Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser dere på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-06, 21:57   #81
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Nå har jeg lest gjennom alle svarene og konklusjonen er: Dette bli jeg sulten av

Sitter her med mandariner og mandler og gleder meg til jul

Gammel 25-10-06, 21:59   #82
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi lot Lillegutt få sine pakker før middag, både i fjor og i forfjor, og så spiste vi middag alle sammen, og så hadde vi dessert og kaffe og kos til han var trøtt nok til å legge seg, og så pakket vi voksne opp gavene. Mulig han vil være litt mer interessert i våre gaver i år, vi får se hva vi gjør.

Hm, det er en mulig løsning .

Problemet er at han tuller utrolig mye under måltidene, og spesielt når det er mye folk og oppstyr. Jeg blir ganske svett under en vanlig middag. Og hvordan kan jeg nekte ham brus på julaften, eller få ham i seng etter å ha drukket det?

:uff, trådkupping igjen:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 22:03   #83
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Pinnekjøtt, mandelpotet, gule erter(sunnmørstradisjon) , og kålrabistappe - gleder meg allerede nå!

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 22:04   #84
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

I fjor byttet vi faktisk rundt på rekkefølgen. Vi åpnet pakker først, mens Sneipen var glad og opplagt. Så tok vi laaaang julemiddag etter at han hadde lagt seg. Det var utrolig deilig.

Det gjør vi nok i år også, men vi kan jo selvsagt ikke holde ham unna maten i alle år fremover. :fristende tanke:

Der minnet du meg jaggu på det vi bestemte i fjor; at vi skulle ha julegrøt med mandel i 2-tida (mannens tradisjon), gaver etter det og en laaaang middag i 7-8-tida - etter gaveåpning (NY tradisjon). Maten betyr mindre for de små allikevel. Gavene, derimot, GAVENE...!!

Gammel 25-10-06, 22:05   #85
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei jeg hadde ikke villet hatt det slik, men det er jo sikkert pga den innbarka tradisjonen vi har her. Jeg elsker selve julaften, pakkene er en stor del av kosen der de ligger og venter mens vi spiser middag. Uten pakker den kvelden hadde det blitt litt stusselig. Dessuten er det noe eget over å ha hele familien der mens man pakker opp. Giveren får se hvordan mottakeren reagerer, man får takket med det samme og alt er bare kos.
Har jo sett på amerikanske filmer der ungene står opp og bare HIVER seg i pakkehaugen uten engang å se på hvem giveren er. Huff.

Helt enig. Her er det kirken, middag, rydding og så gaver. Ungene legger seg når de er trøtte denne ene dagen (og nyttårsaften) og det er bare kos og fornøyde unger fra ende til annen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 22:23   #86
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her har vi pinnekjøtt m/tilbehør. Men jeg må innrømme at jeg er mest glad i ribbe. Så vi må alltid få til en ribbemiddag også i løpet av julen.
Første dag "skipper" vi veldig ofte middagen og har en god brunch/julekoldtbord.

Gammel 25-10-06, 22:27   #87
Hermine
From Gokk With Love

Hermine sin avatar

Hvor: Alta
Hermine er litt kulHermine er litt kulHermine er litt kul
Standard

Pinnekjøtt og kålrabistappe.
Mmm, jeg gleder meg allerede.

Gammel 25-10-06, 23:25   #88
Magic
Fullverdig medlem

Magic sin avatar

Hvor: Østfold
Magic har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi har alltid ribbe med tilbehør på julaften, med riskrem til dessert. Kjempeglad i pinnekjøtt også, så det har vi en dag i romjula.

Magic er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 23:28   #89
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

PINNEKJØTT
dersom ribbefamilien kommer på besøk må de nøye seg med Pinnekjøttet.
Ødelegger ikke julelukten i huset

Lager heller Ribbe på 1 dag

Selv om jeg i ammetåken da poden var ny ble lurt til å lage begge deler.
I år blir det BARE pinnekjøtt, og jeg gleder meg allerede!

(Og pinnekjøtt av bæ bæ lille lam som har gått lufteturene sine rundt Hallingskarvet! Det er nammenamm det!)

