Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-06, 21:24   #81
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Jeg har da ikke sagt at det ikke KAN skje ulykker, har jeg vel? Eller at jeg ikke forstår at det kan skje menneskelige feil? Bare at sjansen er utrolig LITEN. Og at i en travel hverdagssituasjon har jeg av og til skippet på sikkerheten uten at jeg har ligget våken etterpå nettopp fordi jeg føler at den risikoen jeg tok var så uendelig minimal. Sånn er jeg bare som person - beklager. Det gjelder alle ting. Jeg gidder ikke bekymre meg ødelagt over ting som kanskje muligens nesten helt sikkert kommer til å skje.

Jeg har vel ikke forsvart det, har jeg? Eller anbefalt det? Eller sagt at det jeg gjør er noe lurere enn det andre gjør? Tvert imot. Jeg er bare ÆRLIG, og innrømmer at jeg gjør noe jeg IKKE burde gjøre, mot bedre vitende, fordi jeg IKKE er perfekt. Fordi det kan gå litt fort i svingene for alle og enhver i en travel hverdag. Eh - dårlig eksempel kanskje?

Jeg tror dessuten at det er mange som gjør som meg her inne uten å ville innrømme det. Da er man tilbake til den "evige" forumdiskusjonen - skal man ikke få komme med råd og meddele kunnskap hvis man ikke er 100% perfekt selv? Jeg sier det nå som det er, og jeg ser jo at jeg ikke er den eneste i barnehagen som sikrer barna annerledes i de 20 sekundene på villaveien hjem fra bhg og når de skal på hytta i weekenden. Barn som sitter foran, på fanget bak rattet, med airbag foran seg etc. (Det siste gjør jeg for eksempel ALDRI, uansett, for det er ingen liten risiko i mine øyne). Og jeg sier ikke det for å dekke meg bak "hva alle andre gjør", men konstaterer at det nok er mange som slurver uten å annonsere det.

Men jeg er altså ærlig.

Risikoberegning er et hypotetisk fag. Men slik jeg ser det - og som dere selv skriver - så er det faktisk mye farligere for meg å gå med puddingen i barnevogn
- helt usikret langs veikanten.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 21:32   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å kjøre uten bilsikring har jo blitt en sånn greie som man BARE IKKE GJØR! for nesten alle. Heldigvis for det. Men når man begynner å komme ned på den kjøringen som Miss Norway beskriver, så er hun nede på et risikonivå som antagelig er langt lavere enn ting vi gjør uten å blunke. Som å være fotgjengere, for eksempel. Å ferdes på parkeringsplasser. Å sykle med barnet i sete bakpå sykkelen.

Jeg ville heller ikke ligget våken om nettene for "tabber" i denne kategorier, Miss Norway.

Gammel 18-11-06, 21:34   #83
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Risikoberegning er et hypotetisk fag. Men slik jeg ser det - og som dere selv skriver - så er det faktisk mye farligere for meg å gå med puddingen i barnevogn - helt usikret langs veikanten.

Eller på et akebrett, på en glatt vei.

Gammel 19-11-06, 00:13   #84
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ville heller ikke ligget våken om nettene for "tabber" i denne kategorier, Miss Norway.

Det ville jeg. Og jeg kunne aldri tilgitt meg selv om det hadde skjedd noe fordi jeg hadde latt være å sikre barna.

Og så føler jeg veldig for å legge til at jeg holdt på å bli påkjørt på vei til butikken idag. I 30-sone med fartshumper. Det kom en bilist ut fra en parkeringsplass og vi rakk såvidt å svinge over på venstre side av veien. Heldigvis var det ingen biler i motgående. Begge ungene var med.

Sist redigert av safran : 19-11-06 kl 00:24. Årsak: Hadde noe å legge til
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 07:39   #85
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ikke redd for å si at jeg er helt på linje med Miss Norway i denne diskusjonen.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 09:25   #86
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Er du sikker på det? Sønnen min er med en av de ansatte i barnehagen til et sansehus én gang i uken og da kjører de som regel i hennes private bil.

Vet ikke hvordan det er i deres kommune, men ja, helt sikker i vår kommune. Dette er nok noe som hver enkelt kommune kan avgjøre, så det er helt sikkert forskjeller ute og går.

Gammel 19-11-06, 10:56   #87
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det ville jeg. Og jeg kunne aldri tilgitt meg selv om det hadde skjedd noe fordi jeg hadde latt være å sikre barna.

Og så føler jeg veldig for å legge til at jeg holdt på å bli påkjørt på vei til butikken idag. I 30-sone med fartshumper. Det kom en bilist ut fra en parkeringsplass og vi rakk såvidt å svinge over på venstre side av veien. Heldigvis var det ingen biler i motgående. Begge ungene var med.

