Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du medlem av Mensa?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du medlem av Mensa?
Ja (eks. medlemmer stemmer også her) 7 3,23%
Nei, jeg er skapmedlem. (Er overbevist om at jeg ville passert opptakskriteriene) 63 29,03%
Nei, jeg har tatt testen, men strøk 12 5,53%
Nei, så smart er jeg neppe 63 29,03%
Nei, jeg er ikke opptatt av den type intelligens 72 33,18%
Deltakere: 217. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-08, 22:00   #81
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du medlem av Mensa?

135 ja, jeg har vel tatt en hjemmetest for en del år tilbake og da endte jeg på 134 :dooh!:

Hehe, neida, har ingen planer om å bli med der gitt.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 23:07   #82
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Er du medlem av Mensa?

Nei, har ingen planer om det.
Jeg har en kamerat som er medlem da, så jeg har tatt endel av testene (de er jo morsomme) og scorer over kravene deres, så jeg kunne blitt medlem, samme med mannen, men nei takk.
Det interesserer meg lite, og dessuten får jeg jo høre litt av hvert av kameraten min

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 23:12   #83
Nebbia
Passiv

Standard

IQ-tester sees nærmest på som et universelt mål på intelligens, men det er ingen tvil om at man kan lære seg opp til å se etter mønster, rekkefølger og logikk. En IQ-test vil derfor også til en viss del være et mål på kunnskap. Og skal man måle kunnskap, kan man like gjerne spille TP. Jeg har aldri tatt en IQ-test på ordentlig, men jeg har løst veldig mange oppgaver og jeg må si at jeg er langt raskere til å løse oppgaver nå enn jeg var tidligere, men jeg mener bestemt at jeg ikke har blitt mer intelligent.

Og når jeg først er inne på upresise intelligensbegreper, må jeg si at EQ fremstår som kvasikvantitativt føleri.

Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 23:14   #84
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemte skapmedlem, men det blir litt feil. Jeg har tatt testen, passerer kriteriene med god margin, men har absolutt ikke noe ønske om å være medlem i en organisasjon med kun iq som opptakskrav!

Gammel 29-06-08, 23:19   #85
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hva?? IQ-testing på jobbintervju?? Hvem var det som sto for testingen da, og var det autoriserte tester? Høres veldig merkelig ut.

Jeg har også vært med på det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 23:27   #86
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Hva?? IQ-testing på jobbintervju?? Hvem var det som sto for testingen da, og var det autoriserte tester? Høres veldig merkelig ut.

Jeg og. Har tatt slike tester både hos Bjerke & Luther og Mercuri Urval. Hvem som hadde utviklet testene, vet jeg ikke.

Gammel 29-06-08, 23:39   #87
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

jeg har ikke tatt testen, men antar at jeg ligger rundt kravet sånn omtrentlig.

Synes mange av dere er ganske 'hovne' i uttalelsene over for de som faktisk er medlemmer. Jeg går ut fra at mange er med der for å møte 'likesinnede'

Her inne er det mange med høy IQ (noe HI 'gjettet' før hun lagde pollen) Kan vel være derfor at man liker seg her inne, for at man møter andre på 'samme sted' (kontra www.nybaktmamma.com som nok har en mye større spredning vil jeg tro)

Har ikke bestemt meg for om jeg vil ta testen eller ikke. Det er ikke veldig viktig for meg, men hadde vært artig å prøve en 'skikkelig' IQ-test. Det er et anerkjent redskap for å måle intelligens, men vi kan vel alle være enige i at det finnes andre kvaliteter også som er vel så viktige.

Hvis jeg tar testen så ønsker jeg også at mannen min tar den. Har lest en del om såkalt begavede barn, og vi har ei jente som er veldig tidlig ute og veldig kunnskapstørst. Så for å 'dokumentere' for skolen når den dagen kommer, at hun meget vel kan være intelligent, kan jeg forestille meg at det kan være nyttig med papir på foreldrenes IQ. (og i mine øyne er man smart også om man scorer 125 f.eks. - selv om man er for dum for Mensa)

Oi dette ble langt, og muligens noe off topic. Håper dere lever over det.

mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 00:52   #88
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøver du å si at Mensa-medlemmer har følelser også?

