Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Se resultatene: Gjør du noe med røyking på offentlig sted?
Jeg kunne ikke brydd meg mindre. 12 12,63%
Jeg hinter til røykeforbud ved å peke på røyking-forbudt-skilt el. 7 7,37%
Jeg opplyser klart og tydelig om røykeforbud. 18 18,95%
Jeg tar fra vedkommende røyken og stumper den. 1 1,05%
Jeg gjør det klart hvor forkastelig det er å røyke på ulovlig sted. 7 7,37%
Jeg koker inne i meg og freser forbi, men gjør ingenting. 15 15,79%
Jeg gjør vakter el. oppmerksom på det. 18 18,95%
Spørs på stedet, røyking på t-bane stasjonen el. overser jeg. 19 20,00%
Spørs på stedet, røyking på sykehus el. gjør jeg noe med. 24 25,26%
Jeg gjør ingenting uansett sted. 8 8,42%
Annet, spesifiser gjerne. 2 2,11%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 95. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-07, 23:54   #81
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Røyking på ulovlig sted - hva gjør du?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Guri.

Ta nå hensyn til dem som faktisk heter Guri nå, da! : pekefinger:
Skal jeg vaske tastaturet ditt med Zalo, kanskje?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 08:42   #82
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

:forutsetter at røykere ikke utsetter andre for gift:

Det er faktisk det dummeste jeg har lest på lenge. Forutsetningen din bryter med hele diskusjonen. Eller mener du at du ikke utsetter meg for gift dersom du står og røyker utenfor inngangen til et bygg, slik at jeg må gå gjennom din røyksky på vei ut? Det er mye som er ekkelt her i verden. Røyken provoserer fordi den i tillegg til å være ekkel er skadelig for andre. Skjønte du ikke det?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 09:46   #83
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Realistisk!

Minimalt med parfyme, kan være som èn odør av sigarett for andre.

En fis eller ekstrem svettelukt kna være traumatisk for noen.

Jeppers! Svettelukt kan sammenlignes med røyken røykeren utsetter oss for. Jeg mener, røyken er jo ekte og produsert av hudens svettekjertler - så det blir jo vanskelig å legge ned et forbud mot den. Svettelukten, derimot, er jo en ekstern lukt hvor selve røyken består av gasser og partikler med mer enn 400 kjemiske stoffer.

Eller, vent litt, hvordan var dette igjen ...

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 09:58   #84
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeppers! Svettelukt kan sammenlignes med røyken røykeren utsetter oss for. Jeg mener, røyken er jo ekte og produsert av hudens svettekjertler - så det blir jo vanskelig å legge ned et forbud mot den. Svettelukten, derimot, er jo en ekstern lukt hvor selve røyken består av gasser og partikler med mer enn 400 kjemiske stoffer.

Eller, vent litt, hvordan var dette igjen ...

Det var et svar til Iset, der hun snakker om egne reaksjoner på røyklukt, på gata. Der det lukter 100 meter unna.

Gammel 02-10-07, 10:11   #85
Line*
Expired

Standard

Og i denne tråden ser man jo hvor hensynsfulle mange av dem som mener røykerne bør være, faktisk er. Må humre litt!

Hva om du kjenner parfymedunst på sykehuset, inne, hva gjør du? Ber personen om å vaske av seg skiten?
Forteller personen hvor hjernedød den er fordi mange faktisk får problemer av parfyme?
Tar parfymen fra dem?

Gammel 02-10-07, 10:15   #86
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var et svar til Iset, der hun snakker om egne reaksjoner på røyklukt, på gata. Der det lukter 100 meter unna.

Ja? Jeg skrev om min egen reaksjon som gravid, jeg mente da ikke at man skulle slutte å røyke på gata fordet, selv om det selvsagt hadde vært det beste for miljøet og helsa til alle.

