Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiser dere på julaften?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-06, 13:20   #121
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva spiser dere på julaften?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det er der jeg sliter litt. Riskrem er noe av det mektigste jeg vet.
Men jeg har en oppskrift som ikke føles fullt så voldsom, med hakkede mandler i kremen og en deilig deilig saus av kirsebær og portvin. Den er god ja.

Mamma serverer alltid rørte jordbær til riskremen. Da er den faktisk mye friskere og oppleves ikke så mektig og tung som når den serveres med rød saus.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 13:44   #122
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Mamma serverer alltid rørte jordbær til riskremen. Da er den faktisk mye friskere og oppleves ikke så mektig og tung som når den serveres med rød saus.

Jeg er også oppvokst med rørte bær til riskrem, både jordbær og bringebær. Og ble ganske sjokkert da jeg fant ut at sambo/svigers brukte jordbærsyltetøy og rød saus.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 14:02   #123
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Vi bruker alltid mammas og pappas hjemmelaget krøkebærsaft (kreklingsaft), ublandet, som saus på riskrem. Alt annet jeg har blitt servert smaker ufriskt eller altfor søtt i forhold, synes jeg.

Gammel 26-10-06, 14:02   #124
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

På kjøttbasaren får du godt pinnekjøtt! Litt dyrt er det, men … Villsau fra Austevoll smaker veldig godt, litt små sider, høy pris og veldig veldig godt.

Kjøper alltid pinnekjøtt på Kjøttbasaren! Om jeg ikke selv er i Bergen, må mamma trå til!

Gammel 26-10-06, 23:36   #125
LilleVims
Aktiv

LilleVims sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
LilleVims er litt kul
Standard

Tradisjon i min familie er kalkun,poteter,waldorfsalat,deilig saus,rosenkål og -rart som det er - varmt potetgull

Meen...når vi feirer jul sammen med svigers så er det lutefisk. Jeg liker ikke lutefisk noe særlig. Men spiser det sammen med dem. Blir så tullete om dem skulle lage noe eget til meg.

Dessert: riskrem med rødsaus :namnam:

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 23:45   #126
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi bruker alltid mammas og pappas hjemmelaget krøkebærsaft (kreklingsaft), ublandet, som saus på riskrem. Alt annet jeg har blitt servert smaker ufriskt eller altfor søtt i forhold, synes jeg.

Krøkebærsaft er helt klart det "besteste" - og så sunt da!

Gammel 26-10-06, 23:52   #127
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

..., fordi ingen orker riskremen etter pinnekjøttet? Hva skal jeg gjøre?

Du får fikse en ekstra flott premie til den som finner mandelen

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 00:22   #128
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ribbe, medisterpølser, medisterkaker, mandelpotet, surkål og rødkål og saus!
Riskrem til dessert og kanskje multekrem også.

Julegrøt hos en venninne mens Askepotts tre nøtter går på TV om formiddagen (jeg skal jobbe i år og får ikke spist grøt:gråter

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 00:34   #129
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ribbe med mesdisterkaker, pølser, surkål og poteter.

Karamellpuding til dessert.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 04:43   #130
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

På julaften ribbe, pølser og svenske kjøttboller, sjy, surkål, rødkål, sylteagurk, rødbeter, sennep, poteter.
Vi drikker øl og akevitt til.
Til dessert riskrem, multekrem eller annet godt. Varierer litt.

Første juledag har vi svenskt smörgåsbord med sild, Janssons, köttbullar, korv osv.osv.

Gleder meg så sinnssykt til jul!

