Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-02-08, 14:30   #81
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!

4 Du skal ikke lage deg noe gudebilde, eller noe slags bilde av det som er oppe i himmelen eller nede på jorden eller i vannet under jorden.
Hentet fra 2. mosebok kp 20.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 14:31   #82
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Nå spammer jeg tråden.
Jeg mener at det budet ble tatt bort etter at Michelangelo hadde malt i taket på det Sixtinske kapell.

Gammel 22-02-08, 14:36   #83
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke Finn Graff som sier at han nå ikke kan terge hverken kristne eller muslimer med tegningene sine:
- De kristne lar seg ikke provosere lenger, så det er ingen vits i å tegne for å terge dem
- Muslimene blir så provosert at det er farlig å terge dem, så det tør han ikke

Gammel 22-02-08, 15:01   #84
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Eksponering har selvsagt mye å bety. Jeg vil likevel hevde at karikaturer ikke har samme sprengkraft innenfor kristendommen (kanskje med unntak av små grupperinger) som det har innenfor islam nettopp på grunn måten å tolke religion på. Det er i grunnen ganske interessant. Mye har med oppfatningen av det hellige å gjøre. Religionsfilosofen Rudolf Otto skriver om dette og jeg er utrolig fascinert av slike ting.
Det med inkarnasjonen innenfor kristen tenkning utgjør mye av forskjellen på hvordan religionen blir tolket, selv om det er stor variasjon internt. Dersom man åpner for muligheten for at Gud har vært/er menneske gjør det noe med oppfatningen av det hellige.

Ikke bare menneske, men fattigslig, skitten, støvete og døende en skrekkelig, uverdig død.

Men Muhammed var jo ikke selve "gudomen" (stave??), da. Har de også er billedforbud mot Allah? Og er ikke bilder av alt det levende forbudt? Er det ikke selve krenkelsen i HVORDAN Muhammed er tegnet som har utløst det sterkeste raseriet? De blir jo ikke like sure hver gang de ser bilder av noe levende, for å si det sånn. Selv om det også krenker et billedforbud.

Gammel 22-02-08, 15:12   #85
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg vil likevel hevde at karikaturer ikke har samme sprengkraft innenfor kristendommen (kanskje med unntak av små grupperinger) som det har innenfor islam nettopp på grunn måten å tolke religion på.

Da kristendommen var rundt 1350 år gammel så var det jo det, all kritikk og alle karikaturer av Jesus, Jomfru Maria ga jo dødsstraff. Så det er ikke noe i kristendommen som religion i seg selv, men kanskje at disse to religionene er på hvert sitt stadium (ikke at den ene er mer avansert eller bedre enn den andre). Ren spekulering fra min side dette, jeg er jo ingen religionsviter. Ikke at det har noe med debatten om ytringsfrihet å gjøre sånn egentlig heller.

Gammel 22-02-08, 16:28   #86
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det ikke Finn Graff som sier at han nå ikke kan terge hverken kristne eller muslimer med tegningene sine:
- De kristne lar seg ikke provosere lenger, så det er ingen vits i å tegne for å terge dem
- Muslimene blir så provosert at det er farlig å terge dem, så det tør han ikke

Det siste punktet inneholder noe av essensen i de danske avisenes begrunnelse også. Hvis mange nok provoserer (og ofte nok), er dette noe muslimer må forholde seg til. Vilks sa vel også det samme.

Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 18:17   #87
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men Muhammed var jo ikke selve "gudomen" (stave??), da. Har de også er billedforbud mot Allah? Og er ikke bilder av alt det levende forbudt? Er det ikke selve krenkelsen i HVORDAN Muhammed er tegnet som har utløst det sterkeste raseriet? De blir jo ikke like sure hver gang de ser bilder av noe levende, for å si det sånn. Selv om det også krenker et billedforbud.