Gammel 25-10-06, 23:30   #90
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Julaften er det Ribbe og to slags pølse. Tilbehør er Surkål, poteter sylteagurk, tyttebærsyltetøy og lefse med smør.

1.Juledag er det lutefisk. Med Lefse, smør, bacon, ertestuing og poteter.

I tillegg så lurer som regel jeg og madammen inn litt pinnekjøtt i romjula.

Nå blir jeg sulten bare av og tenke på dette

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 23:37   #91
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et lite barndomsminne:

Da vi var små spiste vi grøt på julaften. Med mandel i.
Mamma og pappa innså at det ikke ble mye ribbekos med tre døtre som hadde spist snadder hele dagen og ellers hadde kroppen full av pakke-ut-gaver-forventning.

Når alt roet seg til kvelden, var det fram med julekoldtbord og te.

Ribba tok vi 1. juledag og pinnekjøttet på julaften.

Gammel 25-10-06, 23:51   #92
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

I min familie har vi alltid hatt pinnekjøtt og sossisser (små bleike pølser), kålrabistappe poteter og sjysaus.

Jeg klarer ikke å lære meg å like pinnekjøtt, så da jeg hadde fylt 25 og blitt mamma for første gang, streiket jeg og forlangte endring. Jeg nekter å spise pølser på julaften. Så nå har vi ribbe med poteter, saus, gulrøtter, rosenkål, rødkål. Riskrem til dessert (den MÅ være ferdigkjøpt).

Svigermor har Kalkun til julemiddag, og riskrem spekket med hakkede mandler.

Er vi hjemme, blir det alltid med mine foreldre, og da har vi ribbe.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-06, 23:59   #93
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ribbe, medisterkaker, poteter, saus og diverse grønnsaker. Alt hva hjertet kan begjære. Til dessert har vi alltid hatt moltekrem, men siden de fleste liker riskrem bedre har vi byttet til det de siste årene, evnt. laget begge deler. Mandel i desserten og stor gris til en heldiggris.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 00:01   #94
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ekkir, her.

Ribbe – uten tvil!!
Pinnekjøtt har jeg smakt en gang og det frister ikke til gjentakelse.

Hvis jeg bytter om på ribbe og pinnekjøtt i det du skrev her, så kan jeg signere resten.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 00:05   #95
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøtt.

Heldigvis hadde jeg og mannen samme mattradisjoner på julaften, så det var lett å lage en felles juletradisjon. Dessert var vi ikke helt enige om. Hans familie har aldri dessert, de har heller et digert kakebord litt senere. Jeg liker egentlig ikke kaker så godt, men elsker dessert (karamellpudding). Så da blir det begge deler.

Gammel 26-10-06, 00:07   #96
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Surstek! Ikke den bergenske varianten - men surmelksvarianten. Gjerne laget på vilt som i utgangspunktet er ganske tørt, men etter 1 uke i surmelk blir det fortreffelig.

Dette er vår tradisjon også. Vi lager sursteik av oksesteik da, men den bør ha minst 10 dager i surmelk. Det skal være viltsaus til, samt waldorfsalat og masse annet godt.

Hva er den bergenske varianten?

Jeg trodde forøvrig sursteik var stavangertradisjon. Det er mange siddiser som har det og få andre som vet hva det er.

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

. Høres godt ut, men hvem har plass til en steik i kjøleskapet i 10 dager???

Jeg legger den i plastpose. Tar ikke så mye plass, det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 10:37   #97
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kalkun

Gammel 26-10-06, 10:40   #98
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Pizza, 2 flasker Jack Daniels og øl til minstemann. Til dessert får han juling.

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 10:44   #99
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Oops! Pinnekjøtt (!) m/poteter, kålrabistappe og fett + øl og akevitt, mineralvann og alt det der. Riskrem til dessert.

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 10:52   #100
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det torsk OG ribbe. Torsken ble innført da faren min ble veggis for mange år sida. Ribben serveres med salsa mexicana. Det hender vi har medisterkaker og sånn.. øh.. kål også. Surkål? Rødkål?

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.