Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstolguruer, hva anbefales?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-08, 12:07   #81
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilstolguruer, hva anbefales?

Opprinnelig lagt inn av B@mbi, her.

Jeg ville ikke anbefalt Recaro start til noen. Greit nok, det er godt å sitte på og virker godt ventilert. Så om sommeren er det nok lurt.

Har hatt et sånt en stund. Undersøkte lite på forhånd, dessverre. Jeg synes det har for lite sidestøtte og nakkestøtte. Sammenliknet med Britax kid/kid plus/kid fix. Storebror sovner alltid i bil og endte alltid i en rar posisjon. Haken på brystet. Så ubehagelig ut og er nok ikke særlig praktisk ved en ev bråbrems. Vi slet med å få det til å stå stødig. Er jo begrenset hvor hard man kan snøre til, barnet må jo kunne puste. Så vi hadde slingring i setet i krappe svinger

Er veldig godt fornøyd med Britax Kid plus. Har alt som Recaro mangler, og er i tillegg rimeligere.

Jeg også må kommentere dette selv om det er et gammelt innlegg. Lillemann på snart år har hatt recaro sete siden han var 2,5. Jeg syns også det sto litt dårlig i bilen og at han ramla forover i det, helt til jeg skjønte at man måtte ta av nakkestøtta i bilen. Da satt sete kjempefint i bilen og haka ramler ikke ned på brystet lenger.

Gammel 13-04-08, 12:53   #82
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Husk at så lenge hun ikke klager over benplassen så er det helt ufarlig å sitte med bøyde ben :-) Hun ikke er for lang for setet før hode ved ørene stikker over kanten. Fun fact: Eldste til Autofil satt bakovervendt i sitt TWE sete til han var 6 år og 9 mnd. ca. 120 cm høy og 25 kg.

Jeg vet dette

Problemet er at selv med klaffen ute, sitter hun allerede med beina i kors, pga at det ikke blir plass mellom stol og sete, ekstrabilen er rimelig trang. Jeg er fullstendig klar over at det er ufarlig å sitte med bøyde bein, men det er snakk om at hun ikke får plass til bøyde bein engang når hun blir litt større. I den andre bilen har hun samme sete og mye bedre plass, og vokser ikke fra det i lengde på det første nei.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 13:12   #83
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilstolguruer!

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Lille Ru: Hva ER det med besteforeldre og bilstoler?? Jeg viser de hver gang hvordan selene skal festes, og settes sammen, før de skal ned i låsen, og HVER gang, så må de ha hjelp til å klare det. Og de vil så gjerne ha med jenta på tur, men jeg kan jo ikke slippe de avgårde før jeg vet at de i det minste klarer å sette henne i bilstolen!

Her klarer poden SELV å feste setebeltet, problemet vårt har vært at om f.eks. min mor skal hente i barnehagen, så måtte vi sette igjen setet. Og da måtte hun montere hele setet ... Og så fabulerte de om å kjøpe et eget sete å ha til ham, og siden han var blitt så stor, så gikk vi for en beltestol.
Svigers har eget bakovervendt, men ettersom det er på andre siden av landet, er poden aldri der alene, og altså kan mor kvalitetssikre. Evt. så kan jeg jo sende deg ned, du bor ikke så langt unna dem.

Gammel 13-04-08, 13:16   #84
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Vi har maxi cosi rodi og er kjempe fornøyd. Hun fikk det rett før hun fylte 4. veldig godt sete som hun fikk velge ut selv.. dette med flyene var jo bare konge syns hun.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 13:19   #85
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Her klarer poden SELV å feste setebeltet, problemet vårt har vært at om f.eks. min mor skal hente i barnehagen, så måtte vi sette igjen setet. Og da måtte hun montere hele setet ... Og så fabulerte de om å kjøpe et eget sete å ha til ham, og siden han var blitt så stor, så gikk vi for en beltestol.
Svigers har eget bakovervendt, men ettersom det er på andre siden av landet, er poden aldri der alene, og altså kan mor kvalitetssikre. Evt. så kan jeg jo sende deg ned, du bor ikke så langt unna dem.

Jeg er klar for oppdrag

Jeg tenker med skrekk på om besteforeldrene får i oppdrag å feste selve stolen også, når det stokker seg allerede ved beltespenna

Gammel 13-04-08, 13:23   #86
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gerbera, her.

Jeg tenker med skrekk på om besteforeldrene får i oppdrag å feste selve stolen også, når det stokker seg allerede ved beltespenna

Ja, det kan du si.
Svigerfar sin unnskyldning er at han er siv.ing i noe helt annet enn bilstoler.
(Og Akta Graco Cosmic er ikke så enkelt, når man monterer det to ganger i året ...)

