Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-08, 10:48   #1
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er jo ikke snakk om lavere priser; derimot høyere priser. Da håper man vel at bensinforbruket skal gå ned. At man synes bensinprisen er unaturlig lav ved 10 kroner.
Greit nok at man mener det altså, men det er jo ikke slik at bensinprisen har gått ned i det siste, det blir feil synes jeg.
Kanskje bensinprisen burde vært politisk styrt på 15 kroner literen?

Nå driver jo du og agiterer for at avgiftene må reduseres, og tror tydligvis at det glatt kan gjøres uten å påvirke økonomien i samfunnet. Dette forundrer meg virkelig. Nordmenns kjøpekraft har økt sammen med økning i bensinprisene, dermed vil en unaturlig reduksjon (som følge av reduksjon i avgifter) føre til enda større forbruk, som igjen vil påvirke resten av økonomien i samfunnet. Grunnen til at renta her i landet har økt er at sentralbanken vil prøve å redusere det stadig økte forbruket her til lands, for det er ikke bra for økonomien at det stadig vekk pøses penger ut av folks lommebok.

Gammel 29-05-08, 10:49   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Nå driver jo du og agiterer for at avgiftene må reduseres, og tror tydligvis at det glatt kan gjøres uten å påvirke økonomien i samfunnet. Dette forundrer meg virkelig. Nordmenns kjøpekraft har økt sammen med økning i bensinprisene, dermed vil en unaturlig reduksjon (som følge av reduksjon i avgifter) føre til enda større forbruk, som igjen vil påvirke resten av økonomien i samfunnet. Grunnen til at renta her i landet har økt er at sentralbanken vil prøve å redusere det stadig økte forbruket her til lands, for det er ikke bra for økonomien at det stadig vekk pøses penger ut av folks lommebok.

Eg kjenner at eg mister trua på menneskeheita når "folk flest" ikkje forstår dette.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 11:02   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg kjenner at eg mister trua på menneskeheita når "folk flest" ikkje forstår dette.

Jeg kjenner et veldig behov for å prikke Alfa i denne tråden, men får ikke lov.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 11:41   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna

Jeg har tenkt å gi meg nå.

Ikke dumt, mtp nivået man diskuterer på. Jeg trekker meg fra diskusjoner det sekundet motparten tar diskusjonen ned på jei-er-smart-og-du-er-domm-nivået. Synes du sier mye fornuftig, bønna! Pikk til deg.

:synest at samfunnsøkonomi bør inngå som eit obligatorisk fag i grunnskulen:

Gammel 29-05-08, 11:00   #5
Nebbia
Passiv

Standard

Kanskje bensinprisen burde vært politisk styrt på 15 kroner literen?

[fjase]
Kanskje prisen på HD-TV burde vært politisk styrt?
[/fjase]

Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 11:40   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Økte drivstoffpriser handler ikke bare om privatbilhold, men om veldig mange andre ting også. Det er lett å sitte midt i oslogryta og bedyre at man må bruke bilen mindre. Utfordringen ligger gjerne i at i tillegg til økte kostnader for bilhold, kommer økte transportpriser på nødvendige husholdningsvarer og annet. Økte transportpriser gjenspeiler seg i det generelle prisnivået, og fører til generell prisstigning og derav også høyere rente. For dere som sitter i Oslogryta vil ikke dette gi noe særlig utslag, men for oss som bor i deler av landet der det slett ikke finnes jernbane som alternativ transportvei, har det ganske mye å si.
Frukt som koster ti kroner kiloen i Oslo koster gjerne det tre-firedobbelte her hvor jeg bor, i tillegg til at lønningene er lavere og boligprisene nesten like høye. Summen av alt dette merkes, og utgjør langt mer enn et par hundrelapper i måneden.

Svar med sitat
Gammel 01-06-08, 11:48   #7
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Økte drivstoffpriser handler ikke bare om privatbilhold, men om veldig mange andre ting også. Det er lett å sitte midt i oslogryta og bedyre at man må bruke bilen mindre. Utfordringen ligger gjerne i at i tillegg til økte kostnader for bilhold, kommer økte transportpriser på nødvendige husholdningsvarer og annet. Økte transportpriser gjenspeiler seg i det generelle prisnivået, og fører til generell prisstigning og derav også høyere rente. For dere som sitter i Oslogryta vil ikke dette gi noe særlig utslag, men for oss som bor i deler av landet der det slett ikke finnes jernbane som alternativ transportvei, har det ganske mye å si.
Frukt som koster ti kroner kiloen i Oslo koster gjerne det tre-firedobbelte her hvor jeg bor, i tillegg til at lønningene er lavere og boligprisene nesten like høye. Summen av alt dette merkes, og utgjør langt mer enn et par hundrelapper i måneden.

