Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-09, 14:06   #1
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke gjøre lekser fordi det skaper forskjeller mellom elevene?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og når skal lærerne få tid til for- og etterarbeid hvis de skal være sammen med elevene fra 8-16? Kjenner jeg den kunnskapsløse ministeren rett, har han nok ikke tenkt så langt....

Nå har han vel også sagt at lærere skal få konsenterere seg som undervisning, og så skal andre faggrupper inn i skolen for å ta seg av det vi egentlig ikke har kompetanse til men må gjøre likevel i dagens skole; spesialpedagogikk, helsesøstervirksomhet, psykologi, kokkelering osv.

Gammel 07-02-09, 14:13   #2
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og når skal lærerne få tid til for- og etterarbeid hvis de skal være sammen med elevene fra 8-16? Kjenner jeg den kunnskapsløse ministeren rett, har han nok ikke tenkt så langt....

Nå syns jeg du er litt snever, rine. Hva med å se muligheter og alternativer i stedet for begrensninger? Det MÅ ikke være lærere som gjør dette i midten. Dere har vel ikke så mye om matlaging og ernæring, musikk og slikt på lærerskolen, eller? Andre kan stå for dette like godt eller bedre enn en allmennlærer.

Gammel 07-02-09, 12:50   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man SKAL gjøre lekser i en time, da må jo leksebyrden være ulik fra barn til barn.

Gammel 07-02-09, 13:07   #4
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt klart for forslaget fra kunnskapsministeren.

Gammel 07-02-09, 13:43   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På Podens skole er de SFO-ansatte til stede som leksehjelp i klasserommet den første timen, eller noe sånt, etter at undervisningen er slutt (de har matpause først). Disse er jo ikke pedagoger, men de er oppegående nok til å forklare oppgavene for dem som trenger det, i alle fall, og å hjelpe til med det faglige i småskolen. Det ser ut til å fungere greit - nå er han jo bare førsteklassing enda, og leksetrykket ser for meg ut til å være ganske lite, så jeg vet ikke hvordan det blir i de høyere klassetrinnene.

Gammel 07-02-09, 14:02   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje i den lange pausen midt på dagen? Da kunne jo assistenter komme inn i bildet og sørge for matlaging og -servering, samt sørge for fysisk aktivitet og pass under frilek. Kanskje kulturskolen hadde tilbud i denne pausen også i stedet for at ungene skal dit på kvelden? :drømme:

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 16:00   #7
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Hvor mange timer mener dere heldagsskolen skal være? Skal SFO da gå ut? Hvis en skal ha heldagsskole så bør jo den være fra 7-16.30. Det er jeg ikke enig i. Heldagsskole 8.30-15.00 er nok for mine barn.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 16:08   #8
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Fra kl 7! Hvorfor ikke fra rundt kl 8-9 som det er per idag? Hvorfor skulle en heldagsskole trenge å starte kl 7?

Gammel 07-02-09, 16:09   #9
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Fra kl 7! Hvorfor ikke fra rundt kl 8-9 som det er per idag? Hvorfor skulle en heldagsskole trenge å starte kl 7?

Hvis SFO utgår, og mange begynner på jobb 7.30, ergo SFO eller skolen må starte 7.

Gammel 07-02-09, 16:52   #10
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Hvis SFO utgår, og mange begynner på jobb 7.30, ergo SFO eller skolen må starte 7.

Her åpner hverken barnehager eller sfo kl 7. Her åpner det kl7.30. Så jeg kan ikke forstå at skolen skal trenge det heller. Det må selvsagt være en åpning for at man kan levere tidligere på en form for sfo som tar imot barna. Selve undervisningen trenger ikke å starte før.

Gammel 07-02-09, 19:28   #11
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Her åpner hverken barnehager eller sfo kl 7. Her åpner det kl7.30. Så jeg kan ikke forstå at skolen skal trenge det heller. Det må selvsagt være en åpning for at man kan levere tidligere på en form for sfo som tar imot barna. Selve undervisningen trenger ikke å starte før.

