Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du også fått gratis "slankekur"? Vannet i Oslo

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du merket noe av det dårlige vannet i Oslo?
Ja, kvalme, oppkast og / eller diaré 3 4,35%
Ja, men bare litt 3 4,35%
Nei, ikke selv, men jeg har venner/bekjente som har merket det. 2 2,90%
Nei, jeg bor i Oslo og har ikke merket noe 26 37,68%
Jeg bor utenfor Oslo 35 50,72%
Deltakere: 69. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-07, 21:36   #81
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du også fått gratis "slankekur"? Vannet i Oslo

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dette syns jeg var en smule teit skrevet. Rett og slett. Folk blir SYKE av slike parasitter, og kan bli merket for livet.

Så enkelt er det. Total avsporing, men det minner meg om holdningen enkelte har når det gjelder allergi feks, "det kan da ikke være så farlig med noen skarve nøtter liksom, da er man hysterisk"

Jeg har forøvrig løpt som en strikkball med to unger som har diare på 24 timen nå. Ingen av de har noensinne hatt det før, og selv om det ikke er så farlig synes jeg det er greit å følge litt med på hva som skjer. Trenger ikke være hysteri av den grunn.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 21:41   #82
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sorry, glemte et ikke der

Gammel 18-10-07, 21:41   #83
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er jeg ikke enig med deg i. Jeg synes det er fornuftig at man bråbremser litt, til man får kontroll over situasjonen. Det er tross alt en relativt farlig parasitt å få i kroppen, ref alt som har skjedd i Bergen.

Enig. Og hva er hysteri egentlig? At man koker vann? At man kjøper vann? At man syns det er litt ekkelt at man har diare akkurat nå og gjerne vil sjekke det nærmere?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 21:51   #84
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dette syns jeg var en smule teit skrevet. Rett og slett. Folk blir SYKE av slike parasitter, og kan bli merket for livet.

Poenget mitt var: Vi koker vannet. Og inntil vi er syke så er vi friske.
De fleste blir faktisk ikke syke av denne parasitten, men ja, noen blir det. De fleste som blir syke blir også helt friske igjen.

Ang å ha lært av episoden i Bergen så var vel problemet der at advarselen ikke gikk ut før etter lang tid hvis jeg har forstått det riktig. Det har ikke skjedd nå.

Sorry men jeg har kanskje et litt annet syn på hva som er "krise" etter siste tidens hendelser.
Sett i litt perspektiv så blir det komisk å gå til legen for litt diaree syntes jeg. (Sikter ikke til de som er skikkelig dårlige nå).

Skal ikke forstyrre mer.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 21:52   #85
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Så enkelt er det. Total avsporing, men det minner meg om holdningen enkelte har når det gjelder allergi feks, "det kan da ikke være så farlig med noen skarve nøtter liksom, da er man hysterisk"

Kan overhodet ikke sammenlignes. Allergi er en diagnose en person HAR.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 21:58   #86
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Ang å ha lært av episoden i Bergen så var vel problemet der at advarselen ikke gikk ut før etter lang tid hvis jeg har forstått det riktig. Det har ikke skjedd nå.

I motsetning til i Oslo, så oppdaget man ikke at det var noe med vannet i Bergen før etter at mange ble syk.
Sånn sett kan det ikke sammenlignes, ettersom man i Oslo fant noe, og ba folk om koke vannet inntil man vet mer.

Dog var det alt for mange som ble avfeid med omgangssyke, og som dermed ikke fikk riktig behandling med en gang. Flere av disse er fortsatt syke, og enkelte kommer seg kanskje aldri i arbeid igjen.

Nettopp derfor er det viktig å komme seg til legen, i tilfelle diareen faktisk er noe verre.

Gammel 18-10-07, 22:16   #87
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stemte at jeg ikke hadde merket noe, men det er ikke så rart siden jeg er hjemme i permisjon og vi har brønnvann. Håper mann og barn som er i byen hver dag slipper unna også.

