Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gavespleising - single betaler mindre?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Spleising på gaver - single betaler mindre?
Ja, jeg synes single skal betale mindre enn par 27 19,57%
Ja, jeg synes single skal betale halvparten av det par betaler 41 29,71%
Nei, jeg synes det skal deles likt uavhengig om man er par eller ikke 35 25,36%
Man kan betale etter evne - betale det man føler man har råd til 17 12,32%
Annet - hva? 18 13,04%
Deltakere: 138. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-08, 06:46   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gavespleising - single betaler mindre?

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Gjett om jeg gleder meg til hun forhåpentligvis en gang får barn. Jeg kommer nok ikke til å dy meg fra å komme med noen kommentarer når hun oppdager at barn og hunder er to helt forskjellige ting.

Jeg tror faktisk ikke det er så helt forskjellig jeg. Å belønne ønsket adferd, være konsekvent osv er ikke så veldig dumt å ha med i bagasjen.

Jeg har "vært" svigerinnen din, untatt det hundefokuset. Og jeg fikk barn sent og forventet å svelge mange kameler. Det er nesten skremmende hvor få kameler jeg har måttet svelge, og hvor mye jeg har lært av å observere og reflektere over andres feil.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 09:35   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Hun mener at å oppdra barn er like lett som å oppdra hunder, og siden hun er så flink til å oppdra hunder vil det bli en enkel sak for henne å være mor en gang - bare hun finner seg en mann og får barn da. Og hun er veldig "flink" til å påpeke alle feilene vi andre gjør i vår oppdragelse av våre barn.

Gjett om jeg gleder meg til hun forhåpentligvis en gang får barn. Jeg kommer nok ikke til å dy meg fra å komme med noen kommentarer når hun oppdager at barn og hunder er to helt forskjellige ting.

Åh herregud, sånne folk får jeg flass av. Klart mange barnløse kan uttale seg og faktisk følge opp meningene sine når de en gang får barn, men når de er direkte belærende overfor de med barn, på en usympatisk måte, blir jeg forbanna. Har vært borti sånt selv, og jeg gleder meg også til den dagen de får barn. Jeg gleder meg spesielt til den dagen svogeren min blir pappa.

Gammel 20-10-08, 08:53   #3
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke fordommer, aC. Erfaringsbaserte antagelser. Ikke småsøsken generelt, tror jeg, men attpåklatter. Rart at det skal være så mye vanskeligere for dem å ordne opp med banker og studier og bolig og hva-har-du enn det var for oss...

Det verste er at de har et eller annet med seg som gjør at man blir helt sugd opp i det, og støtter og hjelper og trøster og ordner. For stakkars, det er så synd på dem. Det var ingen som kom og hjalp meg da jeg måtte lete under sofaputene etter mynter til å kjøpe middag.

Notert...

:mamma-til-attpåskatt:

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:28   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fnis. Noen er bitre.

Som minst av fire søsken kan jeg fortelle at jeg, som singel, betaler like mye som mine tre søsken som alle er gift/samboere når vi har spleiset på ting til våre foreldre.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:33   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kaster stein i glasshus siden min far har måttet trå svært støttende til for sin yngste datter, men tja. Jeg lurer på (tror) at dette er en slags myte (dvs, jeg håper!), og at det bare er veldig lettere å se alle de gangene yngre søsken (eller søsken generelt) får hjelp enn når en selv får det.

Gammel 19-10-08, 22:40   #6
Kneazle
Passiv

Standard

Det var ikke ment alvorlig fra min side, altså. Vi, dvs jeg, lillebror og lille-fostersøster, har blitt behandlet ganske likt av forendrene våre, tror jeg. Men jeg har definitivt lagt mest i gavepotten ved spleising, ja. :dumsnillogikkesåveldigbitter:

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:42   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg er ikke snurt sånn på alvor, altså.

Gammel 19-10-08, 22:43   #8
Kneazle
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er ikke snurt sånn på alvor, altså.

Åjoddah! Furten lillesøster. Typisk.

