Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er verst?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvordan vil du helst oppfattes?
Jeg vil heller oppfattes som slem enn urettferdig 67 72,83%
Jeg vil heller oppfattes som urettferdig enn slem 25 27,17%
Deltakere: 92. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-08, 09:02   #81
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er verst?

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Nettopp fordi mange forbinder slem med ond mener jeg at det er lettere å svare på spørsmål om det er viktigst for en å være rettferdig eller snill.

Jepp. Og da sier jeg jo selvfølgelig rettferdig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 09:47   #82
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jepp. Og da sier jeg jo selvfølgelig rettferdig.

Helt klart. Av disse to utsagnene:

Esme er ikke spesielt snill, men hun er rettferdig

Esme er ikke spesielt rettferdig, men hun er snill

Så foretrekker jeg det første ja.

Gammel 14-03-08, 09:58   #83
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Helt klart. Av disse to utsagnene:

Esme er ikke spesielt snill, men hun er rettferdig

Esme er ikke spesielt rettferdig, men hun er snill

Så foretrekker jeg det første ja.

Det andre høres for meg ut som et "men hun er sikkert grei"-utsagn.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 10:03   #84
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig heller "rettferdig" enn "snill" - rettferdig er jo dypest sett snill, selv om det ikke alltid er åpenbart ved første øyenkast.

Gammel 14-03-08, 10:05   #85
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se, det skulle bare en oppklaring av uttrykkene til før vi alle var rørende enige.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 10:13   #86
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slem. Det er ikke vanskelig en gang. Det er ikke noe stort mål for meg å være snill. Mot barna mine, selsagt, og mot dem jeg er glad i, men ellers har jeg et lavt behov for å please for snillhetens del.

Jeg vil ikke være ond mot noen, og jeg kan selvsagt gjøre folk tjenester og behandle dem bra. Men jeg tar ikke avgjørelser utfra om andre skal oppfatte meg som snill. Jeg gjør det jeg tror er riktig, og gjerne etter tellemetoden.

Bill.mrk. She is not Rached

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 13:34   #87
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat som ordet slem tydeligvis har temmelig ulik valør for oss, så har snill det også.

For meg er det absolutt et mål å være snill - mot alle.
Og ikke snill som i tømt for ryggrad, intellekt, rettferdighet og selvrespekt.
Men et rent og ekte snill - i betydning av respektfullhet, kjærlighet, omsorg og omtanke.

Jeg tror at snill for mange kan ta farge av dumsnill og en slags personlighetsløshet samt at det skal innebære å tekkes andre - altså være snill for å oppnå andres annerkjennelse, ikke snill fordi det springer ut fra et behov i en selv.

Det er ingen motsetning mellom å sette grenser for seg selv og andre og ta upopulære, men rettferdige beslutninger - og samtidig være snill.

Snill kan fort få noe banalt og tomt over seg.
Det synes jeg er synd - vi har ord som dumsnill, selvutslettende og kjedelig for det.

Slem = ikke ville andre vel.
Snill = ville andre vel.

Det siste er helt klart et mål for meg.

Gammel 14-03-08, 17:35   #88
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Akkurat som ordet slem tydeligvis har temmelig ulik valør for oss, så har snill det også.

For meg er det absolutt et mål å være snill - mot alle.
Og ikke snill som i tømt for ryggrad, intellekt, rettferdighet og selvrespekt.
Men et rent og ekte snill - i betydning av respektfullhet, kjærlighet, omsorg og omtanke.

Jeg tror at snill for mange kan ta farge av dumsnill og en slags personlighetsløshet samt at det skal innebære å tekkes andre - altså være snill for å oppnå andres annerkjennelse, ikke snill fordi det springer ut fra et behov i en selv.

Det er ingen motsetning mellom å sette grenser for seg selv og andre og ta upopulære, men rettferdige beslutninger - og samtidig være snill.

Snill kan fort få noe banalt og tomt over seg.
Det synes jeg er synd - vi har ord som dumsnill, selvutslettende og kjedelig for det.

Slem = ikke ville andre vel.
Snill = ville andre vel.

Det siste er helt klart et mål for meg.

Nettopp! Og derfor vil jeg heller bli opfattet som urettferdig enn slem. Kanskje er det nødvendig innimellom å være urettferdig. Jeg vil feks. at min veninne skal klare en eksamen og stiller ofte opp som barnevakt,slik at hun kan lese. Min andre veninne synes det er urettferdig at jeg ikke stiller like mye opp som barnevakt for hennes barn. Men utfra mitt synspunkt trenger ikke hun det i like stor grad. Så utfra et ønske om å gjøre andre vel handler jeg urettferdig.
Det hadde vært verre om de oppfattet meg som slem,mye verre.

Et av mine favoritt sitater er: Urettferdig? Ufortjent? Du skal være glad man ikke alltid får det man fortjener.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 18:04   #89
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er slem, men heldigvis ikke urettferdig.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 19:36   #90
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Et av mine favoritt sitater er: Urettferdig? Ufortjent? Du skal være glad man ikke alltid får det man fortjener.

Som Jens Bjørneboe så fint sa det, i begynnelsen av diktet Mea Maxima Culpa:

Jeg vet ikke hvor jeg har hørt det sist:
Hvem er et menneske og ikke skyldbevisst?
Hvem er et menneske som ikke vet
at han bør frykte all rettferdighet?

Det er min sum av alt hva jeg har sett:
Jeg håper Gud lar nåde gå for rett!
Jeg håper Gud i himmelen vil si:
"Rettferdigheten, barn - den glemmer vi."

Gammel 14-03-08, 19:53   #91
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Som Jens Bjørneboe så fint sa det, i begynnelsen av diktet Mea Maxima Culpa:

Jeg vet ikke hvor jeg har hørt det sist:
Hvem er et menneske og ikke skyldbevisst?
Hvem er et menneske som ikke vet
at han bør frykte all rettferdighet?

Det er min sum av alt hva jeg har sett:
Jeg håper Gud lar nåde gå for rett!
Jeg håper Gud i himmelen vil si:
"Rettferdigheten, barn - den glemmer vi."

Bjørneboe er en klar favoritt.
"Akk vi må bøye oss i skam å si:
Rettferdigheten,Gud, den frykter vi!
Hvem er det menneske som ikke vet:
Vi trenger nåde og barmhjetighet!"

Sist redigert av Imma : 14-03-08 kl 20:00.
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.