Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Jeg ammer min 7-åring!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-06, 21:43   #1
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg ammer min 7-åring!

Jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå at det kan være nødvendig å amme en 7-åring.

Likevel, så lenge man selv ammer et barn og dagene, ukene, månedene (og årene...) går, så føles det vel kanskje like naturlig hele tiden? I motsetning til de som ikke har gjort det samme.

Jeg har litt vanskeligheter med å sette meg inn i situasjonen, da mine barn har sluttet med morsmelk før 1-års dagen. Hadde de ikke gjort det, ville jeg nok ha tatt en avvenning for å få de inn i normalt kosthold og for å få kroppen (og livet) mitt tilbake.

Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 21:46   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer også på hvor grensen går. Kan man amme en syvåring kan man sikkert også amme en tiåring, og da er det et lite skritt til tolv, fjorten- og sekstenårsalderen.

Jeg driter forøvrig i om noen ville reist seg og gått om jeg hadde ammet min treåring. (Noe jeg ikke gjør forøvrig). Jeg ammer da ikke for tilskuerne uansett, så hva andre måtte finne på mens jeg ammet mine barn bryr meg midt i ryggen.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 21:45   #3
Misty
Håpefull eller håpløs....

Misty sin avatar

Hvor: Plankebyen
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Him -

Gammel 19-10-06, 22:24   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror synet av et "stort" barn som diet (ammet? Fikk melk fra pupp ihvertfall ) ville sjokkert meg, og jeg ville nok fundert i det uendelige på hva og hvorfor og slikt.

I noen tilfeller ville det nok vært kvalmt også.

Selv tror jeg ikke jeg ville ha ammet noe særlig ut over 2 år, men at folk ammer lengere enn det syns jeg ikke er noe rart. Vet ikke helt hvor jeg setter grensen for rart/ikke rart inni hodet mitt.

Jeg velger å si at jeg er enig med him. Enkelte av de andre som mener det samme uttrykker seg så festlig at jeg ikke vil vedkjenne meg at jeg mener det samme som dem.

Gammel 19-10-06, 22:51   #5
Misty

Misty sin avatar

Standard

Jeg mene at man kan ta hensyn begge veier. Kanskje respektløst er et sterkt ord, men det handler jo i bunn og grunn om å ha respekt for andres følelser..
Å trekke inn homofile og homofobe er muligens en god sammenligning, men vi må ikke glemme at for 15 år siden, så vare det utrolig mange som reagerte på at homofile åpent holdt hender eller kysset offentlig. Rett og slett fordi det var en uavnlig ting da. Nå er vi mer tolerante ovenfor disse, men den gangen visste de at det frembar reaksjoner, og mange gjorde det nettopp av den grunn.

Men - sammenligningen blir feil også, fordi mennesker i et homofilt forhold er stort sett litt voksne, og tar ansvar for sine egne handlinger. Når et barn blir ammet til 7-års alderen, og kanskje ikke for si egen del heller, så er det ikke snakk om to likeverdige mennesker, det er en mor (myndighetsperson) og et barn, som ikke kan forstå om dette vil ha konsekvenser...

Huff, jeg er dårlig på å forklare meg , men som mamma ville jeg hvertfall ammet hjemme i et sånt tilfelle, bak mine egene dører, for å unngå å provosere, og for å unngå at barnet mitt blir uglesett.

Selv om vi er heldige og lever i et noenlunde fritt land, er vi ikke nødt til å påtvinge folk ting de ikke er klare for.

Gammel 19-10-06, 22:55   #6
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.

Selv om vi er heldige og lever i et noenlunde fritt land, er vi ikke nødt til å påtvinge folk ting de ikke er klare for.

Jeg mener det er nødvendig rett som det er. Det har vært nødvendig for homofiles rettigheter, og det har vært nødvendig for å tvinge fram den enestående liberale holdningen til offentlig amming som vi har her i Norge. Jeg er ganske aktivistisk anlagt og liker demonstrasjoner. Jeg synes man skal kunne amme en unge på i hvert fall et par år offentlig uten represalier og brekninger fra andre.

