Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden?
Ja 37 45,12%
Nei 40 48,78%
Vet ikke 5 6,10%
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-06, 03:09   #30
kris
kross

kris sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?

Jeg er human-etiker, og er sterk motstander av å drive forkynning i noen som helst form overfor "forsvarsløse" barn. Men likevel; jeg har faktisk til nå gått med på at MK er på juleavslutning i kirken med barnehagen - og jeg har heller ikke protestert på at presten er med på påskefrokost i barnehagen osv. Jeg har tenkt som så at vi tross alt lever i en kultur som er veldig preget av lutheransk kristendom, og at det kan være greit å kjenne den religionen litt bedre enn andre.

Men jeg kjenner at denne diskusjonen har vippet meg over mot "nei"-siden. (Dvs. ja-siden i denne avstemningen...) For det er klart at det blir feil - grunnleggende feil! - å markere avslutningen av et semester og kalenderår på en måte som ekskluderer og dermed kanskje stigmatiserer. Hvorfor i all verden skal man egentlig bruke et forkynnelseslokale til en slik markering? Kan man ikke for eksempel lage en lysfest i stedet; markere at solen snur og at vi er på bunnpunktet i årets syklus?

kris er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.