Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-09, 02:17   #1
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Da blir jeg litt nysgjerrig på hvor mange av de som har bidratt i tråden så langt faktisk har tatt opp manglende sikring med den/de de har observert.

Jeg tviler ikke på at slike tråder øker oppmerksomheten omkring sikring av barn i bil, men må innrømme at jeg også synes de ofte kan ha en bismak av moralistisk sladder.
:dukker:

Jeg anser det ikke som sladder at man diskuterer slike ting, og at man nevner slike observasjoner. Det er da mye vi legger merke til i hverdagen, og som vi reagerer på, og kanskje tar opp som et diskusjonstema, uten at det er sladder... Det er et tema til diskusjon...

Jeg har hittil ikke sagt noe til de det gjaldt når jeg har sett noe. Dessverre...

I et par tilfeller har jeg observert som forbipasserende i egen bil, og jeg stopper ikke midt i trafikken for å snakke til folk.
Og ved et tilfelle så turte jeg ikke ta kontakt med de involverte, men jeg noterte bilnummer, og jeg tok kontakt med politiet i en mail, bare for å forhøre meg om hvordan jeg skulle håndtere min observasjon. Jeg fikk aldri svar på den mailen...

I forbindelse med levering i bhg, så varslet jeg en gang de ansatte om noe jeg hadde observert. Hva som videre ble gjort der, aner jeg ikke.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 20:11   #2
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Da blir jeg litt nysgjerrig på hvor mange av de som har bidratt i tråden så langt faktisk har tatt opp manglende sikring med den/de de har observert.

Jeg tviler ikke på at slike tråder øker oppmerksomheten omkring sikring av barn i bil, men må innrømme at jeg også synes de ofte kan ha en bismak av moralistisk sladder.
:dukker:

Jeg har sagt i fra flere ganger, både i barselgrupper, til ukjente og til foreldre i bhg. Som regel er foreldrene strålende fornøyd med sin sikring og ser ikke helt at det kan være farlig for barnet og dem selv. Uvitenhet og idioti, ja.

Gammel 21-07-09, 15:35   #3
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også sagt fra.

Gammel 21-07-09, 16:47   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke opplevd ulovlig sikring av barn i bil, men jeg har nevnt fordelene bakovervendt sikring fører med seg til de som tror at når ungen er ett år skal den snus. Hadde jeg vært vitne til ulovlig eller uforsvarlig sikring, skal jeg love deg at jeg hadde sagt ifra, ja.

Også lurer jeg på hva de som mener at dette er unødvendig å diskutere har å gjøre på et diskusjonsforum.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 21:01   #5
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

De fleste rundt her er sikret i forhold til loven (mange forovervendt, men det er helt lovlig, så det sier jeg ikke noe på). Men jeg tenker av og til når jeg ser de splitter nye bilene i BHG med firhjulstrekk og lettmetallfelger, skinninteriør og whatnot til over seks hundre tusen, med et sete som er så gammelt at trekket er frynsete og plasten av snart ugjenkjennelig farge. Det er jo fint å være økonomisk bevisst og arve ting, men det hjelper vel ikke at du har den største og sterkeste bilen om du krasjer i 80sonen og barnesetet er 20 år gammelt?

Jeg har selv kjørt med gutten min på 1,5 i armene, sittende i forsetet. Han greide å klatre opp i skapet, finne møbelolje, skru av barnesikker kapsel og ta en slurk (alt på under ett minutt). Brekninger og pusteproblem gjorde at jeg var såpass livredd at jeg ikke tok sjansen på å feste ham i setet der jeg ikke kunne se ham eller reagere umiddelbart.

Jeg snudde også andremann da han var 2,5 fordi han hele tiden fikk av selene. Vi greide ikke å bli kvitt denne uvanen selv med belteklemme. Han satt dermed forovervendt i beltestol, men da var han i alle fall fastspent. Han tok aldi av seg selen etter det. Jeg hadde gjort det igjen også, siden jeg synes det er mer risikabelt med en unge som hele tiden kommer seg løs, enn en som sitter forovervendt i beltestol.

Gammel 26-07-09, 01:40   #6
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I borettslaget vårt har jeg sett mye rart: mor som setter seg i baksetet med 2-3 mnd gammel baby på fanget og slik kjører de avgårde - 3-4 åringer som setter seg inn i både forsete og baksete, både med og uten setebelte og helt uten bilseter.

Jeg har vært i kontakt med Trygg Trafikk og har tenkt å bestille informasjonsbrosjyrer om bilsikring og dele disse ut til alle i vårt borettslag.

Svigermor foreslo at vi kunne ta tvillingene på fanget og sitte på med dem hjem fra en nabo og til hytten vi bodde på i sommer, bare 400-500 meter, men jeg avviste det umiddelbart. Heller gå hjem i regnvær enn å kjøre med barn usikret.

Gammel 26-07-09, 20:37   #7
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Min eldste datter var rimelig sjokkert her om dagen ... Hun så et par i en bil. Far kjørte og røyket, mor satt ved siden av og pratet i mobil, med et spebarn på armen!!!

Gammel 26-07-09, 21:12   #8
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den verste bilsikringen jeg har sett, er nok meg selv som barn....

Husker vi hadde et sete i plast, som hang med en bøyle over seteryggen. (Omtrent som de barnestolene man kan henge på spisebordet.) Det hadde til og med ratt. De pleide å plassere det midt i baksetet også, best mulig utsikt. Det skal ikke mye fantasi til hva som hadde skjedd om vi hadde fått en liten bråstopp...