Gammel 02-10-07, 10:32   #87
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja? Jeg skrev om min egen reaksjon som gravid, jeg mente da ikke at man skulle slutte å røyke på gata fordet, selv om det selvsagt hadde vært det beste for miljøet og helsa til alle.

Men da kan man vel ikke påstå at sammenligningen min var urimelig?
Det er mange som reagerer på f.eks parfyme. Selv uten å være gravide.
Bør det bli forbudt?
Se i den tråden jeg henviser til, hvor mange det er her som ukritisk bruker parfyme.
Mange av de samme "halshugger" røykere.
Noe å tenke på, kanskje?

Gammel 02-10-07, 11:06   #88
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da kan man vel ikke påstå at sammenligningen min var urimelig?

Så lenge passiv inhalasjon av parfyme ikke er beviselig kreftfremkallende så syns jeg sammenligningen er helt på jordet.

Det er dessuten en svært lite konstruktiv måte å diskutere dette på - det å trekke inn andre ting som lukter vondt. Fiselukt er ubehagelig, men det er marginale sjanser for å bli alvorlig syk eller dø av det. Det er totalt usammenlignbart.

Svar på hovedtema; dersom jeg ser noen røyke på steder der det er ulovlig å røyke, så gjelder det stort sett folk som er usannsynlig dritings på et utested. Da sier jeg selvsagt i fra til vakten slik at vedkommende kan nektes servering og om nødvendig eskorteres ut av lokalet. Dersom voksne mennesker ved sine fulle fem røyker inne hvor som helst, eller på steder med tydelig røykeforbud så får jeg hakeslepp og blir stående å glane med store øyne. Omtrent sånn.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 11:11   #89
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg plages ikke av at folk røyker i nærheten av meg, jeg opplever veldig sjelden at røykere oppfører seg så hensynsløst og uhøflig som mange av dere forteller om, og jeg tror det skulle ganske ekstreme omstendigheter til før jeg skulle be fremmede om å la være å røyke. (Å være i nærheten av bensinpumper ville jeg nok regne som ekstremt nok.)

Gammel 02-10-07, 11:15   #90
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Så lenge passiv inhalasjon av parfyme ikke er beviselig kreftfremkallende så syns jeg sammenligningen er helt på jordet.

Men når det er snakk om at det stinker av røykere og at det lukter hundre meter etter dem når de går forbi, da er det lukten som er problemet, og neppe noen målbar helserisiko. Jeg tror gjerne på at røyklukt (uten merkbar medfølgende røyk) kan trigge pusteproblemer hos folk med allergi eller overfølsomhet, men gjetter at det da i stor grad er psykisk betinget (litt på samme måte som at noen med pelsallergi begynner å hive etter pusten så snart de ser en katt). Ikke at det er er mindre reelt av den grunn, altså, men sammenligningen med parfyme er ikke fjern da. Jeg kjenner flere som får ordentlige pusteproblemer hvis de kommer inn på et bad der noen nettopp har tatt på seg parfyme eller brukt hårspray, og selv om det neppe er beviselig kreftfremkallende, tror jeg det er like ubehagelig som å bli kvalm av røyklukt.

Sist redigert av Skilpadda : 02-10-07 kl 11:20.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 11:20   #91
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men når det er snakk om at det stinker av røykere og at det lukter hundre meter etter dem når de går forbi, da er det lukten som er problemet, og neppe noen målbar helserisiko. Jeg tror gjerne på at røyklukt (uten merkbar medfølgende røyk) kan trigge pusteproblemer hos folk med allergi eller overfølsomhet, men gjetter at det da i stor grad er psykisk betinget (litt på samme måte som at noen med pelsallergi begynner i hive etter pusten så snart de ser en katt). Ikke at det er er mindre reelt av den grunn, altså, men sammenligningen med parfyme er ikke fjern da. Jeg kjenner flere som får ordentlige pusteproblemer hvis de kommer inn på et bad der noen nettopp har tatt på seg parfyme eller brukt hårspray, og selv om det neppe er beviselig kreftfremkallende, tror jeg det er like ubehagelig som å bli kvalm av røyklukt.

