vet at det er to ulike datoer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Ting du lærte som voksenHaha. Det må man jo absolutt ikke. Jeg har aldri gjort det i mitt liv før jeg fikk en mann som trykker to av putene flate hver gang han sitter i den. Jeg kjenner ingen andre mennesker som gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Glad
|
Her er en jer også.
![]() |
#11 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Ting du lærte som voksenJeg stappet inn disse pappgreiene i aluminiumsfolien i dag, endte med å bli så forbanna over at den ikke gikk rundt at jeg kastet den på kjæresten, som fjernet hele emballasjen og sa «sånn, prøv nå!».
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Jeg lurer seriøst på om de har endret noe på plastfolien i det siste. Det henger alltid fast i den ene enden, og jeg ender med å rive og slite og banne. Sånn var det aldri før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
finner ut av mye
|
Jeg synes plastfolie alltid har vært sånn, eventuelt så er jeg altfor utålmodig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Ting du lærte som voksenI Bergen heter det dessuten "opplett" og ikke oppholdsvær. Helt opphold i regnet er det jo ikke der.
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Ting du lærte som voksenOpplett er et ord jeg et vel kjent med litt lenger nord for Bergen også, ja. Vi traff på det innimellom på vei hjem fakrisk.
![]() |
#16 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Ting du lærte som voksenOpplett og tosifret på gradestokken er godkjent sommervær i Bergen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Ting du lærte som voksenI går i bilen gikk det opp for meg at Sambandet i Åge Aleksandersen & Sambandet har en dobbeltbetydning. Antakelig fordi kiden skal i sambandsbataljonen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Ting du lærte som voksen"Opplett" eller "oppletta" kjenner jeg fra Nord-Norge, ja; det betyr ikke helt det samme som oppholdsvær, men brukes om at det slutter å regne - eller nesten slutter - etter å ha regnet en stund. "Det ser ut som det skal bli oppletta i ettermiddag," for eksempel. Lettere vær, altså.
![]() |
#19 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Har aldri vært borti ordet i min del av Nord-Norge (Nordland); møtte det for første gang da jeg flytta til Trondheim for å studere.
![]() |
#20 |
flisespikker
|
Jeg kjenner det bare fra besteforeldregenerasjonen; både min farmor fra Nordland og min mormor fra Kvæfjord (Troms) brukte ordet.
![]() |
|
|