Gammel 13-04-08, 13:23   #87
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Siden man kom inn på besteforeldre: jeg er på leiting etter et bakovervendt sete, fortrinnsvis 0-25, som er enklest mulig for besteforeldrene å montere. Hvordan er det med støtteseler, støttebein og alt dette? Er det enkelt og greit, eller masse klur?

Gammel 13-04-08, 13:32   #88
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bilstolguruer, hva anbefales?

Spørs på setet vel, men besteforeldrene "våre" klarer helt fint å feste vårt Britax Secura. Der er støttebeinet fastmontert i stolen, man bare regulerer den etter bilen, forankringsselene må festet et sted da, men sånn er det på alle seter. Festene til forankringsselene sitter jo fast på setet.
Vårt er veldig enkelt å feste med to-punktsselen (midten bak), det er nok enklest. For da er det bare innom det "festehornet" (eller hva den nå heter) på den ene siden, under stolen i sporet, også innom "festehornet" på andre siden før selen klikkes på plass. (Må jo strammes da.) Har faktisk aldri forsøkt å feste den med tre-punkts, men de sier at det skal være veldig enkelt og.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 13:37   #89
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Vi har Akta Graco Cosmic (uten XTP) i svigerbilen, og det går i grunnen greit. Det er uten støttebein. Forankringsselene er alltid montert, de tar jo ikke noe plass når de ikke er i bruk.
Svigerfar har fått grundig innføring i over, under, over og stram til, - men i og med at han gjør det så sjelden, så blir det av og til litt kluss, og han foretrekker at jeg dobbeltsjekker. (Se, han stoler ikke på sin egen sønn, en gang. )
Cosmic-setet er likevel ikke av de letteste, det skal utfor kanten når ungen passerer 11 kg, det er knotet å få det montert riktig med over-under-over på XTP-varianten, så jeg ville ikke valgt det.
Andre seter kan jeg ikke.

Gammel 13-04-08, 13:40   #90
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bilstolguruer, hva anbefales?

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Forankringsselene er alltid montert, de tar jo ikke noe plass når de ikke er i bruk.

Ja, sånn har vi det også, forresten.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 13:54   #91
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Fun fact: Eldste til Autofil satt bakovervendt i sitt TWE sete til han var 6 år og 9 mnd. ca. 120 cm høy og 25 kg.

Turbo hadde hode over kanten på TWE da han var 2 år og 7 mnd
Så for for det om hennes sønn passet det til 6 år så gjør ikke alle det.

Viste ikke om TWE da vi kjøpte recaroen da han var ca2år.
Ingen her som solgte det her.SÅhan kunne ha sittet bakovervent ,2-3 mnd til

Gammel 13-04-08, 14:40   #92
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skulle gjerne sett det jeg påstod heller ikke at det gikk for alle men for veldig mange vil nok det setet holde i mange år mtp. høyde.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 16:23   #93
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skulle gjerne sett det jeg påstod heller ikke at det gikk for alle men for veldig mange vil nok det setet holde i mange år mtp. høyde.

Joda gjør det sikkert.Jeg kan bare sammenligne med turbo.
Men snoopy er og lang i ryggen.Hun er for høy til mura vognaSom jeg hadde kjøpt hehe

Jeg tok bilder av han da,men finner de ikke.

Gammel 13-04-08, 20:08   #94
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så har vi kjøpt Maxi cosi rodi xp på tilbud for å ha i besteforeldrenes bil
Nedsatt fra 1700 til 890 på Reflex i Trondheim,

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 20:15   #95
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Og så har vi kjøpt Maxi cosi rodi xp på tilbud for å ha i besteforeldrenes bil

Oj, når kjøpte dere det? Vi må på shopping snart, og hadde tenkt på det setet.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 20:46   #96
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Oj, når kjøpte dere det? Vi må på shopping snart, og hadde tenkt på det setet.

Fredag denne uka på Lade, Vet ikke hvor lenge det er tilbud. Annen farge enn bildet jeg la ut da.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 20:51   #97
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må sjekke Lade i morgen da. Får spare det til minsten bikker 15 kg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 22:59   #98
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Vi har også Multitec og det synes jeg var veldig enkelt å montere . Belte går igjennom en tunnel i stittedelen og festes stramt med to spenner . Støttebeinet felles ut og forankringsselene festes . I tillegg kan det brukes ganske lenge ,sidevingene kan reguleres og sete blir like høyt som Britax kidfix .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 10:39   #99
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Fredag denne uka på Lade, Vet ikke hvor lenge det er tilbud. Annen farge enn bildet jeg la ut da.

Oj, det var kjempebillig! - Kanskje fredag var siste dagen
Jeg ringer og hører jeg....for dette er et supergodt kjøp da!

Gammel 14-04-08, 10:49   #100
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

RIngte og de har den fortsatt. *løøøp og kjøøøp*

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.