SFO her åpner 7, og de fleste barnehager 6.45. Barnehagen til mini åpner 7 ved behov, ellers 7.30.

Gammel 07-02-09, 16:10   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

Hvis en skal ha heldagsskole så bør jo den være fra 7-16.30. Det er jeg ikke enig i. Heldagsskole 8.30-15.00 er nok for mine barn.

Jeg regner med at SFO vil være en integrert del av denne heldagsskolen, og at den lange pausen i midten vil være noe lignende som det som heter SFO nå. Og det er vel heller ingenting i veien for at det kan være et eller annet tilbud (enten man kaller det SFO eller ikke) som er åpent fra 7 selv om undervisningen ikke starter før 8.30 eller hva det nå er. Eller at skolen kan ha et åpent tilbud frem til 17 selv om den obligatoriske delen av skoledagen er ferdig for eksempel klokken 15.

Gammel 07-02-09, 16:10   #13
Kråka

Kråka sin avatar

Standard

Heldagsskole 9-15 ville vært perfekt ja, men skal SFO utgå eller er den med også?

Gammel 07-02-09, 16:50   #14
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Standard

Jeg skulle ønske at det ikke var så mye lekser. Det tar mye energi fra både liten og stor. Jeg tror at flesteparten av barna ville ha hatt nytte av det. Her bruker vi veldig mye tid på lekser. Med barn med spesielle behov så tar leksene mer tid enn det som er hensiktsmessig. Først har vi kasting av bøker eventuelt rive bøker istykker kombinert med høy skriking over hvor mye man hater lekser. Så reparering av bøker. Barnet må roes ned og vi setter igang. Prøver jeg å forklare leksene, så er det feil siden jeg ikke forklarer nøyaktig likt som lærer. Skam den som gir seg. Vi kjører på. Leksene blir gjort under hyl og skrik. Hva har han lært? Ingenting bortsett fra at vi aldri gir oss. Må innrømme at jeg er veldig lei lekser.

Etter at mellomste begynte på skolen har jeg fått en litt annen opplevelse av lekser. Hun klarer å gjøre de uten å få sinnaanfall. Hun trenger litt hjelp men det holder at jeg i samme rom. Jeg trenger ikke å sitte gjete henne gjennom alt. Det var et sjokk å oppleve at det bare tok en halvtimes tid å gjøre lekser med henne. Er det sånn det kan være? Så kom minstepropell med sin uro og manglende konsentrasjon. Hun krever litt ekstra hun også. Ikke sånn som storepropell men dog ekstra mye.

Jeg tror at en heldagsskole hvor man kan slippe å ha lekser hadde vært bedre.

Gammel 07-02-09, 16:53   #15
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg syns også at barna skal få fritid når de kommer hjem fra skolen.

Gammel 07-02-09, 17:48   #16
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er litt rart å se hvor skeptiske mange er til f.eks. leksehjelp når jeg ser at dette har blitt innført med stort hell på en skole som verken har mer å rutte med enn andre eller færre utfordringer enn andre. Faktisk er det en skole hvor majoriteten av elevene er fremmedspråklige.

Elevene har tilbud om leksehjelp etter skolen. Pedagoger og assistenter har anledning til å melde seg på og får en ok timelønn for å være leksehjelpere etter at de er ferdige med timene. (Og nei, de jobber ikke så fryktelig lange dager. Som regel er de hjemme ca. 15:30.)

Jeg ser også at den samme skolen har satset litt annerledes når det gjelder SFO. Man kjøper kanskje færre ting, satser på kvalitet istedet. Og pengene som man da får å rutte med går til ansettelse av dyktige folk, assistenter til de som trenger det, et varmt måltid og å sørge for at utflukter ikke koster foreldrene noe. Det blir kanskje ikke så fancy utflukter bestandig, men alle barna har anledning til å delta uavhengig av foreldrenes økonomi.