All min sympati til de som eventuelt måtte ha giardia. Jeg hadde en heftig runde giardia i India for 20 år siden og hadde magetrøbbel i åresvis etterpå. Og kan fortsatt ikke drikke søtmelk. Det er uten tvil den mest uapetittelige sykdommen jeg har hatt og det var forferdelig vondt.

Sist redigert av Tangina : 19-10-07 kl 20:01. Årsak: Delte litt vel mye ved nærmere ettertanke ;)
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 22:32   #88
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan overhodet ikke sammenlignes. Allergi er en diagnose en person HAR.

Ja, for diaré er jo bare innbilning.

Gammel 18-10-07, 22:37   #89
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppkast også... :gulper:

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 22:42   #90
Føniks
padawan

Føniks sin avatar

Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke det er en krisemaksimering. Alle jeg har diskutert dette med synes det er bedre å koke vann i noen dager fremfor å få det kastet på seg, slik som i går.

Jeg personlig synes det var veldig kjipt å våkne til denne nyheten. Det finnes parasitter som angriper hjernen på foster og det er ikke morsomt å være gravid i uke 34 og ikke vite om du har fått i deg en farlig parasitt og om den er farlig for gravide. Jeg hadde gladlig kokt vann fra første antydning til parasitt i vannet.

Gammel 19-10-07, 09:21   #91
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Poenget mitt var: Vi koker vannet. Og inntil vi er syke så er vi friske.
De fleste blir faktisk ikke syke av denne parasitten, men ja, noen blir det. De fleste som blir syke blir også helt friske igjen.

Sorry men jeg har kanskje et litt annet syn på hva som er "krise" etter siste tidens hendelser.
Sett i litt perspektiv så blir det komisk å gå til legen for litt diaree syntes jeg. (Sikter ikke til de som er skikkelig dårlige nå).

Skal ikke forstyrre mer.

Man kan også være smittebærer uten symptomer. Dette ER faktisk lumske greier.
I tillegg kan det også smitte ved seksuell kontakt.
Jeg synes IKKE det er hysteri å ta dette på blodig alvor.

Hvordan er det med dere som er/har vært syke?

Gammel 19-10-07, 09:51   #92
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fortsatt ganske uggen og veldig slapp, men formen er bedre enn i går. Og magen holder foreløpig bedre på mat og drikke i dag, selv om matlysten er ikke-eksisterende. I går gikk absolutt alt rett gjennom. Fire kilo ned på et døgn sier vel det meste...

Jeg er for øvrig ikke typen som drar av gårde til legen bare på grunn av litt magesjau. Men når smittevernlegen har sagt at man skal kontakte legen ved symptomer, så gjør jeg det. Fastlegen min sa dessuten at det var viktig å få kartlagt og behandlet (friske) bærere av giardia.

Jeg håper jo at dette bare er en "vanlig" runde med omgangssyke, og det får jeg også svar på i løpet av en ukes tid.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 09:58   #93
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg er fortsatt ganske uggen og veldig slapp, men formen er bedre enn i går. Og magen holder foreløpig bedre på mat og drikke i dag, selv om matlysten er ikke-eksisterende. I går gikk absolutt alt rett gjennom. Fire kilo ned på et døgn sier vel det meste...

Jeg er for øvrig ikke typen som drar av gårde til legen bare på grunn av litt magesjau. Men når smittevernlegen har sagt at man skal kontakte legen ved symptomer, så gjør jeg det. Fastlegen min sa dessuten at det var viktig å få kartlagt og behandlet (friske) bærere av giardia.

Jeg håper jo at dette bare er en "vanlig" runde med omgangssyke, og det får jeg også svar på i løpet av en ukes tid.

Nemlig!
God bedring, og fingrene krysset.

Gammel 19-10-07, 10:07   #94
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg ikke leste hele tråden.

Det går utrolig mye magegreier i Oslo nå, og det har vart i hvertfall et par uker.
Det forresten høytid for Noroviruset.
Her er link til da det herjet i Bergen.

