|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Hertuginne
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Nå driver jo du og agiterer for at avgiftene må reduseres, og tror tydligvis at det glatt kan gjøres uten å påvirke økonomien i samfunnet. Dette forundrer meg virkelig. Nordmenns kjøpekraft har økt sammen med økning i bensinprisene, dermed vil en unaturlig reduksjon (som følge av reduksjon i avgifter) føre til enda større forbruk, som igjen vil påvirke resten av økonomien i samfunnet. Grunnen til at renta her i landet har økt er at sentralbanken vil prøve å redusere det stadig økte forbruket her til lands, for det er ikke bra for økonomien at det stadig vekk pøses penger ut av folks lommebok.
|
|
|
#2 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bare sær
Jeg kjenner et veldig behov for å prikke Alfa i denne tråden, men får ikke lov.
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Ikke dumt, mtp nivået man diskuterer på. Jeg trekker meg fra diskusjoner det sekundet motparten tar diskusjonen ned på jei-er-smart-og-du-er-domm-nivået. Synes du sier mye fornuftig, bønna! Pikk til deg.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Økte drivstoffpriser handler ikke bare om privatbilhold, men om veldig mange andre ting også. Det er lett å sitte midt i oslogryta og bedyre at man må bruke bilen mindre. Utfordringen ligger gjerne i at i tillegg til økte kostnader for bilhold, kommer økte transportpriser på nødvendige husholdningsvarer og annet. Økte transportpriser gjenspeiler seg i det generelle prisnivået, og fører til generell prisstigning og derav også høyere rente. For dere som sitter i Oslogryta vil ikke dette gi noe særlig utslag, men for oss som bor i deler av landet der det slett ikke finnes jernbane som alternativ transportvei, har det ganske mye å si. |
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Med fare for å gjenta det andre har skrevet (jeg har lest litt her og der):
|
|
|
#9 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?:synest at samfunnsøkonomi bør inngå som eit obligatorisk fag i grunnskulen: |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Hertuginne
|
|
|
|
#11 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Dei auka bensinutgiftene utgjer ikkje stort meir enn ein familielunsj på café for gjennomsnittsforbrukaren, og knapt nok det. Sist redigert av Alfa : 29-05-08 kl 11:23. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Hertuginne
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg føler at mye av problemene som du bønna argumenterer med er veldig oppkonstruerte og lite reelle. Det er mye hvis om, dersom atte.
|
|
|
#13 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg har tenkt å gi meg nå. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Det innlegget likte jeg også, slike innlegg får meg til å hoppe i taket av glede over å bo i Norge.
|
|
|
#15 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Og dei minner meg på at eg betalar skatt med glede, og at avgiftene eg betalar til sjuande og sist er ei investering i min eigen kvardag. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Ja (til en viss grad, for jeg synes endel avgifter er helt idiotiske, feks. arveavgift og toll-grensen), men jeg er fornøyd med det meste her i landet, egentlig. Synes det er forferdelig å tenke på at mennesker i andre land må selge alt de eier fordi de får kreft.
|
|
|
#17 |
|
Hertuginne
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Bønna: Kommentaren min om at det går fint an å være samfunnsøkonomisk engasjert selv om en synes matte og fysikk er mer interessant var faktisk helt seriøst ment. Jeg har alltid likt realfag best, noe utdannelsen min også viser rimelig tydelig, men det går faktisk an å ha to tanker i hodet på en gang, for ikke å si to interesser. Og når man går såpass hardt ut i en diskusjon som det du gjør, så må du vente at du får svar på tiltale. Personlig så er jeg forsiktig med å være bastant om temaer jeg selv vet jeg ikke har mye peiling på eller faglig interesse av.
|
|
|
#18 |
|
Deltidsmamma
|
Altså; det er ikke bare du som har flåset, jeg har mere flåset. Blant annet i innlegget du svarte på, det at jeg hadde valgt bort sammfunnsfag til fordel for realfag på skolen. Det er jo sant, men det var ikke noe forsøk på å vri debatten over på om at ikke realfagsfolk kan interessere seg for sammfunnsfag. Slik som det virker som om du tror. Og i så måte er jo du et lysende eksempel virker det som. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Hertuginne
|
Nå tror jeg at vi to snakker forbi hverandre her. Jeg prøvde bare å poengtere at om man vil være påståelig i en diskusjon, så er det greit om man faktisk har satt seg inn i ting. Og å unnskylde manglende samfunnsøkonomikunnskap fordi man mest er interessert i matte og slikt synes jeg ble et litt dumt argument, siden jeg også selv er interessert i matte og fysikk og slikt og liker samfunnsøkonomi. Og jeg kjenner plenty med realfagsfolk som også forstår konseptet med samfunnsøkonomi. Men jeg prøvde ikke å antyde at du er for dum til å delta her, da ville jeg sagt det rett ut. Jeg er ikke så god på sånn hinting og sånn.
|
|
|
#20 |
|
Deltidsmamma
|
Det var et svar til påstanden at samfunnsøkonomi burde vært u grunnskolen, noe jeg følte traff meg litt, så jeg tok meg friheten til å nevne det, (nå gidder jeg ikke nevne det mer) det var faktisk ikke så vektig argument som du tror jeg mente det som.
Må innrømme jeg er spent på hva du vil si; siden du er mere bevandret enn meg. Opplys meg! Dette var det første jeg reagerte på av innleggene til alfa. Og så gikk det bare som det gikk Sist redigert av bønna : 29-05-08 kl 22:01. |
|
|
|
![]() |
|
|