Gammel 27-10-06, 08:45   #131
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ribbe, medisterpølser, medisterkaker, pinnekjøtt (restene etter lille julaften), mandelpoteter, kålrabi- og gulrotstappe, nøttestek, rødkål, surkål og kanskje rosenkål. Og multekrem eller riskrem til dessert. Sånn må det blir for sånn vil både mannen og jeg ha det. (Heldigvis er juletradisjonene våre så og si identiske, noe som er praktisk i år, da både mine foreldre og svigermor kommer på julaften).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 09:08   #132
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også tilhenger av den evinnelige riskremen til dessert - ikke fordi det er godt, men fordi jeg har et utpreget konkurranseinstinkt (mandel i riskremen). Svigers serverer fruktsalat med masse melon som jeg ikke synes er godt. Denne serveres med krem (hadde de servert med vaniljeis så skulle jeg vurdert å sette pris på det). Kulturkollisjoner er en utfordring. Ellers gikk også min stemor bort fra riskremen for noen år siden da hun plutselig fant ut at hun skulle lage egne tradisjoner - da kom plutselig innvandreren multekrem på bordet. Multekrem er ikke godt.

Jeg tror det er på høy tid å lage egne tradisjoner.

Gammel 27-10-06, 09:28   #133
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forresten grøt til formiddagsmat i 12-tiden på julaften, så det er da mandelen skal finnes.

Gammel 27-10-06, 10:05   #134
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi har forresten grøt til formiddagsmat i 12-tiden på julaften, så det er da mandelen skal finnes.

Det har vi også. En tradisjon fra min familie. Vi hadde aldri dessert før min mann kom inn i familien, men nå har vi riskrem. Så da blir det mandel både formiddag og kveld.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 10:59   #135
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Risengrynsgraut i 12-tida (vi har gått vekk frå mandel, då fleire og fleire var allergiske.. Allergisjokk på julafta orkar vi berre ikkje.. ), og om kvelden er det pinnekjøtt (først dampa, deretter nokre minutt i steikeovnen), servert med melne poteter, fett, kålrabistappe (iblanda ei kokt potet for å mildne smaken) og lefser (sånne som ein brukar til "fiskebrød"/"fiskekling"). Mamma sine heimelaga pølser høyrer også med. Brus, øl og/eller akevitt til.

Etter middagen er det opning av pakkar, og når dette vel er overstått, har vi fått plass i magen til kaffi, dessert (multer i ei skål for seg, krem i eiga skål, og fruktsalat i den tredje, miks som ein ynskjer) og gjerne litt julekaker.

Åh, kjenner at eg gledar meg til jul!

Sist redigert av Olvina : 30-10-06 kl 11:46. Årsak: Hadde gløymt pølsene! Det er jo krise!!!
Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:47   #136
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

det må også være hjemme hos mamma - i en alder av 35 har jeg enda ikke feiret jul noe annet sted, og jeg orker knapt tanken på å ikke være hjemme-hjemme i jula.

Heeeeelt enig! Hjemme-hjemme hos mamma og pappa. Hvert år! og jeg er 36 år! Svigerfamilien har ingen juletradisjoner (nederlendere) og det orker jeg bare ikke tanken på.

Gammel 27-10-06, 14:50   #137
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er best å feire jul hjemme hos oss selv, og det har vi gjort i mange år nå. Det kommer jo en gang da man selv må være mammaen som lager den jula som er sånn som den skal være. Like greit å komme igang, syns jeg da. Jeg vil gjerne at jul for ungene mine skal være hjemme hos oss.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:57   #138
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er best å feire jul hjemme hos oss selv, og det har vi gjort i mange år nå. Det kommer jo en gang da man selv må være mammaen som lager den jula som er sånn som den skal være. Like greit å komme igang, syns jeg da. Jeg vil gjerne at jul for ungene mine skal være hjemme hos oss.

Å jasså! Kaller du meg dårlig mor nå!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 14:57   #139
Elin

Elin sin avatar

Standard

Ja, jeg innser også at jeg etterhvert må klare å løsrive meg fra mor og far på julaften.... og å lære meg å steke ribbe med sprø svor
Men her vi bor nå er det helt uaktuelt å forsøke å lage jul. Man får rett og slett ikke under noen omstendigheter julestemning med 32 graders brennende sol, hvite strender og palmer....

Gammel 27-10-06, 14:58   #140
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja, Kasia, såklart!!

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.