Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tanker rundt fyrverkeri?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilke løsning for fyrverkeri
Totalforbud 35 27,34%
Felles kontrollert oppskytning 70 54,69%
Lasershow 17 13,28%
Slik som i dag 6 4,69%
Mer liberale regler? 0 0%
Et forslag jeg har glemt 0 0%
Deltakere: 128. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-23, 12:22   #81
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tanker rundt fyrverkeri?

Vi har vært hjemme for første gang på lenge. Ble overrasket over at det smalt konstant fra kl 18 til over midnatt, jevne drønn og smell. Kanskje flere var hjemme fra hyttene pga dårlig vær og føre. Men dette kan vel ikke fortsette?
Vi har ikke husdyr, bor i 100 år gammelt dårlig isolert hus hvor det meste høres, med husdyr hadde vi ikke vært hjemme.

Gammel 01-01-23, 13:10   #82
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Så neste år blir det hyttenyttår igjen.

Det spørs hvor man har hytte... Sjefen , som har hytte på Hafjell, sendte en snap i natt. Var ikke akkurat stille der. Men mye stillere der vi har hytte.

Katta vår pleier å sitte på et skap vi har under trappa midt i huset. Hun liker det ikke, men det går greit heldigvis.

Gammel 01-01-23, 13:30   #83
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Helt oppriktig spørsmål: har dere med redde hunder øvd med dem? Jeg innser at min nok er robust inntil det stupide, så vi har ikke måttet øve mye på noen av de der «eksponere så de ikke blir skvetne»-greiene, men har gjort det noe, fra da hun var valp. Fyrverkeri ble vi oppfordret til å øve på ved hjelp av tv-en. Hun har snorket seg gjennom hele sjauen her. Men det er kanskje dyr som er for skvetne til at øving funker?

Vår er omplasseringshund som kom til oss åtte år gammel og ferdig opplært til å være livredd høye lyder. Hun responderer dårlig på øving og vi har derfor valgt å skjerme henne. Vi satt alle fire inni hvelvet og spilte kort, og hørte ikke et smell.

Gammel 01-01-23, 15:30   #84
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skrøt for tidlig av at det stilnet etter midnatt. .gal:

I 4-5-draget var det et helvetes leven (men jeg var fortsatt oppe og ventet på tenåring), og så - klokken 0745! Omtrent rett utenfor soveromsvinduet. I følge den lokale fb-siden var det småbarnsfamilier som stod opp og ville fyre opp mens det fortsatt var mørkt, men altså, det får jeg meg nesten ikke til å tro?! SÅ tette er ikke folk?!

Gammel 01-01-23, 17:49   #85
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tilbragte nyttårsaften på besøk hos noen som bor rett ved et sted hvor veldig mange samles for å se på og skyte opp fyrverkeri, pga vid utsikt. Det det startet med mye raketter rundt kl 19, og jeg antok at det var pga barnefamilier, slik at det ville komme en del mellom 19 og 20, også være rolig igjen fram til rundt midnatt (vi er vanligvis ikke her i byen på nyttårsaften, vi bruker å være hos svigers som bor i ei lita bygd). Men i grunnen var det kontinuerlig fyrverkeri hele tiden i mellom også, det hørtes knatring og smell fra en eller annen kant hele kvelden. Ikke noe dyr hos oss, bare en (snart) toåring. Heldigvis en som synes fyrverkeri er stas, tydeligvis. Han våknet av bråket rundt midnatt, så han ble tatt opp for å se i vinduet, og var veldig begeistret, klappet og strålte og sa " Wow! Fiiiint!", og kalte det "artig-bang". Aner ikke hvor lang tid det tok før han sovnet etterpå, for vi dro hjem, men han var i alle fall ikke redd.

Likevel tenkte jeg på det, at det burde være unødvendig med all den rakettoppskytinga absolutt hele kvelden. Det burde holde med en liten periode rundt kl 19, samtidig med det offentlige familiefyrverkeriet (som egentlig burde være nok i seg selv), også en halvtimes tid rundt midnatt. Så jeg mener enda sterkere nå at det burde være forbudt for privatpersoner, og kun gjennomføres offentlig, hvis det må være noe. Selv om vi riktignok ikke kunne se det offentlige festfyrverkeriet rundt midnatt, fordi det kom en veldig tett snøbyge akkurat da.

Gammel 01-01-23, 18:13   #86
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Det spørs hvor man har hytte... Sjefen , som har hytte på Hafjell, sendte en snap i natt. Var ikke akkurat stille der. Men mye stillere der vi har hytte.

Katta vår pleier å sitte på et skap vi har under trappa midt i huset. Hun liker det ikke, men det går greit heldigvis.

Vi har hytte i Trysil, men ganske langt fra de store feltene rundt fjellet.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-23, 21:32   #87
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Jeg kjenner jeg blir dritlei, himlende og provosert av en sånn snipekommentar Erling Lae har om nypietistene på instagram i dag.
Han fremstår som en typisk Høyrehomse, som ikke forstår at man legger opp arrangementer etter dem som tåler dem minst. Han er heldig som har bikkje som ikke er redd.
Sånn i tillegg til resten av faunaen med nyttårsproblemer.