Trafikkulykker skjer i 30-soner også, selv om man faktisk kjører i 30 også. Problemet er vel alle de som ikke kjører i 30. Jeg synes det er hårreisende å ikke sikre barnet sitt ordentlig, og horvidt man forsvarer det eller ikke, spiller ingen rolle.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 11:00   #88
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å kjøre uten bilsikring har jo blitt en sånn greie som man BARE IKKE GJØR! for nesten alle. Heldigvis for det. Men når man begynner å komme ned på den kjøringen som Miss Norway beskriver, så er hun nede på et risikonivå som antagelig er langt lavere enn ting vi gjør uten å blunke. Som å være fotgjengere, for eksempel. Å ferdes på parkeringsplasser. Å sykle med barnet i sete bakpå sykkelen.

Så hadde en annen billist kjørt rett inn i siden på bilen din, og ungen din sitter usikret / feilsikret i bilen, så hadde ikke du mistet nattesøvnen over det?

Du kan ikke kontrollere hva andre gjør, men du kan gjøre det så trygt som mulig for deg og dine i tilfelle noe skulle skje.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 12:03   #89
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Jeg har da ikke sagt at det ikke KAN skje ulykker, har jeg vel? Eller at jeg ikke forstår at det kan skje menneskelige feil? Bare at sjansen er utrolig LITEN. Og at i en travel hverdagssituasjon har jeg av og til skippet på sikkerheten uten at jeg har ligget våken etterpå nettopp fordi jeg føler at den risikoen jeg tok var så uendelig minimal. Sånn er jeg bare som person - beklager. Det gjelder alle ting. Jeg gidder ikke bekymre meg ødelagt over ting som kanskje muligens nesten helt sikkert kommer til å skje.

Jeg har vel ikke forsvart det, har jeg? Eller anbefalt det? Eller sagt at det jeg gjør er noe lurere enn det andre gjør? Tvert imot. Jeg er bare ÆRLIG, og innrømmer at jeg gjør noe jeg IKKE burde gjøre, mot bedre vitende, fordi jeg IKKE er perfekt. Fordi det kan gå litt fort i svingene for alle og enhver i en travel hverdag. Eh - dårlig eksempel kanskje?

Jeg tror dessuten at det er mange som gjør som meg her inne uten å ville innrømme det. Da er man tilbake til den "evige" forumdiskusjonen - skal man ikke få komme med råd og meddele kunnskap hvis man ikke er 100% perfekt selv? Jeg sier det nå som det er, og jeg ser jo at jeg ikke er den eneste i barnehagen som sikrer barna annerledes i de 20 sekundene på villaveien hjem fra bhg og når de skal på hytta i weekenden. Barn som sitter foran, på fanget bak rattet, med airbag foran seg etc. (Det siste gjør jeg for eksempel ALDRI, uansett, for det er ingen liten risiko i mine øyne). Og jeg sier ikke det for å dekke meg bak "hva alle andre gjør", men konstaterer at det nok er mange som slurver uten å annonsere det.

Men jeg er altså ærlig.

Risikoberegning er et hypotetisk fag. Men slik jeg ser det - og som dere selv skriver - så er det faktisk mye farligere for meg å gå med puddingen i barnevogn
- helt usikret langs veikanten.

Det er faktisk ulovlig å ikke sikre barnet i bilen, uansett hva du måtte mene om risikoen.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 13:56   #90
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Det er faktisk ulovlig å ikke sikre barnet i bilen, uansett hva du måtte mene om risikoen.

Det vet alle. Det er ikke det som er poenget i denne diskusjonen.

Gammel 19-11-06, 21:10   #91
Butterfly
Superaktiv

Hvor: Bor i Lier
Butterfly er litt kul
Standard

Ja dette bør du ta opp. Vi er på lite turer med vår barnehage, men er vi på tur leier vi enten en buss med belter, eller tar vanlig buss for det er lovlig uten å "sikre" barna. Liker det ikke så vi er sjelden på tur hvor vi må ta slik transport.Og er utrolig dårlig at ikke ped.leder visste det, de som skal være så opplyst om alt, og det vet vel de fleste, det står jo stadig vekk skrevet så det var sløvt.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 22:32   #92
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Hadde så absolutt tatt det opp i barnehagen, ja.

Men for å kommentere et par andre innlegg i tråden her, så har jeg tatt med meg hvert fall to andre barn med fra barnehagen, med kun trepunktselen i bilen (for meg er den bedre enn ingenting på en tur som med masse somling tar maks tre minutter). Jeg vet også at min datter har sittet i de selene i andres biler. Har ikke tenkt på det i det hele tatt når foreldrene spør om hun skal være med hjem til de.

Javisst kan vi gå, men skal barnet da gå alene eller setter du fra deg bilen i barnehagen og går sammen med det?