Gammel 30-06-08, 01:26   #89
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at høy IQ ikke betyr det samme som omgjengelig, empatisk og god til å lese sosiale settinger. Derfor humrer jeg litt av hele ideen med Mensa. Folk der er nok like forskjellige som alle andre steder. En person med skyhøy IQ kan feks mangle mye sosialt sett, og det er slettes ikke uvanlig heller at de som er høyt utviklet innenfor enkelte ting er svakere på andre ting. Sånn sett så skjønner ikke jeg poenget med Mensa. Tror ikke man finner likesinnede der mer enn andre steder, om man ikke skal sitte i felleskap å løse figurtester da....

Kanskje jeg skal lage en klubb for alle som klarer huske grafiske bilder ned til minste detalj?
:ekstremt godt visuelt minne:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 01:43   #90
TBM
Passiv

Standard

Jeg har tatt slike internett-tester flere ganger, men husker ikke resultatet. Jeg vet bare at jeg ikke er god nok for Mensa.

Jeg skjønner ikke slike oppgaver jeg - orker ikke se på de der lette oppgavene i Magasinet en gang.

Men - gi meg en drivende god ideprosess og jeg flommer over av innovative og gode løsningsforslag. Heldigvis er jeg altså smart nok for den jobben jeg skal gjøre!

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 01:54   #91
Frantzen
Passiv

Standard

Nei, så smart er jeg neppe

Jeg tok en iq-test på nettet en gang og fikk 133 i score.
Om den var realistisk aner jeg ikke, husker ikke hva siden het.

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 02:00   #92
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg vet at høy IQ ikke betyr det samme som omgjengelig, empatisk og god til å lese sosiale settinger. Derfor humrer jeg litt av hele ideen med Mensa. Folk der er nok like forskjellige som alle andre steder. En person med skyhøy IQ kan feks mangle mye sosialt sett, og det er slettes ikke uvanlig heller at de som er høyt utviklet innenfor enkelte ting er svakere på andre ting. Sånn sett så skjønner ikke jeg poenget med Mensa. Tror ikke man finner likesinnede der mer enn andre steder, om man ikke skal sitte i felleskap å løse figurtester da....

Kanskje jeg skal lage en klubb for alle som klarer huske grafiske bilder ned til minste detalj?

Jeg er med i en forening som er mot foreninger. Når vi har forening, og ikke diskuterer hvordan vi kan komme alle foreninger til livs, diskuterer vi aktuelle saker for Midtre Syndin Hytteeierforening.

Gammel 30-06-08, 02:02   #93
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er med i en forening som er mot foreninger. Når vi har forening, og ikke diskuterer hvordan vi kan komme alle foreninger til livs, diskuterer vi aktuelle saker for Midtre Syndin Hytteeierforening.

Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 08:14   #94
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

...Og når jeg først er inne på upresise intelligensbegreper, må jeg si at EQ fremstår som kvasikvantitativt føleri.

Nemlig.

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Selvsagt kan en person med skyhøy IQ mangle sosiale ferdigheter, men er dette mer vanlig hos høyt intelligente mennesker enn hos mennesker med gjennomsnittlig IQ? Er det relativt flere intelligente mennesker som ikke mestrer det sosiale samspillet enn "vanlige" folk? Og hva er i tilfelle hva her; skyldes dette manglende evne eller manglende vilje? Er dette dokumentert noe sted?

Eller er dette et slags forsvar for de mindre intelligente "massene"? Så så, ikke bry dere om disse supersmarte folka, de er uansett totalt ubrukelige til alt annet enn å pønske ut latterlige formler. Det er jo andre ting som virkelig teller her i livet, vet dere, omsorg, livserfaring og DET SOSIALE, ikke sant? Det er DET SOSIALE som teller her i livet!

Er det sånn?