Jeg har katt som ble merkbart beroliget av at jeg var vanlig hjemme hos henne rundt klokka 24.00 i natt. Heldigvis bor jeg i et område av Oslo hvor de ikke begynte med raketter på alvor før 23.30. Og de sluttet relativt raskt etterpå også.
Det var både pus og jeg glade for.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-23, 22:01   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tenker det er greit å være kritisk til politikk uten å ty til karakteristikker av legning, eller?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-23, 23:06   #89
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Her smalt det i kveld igjen gitt rundt 2030-2100 tiden.

Gammel 01-01-23, 23:32   #90
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi var også på Frogner og jeg syns det var lite fyrverkeri i år sammenliknet med tidligere år. Noe er sikkert mangelen på det offentlige, så klart, men mye mindre privatfyrverkeri rundt oss. Kanskje både økonomi og den voldsomme glatta har begrenset innkjøpet? Og min private teori: jeg tror mange av de mest fyrverkeriglade gutta har fått seg pandemihund og plutselig ser verdien av å ta hensyn.

Var det ikke forbudt å skyte opp innenfor ring 2, da?

Gammel 01-01-23, 23:33   #91
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Jeg kjenner jeg blir dritlei, himlende og provosert av en sånn snipekommentar Erling Lae har om nypietistene på instagram i dag.
Han fremstår som en typisk Høyrehomse, som ikke forstår at man legger opp arrangementer etter dem som tåler dem minst.

Unnskyld?

Gammel 01-01-23, 23:41   #92
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Joda, men det er det jo få som tar hensyn til. Det er alltid mye fyrverkeri i parkene, fra idrettsbanene og skolegårder innafor ring 2.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 06:46   #93
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shun, her.

Han fremstår som en typisk Høyrehomse, som ikke forstår at man legger opp arrangementer etter dem som tåler dem minst.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 08:19   #94
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det jeg så var i Frognerparken som er akkurat utenfor ring 2.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 08:44   #95
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var et sted hvor det smalt nærmest kontinuerlig fra kl 18 og utover kvelden. Jeg har store problemer med å skjønne dette. Man kan evt skyte opp kl 18 pga små barn, men hva er vitsen med å skyte opp kl 23? Gadd ikke vente lenger? Jeg synes helt ærlig det bør nedlegges forbud mot tiden mellom 19 og 2330 også. Smalne inn hele tidspunktet så får folk holde seg til det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 09:29   #96
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss var det også mye hele kvelden. Lillesøster var ganske redd da hun skulle legge seg, men heldigvis legger hun seg tidlig og sover godt når hun har sovnet. Hun hadde nok vært ordentlig skremt om hun hadde vært våken. I 2-tiden bar det noen som smalt av masse rett utenfor soveromsvinduet vårt, da vi hadde tatt sjansen på å åpne vinduet. Så det luktet fyrverkeri inne. Digg når man allerede sliter med å puste pga. lungebetennelse.

Storebror og jeg gikk ut for å se litt rundt midnatt og det er virkelig mye uvettig bruk. Noen hadde barnevogna stående rett ved siden av fyrverkeribatterier og andre var så fulle at de knapt kunne stå på beina. Noen synes også det var for mye stress å gå ut på de to fotballbanene folk var samlet rundt, så de skøyt bare opp på gangstiene der folk sto.

Apan: I en stor snap-gruppe jeg er med så jeg at det var flere som skøyt opp i flere omganger i løpet av kvelden, fordi ungene maste/kjedet seg.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 10:09   #97
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har dere hørt noe om det ble fyrt av mindre i år enn tidligere?

Den menigheten som driver og rydder i parkene første nyttårsdag, mente på at det var mindre i år enn tidligere. Mannen sier at idrettsklubben han leder, som selger fyrverkeri hvert år, hadde ca. 25% mindre omsetning enn vanlig.

Ellers var det noen luringer som fant ut at skøytebanen var perfekt for oppfyring av raketter. Det er jo strålende for de som har lagt ned ørten timer arbeid i å få til en god is. (De ble satt på plass av bandyspillerne som feiret nyttår i klubbhuset, da. )

Gammel 02-01-23, 14:53   #98
Sissel

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det var litt mindre her vi bor, og det varte kortere. Kvart over var det nesten helt slutt, og det er ikke vanlig.

Gammel 02-01-23, 15:12   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var påtagelig mindre fyrverkeri her i år enn det pleier. Fint for dyra og miljøet.

Min omplasseringskatt lå uberørt på yndlingsplassen sin, men det stakkars dyret har jo vært ute mang en vinternatt før. Omplasseringshunden var tidligere et nervevrak, nå er han lugn. Min forrige boxer lot seg ikke affisere et sekund.

Avfyring i hytt og gevær utenom midnatt er et styr, det er en akrobatisk øvelse å være på tur med allerede vintersprek og sprelsk hest når det fyres av rett ved helt ut av det blå.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 15:14   #100
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes helt ærlig at små barn ikke er grunn god nok til å tillate fyrverkeri fra kl 18. De har et helt liv til å se fyrverkeri ved midnatt og kan fint vente noen år for å oppleve det. Hvis det absolutt skal være tillatt for hvermannsen synes jeg det bør begrenses til bare tiden akkurat rundt midnatt. Her begynte de aller første rundt 15-16.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:48.