Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstolguruer, hva anbefales?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-07, 07:43   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilstolguruer!

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Disse to, pluss Concord Evo er de beltestolene som har kommet best ut av tester, uten Isofix. Recaro Start kom dårlig ut og fikk bare 1,5 på sikkerhet i motsetning til setene over som fikk henholdsvis 4, 3,5 og 3,5.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 09:05   #62
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men problemet nå er jo at det er TRANGT for snuppa.
Blir det mindre trangt med en stol opp til 25 kg?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 09:07   #63
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Besteforeldrene til Prototypen har Britax Two-Way Elite. Dette er et langt mer romslig sete enn Izi Kid, synes jeg. (Ikke så mye sidebeskyttelse - det tar vel endel plass.)

Gammel 14-12-07, 09:21   #64
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jepp, det er det vi har. Det er som sagt ganske tungt, så det er ikke et sete som man flytter rundt på. Men sittekomforten var det viktigste for oss, siden vi kjører over fjellet noen ganger i året.

Altså, jeg prøvde ikke å si at gutten din er feit, men det forstod du vel? Men storebror har alltid vært rimelig tynn, og jeg hadde fått det for meg at din gutt var litt rundere i kantene enn min. Og så er han lang i ryggen og litt kortere i bena (han er sin fars sønn), så det er nok også en grunn til at han kunne sitte bakovervendt så lenge, til tross for at han er veldig lang for alderen.

Ikke noe problem .

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 09:26   #65
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ikke noe problem .

Det ante meg at du ikke kom til å gå rundt og være fornærmet på meg i all evighet etter en slik sleivuttalelse.

Gammel 14-12-07, 09:50   #66
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Ja det kan bli mindre trangt med en annen stol. Alle er forskjellige og de gir forskjellig beinplass i forskjellige biler. Britax Two-Way er en ganske "åpen" stol som ikke blir trang i bredden for de fleste barn. Den har lite sidestøtte men har god sidebeskyttelse allikevel. Ikke alltid disse to tingene henger sammen.

Vi byttet fra Akta Graco Cosmic til Brio Zento pga storesøster passerte 18kg. Stolene er litt like av type men Zento'n tok mindre plass i bilen samtidig som storesøster fikk mer beinplass. Så stolene har absolutt noe å si.

En annen ting er jo at det skal være litt trangt. Barnet skal ikke ha mye plass å bevege seg i setet. De skal jo sitte fastspent og det kan være ukomfortabelt for mange barn, uavhengig av plassen.

Når det gjelder beina så er det å ta av vintersko og heller dra på et par sokker eller legge over et pledd lurt hvis man skal kjøre mer enn et par minutter. Da kan barnet bevege beina mer og skifte stilling på beina når de vil.

Gammel 14-12-07, 15:36   #67
B@mbi
Aktiv

B@mbi sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Akershus
B@mbi er litt kul
Standard

Jeg ville ikke anbefalt Recaro start til noen. Greit nok, det er godt å sitte på og virker godt ventilert. Så om sommeren er det nok lurt.

Har hatt et sånt en stund. Undersøkte lite på forhånd, dessverre. Jeg synes det har for lite sidestøtte og nakkestøtte. Sammenliknet med Britax kid/kid plus/kid fix. Storebror sovner alltid i bil og endte alltid i en rar posisjon. Haken på brystet. Så ubehagelig ut og er nok ikke særlig praktisk ved en ev bråbrems. Vi slet med å få det til å stå stødig. Er jo begrenset hvor hard man kan snøre til, barnet må jo kunne puste. Så vi hadde slingring i setet i krappe svinger

Er veldig godt fornøyd med Britax Kid plus. Har alt som Recaro mangler, og er i tillegg rimeligere.

Gammel 12-04-08, 23:26   #68
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen her inne bilr vel fornøyd når jeg kan fortelle at jeg nå har kjøpt dette:

setet til Hannah.. altså bakovervendt opp til 25 kg

Så det så.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 23:34   #69
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

guniss; På den andre siden, vet dere at hun sitter så trygt som mulig.

Vi har Acta Graco Cosmic XTP til poden, akkurat nå sitter han fremovervendt i det, men det er fordi vi hadde det over i en annen bil. Til vanlig sitter han bakovervendt, og trives finfint med det. Det begynner å bli litt trangt til beina, men han klager ikke.
Vi har et Maxi Cosi Rodi XP i mine foreldres bil, det er et bra sete. Det er lett som en plett, og poden sitter veldig godt. Han er ikke store karen, så vi testet et par seter før vi gikk for Maxi Cosi sitt. (Han sitter forovervendt i beltestol i mine foreldres bil, fordi de da klarer å sette poden og setet riktig fast. Det er ikke mye vits med bakovervendt supersete når det monteres feil, gitt.)

Gammel 13-04-08, 08:50   #70
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Guniss: Gratulerer med fint sete, vi har også et sånt et, og er veldig fornøyde. Kan være greit å være obs på at setet er litt hardt i sittedelen, så jeg kjøpte en billig Ikea sittepute og klippet til.

Lille Ru: Hva ER det med besteforeldre og bilstoler?? Jeg viser de hver gang hvordan selene skal festes, og settes sammen, før de skal ned i låsen, og HVER gang, så må de ha hjelp til å klare det. Og de vil så gjerne ha med jenta på tur, men jeg kan jo ikke slippe de avgårde før jeg vet at de i det minste klarer å sette henne i bilstolen!