Jeg har forresten aldri noensinne sett en unge på over tre bli ammet offentlig eller halvoffentlig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 22:59   #7
Misty

Misty sin avatar

Standard

Men i dette tilfellet er det snakk om en 7-åring....
Ting går fremover, og om 20 år synes vi kanskje at det er utrolig at vi har hatt denne diskusjonen. Men jeg mener at man kan gå litt forsiktig frem i mange tilfeller, og det er da jeg snakker om å påtvinge. Som jeg synes er en uting uansett tema.

Gammel 19-10-06, 23:04   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.

Men i dette tilfellet er det snakk om en 7-åring....

Her er det snakk om en engelsk sjuåring i et (formodentlig ganske spekulativt og sensasjonshungrig) TVNorge-program. Vi har ingen opplysninger om dette barnet blir ammet offentlig. Jeg vil tro det er veldig lite sannsynlig. De andre to barna programmet handlet om, var ett og to. Om de blir ammet offentlig, synes jeg det er fullstendig greit.

Gammel 19-10-06, 23:11   #9
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Tror veldig få barn over 2 år ammes offentlig. Nå har jeg ammet tre barn i henholdsvis 26, 22 og 28 (og fortsatt) måneder, og ingen av dem har fått pupp offentlig etter at de var 1,5 år. Hvorfor? Fordi jeg føler blikkene fra mennesker som synes det er motbydelig at et så "stort" barn ammes, men også fordi barna etter den alderen sjelden ammer mer enn et par-tre ganger daglig og dette ofte gjøres som kos før legging.

Som før sagt; hva er det produksjonsselskapet ønsker å dokumentere? Er det freakshowet de ønsker å lage eller er det en dokumentar til ammingens beste? Jeg må innrømme at jeg tipper på det første!

Gammel 20-10-06, 00:24   #10
Dolly
Køntri-star

Dolly sin avatar

Hvor: Klepp
Dolly er litt kulDolly er litt kul
Standard

Jeg synes det er litt drøyt og amme en 7 åring

jeg er veldig glad for at jeg ikke kan huske noe av å bli ammet.. tror jeg hadde fått litt pinlige flashbacks nå og da..

Det samme mener Sambo..

Jeg har ingen dokumentasjon men jeg tror at hvis man husker godt å bli ammet i voksen alder tviler jeg på man noen gang kommer til å synes pupper er sexy feks..

men det er min teori...

Skulle ønske jeg kunne amme snuppa mi til hun var 2 fordet, men hun ville ikke har mer pupp når hun var 10 mnd

Får håpe det går bedre neste gang

Gammel 19-10-06, 23:00   #11
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Det er da vitterlig mange som føler seg påtvunget å se på små babyer som blir ammet også.
Hørte vi ikke nylig om et utested/restaurant i Oslo som ikke tillot amming?

Gammel 19-10-06, 23:06   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Det er da vitterlig mange som føler seg påtvunget å se på små babyer som blir ammet også.

Og DET er et reelt problem, i motsetning til den svært oppkonstruerte problemstillingen i denne tråden.

Gammel 19-10-06, 23:46   #13
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og DET er et reelt problem, i motsetning til den svært oppkonstruerte problemstillingen i denne tråden.

Dette var hovedproblemstillingen, og jeg skal ha meg frabedt at den er oppkonstruert.

Så da passer det jo fint å diskutere hvor lenge det er sosialt akseptert å amme? Og er den grensen ok, eller burde vi alle ammet til barna var godt oppi skolealder?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg har faktisk sett en gutt i 10-12 årsalderen amme moren sin. Det var på en badestrand i Danmark for en del år siden. Jeg synes det var ekkelt, men i Danmark er jo folk veldig frigjorte.

