|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg er i det private. Uten betalt lunsj, uten spa-weekender, sågar uten julebord - ikke engang et man betaler selv. Vi har ikke ammfri med lønn, ikke feriepenger på persmisjonspenger, ikke betalt i de to ukene med perm pappa har i forbindelse med fødselen. Vi har ferier som må omrokkeres når kundene har behov og vi må jobbe kvelden når det skjærer seg. Ikke tjener vi mer enn de tilsvarende jobbene i det offentlige heller. Vi har ikke firmabil heller - vi er pålagt å holde oss med bil selv og stille med den på jobb hver eneste dag året rundt. Mot den nette godtgjørelse av 750 kroner per måned. Minus skatt. |
|
|
|
#2 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Men det er et tilfelle at det er en uthuling av normalarbeidstiden, med lange vakter, arbeid hver tredje helg, ferdig på jobb klokken 2300 og så tilbake på jobb klokken 0700. Ikke at jeg tror at det er så mye bedre i tilsvarende stillinger i det private næringslivet heller, det er nok ganske likt. Er det det vi ønsker oss da, stadig mindre fritid, stadig større krav til effektivitet og innsparing. Færre stillinger og mindre folk til å gjøre jobben. Dette gjelder jo både offentlig og privat næringsliv. Vi er så glade og takknemmelige over å ha jobb at vi takker og bukker og finner oss i alt. "Du som er så heldig å ha jobb, ja du må jammen stå på ja". |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Perhonen - jeg er takknemlig for at jeg har jobb. Og jeg er tøffere enn toget på å avgrense jobben mot privatlivet mitt. Og min erfaring er at det går fint det. Man må bare tørre å sette disse grensene. Arbeidsgivere kan være kjempeflinke til å legge tilrette når de skjønner at det er enten det - eller så får de ikke det de ber om. |
|
|
|
#4 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg har en såkalt lukrativ lederstilling i det private. Fordelene er god lønn, ja, og stor frihet på den måten at ingen teller timene mine (knapt nok dagene). Men det er fullstendig kniven på strupen på resultater. Det som skal gjøres, skal være gjort innen fristen, og med tilstrekkelig kvalitet, uansett om barna er syke eller barnehagen stengt eller det er langfredag, torsdags kveld eller sommerferie. Det finnes ingen unnskyldninger, bare uinteressante forklaringer.
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Bra med adrenalin og kanonild der jeg jobber også. Og det finner du jaggu i bondeyrket også. Å kjøre høy om kapp med tordenvær, når man vet at dersom man ikke får inn høyet ryker maten til dyrene gjennom vinteren og tusenvis av spenn rett ut av vinduet er mildest talt eh...hektisk.
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg tror jeg vet ganske mye om livet på en bondegård, faktisk, selv om jeg ikke har vokst opp på en selv rent teknisk. Mye arbeid og lange dager, definitivt. Magesår og økonomiske bekymringer, you bet. Men adrenalin? Not so much.
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Nasse - om det med at man kan avspasere når det passer i andre jobber mens lærerne må ta det når skolen er stengt: Jeg tror normen er i de fleste jobber at man ikke kan avspasere noen gang omtrent. Og aldri noen uker sammenhengende. Man kan kanskje ta en dag en sjelden gang imellom, men ikke mer. Og helst ikke det heller. I mitt firma er det ikke lov til å avspasere mer enn maks fem dager per år. Og selv det er det ingen som gjør - vi har ikke tid. |
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?
Jeg synes det er supert. Ikke minst at man vet at vinterferien, sommerferien, påskeferien og høstferien er der hvert år. Man trenger ikke kjempe seg til den, få dårlig samvittighet overfor kunder og kollegaer, jobbe dobbelt i ukesvis i forveien eller være redd for at man må avlyse den. Den er der. Med noen rettebunker, jada, helt sikkert, men det kan man leve med. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Spørsmålet var jo egentlig ikke om likheter ulikheter mellom privat og offentlig, men om offentlig ansatte er bortskjemte? Fordi offentlig ansatte, om de er organisert, har streikerett, og vilje til å streike for en god pensjonsavtale. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Pessimistisk Optimist.
Hadde en diskusjon på jobb om avspasering i går. En av mine medarbeidere slutter nå i juni, og jeg har forsøkt å legge dagen til rette slik at hun kunne få unna litt avspasering. På toppen ble jeg sykemeldt i 50 %, og da ble det ståhei. Damen kunne ikke få avspasere en time nei. Det ble for travelt for de to som var igjen. Å stakkars dem. Merkelig nok så er det slik at når jeg går ettermiddag/seinvakt så kan jeg godt være alene med 7-8 ett/toåringer, men mine kollegaer som har tjue år mer fartstid enn meg de kan det ikke. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Altså, jeg har aldri sagt at bønder har masse fri. Jeg har bare registrert at bønder i mitt oppvekstmiljø hadde fri og reiste bort de også, med avløsere. Mulig de bare var heldige, hva vet vel jeg. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Mange bra poeng i binas innlegg #126! |
|
|
|
|
|
#15 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er offentlig ansatte bortskjemte?Jeg lurer på om det er vanlig å gå i samme vikariatet i samme bedrift i fire år. I det private. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Men først, kaffe!
Nja, bortsett fra at man kaller det innleid konsulent. En jeg kjenner har vært innleid i 12 år i samme bedrift. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
navnet sjemmer ingen
Konsulent er noe annet. Det har mannen vært i mange år. Og da har man som regel uttelling på lønn siden man har usikre forhold. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Hertuginne
|
Ikke alltid, nei. :konsulent: Og fakturerer jeg ikke så går det hardt utover lønnen min, siden 1/5 av lønna avspeiler hvor mye penger jeg bringer inn i sjappa. Så nå, hvor tidene i konsulentbransjen er litt tøffere, så får jeg en real lønnskutt.
|
|
|
#19 |
|
Men først, kaffe!
Det er mange konsulenter som har minstelønn, sitter for eksempel på helpdesk og ikke har noe som helst kompensasjon for usikre forhold. De fleste tenker sikkert på type innleid til prosjekter ol når de hører konsulent, slik min mann er, men realiteten er at mange firmaer kun leier inn konsulenter på laveste nivå for å kunne rokkere og ordne omtrent som de vil i forhold til økonomi og kvalitet. Har milevis med slike stillinger på min jobb, dessverre. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Pessimistisk Optimist.
Avspasering er de timene du jobber ekstra som du aldri får tid til å avspasere og heller aldri får tatt ut lønn for. For eksempel når noen på min avdeling er syk og jeg jobber ekstra for at vi skal spare inn vikar og slik spare penger. Og i og med at jeg aldri får tid til denne avspaseringen så sparer vi enda mer penger. Lurt. |
|
|
|
![]() |
|
|