Mohammed er ikke guddommen, nei. Vi har billedforbud også for Gud, fordi ingen vet egentlig hvordan Gud ser ut. Ifølge de mildeste fortolkninger er bilder av profeter (ja, alle fra Adam og Noah til Jesus og Mohammed) ikke tillatt, og ifølge de strengeste er alle bilder, også av deg og meg, ikke lov. Altså tegninger og malerier. Kun de strengeste av de aller strengeste tillater ikke fotografier. Den hadith som spesifikt forbyr tegning/statuer, snakker om å "skape", men de fleste mener at fotografier ikke er "skapt" fordi det er på en måte som ett speil.

Ja, for mange handler det mest om måten han ble avbildet på.

Måtte bare svare, selv om jeg kanskje tror du spurte selv om du vet/tror du vet svaret selv...

Gammel 22-02-08, 22:33   #88
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det var i grunnen bare ment som en undring over hvorfor det EGENTLIG blir så mye sterkere reaksjoner enn blant kristne. Det blir alltid besvart med billedforbudet, men det virker ikke logisk, siden billedforbudet jo gjelder 1) mange ting og 2) kun muslimer, vil jeg tro?

Gammel 23-02-08, 18:45   #89
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Da kristendommen var rundt 1350 år gammel så var det jo det, all kritikk og alle karikaturer av Jesus, Jomfru Maria ga jo dødsstraff. Så det er ikke noe i kristendommen som religion i seg selv, men kanskje at disse to religionene er på hvert sitt stadium (ikke at den ene er mer avansert eller bedre enn den andre). Ren spekulering fra min side dette, jeg er jo ingen religionsviter. Ikke at det har noe med debatten om ytringsfrihet å gjøre sånn egentlig heller.

Dette spekulerer jeg også i, og det har kanskje vært diskutert tidligere også, i kristendommen har man jo hatt reformasjonen, og det gjorde jo veldig mye med kristendommen som religion. Har det vært noe tilsvarende i Islam? Dessuten har jo en hatt ulike kirkemøter der det har vært en slags demokratisk bestemmelse av hva som skal gjelde innen religionen, dette har jo sikkert gjort noe med hvordan tekstene i bibelen leses og, nei jeg vet egentlig ikke hvor jeg vil hen. Har muslimer et undertrykt sinne som kommer kollektivt til overflaten når anledningen byr seg? Det virker jo som om det er i de samme muslimske områdene at det blusser opp hver gang. Mange andre steder finnes også muslimer, men de reagerer ikke på samme måte.

Gammel 23-02-08, 21:35   #90
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er vel liten tvil om at i noen områder av verden finnes det styresmakter som mer enn gjerne ser at "folkets raseri" finner eksterne mål å rase mot...

Gammel 13-02-10, 13:23   #91
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Nøyaktig 2 år etter at denne tråden ble startet, så er situasjonen helt lik, og noe tilspisset de siste dagene med demonstrasjoner osv.

Hva synes vi to år etter? Her er litt kjøtt på beinet....

Jeg er kritisk til siste dagers måte å demonstrere på, selv om de har vært i forholdsvis fredelige former, og dermed innenfor "ytringsfriheten". Ytringsfrihet er på samme måte å kunne trykke det man vil - også det ikke alle liker. Man kan være enige om å være uenige, og deretter må slike konflikter løses med fredelige, demokratiske metoder. Ytringsfrihet bunner jo i at alle parter aksepterer å få kritikk eller bli motsagt. Uenighet kan ikke møtes med trusler, vold og terror.

Ingen religion har rett til å påføre andre sine dogmer.

Gammel 13-02-10, 14:49   #92
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Ytringsfrihet er lett å være enig i når det gjelder noe en er enig i, når ytringsfrihet går i mot deg og dine oppfatninger er det værre.

Jeg er uenig i det du sier men jeg forsvarer din rett til å si det er vel det som oppsumerer ytringsfrihet.

Holdningen til nynazistisk materiale sier jo litt. Det er lett å snakke om et forbud der. For meg er også det noe vi må forsvare, selv om man må slå ned på oppfordring til ulovlige handlinger.

