|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshow
Hva mener du i Mette Marits og Dureks tilfelle ikke hadde gått gjennom en sikkerhetsklarering?
![]() |
#82 |
ej ikke møjkets heije
|
Det var Mette Marit som brakte Marius inn i kongefamilien. Mette Marit har så vidt jeg vet ingen domfellelse på seg av noe slag. Hun hadde en alkoholisert far og hadde fått barn med en mann som har blitt dømt (litt uklart for meg hva han er dømt for). Hun har innrømmet å ha levd et noe utsvevende liv som ung voksen, men ikke veldig mye mer en mange andre på hennes alder. Jeg kan ikke helt forstå at det er noe som skulle diskvalifisere henne fra å gifte seg med en kommende tronarving? Hun kunne ikke vite om sønnen hennes en gang i fremtiden ville utføre kriminelle handlinger eller ikke (og her legger jeg til at han foreløpig ikke er domfelt han heller).
![]() |
![]() |
#83 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg oppfatter ikke at My er uenig i at det må avvikles, men det kan hun helt sikkert svare for selv.
![]() |
#84 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det ble faktisk gjort en sikkerhetsklarering av Mette Marit i sin tid, pga hennes historie med "utagerende festing" og eks(er) med rulleblad. I alle fall i følge (den selvsagt svært pålitelige kilden) Wikipedia, hvor det står at politiet foretok en rutinemessig vurdering om hennes omgangskrets var en sikkerhetsrisiko for de kongelige. Konklusjonen ble tydeligvis at det var ok, og jeg har heller aldri hørt om tilfeller hvor hennes tidligere omgangskrets har skapt problemer for kongehuset, så det ser ut til å ha vært en riktig vurdering. Men jeg tror hun har forandret omgangskrets siden den tid også da.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 13-08-24 kl 10:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Glamorøs
|
Ja, jeg vet det ble gjort en sikkerhetsklarering, og det er derfor jeg lurer på hva Apple mener ikke ville gå gjennom. Durek er jo rar, men han er jo ikke kriminell.
![]() |
#86 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowBle litt mange å svare her, men prøver i ett innlegg og så tror jeg (prøver i alle fall
![]() |
#87 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowPoenget er jo at du kunne fortsatt vært gift med en hardbarka kriminell om du ville, du kunne bare ikke hatt en jobb som krever sikkerhetsklarering. Medlemmene av kongefamilien (som ikke er tronarvinger) har ikke en jobb de kan si fra seg.
![]() |
#88 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowOg det er hele problemet med Monarkiet. Men siden vi hr valgt å beholde en så avleggs institusjon, så mener jeg likevel at det dessverre er konsekvensen for dem. Hvis ikke; avskaff.
![]() |
#89 |
Leser
|
Apple svarer sikkert selv, men jeg oppfatter at hun referere til en "normal" sikkerhetsklaring som gjøres i mange tilfeller.
![]() |
#90 |
Leser
|
Linken som jeg la inn viser jo at det å være i "kongefamilien" er en rolle, og at det ikke må være slik at feks Marius er en del av den.
![]() |
#91 |
Glamorøs
|
Nå er vel Mette Marits rusmiddelbruk bare noe andre og hun selv har snakket om, ikke noe hun verken er tatt for eller dømt for. Og den type kriminelle miljøer hun har vært i nærhet av er det veldig mange som er, og som jeg ikke helt ser at er uforenelig med å være tronarving. En sikkerhetsklarering handler jo om man kan bli påvirket i den jobben man har, dele info med kriminelle som de ikke bør ha osv, og jeg ser ikke helt hvordan bakgrunnen til både Durek og Mette Marit skal utgjøre en fare på noe som helst vis.
![]() |
#92 |
Semiaktiv
En slik normal sikkerhetsklarering ville vel ikke stoppet et giftermål for verken MM eller DV.
![]() |
#93 |
Elsker gamlis- godis
Da er vi uenige der.
![]() |
#94 |
Semiaktiv
Hvordan mener du at Mette Marits tidligere omgangskrets har påvirket jobben hun har gjort som kronprinsesse, og utsatt kongehuset for risiko?
![]() |
#95 |
Glamorøs
|
Ja, det skjønner jeg. Men jeg vil gjerne at du forklarer hva det er du mener er en fare med MM og DV, utover skandalefaren, liksom.
![]() |
#96 |
Elsker gamlis- godis
Jeg synes bare jeg gjentar meg selv. Skal prøve og det blir nok veldig forenklet grunnet dårlig tid: Jeg kan ikke nok om sikkerhetsklareringer. Jeg skjønner at det er gjort. Jeg skjønner ikke at det er MYE strengere sikkerhetsklareringer for å bli politi eller vekter på et sykehus. Akkurat HVA sommer faren ved MM og DV kan jeg ikke uttale meg om, men av de jeg kjenner som jobber med dette så er det ikke kontroversielt å mene at kriminelt rulleblad eller rus er no- go. På generelt grunnlag sier dette noe om potensiell fremtidig dårlig dømmekraft, fare for gjentagelser, fare for kontakt med risikofylte miljøer osv osv.
![]() |
#97 |
Semiaktiv
Igjen, synes du dette preger Mette Marit, og jobben hun har gjort for det norske kongehuset? Og at klareringen som politiet gjorde i sin tid derfor burde vært strengere?
![]() |
#98 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowGreia er at jeg ikke skjønner hvorfor du mener kongehuset må ha strengere sikkerhetsklarering enn de har, hvilken fare MM og DV bakgrunn utgjør?
![]() |
#99 |
Elsker gamlis- godis
Da klarer jeg ikke forklare bedre dessverre. Jeg oppfatter det da slik at du ikke synes at det for kongehuset er så viktig og at det er der vi er uenige.
![]() |
#100 |
Semiaktiv
![]() Sv: Kongefamiliens voldelige realityshowJeg må også innrømme at jeg sliter med å forstå dette. Folk som skal gifte seg med en kongelig person må ha svært streng sikkerhetsklarering fordi det er viktig på sykehus og i politi?
![]() |
|
|