Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-07, 20:55   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnløses betraktninger rundt det å være foreldre ...

Fine Inagh.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:08   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Inagh, det var et nydelig innlegg.
Perhonen, jeg synes lite om måten du fremstiller denne familien på. Selv om dere kanskje er gode venner så er det ikke sikkert du vet alt.

Til HI, ja livet med barn ble annerledes enn det jeg hadde trodd, men det kunne jeg jo ikke vite på forhånd. Hvem visste vel det?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:19   #3
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Skjønne Ingah. Akkurat det denne tråden trengte nå.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 21:27   #4
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Etter å ha jobbet ganske tett på unger med autisme, og multihandikappede barn må jeg fullhjertet signere Inaghs meget gode og vakre innlegg og gi en liten "fy på lanken" til turi og Perhonen - ikke uttal dere om ting dere øyensynlig ikke har et fnugg av peiling på!

Gammel 22-10-07, 00:00   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg bare signerer Teofelia helhjertet her.

Og forresten, dersom forholdene er slik for denne gutten som Perhonen beskriver, er det jo fryktelig vondt for alle parter. Man kan nesten spørre seg da om gutten faktisk ikke har det bedre i barneboligen enn han ville hatt det hjemme...

Gammel 22-10-07, 00:05   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og forresten, dersom forholdene er slik for denne gutten som Perhonen beskriver, er det jo fryktelig vondt for alle parter. Man kan nesten spørre seg da om gutten faktisk ikke har det bedre i barneboligen enn han ville hatt det hjemme...

Det var det jeg også tenkte: det må være aldeles grusomt å være foreldre til et barn man ikke klarer å akseptere. I tillegg til at det selvsagt er fælt for gutten å ikke bli akseptert av mamma og pappa.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 01:25   #7
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for utdypingen, Perhonen. Jeg skjønner at det ligger en del bak det du først skrev enn det det kunne se ut som.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 02:38   #8
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Jeg har nok måtte svelge en del kameler, det ble ikke slik jeg trodde det kom til å bli...

Alt ble bare så fantastisk mye bedre, så jeg svelget de kamelene lett

lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 10:03   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uff, jeg kjenner litt på at jeg ble så inderlig sår i går... Det likner ikke meg i det heletatt - normalt gir jeg en god dag i hva folk mener og skriver.
Jeg håper ikke noen, og da spesielt turi og Perhonen, har tatt seg nær av at jeg ble litt grinete.

Jeg tror det som gjorde at jeg klikket litt, er at jeg fikk kjenne så inderlig på de rundene mannen min og jeg gikk med oss selv før vi tok valget å la Lillemann bo i barnebolig to døgn i uka. Vel - først bodde han der faktisk bare noen timer i uka... til det ble et døgn - og det til slutt var ledelsen der som kom og sa "nå ser vi dere er så dønn slitne, at vi vil gjerne tilby dere to døgn." Når vi da i tillegg har takket ja til å ha ham i avlastning hver andre helg også...

Jeg tror det er derfor jeg klikket, at jeg forsto det slik at det ble stilt sprøsmålstegn med hvordan i all verden noen kunne finne på å sette vekk ungen sin, "bare fordi han var litt anderedes." (Jeg vet jo nå at det slett ikke var slik det var ment.)

Barna våre er det kæreste vi har. Gud hvor mange kameler svelger vi ikke for disse ungene - om de er friske, eller om de er syke, om de har større eller mindre former for spesielle behov... Min kamel var å stikke fingeren i jorda og innse at jeg alene ikke var god nok mamma for gutten min... Jeg og min familie trengte rett og slett hjelp for å klare å gi ham et godt og fullverdig liv, som han fortjener på linje med alle andre barn.

Men som sagt - det likner ikke meg å være så sår, så jeg beklager inderlig om noen har blitt lei seg av hva jeg har skrevet.

Gammel 22-10-07, 10:07   #10
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke du har noe som helst å beklage i denne tråden, Inagh. Du har jo bare vist akkurat hva som var problematisk med Perhonens innlegg, sånn som de var formulert i utgangspunktet, og jeg synes det er helt riktig at det kom tydelig fram.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 10:13   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må ikke finne på å beklage, Inagh.

Det er ikke minst din fortjeneste hvis jeg har et minimum av forståelse for hvordan det er å være forelder til et sterkt funksjonshemmed barn. Du skriver så varmt og levende om Vegard – om de gode øyeblikkene, men også om de tunge, og dette har gitt meg og ganske sikkert flere andre her inne også, et veldig sunt innblikk i en annerledes foreldretilværelse.

Selvsagt skal du si fra om hvordan ting ser ut fra din synsvinkel! Hvordan skal man ellers kunne vise folk at det finnes alternative måter å se ting på og at det som vises på utsiden kanskje ikke er den eneste sannhet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 11:06   #12
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Denne tråden var jo nesten ferdigdiskutert før jeg fant den i dag. Barn med spesielle behov velger jeg å holde meg unna i denne debatten.