En gutt som ammer?

Gammel 19-10-06, 23:13   #14
Misty

Misty sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Det er jeg enig i at er et problem, uten tvil.
Men jeg er vel farget av det alminnelige synet på amming jeg da. Babyer som ammes er helt ok og naturlig, barn i skolealder er det ikke...

Gammel 19-10-06, 23:05   #15
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Synd den dokumentaren går akkurat samtidig som kampen på søndag. (sambo skal definitivt se kampen ja)

Svigersfamilien var ganske så sjokkert over at jeg ammet snuppa enda, og hun er 10 1/2 mnd.
Sa at jeg hadde tenkt å amme henne så lenge som mulig, og at det anbefales å amme frem til 2 år. Da ble de enda mer sjokkert; "nei det er nå aaaaltfor lenge. Så lenge kan du da ikke amme henne?!?"

Hadde sikkert syns det hadde vært veldig rart å se en 7åring bli ammet.
Jeg syns snuppa er for stor allerede nå til å bli ammet offentlig.
Men hva folk gjør innenfor sine vegger bryr meg ikke.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 01:18   #16
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Svigersfamilien var ganske så sjokkert over at jeg ammet snuppa enda, og hun er 10 1/2 mnd.
Sa at jeg hadde tenkt å amme henne så lenge som mulig, og at det anbefales å amme frem til 2 år. Da ble de enda mer sjokkert; "nei det er nå aaaaltfor lenge. Så lenge kan du da ikke amme henne?!?"

Min svigerfamilie er sjokkert over at jeg fremdeles ammer snuppa som er 4 måneder og synes tanken på at noen skal bli ammet til de er to er direkte syk. Men dem om det!

Nå har ikke jeg sett den omtalte dokumentaren, men jeg synes vel kanskje 7 år er litt drøyt.
Ville ikke synes det var kvalmt, men underlig med en 7åring som ble ammet og ville vel tenkt mer på hva det sosialt sett gjorde med barnet (mobbing ol).

Jeg har sett en 4 åring bli ammet i barnehagen jeg arbeidet i og de ble frarådet av tannlegen å fortsette. Husker ikke hvorfor...

Kan aldri tenke meg det er mange dette gjelder.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 23:16   #17
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Å amme en 7-åring skjer vel kun i ekstreme tilfeller. Amming av babyer på offentlige steder er en diskusjon som er mer aktuell. Ser ikke problemet med det. Amming er en helt naturlig ting.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 23:32   #18
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser ikke noe poeng i å amme en sjuåring. Men jeg blir slettes ikke støtt av småbarn som får en sup på restaurant eller kafé. Det er da helt naturlig. Jeg har i i grunnen inntrykk av at de fleste som ammer barn på 2-3 år eller eldre stort sett gjør dette hjemme. Om jeg tenker noe er det heller i den retning at de er heldige som har en toåring som vil ha en sup fortsatt, min lille avvente seg selv rett før ettårsdagen.

Faktisk synes jeg det er mye bedre at småbarn får en puppskvett fremfor at de raser rundt i butikker eller restauranter, helt hypre av cola og is.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 23:42   #19
Kråka

Kråka sin avatar

Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Morsmelk er rik på antistoffer som beskytter mot sykdommer. Hvorfor kan
ikke moren pumpe seg, servere i et glass eller sette den i kjøleskapet?
Da ammer hun ikke og ungen får morsmelk likevel. Hvis jeg skulle ammet
så lenge, så hadde jeg gjort det slik.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 23:43   #20
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Morsmelk er rik på antistoffer som beskytter mot sykdommer. Hvorfor kan
ikke moren pumpe seg, servere i et glass eller sette den i kjøleskapet?
Da ammer hun ikke og ungen får morsmelk likevel. Hvis jeg skulle ammet
så lenge, så hadde jeg gjort det slik.

Akkurat det har jeg faktisk også lurt på.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:30.