|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
På ungenes skole kom det lapp i mappa om at de som ikke ønsket at ungene skulle delta på gudstjeneste, men alternativit opplegg sendte svarslipp i retur. Hva det alternative opplegget er der aner jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenPå storebrors skole er det julegudstjeneste, og de som ønsker alternativt opplegg må gi beskjed i meldeboka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenVi måtte melde på mellombror. De som ikke leverte lapp fikk purring på sms,telefon eller mail.
![]() |
![]() |
#84 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenJeg har ikke lest tråden, men tenker som så at siden det er blitt "gode" ateister av mange av dere som vokste opp med kristendomsundervisning av det forkynnende slaget, burde det være mulig å senke skuldrene littegrann når det gjelder en gudstjeneste eller to i året. Dere slapp jo fra det uten mèn, gjorde dere ikke?
![]() |
#86 |
♥
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenHer går ungene i kirken på julevandring, men det ville ikke bli vanlig skolegudstjeneste ved juleavslutningen i år. Dette er jeg skuffet over, fordi jeg hadde gledet meg. Tradisjonen her er fakkeltog opp til kirken, så gudstjeneste etterpå. Dette er ikke lengre lov her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Ja alt var mye bedre på skolen før i tiden. Man fikk mobbe folk i fred, lærere kunne henge ut elever mer som de ville, ad/hd-diagnosen var ikke oppfunnet, gutter var gutter og jenter var jenter, og verden bestod av oss (kristne) og "de andre". Skolen bestemte og det var det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
Selvsagt ikke. Det er vel heller ikke det jeg sier. Jeg synes det er en fin tradisjon med kirkebesøk før jul. Det er tross alt en gammel norsk tradisjon at man besøker kirken i forbindelse med jula. Men det skal være frivillig og opp til barnets foresatte og barnet om de ønsker at barnet skal delta. Det alternative opplegget mener jeg skal være hyggelig for de barna som er med. På skolen til storebror skal barna være i basen og pynte og gjøre klar for juleavslutningen dagen etter. Hva de gjør der jeg jobber vet jeg ikke, men sfo skal ha regien. De finner nok på noe som er fint for barna! Det skader ikke med kirkebesøk så lenge man har gode alternativer for de som ikke ønsker dette. P.S.: Og dersom jeg har elevene mine når de kommer opp i 5. og 6. klasse kommer vi til å besøke synagoge, moske og hinduistisk tempel.
![]() |
#89 |
heimføing
|
Forskjellen på de ritualene du nevner, og gudstjeneste, er at gudstjeneste er ren forkynnelse. En begravelse er som oftest ikke det, selv om det jo kan forekomme prester som ikke "greier å holde seg". Sist redigert av -ea- : 07-12-08 kl 19:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
|
Det gikk bra med meg selv om jeg ble mobbet også. Kanskje jeg bare skal gi faen i å bry meg om at barna mine skal få slippe det, da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Synes du virkelig at mobbing og å delta i en julegudstjeneste er det samme? Utrolig dårlig sammenligning.
![]() |
#92 |
|
Selvfølgelig synes jeg ikke det, men argumentet med at "det gikk bra med dere" er utrolig dårlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Er ikke en barnedåp forkynnelse. Det foregår jo så og si alltid som del av en gudstjeneste. Vanligvis på slutten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Absolut ateist
|
Hjernevasking eller mobbing ... hmmm ... Vanskelig å velge, gitt.
![]() |
#96 |
I menneskeham
Hvor: Santa Cruz
Jasså? Jeg kom ut av det, men en av mine gamle venner har flyttet til USA, blitt hjemmeværende husmor i bibelbeltet, og Facebooken hennes er full av grupper alà Obama er muslim/kommunist/satanist/ateist/antikrist/all of the above, abort er en særskilt bestialsk form for mord, Jesus forkynte for dinosaurene, homosex leder til HELVETE, og hadde Gud villet at kvinnen skulle vært likestilt mannen ville Han gitt henne en hjerne.
![]() |
![]() |
#97 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg trodde heller ikke det var et problem, men det kan jo virke som om noen øsnker å gjøre det til et større problem enn det er...:
Jo, jeg skjønner hva du sier, det er bare ikke særlig fornuftig....Du sier at det må være opp til de enkelte foreldre å undervise barna sine i religion?Religion er et viktig fag. Skal det være opp til foreldrene, kommer mange av barna aldri til å få noen undervisning i religion.
Den ene timen i året? Ja, hvorfor ikke! Eller kanskje dere foreldre, som tydeligvis ivrer veldig på å oveta religionsundervisningen, kan stille opp med et godt, alternativt, pedagogisk opplegg?
I en eller annen tråd tidlige etterlyste jeg historier fra folk som har fått mèn av søndagsskole og kirkebesøk, men så langt har ingen meldt seg.
Helt på linje med deg her.
Fantastisk argument! |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
En fruktbar diskusjon fordrer nyanserte meninger.
![]() |
#99 |
I menneskeham
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenSitron: Skulle ønske jeg ikke var enig med deg. Du svarer så surt, provoserende og arrogant at jeg blir flau på dine vegne.
Enn det er for hvem...?
Gjerne det. Gi meg statsstøtten fra en organisasjon hvor 80% av befolkningen er passive medlemmer så skal jeg med glede slippe jobben min og organisere RLE slik jeg mener det burde gjøres!
Hva kan det komme av at ingen har meldt seg tror du?
Ja, jeg synes aC satte fingeren på det absurde i argumentasjonen deres på en fantastisk måte.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 07-12-08 kl 18:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Slumrende Ullteppe
|
Jeg vokste opp i et kristent hjem, har vært på alt som er av gudstjenester i skole og speider, og jeg har jobbet mange år i diverse kristne organisasjoner... Det finnes knapt noen bedre ateist enn meg, og ungene mine får være med i kirka så mye de bare vil. Kommer presten og sier at "Jesus er sannheten," så skal nok mamma og pappa klare å fortelle at "ja, presten og mange andre tror at Jesus er sannheten, muslimer tror at Allah er sannhet osv osv..."