Ja, hvis argumentet kun er lukten, så er jeg enig. (Men jeg tror og vet at både røykelukt og parfyme kan skape pustebesvær hos astmatikere, og jeg tror ikke det er mentalt betinget), men i et helsemessig aspekt så er det langt høyere risiko å passivt inhalere røyk i forhold til parfyme. Og jeg syns det er utidig å sammenligne noe som har høy helserisiko med noe som har marginal risiko uansett.

Hilsen hun som aldri bruker parfyme, men stadig røyker.

Gammel 02-10-07, 11:28   #92
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

(Men jeg tror og vet at både røykelukt og parfyme kan skape pustebesvær hos astmatikere, og jeg tror ikke det er mentalt betinget), men i et helsemessig aspekt så er det langt høyere risiko å passivt inhalere røyk i forhold til parfyme. Og jeg syns det er utidig å sammenligne noe som har høy helserisiko med noe som har marginal risiko uansett.

Joda, det kommer an på hva man snakker om. Å dele kontor med noen som røyker på kontoret hver dag hele dagen gir sikkert en økt risiko for kreft; å stå ti meter unna noen som røyker på bussholdeplassen et par ganger i året tviler jeg på at gir noen målbar eller dokumentert kreftrisiko, selv om man synes det lukter vondt. (Men hvis noen kjenner til nye undersøkelser som viser at passiv røyking er mer skadelig enn jeg er klar over, så er jeg absolutt interessert i å høre om det.)

Jeg mente heller ikke at pustebesværet hos astmatikere er bare mentalt betinget, bare at dersom man reagerer fysisk på røyk, vil lukten av røyk kunne trigge pustebesvær selv om det egentlig er for lite partikler i luften til at det er den fysiske røyken som gjør det. Hvis det gir mening. (Et visst element av mental påvirkning er det vel i ganske mange sykdommer og reaksjoner, uten at det betyr at de er innbilte eller ikke reelle av den grunn.)

Og pustevansker (og kvalme) er akutte reaksjoner man kan få både på røyk og parfyme, så jeg synes ikke sammenligningen er helt fjern. Jeg antar at man sjelden får kreft av å omgås folk som bruker parfyme, men passiv røyking i de fleste tilfellene som nevnes her er da uansett mer et akutt problem enn et langsiktig?

Gammel 02-10-07, 12:19   #93
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Joda, det kommer an på hva man snakker om. Å dele kontor med noen som røyker på kontoret hver dag hele dagen gir sikkert en økt risiko for kreft; å stå ti meter unna noen som røyker på bussholdeplassen et par ganger i året tviler jeg på at gir noen målbar eller dokumentert kreftrisiko, selv om man synes det lukter vondt. (Men hvis noen kjenner til nye undersøkelser som viser at passiv røyking er mer skadelig enn jeg er klar over, så er jeg absolutt interessert i å høre om det.)

Jeg mente heller ikke at pustebesværet hos astmatikere er bare mentalt betinget, bare at dersom man reagerer fysisk på røyk, vil lukten av røyk kunne trigge pustebesvær selv om det egentlig er for lite partikler i luften til at det er den fysiske røyken som gjør det. Hvis det gir mening. (Et visst element av mental påvirkning er det vel i ganske mange sykdommer og reaksjoner, uten at det betyr at de er innbilte eller ikke reelle av den grunn.)

Og pustevansker (og kvalme) er akutte reaksjoner man kan få både på røyk og parfyme, så jeg synes ikke sammenligningen er helt fjern. Jeg antar at man sjelden får kreft av å omgås folk som bruker parfyme, men passiv røyking i de fleste tilfellene som nevnes her er da uansett mer et akutt problem enn et langsiktig?

