|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Partimessig sett så hadde ikke det vært ok.
__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Er da denne kristendomshistorien viktig for landet vårt i det aspekt at den faktisk handler om kristendommen i landet vårt, altså ren historie, eller er det opplæring i eventyrboken om personer som utfører illusjoner som å gå på vannet, å dele en fisk i ørti biter som er det som er relevant for vår samfunnsforståelse og dermed å kunne fullt ut forstå bakgrunnen for Norge og hvorfor vi er som vi er i dag? Og hvorfor, i så fall, er det viktig at femåringene starter med slik historieopplæring, fremfor at de venter noen få år til de er med modne og kan ha forståelse for slike samfunnsperspektiver på en noe annerledes måte enn en femåring har forutsetninger for?
__________________
Tøs Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Vi er vel litt for enige til at dette blir spesielt interessant for andre å lese.
__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Joda, men likevel. *fortsetter*
__________________
Tøs Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Så du mener at historiene i Bibelen ikke er sanne? Det finns beviser på at de er sanne. Dette er det forsket på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
OK, se midlertidig bort fra unnskyldningen over.
__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Det kan jeg ikke vise til her og nå, men jeg har lest om det tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Hvilke historier i Bibelen er full bevist, mener du? At det fantes jøder i Egypt er ikke et bevis på at Moses delte Rødehavet altså.
__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Det er visst naturvitenskapelig bevist at Rødehavet kunne ha blitt delt slik som nevnes i Bibelen. Det er snakk om forholdet til månen og flod og fjære, uten at jeg kan forklare det nærmere... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Jeg vet at ved den skolen jeg jobber sliter de (jeg sier de fordi jeg ikke underviser i RLE) med å få folk til å komme å snakke om andre relgioner. Selv på en skole med 22% minoritetsspråklige. De får lov til å komme i den katolske kirken i 10. om de har tid til besøk (jeg forstår jo at det kan bli mye besøk på dem når alle barne-, ungdoms-og videregående skolene i distriktet tar kontakt). Det finnes ingen moske, men det finnes en organisert forsamling av muslimer. Likevel er det vanskelig å få knytte dem til seg. Hvorfor, aner jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Ja, nettopp. Jeg ønsker at kristendommen skal bli fortalt om på samme måte som det ble gjort med andre religioner. "Buddhistene tror at..." "I følge buddhistisk lære så er..." og så kom man til kristendommen. "Da Jesus var 12 år da". En helt annen holdning, kristendommen ble fremstilt som sann.
__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolenEsme sier det.
__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.392
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Religion er viktig i seg selv. Mange av de konfliktene vi hører om daglig har sin grobunn i religion. (Ikke det beste argumentet for ateister kanskje.
Ufint? Ja. Mer troverdig? Utvilsomt.
Den episoden tenker jeg også på. Sist redigert av rine : 07-12-08 kl 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Denne siste biten du snakker om her er hva også jeg syns er viktig. Foreløpig (femteklassing) så ser jeg ikke særlig til det. Jeg skulle virkelig ønske at historie ble et større fag i skolen, fordi jeg oppriktig talt mener at for en god verdensforståelse, så trenger man en god bakgrunnsforståelse.
__________________
Tøs Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Jeg må bare kommentere denne. Jeg underviser jo i RLE og prøver å fremstille religionene på samme måten. Men, jeg kjenner kristendommen så utrolig mye bedre enn jeg kjenner de andre religionene. Rett og slett fordi det er det jeg er født og oppvokst med. Men jeg prøver i allefall å fortelle om religionene på en så nøytral måte som mulig. I tillegg, når barna spør er jeg veldig bevisst på å henvise dem til mor og far når det gjelder hva de skal tro på. Det er en vanskelig balansegang.
__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05) Behind every great man is a woman rolling her eyes. -Jim Carrey- |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Samme her. Jeg har blant annet muslimer blant mine elever. De feirer Id nå og det har vi snakket om. Jeg er opptatt av at vi skal snakke om ulike høytider i andre religioner, men vi har også snakket om at noen feirer jul fordi de tror på Jesu fødsel, mens noen feirer fordi det er en tradisjon og ikke fordi de tror på Gud eller Jesus. Ingen av mine elever skal vite hva jeg tror på, og det har jeg vært god på, tror jeg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Jeg er helt uenig, og syns dette høres alldeles grusomt forferdelig kjedelig ut. Det er den motsatte endringen som trengs; at historiene i de andre religionene også fortelles på sine egne premisser, og altså fremstilles som sanne. De har svært liten relevans og resonsans om man ikke gjør det, og denne bakgrunnen trenger elevene for å forstå kultur og litteratur siden. I vår del av verden skal naturligvis historiene i jødedommen og kristendommen ha en mye større plass enn de andre, siden det er de som er bakteppet for hoveddelen av kulturen de skal forholde seg til. Problematiseringen og analysen tar man når de blir eldre. Barn har ingen problemer med å forholde seg til motstridende virkelighetsoppfatninger i historiene de hører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Hm. Det har jeg ikke tenkt på. Veldig interessant tanke. Den skal jeg gruble litt på.
__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. |
![]() |
![]() |