Sv: Ytringsfriheten og muhammedtegningene oppe igjen!
Jeg er så hjertens enig med Esme her at jeg blir nesten rørt.
Grunnen til at Muhammedtegningene ble trykket første gang var ganske lik den i dag: Da det ble kjent at ingen tegnere som ble spurt om å illustrere en skolebok med et bilde av Muhammed ikke turde å gjøre det av frykt for sine liv!!, så bestemte en avis seg for at dette finner vi oss ikke i! Og tok den tyren ved hornene. Tegningene er ikke en provokasjon for provokasjonens del, men en måte å få frem i lyset de holdningene noen har de ytringer de ikke liker.
Angående eksemplet med paven: Metode A, med logikk og informasjon, er fin. Men jeg tror at et effektivt supplement godt kan være gode, provoserende aksjoner eller tegninger eller teateroppsetninger eller hva har du. Som å slippe oppblåste kondomer opp over Petersplassen under en messe. Det hadde vært helt i orden, satt søkelyset på problemstillingen og fremtvunget et svar.
Milfrid:
Sitat:
Å bevisst gå inn for å såre tilhengerne av en hel religion i ytringsfrihetens navn. Kan noen vennligst forklare meg vitsen, uten å kun bruke ytringsfriheten i seg selv som et argument?
Ytringsfriheten ER i seg selv et sentralt nok argument!