Jeg ser at noen fnyser litt av "fiskepinner" lenger oppe i tråden. Skal jeg tro de jeg kjenner som har erfaring med dette, så har innføringen av matservering hatt stor innvirkning på barnas læring. Så man skal ikke kimse av mat i slike sammenhenger. Man kan velge å fokusere alt ensidig på lærerkompetansen o.l. men jeg tror det er minst like viktig med de tiltakene som gjør noe med barnas mottakelighet også.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 17:52   #17
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og jeg er selvsagt mot lekser. Det samme er min pedagogfamilie. Og de er verken late eller inkompetente. Få er mer oppdatert i fagene enn de. Det er nettopp engasjementet for barns hverdag og trivsel som er argumentet for at barn skal få anledning til å avslutte arbeidsdagen sin og føle at de har fri resten av dagen, de også.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 18:32   #18
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

I forhold til hovedinnlegget - jeg syns det er et poeng at lekser skaper forskjeller. Det er store sosiale forskjeller i en skole klasse, og det er jo ikke noen særlig god ide at de sosiale forskjellene i tillegg skal medføre faglige forskjeller.

Det blir galt, mener jeg, at barn som kommer fra hjem hvor foreldrene av en eller annen årsak ikke kan hjelpe med leksene, skal sakke akterut faglig.

Når det er sagt så må jeg si at jeg også prinsippielt er i mot lekser, fordi jeg mener at barna trenger å ha fri av og til de også. Jeg ser hos oss, i en tidvis hektisk hverdag, at leksene ender som noe man prøver å klemme innimellom fritidsaktiviteter, bursdager og kveldsmat. Leksene fremstår ikke som spesielt lystbetont når man spiser kveldsmaten samtidig. Dermed mener jeg at dette også påvirker barnas lærelyst, og altså virker mot sin hensikt.

Forøvrig syns jeg at skoledagen er mer enn lang nok, det burde ikke være nødvendig å utvide den for å få elevene til å lære tilstrekkelig, selv uten lekser. Men det krever en annen organisering av skoledagen, og min erfaring med nå to skolebarn er at det er TID nok, men det somles vekk så mye tid.

Jeg tror ikke at mengden som læres er proporsjonal med tiden som brukes. Det går en grense et sted for hvor lenge man faktisk greier å konsentrere seg og ta i mot ny lærdom. Med mange års erfaring fra skolebenk og studier må jeg konstatere at jeg lærte ikke dobbelt så mye på 12 timer som det jeg gjorde på 6. Men det er viktig med god studieteknikk - og det triste er jo at studieteknikk læres i alle fall ikke i småskolen i dag.

Den som er sliten lærer minimalt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 19:04   #19
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig i at lange dager og stor arbeidsmengde ikke skaper lærerlyst eller trigger at man lærer mer. Det er helt riktig at man ikke lærer så godt når man er sliten. Leksehjelp på SFO og skole er en god ide, det er kun det praktiske og organisatoriske og penger som setter begrensninger.
Når det gjelder studieteknikk i småskolen opplever jeg at de legger stor vekt på dette i 1 klasse hos oss, dette var noe som ble poengtert allerede på foreldremøter før de begynte, og de prøver å innprente gode lesevaner, gode læringsteknikker og at vi foreldre ikke lærer bort "feil", dvs informasjon om hva, hvordan og hvorfor til oss på møter og i infoskriv og lekseplaner, pluss opplysninger om hva som vanligvis læres bort feil.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 19:40   #20
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, nå har jeg vært urutinert igjen og ikke fått med meg morsom tråd.

Jeg har ikke skolebarn ennå, men han som begynner til høsten gjør allerede lekser nesten hver kveld. Det har han ikke etter sin mor.
Jeg er ingen fan av tvungne lekser, men liker tanken på at elevene kan få en slags hjelp til å lære hvordan man gjør research på emner som skal tas opp. Studieteknikk og selvdisiplin kan man godt lære, men kanskje ikke på barnetrinnet?
Dette er vage tanker, jeg vet det. :uerfaren:

Forøvrig gjorde jeg som Ru, gjorde aldri lekser, og det gikk bra med meg også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.