|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bønnevers kan stoppe blødninger. Se det du!Det finnes ikke alternativ medisin, bare alternativer til medisin. Men ikke alt "skolemdisinen" tror er sant er sant, og ikke alt som er sant er opptaget. Spesielt ikke det siste.
![]() |
![]() |
#82 |
Passiv
|
![]() Sv: Bønnevers kan stoppe blødninger. Se det du!
Det med mildt smertestillende forklarer hvorfor legen ga jordmoren Det Strenge Blikket da jeg fødte minsten - også satte han morfinen. |
![]() |
![]() |
#83 |
Passiv
|
![]() Sv: Bønnevers kan stoppe blødninger. Se det du!Ah - blodigler ja! Det kan man bruke til noe! Ikke her i huset men kanskje i andre hus? |
![]() |
![]() |
#85 |
Viser tenner
|
Det stemmer sikkert, Esme, men det er jo ikke noen tvil om at dette er greiner innenfor alternativ medisin som i de siste årene har blitt tatt inn i skolemedisin-varmen, og som dermed står ganske langt unna healing f.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Viser tenner
|
Ser for meg akvariet på kontoret til en av overlegene på plastikk kirurgisk. Fullt av ekle blodigler som måtte fanges etter at de hadde spist sårsekret på ekle sår ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Mother of Dragons
|
Det kommer an på hva du mener med uttrykket "tatt inn i varmen". Om du mener at trygdesystemet dekker det, eller at enkelte allmennpraktikere tror på det, eller at ryggkirurger mener at kiropraktikk har noe for seg er helt forskjellige ting.
![]() |
#88 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bønnevers kan stoppe blødninger. Se det du!Jeg går ofte litt i
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 03-02-09 kl 12:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Viser tenner
|
Nei, du har rett, det er ikke det jeg forsøker på. Jeg prøver bare å vise at samlegrepet alternativ medisin strekker seg fra det, som i de fleste medisinske (skolemedisinen) kretser er akseptert som behandling for enkelte lidelser, til tull og ball som engleskoler, krystallterapi og "hva har du" ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
Jepp, dette har jeg jo skrevet om før i en annen tråd tror jeg det var. Jeg vet at kiropraktikk hjelper mot låste ledd og nerver som er i klem. Jeg vet at akupunktur har hjulpet mange mot smerter, søvnløshet, og til å få bedre energi bl.a.. Min "empiri" (jeg har ikke forsket på det selv, men støtter meg på annen pålitelig forskning) kommer fra mitt tidligere arbeidssted, les her. Kiropraktikk hjelper mot låste ledd og kan korrigere feilstillinger i ryggen. Det har også blitt vist at det kan hjelpe mot KISS/KIDD-tilfeller hos barn. Derimot har det ikke blitt påvist at det hjelper mot kolikk, men noen ganger kan man tolke at barn har kolikk når det egentlig plages av noe annet, som f.eks. låsninger i ledd som gjør at barnet har smerter. Manuell terapi går mye ut på det samme som kiropraktikk, bare at de har andre tilnærmingsmetoder. Les om KISS/KIDD her. Om fotsoneterapi/refleksologi kan man lese her, men de innrømmer at det ikke har blitt forsket nok på dette. Det er noe med å få tak i forskningsmidler også, og det er ikke alltid lett. Forskningsrådet sorterer veldig nøye, og selv profilerte forskere kan få problemer med å få tak i forskningsmidler. Jeg håper disse artiklene gir faglig nok tyngde til noen av de alternative metodene jeg har snakket om.
Jeg sier ikke at jeg synes at de bør gå til det som du kaller for "kvakksalver", men jeg stiller meg åpen til at annen behandlingsmetode kanskje kan hjelpe ja. Om det er placebo-effekt får i så fall være, men det er jo fint da om "placebo-effekten" faktisk får folk til å bli friske? Hva er egentlig placebo-effekt? Er ikke det tro? Hvordan påviser man at placebo kan virke? Noen burde forske på placebo også...
Jeg mente ikke at brukere føler at de må le av andre. Jeg formulerte meg kanskje ikke så bra her. Men dere må innrømme at noen av dere syns at folk som tror på at bønnevers kanskje ikke er like kloke/opplyste som dere mener at dere er? Tro har for meg ikke alltid med å være dum å gjøre. Mange mennesker lar seg lure, javisst, men så lenge man ikke betaler for en slik "kvakksalver", hva har man da å tape? Og vær så snill å forstå meg riktig nå: Hvis jeg har en blødning, så er jo selvfølgelig det første stedet jeg oppsøker legevakten, og ikke en "kvakksalver". Og jeg vet jo selvsagt at kroppen stort sett fikser små blødninger selv fordi blodet koagulerer. Det er jo de store blødningene jeg snakker om, som leger ikke har klart å stoppe. Les om det i Nordlys (der står det kilde der ja). Om kilden er pålitelig nok kan sikkert diskuteres, men både sykehusdirektør, sykepleier og sosionom uttaler seg her.
![]() |
#91 |
Passiv
|
![]() Sv: Bønnevers kan stoppe blødninger. Se det du!Katarina, der e vel knapt nok det menneske som kaller kirpraktikk for alternativ behandling i våre dager for å være helt enig. Dessuten hevder du jo i et tidligere innlegg nærmest det at behandlingsmetoder vi i dag finner absurde vil helt sikkert være aksepterte i løpet av de neste ti årene. Det foreligger mange forskningsdata som omhandler både kiropraktikk samt akupunktur, dette er det ingen som bestrider. Det som er merkelig i slike saker er alternative behandleres tendens til å ikke undergå vitenskapelige forsøk som ville bevise/motbevise effekten av deres behandling. Dersom man skal gå ut med påstander om at krystallhealing virker for ditt eller datt må dette dokumenteres. Så lenge disse kvakksalverne som jeg liker å kalle dem ikke e villige til å undergå slike vitenskapelige undersøkelser, vel da må jeg si at jeg betviler sterkt at de vil være akseptert som velfungerende behandlingsmetode. Jeg kan legge til at ti års forskning ikke kan sies å være en lang periode og at det tok mer enn ti år før kiropraktikk og akupunktur ble anerkjente behandlingsmetoder. |
![]() |
![]() |
#92 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Bønnevers kan stoppe blødninger. Se det du!Ikke verdens beste kilde, men her står det om diverse forskning av bønn og healing: http://www.dagbladet.no/2009/02/03/m...disin/4654527/ |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|