Det er tull å sette Oslo opp mot resten av landet. Du kan jo gå innom noen butikker og sjekke gjennomsnittspris for frukt og grønnsaker, så skal jeg gjøre det samme. Prisforskjellene er ikke store. Og med det samme du sjekker, kan du gå inn på Finn.no og se på boliger og regne ut gjennomsnittlig kvadratmeterpris. Jeg skal gjøre det samme for Oslo-området, så kan vi jo om prisene er nesten like høye.

Svar med sitat
Gammel 30-05-08, 00:47   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med fare for å gjenta det andre har skrevet (jeg har lest litt her og der):

Prisene går opp fordi vi bruker for mye olje i forhold til hva som kan produseres. Enkelt og greit. Avgiftene er jo så godt som stabile. Det er kjipt når bensinprisen øker, for dem som er avhengige av bilen, men det er kjipt med høy rente for oss med mye gjeld, kjipt med galloperende boligpriser for de som skal inn på boligmarkedet, kjipt med økte skatter når det blir rød regjering, og i det hele taget. Endringer til det verre suger, men sånn er livet.

Jeg råller litt over den gale mannen med oppropet om å boikotte Statoil og Shell, som tror at bensinstasjonskjedene er de som sitter og ruller seg i gryn nå. Det er IKKE nedstrømsselskapene som tjener på økte bensinpriser, det er de oljeselskapene som produserer oljen. Bensinkjedene går som oftest omtrent i null i perioder med økende priser, fordi de ikke klarer å øke prisene i takt med kostnadsstigningen sin. De tjener penger i perioder med synkende priser, for da kan de drøye litt med å sette ned prisene - da er jo folk vant til at prisene er høye. Så akkurat nå regner jeg med at de går med null i margin, uansett, og bryr seg ikke så mye om noen boikott, så lenge ikke boikotten gjør at folk endrer handlemønsteret sitt permanent.

Det er helt riktig og som det skal være at priser går opp når etterspørselen overstiger produksjonen. På den måten setter man i drift mindre lønnsomme kilder, og kan øke produksjonen for å dekke behovet. Samtidig som at etterspørselen reduseres noe når prisene går såpass opp. Dette tvinger også frem alternative energikilder. Oljeprisen skal ikke SÅ mye mer opp før solceller begynner å bli virkelig økonomisk attraktivt, for eksempel. (Olje, gass, kull og elektrisitet er veldig avhengige av hverandre prismessig, fordi de dels er substitutter). De mer ulønnsomme, men mer bærekraftige produksjonene av biodiesel (av rest-trevirke, for eksempel) blir også mer attraktivt.

Å redusere på avgiftene for å kompensere for prisøkningen vil forpurre denne balansen og øke problemet på sikt.

Markedsøkonomi er bra, og det funker!

Gammel 29-05-08, 10:47   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 29-05-08, 10:48   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 29-05-08, 11:16   #11
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Dei auka bensinutgiftene utgjer ikkje stort meir enn ein familielunsj på café for gjennomsnittsforbrukaren, og knapt nok det.

Sist redigert av Alfa : 29-05-08 kl 11:23.
Gammel 29-05-08, 11:19   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Jeg føler at mye av problemene som du bønna argumenterer med er veldig oppkonstruerte og lite reelle. Det er mye hvis om, dersom atte.

Gammel 29-05-08, 11:25   #13
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg føler at mye av problemene som du bønna argumenterer med er veldig oppkonstruerte og lite reelle. Det er mye hvis om, dersom atte.

Jeg har tenkt å gi meg nå.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 12:51   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det innlegget likte jeg også, slike innlegg får meg til å hoppe i taket av glede over å bo i Norge.

Gammel 29-05-08, 12:55   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det innlegget likte jeg også, slike innlegg får meg til å hoppe i taket av glede over å bo i Norge.

Og dei minner meg på at eg betalar skatt med glede, og at avgiftene eg betalar til sjuande og sist er ei investering i min eigen kvardag.

Gammel 29-05-08, 12:58   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja (til en viss grad, for jeg synes endel avgifter er helt idiotiske, feks. arveavgift og toll-grensen), men jeg er fornøyd med det meste her i landet, egentlig. Synes det er forferdelig å tenke på at mennesker i andre land må selge alt de eier fordi de får kreft.