Stort sett sto jeg i baksetet og hang mellom setene da. Eller satt med nesa ut gjennom vinduet fordi min mor røyka. Eller for ikke å snakke om når vi lå bak i dumpa bak baksetet på bobla til foreldrene til venninna mi.

Jeg lover - barnesikring i bil i Norge på 60-tallet overgår alt man bare kan forestille seg å se nå til dags (uansett kultur).

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 13:49   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anuk, et slikt sete hadde vi også til søsteren min. Fikk skikkelig bra utsikt, da. Og ordenlig fin prosjektilbue til frontruten.

Dessuten spydde hun på meg fra det. I øret mitt. :fremdeles bitter:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-09, 00:32   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barn sittende på gulvet i baksetet. Barnet ville nemlig ikke sitte i setet, fikk et trassanfall, satte seg på gulvet, og mammaen lukket døren og kjørte hjem.

Gammel 29-07-09, 12:28   #11
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg sa nylig ifra til en familie med utenlandsk bakgrunn, moren snakket godt norsk.
Hun hadde en stor baby på sikkert 8mnd sittende i babystolen mens hun hentet eldstebarnet i barnehagen.
Jeg parkerte ved siden av bilen, og oppdager at selene på setet er fortsatt på nederste hakk, og de gikk derfor bare over hoftene på babyen og ned i selefestet.
Jeg sa at selene kan flyttes opp og skal være over skuldrene, ikke over hoftene, og dette virket nytt for henne.
Har ikke sett dem etterpå, så vet ikke om hun flyttet selen.

Ellers ser jeg stadig barn på fanget, både til sjåfør og passasjer.
Har også sett babysete montert fremovervendt og på tvers, og altfor gamle seter i bruk.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 15:28   #12
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Mamma og pappa bandt fast barnevogna med meg i i bagasjerommet på bilen sin. Heldigvis så har mye skjedd siden da.

Her i bygda er det en som lar ungene gå rundt i bilen(Caravelle) mens de kjører.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 16:59   #13
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde ikke jeg hadde noe å bidra med her, men så kom jeg på at jeg så noe for noen år siden. Før vi flyttet. Naboene skulle på tur. En unge på gulvet fremme på passasjersiden. En voksen i setet foran, og så er jeg litt usikker/kom ut av tellingen på hvor mange voksne og barn som satte seg inn i bilen i baksetet.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 18:28   #14
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier meg enig med Rine og Skvetten i at denne tråden vel kun er nyttig for litt akking og oiing blandt den jevne FPr som mener å ha full kontroll på dette med bilsikring.

Jeg synes også dette med bilsikring er viktig og herunder synes jeg det er viktig med sikre biler også. Jeg og blir stadig forundret over hva slags standard det er på doningene som frakter rundt på det kjæreste vi har. Kanskje burde vi bli flinkere til å sjekke NCAP-testene før vi kjøper bil også.

Gammel 29-07-09, 20:47   #15
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg synes også dette med bilsikring er viktig og herunder synes jeg det er viktig med sikre biler også. Jeg og blir stadig forundret over hva slags standard det er på doningene som frakter rundt på det kjæreste vi har. Kanskje burde vi bli flinkere til å sjekke NCAP-testene før vi kjøper bil også.

Dette har jeg også tenkt litt på de siste årene. Vi har hatt en bil som jeg ikke ville kjøre fra Oslo til Andøya med mann og barn i så de tok fly mens jeg kjørte med hundene i fjor. I forrige uke kjøpte vi ny bil da vi rett og slett ikke følte oss sikre i den gamle lengre. Dette har jo også mye med økonomi å gjøre, men det er deilig å vite at vi nå etter de undersøkelsene vi har foretatt oss i alle fall mener vi har kjøpt en bil som gjør at hele familien ferdes tryggere langs veien.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-09, 22:10   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Dette har jeg også tenkt litt på de siste årene. Vi har hatt en bil som jeg ikke ville kjøre fra Oslo til Andøya med mann og barn i så de tok fly mens jeg kjørte med hundene i fjor. I forrige uke kjøpte vi ny bil da vi rett og slett ikke følte oss sikre i den gamle lengre. Dette har jo også mye med økonomi å gjøre, men det er deilig å vite at vi nå etter de undersøkelsene vi har foretatt oss i alle fall mener vi har kjøpt en bil som gjør at hele familien ferdes tryggere langs veien.

Andøya i Vesterålen? (ble bare så nysgjerrig, så må bare spørre )

Gammel 29-07-09, 21:06   #17
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har sett det verste i dag: et par som kjørte bil med sitt barn på rundt året på fanget til sjåføren og null sikring der.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 01:04   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Irriterer meg over Coop-reklamen som går på tv for tiden, hvor de laster masse varer løst rundt en kanskje 6-7 år gammel gutt som sitter i bilen, og har setebeltet gående over halsen....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-09, 11:02   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Irriterer meg over Coop-reklamen som går på tv for tiden, hvor de laster masse varer løst rundt en kanskje 6-7 år gammel gutt som sitter i bilen, og har setebeltet gående over halsen....

Jah! Den har jeg også irritert meg grønn over. Jeg kommenterte den en gang mamma var her, og da sa hun "jaja, man kan nå ikke sikre seg mot alt alltid."

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 21:02   #20
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Naboen vår da vi var små, de hadde en hel haug med barn, 9 på det meste. Og i veldig mange år hadde de bare en stasjonsvogn. Gjett hvor de barna som ikke hadde plass i baksetet satt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.