Til sist kan jeg være ærlig nok til å innrømme at jeg har gjort det samme som Miss Norway. Stresset hverdag kan gjøre at jeg slurver litt. Jeg har litt dårlig samvittighet, men...

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 22:41   #93
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[quote=Lucifer;112316]
Javisst kan vi gå, men skal barnet da gå alene eller setter du fra deg bilen i barnehagen og går sammen med det?

[quote]

Akkurat dette forstår jeg ikke helt. Hvis en bor rett i nærheten kan en jo bare parkere hjemme også hente ungene i barnehagen?
Her hvor vi bor er det mest blokker og rekkehus, dvs at det er veldig korte avstander mellom skole/barnehage og hjemmene. Alikevel registerer jeg at mange fortsatt kjører barna sine. Hvorfor det?

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-06, 22:59   #94
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

[quote=Kaz;112326][quote=Lucifer;112316]

Sitat:

Akkurat dette forstår jeg ikke helt. Hvis en bor rett i nærheten kan en jo bare parkere hjemme også hente ungene i barnehagen?
Her hvor vi bor er det mest blokker og rekkehus, dvs at det er veldig korte avstander mellom skole/barnehage og hjemmene. Alikevel registerer jeg at mange fortsatt kjører barna sine. Hvorfor det?

Fordi mange skal videre eller kommer fra feks jobb - som ikke er i gangavstand.

Gammel 19-11-06, 23:00   #95
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Hadde så absolutt tatt det opp i barnehagen, ja.

Men for å kommentere et par andre innlegg i tråden her, så har jeg tatt med meg hvert fall to andre barn med fra barnehagen, med kun trepunktselen i bilen (for meg er den bedre enn ingenting på en tur som med masse somling tar maks tre minutter). Jeg vet også at min datter har sittet i de selene i andres biler. Har ikke tenkt på det i det hele tatt når foreldrene spør om hun skal være med hjem til de.

Til sist kan jeg være ærlig nok til å innrømme at jeg har gjort det samme som Miss Norway. Stresset hverdag kan gjøre at jeg slurver litt. Jeg har litt dårlig samvittighet, men...

Det kunne ikke falle meg inn å ta med en unge hjem fra barnehagen uten å sikre denne skikkelig i bilen. Om ikke foreldrene har satt igjen bilstol, nei, da blir det ikke noe besøk.
Jeg kjører aldri noe sted uten at alle i bilen er forsvarlig sikret.

Gammel 19-11-06, 23:02   #96
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Standard

[quote=Miss Norway;112346][quote=Kaz;112326]

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Fordi mange skal videre eller kommer fra feks jobb - som ikke er i gangavstand.

Men om barnehagen er så nært hjemmet er det jo bare å kjøre hjem først, og så gå til barnehagen.

Gammel 19-11-06, 23:07   #97
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stillongs, her.

Men om barnehagen er så nært hjemmet er det jo bare å kjøre hjem først, og så gå til barnehagen.

Nettop!

Det er ofte foreldre som gjør skoleveien utrygg for barna, jeg skulle ønske flere tok seg tid til å gå. Så får vi litt mosjon også!

Nå sporer jeg helt av.

Gammel 19-11-06, 23:09   #98
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

[quote=Stillongs;112356][quote=Miss Norway;112346]

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Ikke hvis tidsklemma ikke tillater det. Har selv erfart at de 6-7 minuttene det tross alt tar å kjøre hjem i garasjen, parkere, og så haste til barnehagen, selv om den er nær, rett og slett ikke ER der.

Forøvrig en av grunnene til at jeg nå jobber redusert stilling, men det er totalt fullstendig digresjon egentlig.

Gammel 19-11-06, 23:12   #99
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Standard

Ikke hvis tidsklemma ikke tillater det. Har selv erfart at de 6-7 minuttene det tross alt tar å kjøre hjem i garasjen, parkere, og så haste til barnehagen, selv om den er nær, rett og slett ikke ER der.

Forøvrig en av grunnene til at jeg nå jobber redusert stilling, men det er totalt fullstendig digresjon egentlig.

Det er jeg klar over, og har full forståelse for.

Gammel 19-11-06, 23:16   #100
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)

AvivA sin avatar

Hvor: Bodø
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Nå vet ikke jeg hva en trepunkt sele er, men dette er da en i grunn ekkel situasjon. Jeg forstår deres side kjempe mye og ville nok hatt noen ordentlige tiltak gjort i bhg. Er SUA selv (ikke at det har skjedd noe spesiellt etter jeg ble det, vet ikke helt hva stillingen står i). Men hadde det vært meg hadde jeg utnyttet posisjonen min til det fulle, og evt satt i gang kurs om sikkerhet. Vet ikke hva man skulle gjort egentlig. Men aldri om jeg ville latt dama ta hånd om tarnsport igjen når det kom til gutten min.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.