Gammel 13-04-08, 09:06   #71
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

guniss: Om du skal ha barnet ditt fremovervendt og hun veier over 15 kg ville jeg gått for en beltestol. Maxi Cosi Rodi XR el. XP skal være gode stoler, eller Britax KidFix(med isofix) eller Kid Plus(uten isofix).

Har Maxi Cosi-setene isofix? Eller er det kun det til Britax som har det?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 09:06   #72
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Så lenge vi har den bilen vi har, så må vi også ha beltestol når juba-juba skal ha nytt sete (dvs når prinsen er 3 år og 9 mnd sånn ca)

Vi kommer da til å kjøpe Maxi-cosi Rodi xp tror jeg. Hvorfor? Fordi det har ekstra liggestilling - noe jeg ser fordelen med om prinsen sovner eller noe sånn.

http://www.maxi-cosi.com/maxicosi/pr...language=no-no

Men det er meg da...

Det har vi kjøpt til TurboTrollet, og han sitter kjempegodt i det. Det er uten isofix, men vi har så allikevel ikke plass til tre seter i baksetet om vi skal bruke isofixfestene.

Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 09:21   #73
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilstolguruer, hva anbefales?

Vi kjøpte beltestol til snart 4åringen for en måned siden, er veldig fornøyd med det. Acta Graco Rally Sport.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 09:31   #74
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Vi skal også kjøpe nytt sete snart. Vi har ikke veldig stor bil og skal ha 2 seter bak, et babysete og et til min 2.5 åring(som når vi skal kjøpe nytt til nok er nærmere 3) Jeg har tenkt at vi skal snu han framover, men kanskje jeg heller skal se om jeg finner et bakovervendt hvor det kanskje er mulig at han får bedre plass til føttene sine, for nå er det rimelig trangt.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 10:07   #75
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så bra, Guniss Hvilket sete er det?

Minste på 2,5 år sitter bakovervendt i sitt Two-Way, og der kommer hun til å sitte en god stund til. Hun er stor for alderen, ca 95 cm og 16 kg, så det spørs om vi må bytte sete til høsten om hun skal fortsette bakovervent, hvertfall i den bilen vi kjører mest mest (hun kan få sitte trangt i ekstrabilen, men fortsatt bakovervendt).

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 10:23   #76
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv

Gerbera sin avatar

Hvor: Viken
Gerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de flesteGerbera er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Minste på 2,5 år sitter bakovervendt i sitt Two-Way, og der kommer hun til å sitte en god stund til. Hun er stor for alderen, ca 95 cm og 16 kg, så det spørs om vi må bytte sete til høsten om hun skal fortsette bakovervent, hvertfall i den bilen vi kjører mest mest (hun kan få sitte trangt i ekstrabilen, men fortsatt bakovervendt).

Jeg tar meg den friheten og svarer for Guniss jeg: Det er et Britax MultiTech sete, og jeg tror nok at TWE er et sete du kan bruke lenger enn dette, pga nakkestøtten som på MT setter begrensing på høyden til barnet. (Men dette må du nesten prøve selv, det er jo stor forskjell fra barn til barn)

Gammel 13-04-08, 10:26   #77
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Elsdtejenta vår på 9 år bruker fortsatt sitt Maxi Cosi Rhodi XP-sete. Hun har brukt det i tre år og setet er like fint ennå så kvaliteten på stoffet i setet er veldig bra! Vi har aldri brukt basen som følger med setet - den skal vel gjøre det mulig å endre ryggvinkelen i hvilkeposisjon (vi kan regulere vinkelen på baksetet istedet).

Gammel 13-04-08, 10:37   #78
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi kjøpte på fredag et Maxi Cosi Rodi XP til junior og er meget godt fornøyd så langt.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 10:47   #79
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av B@mbi, her.

Jeg ville ikke anbefalt Recaro start til noen. Greit nok, det er godt å sitte på og virker godt ventilert. Så om sommeren er det nok lurt.

Har hatt et sånt en stund. Undersøkte lite på forhånd, dessverre. Jeg synes det har for lite sidestøtte og nakkestøtte. Sammenliknet med Britax kid/kid plus/kid fix. Storebror sovner alltid i bil og endte alltid i en rar posisjon. Haken på brystet. Så ubehagelig ut og er nok ikke særlig praktisk ved en ev bråbrems. Vi slet med å få det til å stå stødig. Er jo begrenset hvor hard man kan snøre til, barnet må jo kunne puste. Så vi hadde slingring i setet i krappe svinger

Er veldig godt fornøyd med Britax Kid plus. Har alt som Recaro mangler, og er i tillegg rimeligere.

Gammelt innlegg men har en komentar.

Turbo har recaro start,kjøpte detfor eneste stolen han kunne ha da han var 2år og 11kg og ble for lang for bakovervente stolene.
Og den stolen sitter som støpt,har fothvilerene på og den har litt og si.
Men starten står helt i ro bestandig,mens han i svigermor sin bil sitter i hts 1-2-3 tror jeg det heter .Og det står ikke noe bra

Plussen med recaro start er at det kan reguleres i alle himmelretninger.
i hts`en har ahn glidd til sides plag at stolen er for vid men,det gjør han ikke i recaroen

Gammel 13-04-08, 11:13   #80
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Husk at så lenge hun ikke klager over benplassen så er det helt ufarlig å sitte med bøyde ben :-) Hun ikke er for lang for setet før hode ved ørene stikker over kanten. Fun fact: Eldste til Autofil satt bakovervendt i sitt TWE sete til han var 6 år og 9 mnd. ca. 120 cm høy og 25 kg.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.