For barn og særlig spedbarn er det en helserisiko forbundet med passiv røyking utendørs, det er til og med en risiko å bli utsatt for foreldrenes hår, klær og ånde etter at de har røyket. Men det blir kanskje litt på siden, og gjelder også gjentagende kontakt med røykere.

For å presisere, så er det sammenligningen mellom røyk og parfyme jeg ikke liker i diskusjonen. Jeg mener ikke at det skal innføres et generelt utendørs røykeforbud. Men jeg syns absolutt at røykeloven med fordel kan utvides til å gjelde en del utendørs arenaer der røyking er til sjenanse for mange mennesker. Jeg kan ikke si jeg mener det samme om parfyme eller fis. Det hadde dog vært fantastisk morsomt med "Fising ulovlig"-plakater.

Gammel 02-10-07, 12:26   #94
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det sier jo seg selv at et forbud mot parfyme er vanskeligere å gjennomføre enn et forbud mot offentlig røyking. Skal man sniffe på folk før de evt. entrer en arena? Det går jo ikke. Røyking er synlig og det kan man gjøre noe med.

Gammel 02-10-07, 14:28   #95
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og pustevansker (og kvalme) er akutte reaksjoner man kan få både på røyk og parfyme, så jeg synes ikke sammenligningen er helt fjern.

Klart det er. Jeg har spydd når jeg har vasket badet og sprayet flisene først. Jeg brekker meg fremdeles når jeg kjenner lukten av Tommy Girl, som jeg spydde av da jeg var gravid med Emma for over ni år siden. Og ja, jeg blir uvel av røyklukt. Det er faktisk skikkelig jævlig å måtte sitte i et klasserom der flertallet nekter å lufte i timen fordi de fryser () men likefullt røyker både en og to sigaretter når det er pause. De stinker, helt jævlig og det går faktisk utover min livskvalitet. Om det gir meg kreft eller ikke å sitte i samme rom som dem gir jeg egentlig beng i, men de gjør mine fire timer i klasserommet vesentlig dårligere enn hva de kunne ha vært.

Så nei, sammenligningen er ikke helt fjern. Jeg er for forbud mot parfyme blant f.eks. helsepersonell. Etter min mening har mennesker som er i tett kontakt med andre, og da spesielt syke, INGENTING med å bidra til lukter som kan trigge kvalme. Og etter min mening kan man klage på slike. Det kan jeg derimot ikke i klasserommet mitt og lider derfor i stillhet. Men lide, det gjør jeg. Så absolutt.

Gammel 02-10-07, 14:45   #96
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Og i denne tråden ser man jo hvor hensynsfulle mange av dem som mener røykerne bør være, faktisk er. Må humre litt!

Hva om du kjenner parfymedunst på sykehuset, inne, hva gjør du? Ber personen om å vaske av seg skiten?
Forteller personen hvor hjernedød den er fordi mange faktisk får problemer av parfyme?
Tar parfymen fra dem?

Enig.

Hensynsløse parfymebrukere kan sidestilles med hensynsløse røykere.

Samme elendigheten.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-07, 14:50   #97
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Selvsagt er kraftig parfymedunst helt grusomt, spesielt disse tunge lik-parfymene gamle damer bruker. Død over Opium! Heldigvis har jeg mer vett selv og bruker minimalt med parfyme. Derfor kan jeg vel rakke litt ned på røykere, ikke sant?

Gammel 02-10-07, 14:58   #98
Line*
Expired

Standard

Så da er vi enige om at å kalle både røykere og parfymebrukere hjernedøde, hensynsløse individer er greit, da?
I hvertfall mange av dem?

Gammel 02-10-07, 15:00   #99
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nehei, vi er enige om å kalle hensynsløse røykere og -parfymebrukere for hjernedøde individer.

Gammel 02-10-07, 15:02   #100
Line*
Expired

Standard

Akkurat. Dæven hvor mange hjernedøde individer det plutselig ble her!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:19.