Bare en liten kommentar til nett-tester kontra testsituasjonen i en mer reell setting. Dette er to meget forskjellige opplevelser, og kan vanskelig sammenlignes. Det er et mye høyere stressnivå over en testing som administreres av en psykolog/testekniker enn det er når man sitter foran sin egen pc. Selv med en synlig nedtellingsdings på monitoren, så blir det likevel ikke samme intensiteten over testingen som når en person sitter like overfor deg med stoppeklokka i hånda. På - av - på- av....Du blir i tillegg meget nøye observert, det noteres fortløpende og testingen tar lang tid. Mye lenger tid enn det som går med til nett-testene. Og som tidligere nevnt, den mest vanlige IQ-testen, WAIS-III, favner mangle flere områder enn de jeg har sett brukt på nettet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:00   #95
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarer på hovedspørsmålet, har ikke lest tråden ennå, men setter meg ned nå.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg pleier å skåre over 140 på uoffisielle tester, så jeg regner med at jeg ville sluppet inn om jeg var interessert. Men jeg har ikke noen tro på at høye skårer på IQ-tester er et fornuftig utgangspunkt for et fellesskap.

Jeg ligger også der, men ser ikke poenget i Mensa. Jeg er også litt skeptisk til å måle intelligens på så snever basis. Det hadde vært kjekt om man kunne nyttiggjøre seg av Gardners 7 intelligenser for å se potensialet og utviklingsbehovet i mennesker, fremfor å fokusere ensidig på språklig og matematisk intelligens. Man kan sjekke ut dominerende "intelligens" her for de som er interesserte.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:05   #96
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke sansen for slike tester. For underholdning er de helt ok. Foreninger er en fin ting for a moete likesinnede, men ikke fordi man har mer iq i forhold til andre. Hvordan kan man si at en som klarer aa loese iqtesten fra Mensa er smartere enn andre? Iq kan, som mange er inne paa, vaere saa mangt. Jeg tror ikke en test kan si hvor mye iq man har. Jeg foretrekker god intuisjon, livserfaring, utdanning, refleksjon osv som et godt utgangspunkt for aa kunne vaere et godt menneske og gjoere en god jobb i samfunnet vaart. Iq er oppskrytt....... ja da jeg proevde aa sjekke iq-en min, men skjoente ikke oppgaven

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:08   #97
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter å ha lest denne tråden får jeg i grunnen litt lyst til å melde meg inn i Mensa bare på trass, så kan jeg sitte der sammen med de andre antenneløse.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:10   #98
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Og når jeg først er inne på upresise intelligensbegreper, må jeg si at EQ fremstår som kvasikvantitativt føleri.

Det er sånt som bare T'er sier. :geiper:

Sånn for å virkelig blånne seg opp, hvor kommer EQ fra, egentlig? Det er en slags betegnelse på sosial intelligens, er det ikke? Men hvordan kan man måle det? Tar man en ENFP'er og sier "100 %", og så går ut i fra det nedover?

:har ennå ikke tatt Mensa-testen:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:14   #99
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Etter å ha lest denne tråden får jeg i grunnen litt lyst til å melde meg inn i Mensa bare på trass, så kan jeg sitte der sammen med de andre antenneløse.

på Tinetoff igjen (groupie?).
Nå har jeg lest tråden, og må klappe høyt for innlegget til Retz over. Som sagt har jeg ikke noe behov for å melde meg inn i en forening der eneste felleskriteriet er at man har høy matematisk og verbal IQ, på samme måte som ikke ethvert nettsted for foreldre/mamma-er interesserer meg. Men det betyr ikke at jeg støtter fordommene som kommer frem i tråden her. :streng:

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-08, 09:17   #100
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror ikke jeg har tatt sånn Mensatest på mange år; i min skarpe ungdom gikk det greitt husker jeg. Men nå som demensen og lediggangen har satt sitt preg er jeg nok i faresonen.

Jeg sliter mest med matten da, for det er så kjedelig at da bare krysser jeg av tilfeldig for å komme videre. Og sist jeg tok en sånn test, på NRK sine hjemmesider var det vel (Den store IQ-testen? Var det ikke noe som het det?) havnet jeg UNDER snittet. Jepp, dere hørte det her først. Vi snakker 90-tallet! I IQ! Og den er nok nedadgående til og med.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
iq, klassiker, mensa

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.