Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kongefamiliens voldelige realityshow

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-24, 09:55   #81
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

@My: jeg leser og tror jeg skjønner hva du mener. Og selv om du har gode poeng og jeg følger deg i tankrekken, så mener jeg likevel at Kongefamilien er en institusjon som vil kreve sikkerhetsklarering. Men den klareringen må andre enn meg stå for. Jeg mener bare at den i dag er altfor svak. Og med dine argumenter i mente så mener jeg at nettopp derfor må det avvikles. Fordi det bryter med våre grunnleggende verdier.

Men det er der vi er uenige og det er helt greit.

Hva mener du i Mette Marits og Dureks tilfelle ikke hadde gått gjennom en sikkerhetsklarering?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-24, 09:59   #82
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@My: jeg leser og tror jeg skjønner hva du mener. Og selv om du har gode poeng og jeg følger deg i tankrekken, så mener jeg likevel at Kongefamilien er en institusjon som vil kreve sikkerhetsklarering. Men den klareringen må andre enn meg stå for. Jeg mener bare at den i dag er altfor svak. Og med dine argumenter i mente så mener jeg at nettopp derfor må det avvikles. Fordi det bryter med våre grunnleggende verdier.

Det var Mette Marit som brakte Marius inn i kongefamilien. Mette Marit har så vidt jeg vet ingen domfellelse på seg av noe slag. Hun hadde en alkoholisert far og hadde fått barn med en mann som har blitt dømt (litt uklart for meg hva han er dømt for). Hun har innrømmet å ha levd et noe utsvevende liv som ung voksen, men ikke veldig mye mer en mange andre på hennes alder. Jeg kan ikke helt forstå at det er noe som skulle diskvalifisere henne fra å gifte seg med en kommende tronarving? Hun kunne ikke vite om sønnen hennes en gang i fremtiden ville utføre kriminelle handlinger eller ikke (og her legger jeg til at han foreløpig ikke er domfelt han heller).

Jeg tenker at det er greit å mene at vi bør avvikle monarkiet. Men det er en helt annen diskusjon.

Gammel 13-08-24, 09:59   #83
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men det er der vi er uenige og det er helt greit.

Jeg oppfatter ikke at My er uenig i at det må avvikles, men det kan hun helt sikkert svare for selv.

Jeg lurer likevel på hva du mener med sikkerhetsklareres? Som i å klareres for å gifte seg? Det vil jo i så fall være noe helt nytt. Det er ingen andre som må sikkerhetsklareres for å gifte seg, bare for å inneha en stilling eller et verv.

Gammel 13-08-24, 10:00   #84
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva mener du i Mette Marits og Dureks tilfelle ikke hadde gått gjennom en sikkerhetsklarering?

Det ble faktisk gjort en sikkerhetsklarering av Mette Marit i sin tid, pga hennes historie med "utagerende festing" og eks(er) med rulleblad. I alle fall i følge (den selvsagt svært pålitelige kilden) Wikipedia, hvor det står at politiet foretok en rutinemessig vurdering om hennes omgangskrets var en sikkerhetsrisiko for de kongelige. Konklusjonen ble tydeligvis at det var ok, og jeg har heller aldri hørt om tilfeller hvor hennes tidligere omgangskrets har skapt problemer for kongehuset, så det ser ut til å ha vært en riktig vurdering. Men jeg tror hun har forandret omgangskrets siden den tid også da.

Og ja, jeg er som sagt enig i at kongehuset bør avvikles, det har jeg alltid sagt.

Sist redigert av My : 13-08-24 kl 10:07.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-24, 10:14   #85
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det ble faktisk gjort en sikkerhetsklarering av Mette Marit i sin tid, pga hennes historie med "utagerende festing" og eks(er) med rulleblad. I alle fall i følge (den selvsagt svært pålitelige kilden) Wikipedia, hvor det står at politiet foretok en rutinemessig vurdering om hennes omgangskrets var en sikkerhetsrisiko for de kongelige. Konklusjonen ble tydeligvis at det var ok, og jeg har heller aldri hørt om tilfeller hvor hennes tidligere omgangskrets har skapt problemer for kongehuset, så det ser ut til å ha vært en riktig vurdering. Men jeg tror hun har forandret omgangskrets siden den tid også da.

Og ja, jeg er som sagt enig i at kongehuset bør avvikles, det har jeg alltid sagt.

Ja, jeg vet det ble gjort en sikkerhetsklarering, og det er derfor jeg lurer på hva Apple mener ikke ville gå gjennom. Durek er jo rar, men han er jo ikke kriminell.

Gammel 13-08-24, 10:15   #86
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ble litt mange å svare her, men prøver i ett innlegg og så tror jeg (prøver i alle fall ) at jeg skal la det bli med dette. Jeg mener at sikkerhetsklareringen er for svak da. Den meningen er ikke særlig kontroversiell blant dem jeg kjenner som driver med dette på andre områder. Eksempler på hva det reageres på som har gått gjennom nåløyet er bruk av illegale rusmidler og tilhørighet til kriminelle miljøer (MM) og domfellelse (DV).

