|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Hvis det er meg du spør er det ikke det jeg mener, nei, men jeg mener at faktakunnskap om vikinger og oljeplattformer ikke skal være et av kriteriene som avgjør hvorvidt man får statsborgerskap eller ikke. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Deltidsmamma
|
Men hva med f.eks. faktakunnskap om hvorfor 17 mai er en dag som feires? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Det syns jeg er en dårlig idé. Den type prøver viser bare at man evner å pugge en bønsj med svar, ikke at man har forstått noe som helst. Målet må jo være forståelse, ikke at vedkommende er innmari flink til å lære noe utenat.
|
|
|
#4 |
|
Deltidsmamma
|
Er det egentlig ikke det samme hvordan de lærer at 17. mai er norges nasjonaldag; bare de lærer det? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg mener at faktakunnskap uansett tema (vikinger og oljeplattformer var et eksempel) er et dårlig kriterium for å avgjøre om noen bør få statsborgerskap eller ikke. Andre må selvfølgelig gjerne mene noe annet. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Deltidsmamma
|
Ja, det er relevante innvendinger, som gjør at jeg synes at testen skal være enkel, om det så innebærer at enkelte bare pugger seg til den. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Ja, jeg tror nok vestlige innvandrere kan bli like forvirret av den maniske friskussøndagsturen, påbudt trappevask, at vi tror andre verdenskrig varte fra 1940 til 1945, at det var FORBUDT med nærradioer inntil helt nylig, at vinmonopolet er stengt på besynderlig valgte tidspunkt, at folk lar barna sove i barnevogn utenfor kafeene, und zu weiter, som det pakistanere blir.
|
|
|
#9 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg tenkte like mye på "alvorligere" ting, som f.eks. politikk, utdanningssystem, osv. Det er sikkert like store forskjeller mellom det politiske systemet i Norge og enkelte andre europeiske land som flere steder utenfor Europa.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, jeg lurer på om nordmenn "flest" er klar over at Norge ikke engang er MED på mange europakart?? Det er liksom bare en skygge ved siden av Sverige.
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Jeg leste hele innlegget ditt. Og det er en holdning jeg ikke skjønner. Hvis man vil at noen skal få kunnskap om noe, bør man sørge for at de får nettopp det. Ikke teste hvor flinke noen er til å pugge.
|
|
|
#12 |
|
Deltidsmamma
|
Som sagt, jeg er åpen for forslag. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Påbudt trappevask? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#15 |
|
|
Jeg er en usedvanlig dårlig nordmann uten dugnadsånd whatsoever. :innser: |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Men det er faktisk greit å vite HVILKE regler man bryter, dersom man skal bryte dem. Hvis man bor i et borettslag av den "gode, gamle sorten" så er det greit å slippe å finne ut hva "alle" forventer, før den sure boretsslagsformannkjerringa står på døra og skjeller deg ut.
|
|
|
#17 |
|
|
Sant. Og ikke minst hvor de borettslagene er, sånn at man kan unngå å flytte dit. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ser lyst på livet
|
Men vi forventer jo at alle skal overholde lovene, og oppføre seg ordentlig, eller skal man differensiere lovene slik at de passer den enkelt? :kverulerer:
Innføring i offentlige støtteordninger virker det som om mange flyktninger har veldig god greie på. *tenker på situasjoner på legekontor og helsestasjon* |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#20 |
|
Travelt opptatt
|
Som vestlig innvandrer har du ikke krav på gratis kurs. Du må betale selv. Dessverre. Det ble endret for noen år siden, mulig du kom før endringen?
Lykken og aC har veldig gode eksempler på ting som ikke er godt nok dekket i læreplanen eller lærebøkene. Jeg kunne i tillegg tenkt meg at alle innvandrere ble tilbudt en måneds kurs i å fylle ut offentlige skjemaer.
|
![]() |
|
|