Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det galskap å sette fire barn til verden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 19:53   #1
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er det galskap å sette fire barn til verden?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tror muligens du (med flere) undervurderer dere selv, dere hadde sikkert klart det, men at det medfører en del arbeid er vel ikke til å stikke under en stol.

Ja, som jeg skriver så hadde jeg jo klart det om de først var der. Men at jeg vil være en bedre mor med færre barn er det ingen tvil om.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 19:58   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også jeg ville klart det om jeg måtte, men jeg er ikke villig til å prøve...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:02   #3
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som snakker om galskap. Er det tanken om fire barn som er galskap, eller tror dere seriøst at dere ikke hadde hatt ressurser for å takle fire barn?

Nå er det forskjell på fire tette barn og fire barn med et visst aldersspenn, da. Men tanken på fire barn i barnehage- og småskolealder, som skal bringes til barnehage, pakkes sekker til, følges opp i forhold til lekser, følges opp i forhold til fritidsaktiviteter, vaskes klær til ... Tanken gjør meg svett.
Jeg trenger alenetid, og savner det allerede nå når jeg har to barn. Da ville det vært vågalt å få fire. Jeg hadde sikkert greid det, men jeg hadde trolig:
- følt at mammarollen hadde krevd all min tid
- følt at jeg ikke hadde fått til å følge opp barna så godt som jeg helst ville
- vært fryktelig sliten av all organisering og fiksing av huslige ting

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 12:35   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som snakker om galskap. Er det tanken om fire barn som er galskap, eller tror dere seriøst at dere ikke hadde hatt ressurser for å takle fire barn?

Jeg syns ikke det er galskap å få fire barn, men det er ikke det jeg ønsker meg. Skulle jeg plutselig bli gravid med trillinger så hadde vi selvsagt greid det, men vi måtte ha lagt om livsstilen kraftig. Jeg ønsker å ha råd til å bo sentralt og kunne reise mye, det vil bli vanskelig med fire barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 18:53   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg har helse og overskudd til det. Jeg orker ikke tanken på et nytt risikosvangerskap, en babytid med kolikk og uten mulighet til å amme, nok et barn med refluks og ikke minst det faktum at jeg har en stoffskiftesykdom som gjør at jeg i perioder er trøttere enn andre, mye hodepine etc etc. I tillegg takler jeg søvnmangel ekstremt dårlig (også pga sykdommen). Og så har man det faktum at de skal føles opp etterhvert, det er flere foreldremøter, fritidsaktiviteter o.l. Det er flere klær å vaske og vi burde nok flyttet hvis vi skulle hatt tre barn eller mer.

I dag, for eksempel, har jeg bare orket å lage middag etter jobb og deretter ligge på sofaen. Det er sjelden jeg ligger på sofaen ettermiddagstid, men jeg er glad jeg har en mann som har tatt seg av de to barna våre i dag. Tenk om jeg hadde hatt fire! Jeg tok en rask sjekk av leksene til eldstjenta, men kjenner at jeg ikke fulgte henne opp slik jeg burde akkurat i dag.

Sist redigert av Hyacinth : 25-02-08 kl 18:59.
Gammel 25-02-08, 18:57   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg må forresten understreke at jeg ikke mener at folk er gale som får fire. Men jeg beundrer dem som klarer og det hender jeg misunner dem det overskuddet de antakelig (som regel) er i besittelse av.

Gammel 26-02-08, 10:17   #7
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg må forresten understreke at jeg ikke mener at folk er gale som får fire. Men jeg beundrer dem som klarer og det hender jeg misunner dem det overskuddet de antakelig (som regel) er i besittelse av.

Helt feil. Jeg er som deg. Men det er ikke så mye verre nå med 4 enn det var med 2. Veien blir til mens man går. Man venner seg til det.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:26   #8
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg å ønsker meg flere barn enn 2, men det er bare ikke mulig, dessverre. Derfor er jeg fornøyd med 2.

Men om dere er enige, har overskudd og økonomi til det, så kjør på, der hadde jeg ikke brydd meg om hva andre tenkte og sa, det er privat!!