Og så kan man vurdere om det bør være strengere også mtp familie, men det gidder jeg ikke mene så mye om, det blir for omfattende. Men for mange av oss hadde feks et barn med opptreden som MBH skapt alvorlige konsekvenser for jobb. Men ja, jeg vet at han kom inn i etterkant, poenget er bare at det etter min mening ikke er så lett som at «de må jo få gifte seg av kjærlighet».

Og jeg he hele tiden oppfattet at My også ønsker avskaffing av monarkiet.

Gammel 13-08-24, 10:18   #87
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Poenget er jo at du kunne fortsatt vært gift med en hardbarka kriminell om du ville, du kunne bare ikke hatt en jobb som krever sikkerhetsklarering. Medlemmene av kongefamilien (som ikke er tronarvinger) har ikke en jobb de kan si fra seg.

Gammel 13-08-24, 10:21   #88
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Og det er hele problemet med Monarkiet. Men siden vi hr valgt å beholde en så avleggs institusjon, så mener jeg likevel at det dessverre er konsekvensen for dem. Hvis ikke; avskaff.

Gammel 13-08-24, 10:21   #89
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg lurer likevel på hva du mener med sikkerhetsklareres? Som i å klareres for å gifte seg? Det vil jo i så fall være noe helt nytt. Det er ingen andre som må sikkerhetsklareres for å gifte seg, bare for å inneha en stilling eller et verv.

Apple svarer sikkert selv, men jeg oppfatter at hun referere til en "normal" sikkerhetsklaring som gjøres i mange tilfeller.

Og hvis det er det hun referere til så er det mange som både må sikkerhetsklare seg selv og ektefelle for å inneha en stilling eller et verv. Jeg er blitt sikkerhetsklart selv (gått ut nå, det er ikke Jane Bond 006, du snakker med altså ) og ble spurt om familie, ektefelle etc

Jeg tror (men her vet jeg ikke) at noe av dette har med rollen å gjøre. Selvsagt må Mette Marit være sikkerhetsklarert når hun sitter på podiet i OL, men hvis hun ikke var med kronprinsen og representerte og så OL hjemme i stua hadde hun ikke behøvd det. Om hun kunne vært gift og ikke hatt en rolle - det virker vanskelig

Gammel 13-08-24, 10:23   #90
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Medlemmene av kongefamilien (som ikke er tronarvinger) har ikke en jobb de kan si fra seg.

Linken som jeg la inn viser jo at det å være i "kongefamilien" er en rolle, og at det ikke må være slik at feks Marius er en del av den.

Gammel 13-08-24, 10:25   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

BEksempler på hva det reageres på som har gått gjennom nåløyet er bruk av illegale rusmidler og tilhørighet til kriminelle miljøer (MM) og domfellelse (DV).

Nå er vel Mette Marits rusmiddelbruk bare noe andre og hun selv har snakket om, ikke noe hun verken er tatt for eller dømt for. Og den type kriminelle miljøer hun har vært i nærhet av er det veldig mange som er, og som jeg ikke helt ser at er uforenelig med å være tronarving. En sikkerhetsklarering handler jo om man kan bli påvirket i den jobben man har, dele info med kriminelle som de ikke bør ha osv, og jeg ser ikke helt hvordan bakgrunnen til både Durek og Mette Marit skal utgjøre en fare på noe som helst vis.

Gammel 13-08-24, 10:26   #92
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Apple svarer sikkert selv, men jeg oppfatter at hun referere til en "normal" sikkerhetsklaring som gjøres i mange tilfeller.

Og hvis det er det hun referere til så er det mange som både må sikkerhetsklare seg selv og ektefelle for å inneha en stilling eller et verv. Jeg er blitt sikkerhetsklart selv (gått ut nå, det er ikke Jane Bond 006, du snakker med altså ) og ble spurt om familie, ektefelle etc

Jeg tror (men her vet jeg ikke) at noe av dette har med rollen å gjøre. Selvsagt må Mette Marit være sikkerhetsklarert når hun sitter på podiet i OL, men hvis hun ikke var med kronprinsen og representerte og så OL hjemme i stua hadde hun ikke behøvd det. Om hun kunne vært gift og ikke hatt en rolle - det virker vanskelig

En slik normal sikkerhetsklarering ville vel ikke stoppet et giftermål for verken MM eller DV.

Gammel 13-08-24, 10:27   #93
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Nå er vel Mette Marits rusmiddelbruk bare noe andre og hun selv har snakket om, ikke noe hun verken er tatt for eller dømt for. Og den type kriminelle miljøer hun har vært i nærhet av er det veldig mange som er, og som jeg ikke helt ser at er uforenelig med å være tronarving. En sikkerhetsklarering handler jo om man kan bli påvirket i den jobben man har, dele info med kriminelle som de ikke bør ha osv, og jeg ser ikke helt hvordan bakgrunnen til både Durek og Mette Marit skal utgjøre en fare på noe som helst vis.

Da er vi uenige der.

Gammel 13-08-24, 10:30   #94
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Da er vi uenige der.