Jeg var syk med diare hele forrige uke, og setter det på kontoen for smittet av omgangssyke. Ikke fordi vannet i Oslo er forrurenset.
Nå er det vel også relativt lang inkubasjonstid for å bli syk av Giardia, men klart man skal være obs og følge de forhåndsregler som er satt.
Vannholdig diare med jævlig lukt er ikke normalt, og da skal man selfølgelig gå til legen. Men å gå til lege fordi man har hatt diare i to dager synes jeg er unødvendig.

Ellers er jeg litt enig i Pastill.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 13:44   #95
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke bare diaré som er symptom. For sarte sjeler sladder jeg resten;

diareen er helt flytende, lys brun, og man har gjerne magesmerter/luftsmerte. Dessuten får man sure oppstøtt som smaker råttent egg, og det lukter råttent av ånden. Kvalme og oppkast kan forekomme, feber er sjelden.

Jeg har hatt omgangssyke tidligere, men den har primært vært preget av hyppig oppkast og noe diaré. Denne runden har vært preget av diaré, og illeluktende sure oppstøt. Jeg har kun kastet opp tre ganger, og det virker som var fordi magesekken "måtte" tømmes.

Som jeg har skrevet tidligere - jeg håper for min del at dette bare er omgangssyke. Men det er nå en gang slik at man bør behandle alle som har giardia i kroppen, fordi man kan være smittebærer uten å vite om det. Jeg kan ikke helt se hysterien i dette, når det tross alt har gått ut en smittevarsel og man blir bedt om å kontakte lege hvis man opplever de beskrevne symptomene.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 13:57   #96
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Som jeg har skrevet tidligere - jeg håper for min del at dette bare er omgangssyke. Men det er nå en gang slik at man bør behandle alle som har giardia i kroppen, fordi man kan være smittebærer uten å vite om det. Jeg kan ikke helt se hysterien i dette, når det tross alt har gått ut en smittevarsel og man blir bedt om å kontakte lege hvis man opplever de beskrevne symptomene.

Nei, det kan ikke jeg heller se hysterien i. Min svåger fikk Gardia og han har hatt problemer i to år og er ikke helt bra enda. Han kan ikke drikke melk, han kan ikke spise for fet mat osv.

Jeg har /har hatt en del av dine symptomer, men ikke alle.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 14:29   #97
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare meg som nesten er mer redd for hysteri enn selve parasitten?

Jeg ser vel til en viss grad poenget her i den forstand at masse engstelse og frykt nok kan være minst like farlig som selve parasitten. Det er ikke bra for folkehelsa å ha en halv million redde mennesker, for å si det sånn.

Men sånn må det bare være. For vi kan ikke risikere det som skjedde i Bergen.

Så det jeg er irritert på et at dette har fått skje i første omgang.

Og så okker folk seg over muligheten for å privatisere vannverk. Ja, for den "bukken og havresekken"-modellen vi har nå er jo en SJEMPEsuksess. Liksom.

Gammel 19-10-07, 14:44   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så okker folk seg over muligheten for å privatisere vannverk. Ja, for den "bukken og havresekken"-modellen vi har nå er jo en SJEMPEsuksess. Liksom.

Kanskje vi skal begynne med konspirasjonsteoriene? GE som oppdaget parasitten driver jo med vannrensing blant annet. Eierandeler i Carlsberg har de også tror jeg. :konspirere-konspirere:

Jeg elsker gode konspirasjonsteorier.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-07, 15:13   #99
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 19-10-07, 15:21   #100
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kanskje vi skal begynne med konspirasjonsteoriene? GE som oppdaget parasitten driver jo med vannrensing blant annet. Eierandeler i Carlsberg har de også tror jeg. :konspirere-konspirere:

Jeg elsker gode konspirasjonsteorier.

Og når det kommer til pressen så hadde jo en slik vinkling vært mye mer spennende enn bilder av døde grevlinger som flyter rundt i høydebasseng.
Æsj Jeg synes også det er leit at de tar så lett på dette med drikkevann!

Jentene er bedre i dag, vi har ikke vært hos legen, bare ringt, for alle tilfeller skal registreres. Om vi noensinne får vite om det er vanlig omgangssyke eller smitte av noe slag vet jeg ikke. Men hvis de ikke er helt bra over helgen skal vi inn å ta prøver.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:32.