|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden? | |||
| Ja |
|
37 | 45,12% |
| Nei |
|
40 | 48,78% |
| Vet ikke |
|
5 | 6,10% |
| Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg er human-etiker, og er sterk motstander av å drive forkynning i noen som helst form overfor "forsvarsløse" barn. Men likevel; jeg har faktisk til nå gått med på at MK er på juleavslutning i kirken med barnehagen - og jeg har heller ikke protestert på at presten er med på påskefrokost i barnehagen osv. Jeg har tenkt som så at vi tross alt lever i en kultur som er veldig preget av lutheransk kristendom, og at det kan være greit å kjenne den religionen litt bedre enn andre.
|
|
|
#2 |
|
saftig
|
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?
Ups. Der er det fare for at du ertet på deg noen.
|
|
|
#3 |
|
er grønn og fin.
|
Det vil bli like "feil" mange sine øyne det.
|
|
|
#4 |
|
kross
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet at noen forbinder slike årstidsriter med "hedenske" skikker. Men jeg foreslår altså ikke bloting eller andre gamle norrøne skikker.
|
|
|
#5 |
|
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Man kan jo rett og slett bare ha en nøytral markering på slutten av et semester/kalenderår, på samme måte som en sommeravslutning. Uten å kalle det noe annet en det. Da kan vel Jehovas vitne være med også? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Og legg 17. mai toget utenom kirken da? Vi går i tog opp til en kirke, en veldig |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Jeg har det på samme måte. Jeg ville aldri nektet lille B å delta på disse tingene. En barnegudsjeneste hadde sikkert vært en flott opplevelse for ham, mye lys, sang og musikk. Jeg var veldig fascinert som barn. Men jeg vil helst at han lærer om religioner i en nøytral setting, og at høytider markeres uten religiøse elementer, på en måte som kan være minst like fin og fascinerende.
|
|
|
#8 |
|
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Prøver en gang til jeg, og UTEN høy stemme,(selv om hadde jeg ment å brøle, som noen så pent kalte det, så hadde jeg slengt på smileyen med ropert). |
|
|
|
![]() |
|
|