Jeg har nok vært blant dem som har tenkt på barn som et nytt tilskudd til hjemmet. Før vi fikk barn selv hadde enkelte i vennekretsen fått sitt første barn og jeg hadde blitt tante til to herlige søsken. På forhånd hadde jeg observert utenfra at forventninger og virkelighet ikke alltid går hånd i hånd, samtidig så jeg at i hvor stor grad babyen (særlig den første) skulle okkupere livet til foreldrene var litt selvvalgt. Som min søster sier: "de som aldri kommer seg ut med barn, var ikke nødvendigvis de letteste å få med seg ut tidligere heller".

Tatt i betraktning mine egne tanker fra før jeg fikk barn, så innvilger jeg meg selv å ha noen "bedrevitende" tanker om de som tror de vet alt om hva som følger livet med barn. Overgangen til barn nr to er nok veldig annerledes enn fra ingen til ett barn, fordi jeg i løpet av de siste tre årene gradvis har gitt slipp på større deler av "det gamle" livet mitt. Som gravid med nr. 2 føler jeg igjen at jeg ikke helt vet hva jeg går til ikke av våkenetter og babyskrik, men av det å forholde seg til 2 barn på en gang - med svært ulike behov.

Kan tilføye at mine forventninger lå langt unna Nanny-tankegangen til Moonsoon si venninne. På den måten var det greit å begynne barnetilværelsen som student, økonomisk er det selvfølgelig helt noe annet.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 11:14   #13
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne signere Tinetoff og Teofelia. Inagh du har absolutt intet å beklage, jeg vil også takke deg for det viktige perspetivet du delte med oss.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 21:19   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Som min søster sier: "de som aldri kommer seg ut med barn, var ikke nødvendigvis de letteste å få med seg ut tidligere heller".

Det tror jeg ikke nødvendigvis at stemmer. For å bruke meg som eksempel, før Snupp hadde jeg tusen jern i ilden, et lass med verv, tre forskjellige jobber ved siden av studiene, som jeg har gode karakterer på og ferdigstilte på normal tid, og dessuten uendelig med tid til å pleie omgangskretsen.

Etter at vi fikk Snupp har jeg kuttet ut alt av verv, jeg syns at en 8-16 jobb med litt overtid innimellom er mer enn nok og jeg prioriterer å bruke fritiden på mine nærmeste venner i tillegg til nye bekjentskaper som har barn i passende alder for Snupp.

Jeg ser ikke bort fra at jeg på et senere tidspunkt kommer til å engasjere meg i frivillige organisasjoner igjen, da jeg er typen som ender som medlem av FAU og oppmann på diverse lag. Men akkurat nå så har jeg mer enn nok med å ha overskudd i denne hverdagen, og jeg prioriterer å bruke mye tid på Snupp og på å være kjæresten til mannen, slik at Snupp er sikret å ha en god, kjærlig og trygg ramme rundt seg.

Jeg hadde virkelig aldri i min villeste fantasi forestilt meg at jeg, som alltid var ute hver eneste kveld, skulle trives med denne familiefokusen. Men det gjør meg. Og det hjelper nok godt på at det er veldig mange av mine nærmeste som er i samme situasjon, eller som tilpasser seg at vi er blitt så mange småbarnsforeldre i omgangskretsen og derfor heller liker litt roligere sammenkomster hvor barn er velkomne, fremfor de store festene.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 22:13   #15
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke deltatt i debatten, men vil bare si til deg Inagh at du skal ikke beklage for å være sår - det er heller vi som skal takke deg for at du tør å vise sårheten din. Det er "lærerikt" og det gjør meg ydmyk. Og ikke minst får jeg kjenne på hvor takknemlig og hvor heldig jeg er som har friske barn.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-07, 10:16   #16
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det tror jeg ikke nødvendigvis at stemmer. For å bruke meg som eksempel, før Snupp hadde jeg tusen jern i ilden, et lass med verv, tre forskjellige jobber ved siden av studiene, som jeg har gode karakterer på og ferdigstilte på normal tid, og dessuten uendelig med tid til å pleie omgangskretsen.

Det med å komme seg ut var egentlig ment som det å bli med på en kopp kaffe eller en kinotur på kort varsel. Jeg har også redusert den "utegående" aktiviteten min kraftig, det kom helt naturlig ei stund etter at T ble født. Som du er inne på så har omgivelsene også i stor grad endret livsstil - så de spontane invitasjonene har skrenket seg betraktelig inn, det er vel noe med alderen.

Egentlig tror jeg vi er ganske enige.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-07, 23:19   #17
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Joda enig der. Siterte bare litt det mine foreldre kan si til oss. De mener de er unnværlige for oss, fordi vi er så ofte hjemme og omvendt. Jeg ønsker jo å være unnværlig for mine to.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:49.