Gammel 25-02-08, 10:34   #9
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Nei det er ikke galskap.
Ønsker meg mange barn, men mest sannsynlig stopper vi vel på tre. Men dette har ikke sammenheng med bil-bytte altså, bilen bytter vi jo innimellom allikavel, så det hadde vært det minste problemet. Vi har per dags dato ikke rom til mer enn de to barna vi snart har, før nr tre skal settes til verden har vi et lite byggeprosjektforann oss, så det ordner seg nok, ved en evt nr fire måtte vi tenkt litt mer, men det hadde vært mulig det og. Så tiden vil vise hva som skjer.

Stygge og ufine kommentarer til mødre om deres barneflokk /svangerskap er utrolig lite gjennomtenkt og rett og slett usmakelig.

Gammel 25-02-08, 10:33   #10
Labolina
Superduperaktiv

Labolina sin avatar

Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Jeg syns ikke det er galskap. Har tre selv og ønsker meg en til.

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:38   #11
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Nei absolutt ikkje galskap. Me har tre og har stoppa med det men tanken om fire er ikkje avskrekkande.
Me har stort sett berre fått positive tilbakemeldingar om 3 barn, men mannen har fått kommentarer eit par gonger om han er Smiths venner (er dei som har mange barn her stort sett). Eg syns ikkje 3 er mange og undrar meg over slike kommentarar ved "berre" 3 barn.

Gammel 25-02-08, 10:42   #12
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Jeg og mannen venter nummer fem, og det mangler ikke på kommentarer der gitt.

Og spesielt med det at de fire eldste nå går på skolen alle sammen, 1, 2, 5 og 7- klasse. Da er vi visst gaaaaaaale som starter på nytt.

Og ja, alle har samme mamma og pappa.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:10   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det er selvfølgelig ikke galskap sålenge man har ressurser og overskudd til å følge opp alle barna.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:05   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det ganske utenkelig, men kun fordi jeg ikke ønsker meg eller ser for meg at jeg klarer å følge opp fire barn. Men å kalle det galskap blir helt feil.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:08   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, eg er heilt einig med emm. Det er ikkje galskap å få fire born dersom det er det ein vil og ønsker å prioritere.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:14   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at det går helt fint med 4 barn, men for meg hadde det ikke vært aktuelt. Men skulle det blitt sånn så hadde det helt sikkert gått fint det også. Har flere venninner som har 4 barn, så jeg tenker ikke over at det er galskap. Har akkurat ei venninne som fortalte at hun ventet nr.5, og det synes jeg er litt galskap når de snakket om at de ikke skulle ha flere barn etter nr. 3, og i alle fall ikke etter at nr. 4 kom litt overraskende.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:40   #17
Maki
Erfaren

Maki sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Nei, selvfølgelig er det ikke galskap å sette fire barn til verden. Hver og en må selv få avgjøre dette, og jeg stoler på at de aller fleste er i stand til å vurdere sin egen situasjon.

Jeg skulle mer enn gjerne hatt fire unger, nå venter vi foreløpig på nr. 3.

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 13:45   #18
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Nei det er ikke galskap i det hele tatt, selv om det ikke er aktuelt for meg.
Får holde med den tredje som er på vei nå. (Regner jo egentlig den som det fjerde barnet da mannen er et stort barn )

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 15:26   #19
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Vi kjøpte minibuss da vi hadde en ettåring og en treåring. Man trenger da ikke å ha barnehage for å ha minibuss.

Man kan ha en liten barnehage uten minibuss også. Det er vel ni seter som er grensen.

Gammel 26-02-08, 13:44   #20
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Tja. Det kommer an på så mangt, selvsagt. Mest av alt på livsførselen. Jeg syns det er galskap å sette fire barn til verden hvis man ikke er i stand til å forsørge dem og ta seg av dem og følge dem opp. Og jeg syns det er galskap også hvis foreldrene jobber så mye at de aldri har tid til barna.

Men hvis man har lagt opp livet sitt slik at fire barn er det man ønsker seg og tilrettelegger for, da ser jeg ikke noe "galt" i det.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.