Hvordan mener du at Mette Marits tidligere omgangskrets har påvirket jobben hun har gjort som kronprinsesse, og utsatt kongehuset for risiko? Jeg leser som sagt svært lite kongestoff, og har ikke fått med meg at det har vært noe tema i løpet av de litt over 20 årene de har vært gift.

Gammel 13-08-24, 10:31   #95
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Da er vi uenige der.

Ja, det skjønner jeg. Men jeg vil gjerne at du forklarer hva det er du mener er en fare med MM og DV, utover skandalefaren, liksom.

Og for ordens skyld; jeg er også tilhenger av å avskaffe monarkiet, men syns ikke man kan være slem med enkeltmennesker bare fordi de tilhører noe jeg mener bør avskaffes, men vi er jo uenige.

Gammel 13-08-24, 10:39   #96
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Ja, det skjønner jeg. Men jeg vil gjerne at du forklarer hva det er du mener er en fare med MM og DV, utover skandalefaren, liksom.

Og for ordens skyld; jeg er også tilhenger av å avskaffe monarkiet, men syns ikke man kan være slem med enkeltmennesker bare fordi de tilhører noe jeg mener bør avskaffes, men vi er jo uenige.

Jeg synes bare jeg gjentar meg selv. Skal prøve og det blir nok veldig forenklet grunnet dårlig tid: Jeg kan ikke nok om sikkerhetsklareringer. Jeg skjønner at det er gjort. Jeg skjønner ikke at det er MYE strengere sikkerhetsklareringer for å bli politi eller vekter på et sykehus. Akkurat HVA sommer faren ved MM og DV kan jeg ikke uttale meg om, men av de jeg kjenner som jobber med dette så er det ikke kontroversielt å mene at kriminelt rulleblad eller rus er no- go. På generelt grunnlag sier dette noe om potensiell fremtidig dårlig dømmekraft, fare for gjentagelser, fare for kontakt med risikofylte miljøer osv osv.

For noen sykehusansatte: kan ikke ha inkasso, kan ikke ha rulleblad, kan ikke ha brukt illegale rusmidler, må redegjøre før familiemedlemmers stillinger, bosted (med bilder fra Google Maps), og redegjørelse for utenlandske opphav.

Man kan jo lure på hva alt dette skal være godt for, men slik er det altså .

Og ja, jeg vet de ikke kan velge osv men det er her JEG mener at skal man h monarki må det strengere kriterier til.

Og igjen: blant dem jeg kjenner som jobber med dette er det ganske stor konsensus om dette.

Gammel 13-08-24, 10:43   #97
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg synes bare jeg gjentar meg selv. Skal prøve og det blir nok veldig forenklet grunnet dårlig tid: Jeg kan ikke nok om sikkerhetsklareringer. Jeg skjønner at det er gjort. Jeg skjønner ikke at det er MYE strengere sikkerhetsklareringer for å bli politi eller vekter på et sykehus. Akkurat HVA sommer faren ved MM og DV kan jeg ikke uttale meg om, men av de jeg kjenner som jobber med dette så er det ikke kontroversielt å mene at kriminelt rulleblad eller rus er no- go. På generelt grunnlag sier dette noe om potensiell fremtidig dårlig dømmekraft, fare for gjentagelser, fare for kontakt med risikofylte miljøer osv osv.

For noen sykehusansatte: kan ikke ha inkasso, kan ikke ha rulleblad, kan ikke ha brukt illegale rusmidler, må redegjøre før familiemedlemmers stillinger, bosted (med bilder fra Google Maps), og redegjørelse for utenlandske opphav.

Man kan jo lure på hva alt dette skal være godt for, men slik er det altså .

Og ja, jeg vet de ikke kan velge osv men det er her JEG mener at skal man h monarki må det strengere kriterier til.

Og igjen: blant dem jeg kjenner som jobber med dette er det ganske stor konsensus om dette.

Igjen, synes du dette preger Mette Marit, og jobben hun har gjort for det norske kongehuset? Og at klareringen som politiet gjorde i sin tid derfor burde vært strengere?

Gammel 13-08-24, 10:43   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Greia er at jeg ikke skjønner hvorfor du mener kongehuset må ha strengere sikkerhetsklarering enn de har, hvilken fare MM og DV bakgrunn utgjør?

Jeg skjønner hva en sikkerhetsklarering er og hvorfor man skal ha det, og spesielt for folk som jobber på sykehus, i politi, rettsvesen osv.

Gammel 13-08-24, 10:44   #99
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Greia er at jeg ikke skjønner hvorfor du mener kongehuset må ha strengere sikkerhetsklarering enn de har, hvilken fare MM og DV bakgrunn utgjør?

Jeg skjønner hva en sikkerhetsklarering er og hvorfor man skal ha det, og spesielt for folk som jobber på sykehus, i politi, rettsvesen osv.

Da klarer jeg ikke forklare bedre dessverre. Jeg oppfatter det da slik at du ikke synes at det for kongehuset er så viktig og at det er der vi er uenige.

Gammel 13-08-24, 10:50   #100
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Jeg må også innrømme at jeg sliter med å forstå dette. Folk som skal gifte seg med en kongelig person må ha svært streng sikkerhetsklarering fordi det er viktig på sykehus og i politi?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.