Jeg synes det er bra av avisene å ta sin del av ilden.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 17:33   #93
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg syns det er helt greit at det demonstreres. Det er også en del av ytringsfriheten.

Ellers står jeg for det jeg sa for to år siden, tenker jeg (er det SÅ lenge??)

Gammel 13-02-10, 17:58   #94
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ytringsfriheten kommer først til sin rett når folk er uenige. Det er da den blir viktig som prinsipp. Å true noen til taushet synes jeg lite om.

Blir som B. Meling sa da han ble advokat for Krekar; at det er i slike saker rettssikkerhet ble satt på spissen og ekstra viktig. Eller noe sånt.

Gammel 13-02-10, 18:06   #95
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Å trykke karikaturene igjen, etter de reaksjonene som har fremkommet, er helt kurant. Nå er det i hvert fall ingen tvil om det kan gjøres som en screw you til slike som tror det er greit å reagere på ytringer - samme hvor fornærmende de måtte være - med vold.

:enkel sjel:

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 19:11   #96
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror dette best illustrerer min reaksjon på hele saken og alle aktørene i den i denne runden:

Kan de sinte muslimene i det minste begrense seg til å gå i fistel når noen som innehar injurierende kraft håner profeten deres? Og er det noe håp om at Dagbladet går konk og bare blir borte snart?

Ben "the sooner the better" Murphy

Vedlagte bilder
Filtype: jpg fivemullah.jpg (126,5 KB, 98 visninger)
Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 19:24   #97
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det var tull å trykke de i utgangspunktet. Nå? Trykk som bare det. Vi kan (som Vesten) ikke gi oss for ekstremister. Hadde det vært villighet til dialog og respekt for unnskyldninger i kjølvannet av Muhammertegningene, så hadde det vært dumt å bråke igjen. Det ble det ikke. Så får vi faktisk forholde oss til at vestlige aviser kan trykke informasjon innenfor vestlige rammer. Jeg syns dermed det er verre med Se og Hør og deres utstrakte terrorisering av mennesker, enn med Muhammedtegninger. Jeg ser ikke at Se og Hør av den grunn blir beleiret og kastet brannbomber på eller noe i den dur.

Gammel 13-02-10, 19:47   #98
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=584175

Jeg syns dette som skrives her er en mer konstruktiv vinkling enn mange debatter. Jeg syns Dagbladet kunne spart seg å trykke på nytt og såpass provoserende med gris osv. Det eneste de oppnår er å provosere muslimer og dermed øke avstanden mellom etniske nordmenn og "nye" nordmenn. Vi har heldigvis ytringsfrihet i dette landet, men mange fra ulike kulturer har et helt annet forhold til ytringsfrihet. Det må de selvfølgelig lære seg å forstå. Vi skal ha ytringsfrihet her i Norge, men hvor går grensen for hva som er greit av ytringsfrihet. Er det å provosere mennesker som ønsker å bli en del av vårt samfunn, men som stadig blir møtt av mistenkeliggjøring og fordommer? Det offentlig, som media, er en del av Norges ansikt mot alle som bor i Norge. Dersom ingen reagerer på dette vil det kanskje bli aksept for å mobbe muslimer? Det er slik mobbing ofte oppstår. Flertallet aksepterer mobbing som greit så lenge ingen reagerer.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 20:06   #99
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Det er litt sånn "Lufta er fri for alle!!!" mens man vifter hendene foran ansiktet på andre...

Hvorfor skal man yppe til bråk egentlig?

Får helt angst her jeg. Ser for meg en ny 9-11 jeg, bare her i norden.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-10, 20:10   #100
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er jo karikaturer av det meste en ganske anerkjent form for samfunnskritikk her i vesten, uten at det dermed sagt er å yppe til bråk. Tvert om, så kan det få en del ting frem i lyset. Det ser vi jo i forbindelse med denne saken, synes jeg.

Emneord
ytringsfrihet

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.