|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
Se resultatene: Gjør du noe med røyking på offentlig sted? | |||
Jeg kunne ikke brydd meg mindre. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
12 | 12,63% |
Jeg hinter til røykeforbud ved å peke på røyking-forbudt-skilt el. |
7 | 7,37% |
Jeg opplyser klart og tydelig om røykeforbud. |
18 | 18,95% |
Jeg tar fra vedkommende røyken og stumper den. |
1 | 1,05% |
Jeg gjør det klart hvor forkastelig det er å røyke på ulovlig sted. |
7 | 7,37% |
Jeg koker inne i meg og freser forbi, men gjør ingenting. |
15 | 15,79% |
Jeg gjør vakter el. oppmerksom på det. |
18 | 18,95% |
Spørs på stedet, røyking på t-bane stasjonen el. overser jeg. |
19 | 20,00% |
Spørs på stedet, røyking på sykehus el. gjør jeg noe med. |
24 | 25,26% |
Jeg gjør ingenting uansett sted. |
8 | 8,42% |
Annet, spesifiser gjerne. |
2 | 2,11% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 95. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#82 |
Peppy!
|
![]() Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?
Det er faktisk det dummeste jeg har lest på lenge. Forutsetningen din bryter med hele diskusjonen. Eller mener du at du ikke utsetter meg for gift dersom du står og røyker utenfor inngangen til et bygg, slik at jeg må gå gjennom din røyksky på vei ut? Det er mye som er ekkelt her i verden. Røyken provoserer fordi den i tillegg til å være ekkel er skadelig for andre. Skjønte du ikke det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Ringskrømt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var et svar til Iset, der hun snakker om egne reaksjoner på røyklukt, på gata. Der det lukter 100 meter unna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Expired
![]() Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?Og i denne tråden ser man jo hvor hensynsfulle mange av dem som mener røykerne bør være, faktisk er. Må humre litt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() |
#87 |
Expired
Men da kan man vel ikke påstå at sammenligningen min var urimelig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Borte
|
Så lenge passiv inhalasjon av parfyme ikke er beviselig kreftfremkallende så syns jeg sammenligningen er helt på jordet.
![]() |
#89 |
flisespikker
|
![]() Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?Jeg plages ikke av at folk røyker i nærheten av meg, jeg opplever veldig sjelden at røykere oppfører seg så hensynsløst og uhøflig som mange av dere forteller om, og jeg tror det skulle ganske ekstreme omstendigheter til før jeg skulle be fremmede om å la være å røyke. (Å være i nærheten av bensinpumper ville jeg nok regne som ekstremt nok.)
![]() |
#90 |
flisespikker
|
Men når det er snakk om at det stinker av røykere og at det lukter hundre meter etter dem når de går forbi, da er det lukten som er problemet, og neppe noen målbar helserisiko. Jeg tror gjerne på at røyklukt (uten merkbar medfølgende røyk) kan trigge pusteproblemer hos folk med allergi eller overfølsomhet, men gjetter at det da i stor grad er psykisk betinget (litt på samme måte som at noen med pelsallergi begynner å hive etter pusten så snart de ser en katt). Ikke at det er er mindre reelt av den grunn, altså, men sammenligningen med parfyme er ikke så fjern da. Jeg kjenner flere som får ordentlige pusteproblemer hvis de kommer inn på et bad der noen nettopp har tatt på seg parfyme eller brukt hårspray, og selv om det neppe er beviselig kreftfremkallende, tror jeg det er like ubehagelig som å bli kvalm av røyklukt.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 02-10-07 kl 11:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Borte
|
Ja, hvis argumentet kun er lukten, så er jeg enig. (Men jeg tror og vet at både røykelukt og parfyme kan skape pustebesvær hos astmatikere, og jeg tror ikke det er mentalt betinget), men i et helsemessig aspekt så er det langt høyere risiko å passivt inhalere røyk i forhold til parfyme. Og jeg syns det er utidig å sammenligne noe som har høy helserisiko med noe som har marginal risiko uansett.
![]() |
#92 |
flisespikker
|
Joda, det kommer an på hva man snakker om. Å dele kontor med noen som røyker på kontoret hver dag hele dagen gir sikkert en økt risiko for kreft; å stå ti meter unna noen som røyker på bussholdeplassen et par ganger i året tviler jeg på at gir noen målbar eller dokumentert kreftrisiko, selv om man synes det lukter vondt. (Men hvis noen kjenner til nye undersøkelser som viser at passiv røyking er mer skadelig enn jeg er klar over, så er jeg absolutt interessert i å høre om det.)
![]() |
#93 |
Borte
|
For barn og særlig spedbarn er det en helserisiko forbundet med passiv røyking utendørs, det er til og med en risiko å bli utsatt for foreldrenes hår, klær og ånde etter at de har røyket. Men det blir kanskje litt på siden, og gjelder også gjentagende kontakt med røykere.
![]() |
#94 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?Det sier jo seg selv at et forbud mot parfyme er vanskeligere å gjennomføre enn et forbud mot offentlig røyking. Skal man sniffe på folk før de evt. entrer en arena? Det går jo ikke. Røyking er synlig og det kan man gjøre noe med.
![]() |
#95 |
Absolut ateist
|
Klart det er. Jeg har spydd når jeg har vasket badet og sprayet flisene først. Jeg brekker meg fremdeles når jeg kjenner lukten av Tommy Girl, som jeg spydde av da jeg var gravid med Emma for over ni år siden. Og ja, jeg blir uvel av røyklukt. Det er faktisk skikkelig jævlig å måtte sitte i et klasserom der flertallet nekter å lufte i timen fordi de fryser (
![]() |
#96 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?Selvsagt er kraftig parfymedunst helt grusomt, spesielt disse tunge lik-parfymene gamle damer bruker. Død over Opium! Heldigvis har jeg mer vett selv og bruker minimalt med parfyme. Derfor kan jeg vel rakke litt ned på røykere, ikke sant?
![]() |
#98 |
Expired
![]() Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?Så da er vi enige om at å kalle både røykere og parfymebrukere hjernedøde, hensynsløse individer er greit, da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?Nehei, vi er enige om å kalle hensynsløse røykere og -parfymebrukere for hjernedøde individer.
![]() |
#100 |
Expired
![]() Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?Akkurat. Dæven hvor mange hjernedøde individer det plutselig ble her! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|