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:44   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Åjoddah! Furten lillesøster. Typisk.

Paaaappaaaaaa! Hun eeeeerter!

Gammel 19-10-08, 22:45   #10
Kneazle
Passiv

Standard

Fnis.

Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 22:51   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja, det er jo ikke rart om det finnes en viss overrepresantasjon av attpåklatter som faller i den kategorien. De har både storesøsken og foreldre til å passe på, det er lett å gå inn i "minstemann"rollen, de er gjerne den siste som blir boende hjemme hos foreldre som kanskje er litt nostalgiske over en fase som straks er over.

Jeg merker det allerede med minsten her i huset. Han er mye mer "baby" for meg enn de andre var da de bikket halvtannet år...

Gammel 19-10-08, 22:57   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Noe må man ha igjen for å alltid måtte slåss med sånne som er større enn seg.

Gammel 19-10-08, 23:15   #13
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er attpåklatt.

Gammel 20-10-08, 10:48   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I familien til mannen er det teknisk umulig å kjøpe spleisegaver. Attpåklatter, stesøsken, halvsøsken, enorme inntekstforskjeller ...... you name it. Det er uendelig mange kilder til konflikter.

Verst av alt er mannens yngste søster. I alder er hun voksen nå. Hun bare oppfører seg som hun fremdeles er barn. Behøver jeg å nevne at hun er 14 år yngre enn mannen min?

Gammel 20-10-08, 11:19   #15
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Egentlig synes jeg småsøsken burde betale mer, siden de alltids får mest av foreldrene.

det var dagens. Noen burde fortalt min mor det.

Vi deler på antall søsken når vi spleiser på gaver til andre i familien. Har aldri tenkt at det kunne være feil. Vi får heller ikke mer i gave av mamma selv om vi har fått oss partner.

Gammel 20-10-08, 14:17   #16
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Når det gjelder søskengaver og gaver til foreldrene, synes jeg det høres fornuftig ut å dele det på antall søsken - uavhengig av om de er gift eller ikke.

Når det gjelder vennegaver, derimot, synes jeg det bør deles på antall personer som bidrar til gaven.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 15:02   #17
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tenker dere virkelig på hvor mye man får igjen når det gjelder gaver?

Det er kanskje noe man tenker på dersom man får 5 gaver i året og kjøper 100 .

Jeg har selv vært singel lenge. Jeg er glad i å gi gaver og har alltid gitt til voksne og barn i familie og blant venner. Likevel har tanken slått meg når jeg får kanskje 2-3 gaver til bursdagen (da jeg var singel fikk jeg vel bare fra moren min) men gir gaver flere ganger i mnd.

Høres ut som du kanskje har en del familie og ikke har opplevd problemstillingen på kroppen.

Gammel 19-10-08, 15:43   #18
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tenker dere virkelig på hvor mye man får igjen når det gjelder gaver?

Ikke noe absolutt tankegang der men at det føles litt surt å gi massevis og få veldig lite tilbake forstår jeg.

Jeg synes det er greiest å gi gaver som blir litt jevnbyrdige. Vi gir forskjellige verdier til forskjellige deler av familien, vi legger oss på linje med dem rett og slett. Barn holdes utenom. Mazungen er jo mellom 18 og 25 år yngere enn sine søskenbarn. Gaver fra tanter til henne er jo grovt regnet i samsvar med hva Tante Maz har gitt deres unger gjennom tidene.

Å få en superflott gave til noen som du gir noe bagatellmessig til er litt ekkelt, for meg er det selvfølgelig og jeg regner med andre også føler det slik. Da tenker jeg ikke nødvendigvis penger men like gjerne tid og omtanke.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 12:52   #19
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

I en vennegjeng synes jeg iallefall at man skal betale pr hode.
Kanskje er der det anderledes for familie, men skal ikke svigerbarna gi noen gave de da?

Det dreier seg om 75 kroner i forskjell for dere her altså, såpass kan man vel gi som svigerbarn?

Sist redigert av Pusurkine : 27-10-08 kl 13:13.
Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:43.