Gammel 29-05-08, 17:23   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Bønna: Kommentaren min om at det går fint an å være samfunnsøkonomisk engasjert selv om en synes matte og fysikk er mer interessant var faktisk helt seriøst ment. Jeg har alltid likt realfag best, noe utdannelsen min også viser rimelig tydelig, men det går faktisk an å ha to tanker i hodet på en gang, for ikke å si to interesser. Og når man går såpass hardt ut i en diskusjon som det du gjør, så må du vente at du får svar på tiltale. Personlig så er jeg forsiktig med å være bastant om temaer jeg selv vet jeg ikke har mye peiling på eller faglig interesse av.

Gammel 29-05-08, 20:56   #18
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Bønna: Kommentaren min om at det går fint an å være samfunnsøkonomisk engasjert selv om en synes matte og fysikk er mer interessant var faktisk helt seriøst ment. Jeg har alltid likt realfag best, noe utdannelsen min også viser rimelig tydelig, men det går faktisk an å ha to tanker i hodet på en gang, for ikke å si to interesser. Og når man går såpass hardt ut i en diskusjon som det du gjør, så må du vente at du får svar på tiltale. Personlig så er jeg forsiktig med å være bastant om temaer jeg selv vet jeg ikke har mye peiling på eller faglig interesse av.

Altså; det er ikke bare du som har flåset, jeg har mere flåset. Blant annet i innlegget du svarte på, det at jeg hadde valgt bort sammfunnsfag til fordel for realfag på skolen. Det er jo sant, men det var ikke noe forsøk på å vri debatten over på om at ikke realfagsfolk kan interessere seg for sammfunnsfag. Slik som det virker som om du tror. Og i så måte er jo du et lysende eksempel virker det som.
Men det var kanskje ikke det du ville frem til; heller at jeg er for dum til å delta her, eller noe sånt. Greit nok, det altså.

Ellers har emm et utmerket innlegg over her; veldig bra!

Gammel 29-05-08, 21:44   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Det er jo sant, men det var ikke noe forsøk på å vri debatten over på om at ikke realfagsfolk kan interessere seg for sammfunnsfag. Slik som det virker som om du tror. Og i så måte er jo du et lysende eksempel virker det som.
Men det var kanskje ikke det du ville frem til; heller at jeg er for dum til å delta her, eller noe sånt. Greit nok, det altså.

Nå tror jeg at vi to snakker forbi hverandre her. Jeg prøvde bare å poengtere at om man vil være påståelig i en diskusjon, så er det greit om man faktisk har satt seg inn i ting. Og å unnskylde manglende samfunnsøkonomikunnskap fordi man mest er interessert i matte og slikt synes jeg ble et litt dumt argument, siden jeg også selv er interessert i matte og fysikk og slikt og liker samfunnsøkonomi. Og jeg kjenner plenty med realfagsfolk som også forstår konseptet med samfunnsøkonomi. Men jeg prøvde ikke å antyde at du er for dum til å delta her, da ville jeg sagt det rett ut. Jeg er ikke så god på sånn hinting og sånn.

Gammel 29-05-08, 21:49   #20
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Nå tror jeg at vi to snakker forbi hverandre her. Jeg prøvde bare å poengtere at om man vil være påståelig i en diskusjon, så er det greit om man faktisk har satt seg inn i ting. Og å unnskylde manglende samfunnsøkonomikunnskap fordi man mest er interessert i matte og slikt synes jeg ble et litt dumt argument, siden jeg også selv er interessert i matte og fysikk og slikt og liker samfunnsøkonomi. Og jeg kjenner plenty med realfagsfolk som også forstår konseptet med samfunnsøkonomi. Men jeg prøvde ikke å antyde at du er for dum til å delta her, da ville jeg sagt det rett ut. Jeg er ikke så god på sånn hinting og sånn.

Det var et svar til påstanden at samfunnsøkonomi burde vært u grunnskolen, noe jeg følte traff meg litt, så jeg tok meg friheten til å nevne det, (nå gidder jeg ikke nevne det mer) det var faktisk ikke så vektig argument som du tror jeg mente det som.
Ja jeg tror vi snakker forbi hverandre, jeg håper hvertfall det.
Men, siden vi nå er (nesten) inne på temaet igjen; tror du virkelig dette er tilfelle?

Men om staten set ned avgiftene på bensin aukar rentene, noko som utgjer langt meir enn den auka bensinprisen for dei fleste (i allefall dei som har store lån).

Må innrømme jeg er spent på hva du vil si; siden du er mere bevandret enn meg. Opplys meg! Dette var det første jeg reagerte på av innleggene til alfa. Og så gikk det bare som det gikk

Sist redigert av bønna : 29-05-08 kl 22:01.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:13.