Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er dine tre hjertesaker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-09, 22:30   #1
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er dine tre hjertesaker?

Barns rettigheter og ikke minst rettsvern! I lys av flere saker de siste årene, tror jeg dette må være på toppen av min liste
EU - medlemskap
Skole og utdannelse (alle nivå)

Gammel 28-08-09, 23:00   #2
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

jeg syns det er innmari viktig med krig og fred og sånn......

Fra spøk til alvor:

- skole og utdanning, veldig viktig!!!!!
- Opprettholdelse av demokratiet (med det mener jeg at man skal la familier få bestemme over sin egen hverdag-> les: nei til at staten skal bestemme hvor mye permisjon mor og far skal få hver, la de enkelte selv få finne ut hva som passer best)
- tullete avgifter

Følger ikke med i politiske debatter om dagen, blir bare helt surrete av det, og i hvertfall ikke noe klokere av hva jeg skal stemme.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:33   #3
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

- Opprettholdelse av demokratiet (med det mener jeg at man skal la familier få bestemme over sin egen hverdag-> les: nei til at staten skal bestemme hvor mye permisjon mor og far skal få hver, la de enkelte selv få finne ut hva som passer best)

Det var ein artig definisjon av demokratiet.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:46   #4
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Næringsliv:
Nei til salg av Norges fremtidige inntekter. (statseide bedrifter)
Og nei til økt bruk av oljeformuen, med unntak av bruk av penger på nyskaping som kan gi økte inntekter til staten når oljen tar slutt. (Teknologi, forskning, nye bedrifter)

Skole:
Alle barn skal ha de samme gode muligheter til utdanning. + Tilstrebe at ingen faller utenfor. + + + +

Flyktninger:
-Mindre asyl-innvandring, økt integrering og god kontrollert utenlands bistand.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-09, 09:15   #5
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Barns rettigheter og ikke minst rettsvern! I lys av flere saker de siste årene, tror jeg dette må være på toppen av min liste

Dette er sak nr 1 for meg også.
Etterfulgt av:
Skole/utdanning
Eldreomsorg kanskje?

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:34   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle til å si at det å vite hva et demokrati er kanskje er greit å vite før man gjør det til en hjertesak.

Gammel 28-08-09, 23:52   #7
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Overordnet plan:
1. Bærekraftig næringspolitikk/miljø
2. Skole
3. Likestilling på overordnet plan (kjønn, religion, rase, sosial stilling, alder etc.)

Den siste er jo veldig hendig når man kan telle, men ikke begrense seg. Der putter jeg uhemmet inn både eldreomsorg, innvandrerpolitikk, sekularisering og mye mer.

Enkeltsaker som er opp i årets valg:
1. Ekteskapsloven (lakmustest var en flott forklaring)
2. Karakterer inn tidligere i skolen (nei)
3. Økt valgfrihet i pleie- og omsorgstilbudet (faste hjemmehjelper, innflytelse og medbestemmelse, denne kommer opp etter personlige erfaringer som var vanskelig å tro)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dyrevelferd, det må snart gå opp for folk at når maten blir billigere er det dyra som betaler prisen!!!

Denne skulle forresten jeg også gjerne sett tydeligere på noens program...

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 23:54   #8
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Det var forresten ikke veldig lett å velge tre hjertesaker, nei. Trøsten for min del er at det aldri har vært så lett å velge parti som i år, så selv om det er "same old" er det vel gjenomtenkt.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 16:15   #9
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det koster da penger med tettbefolkede strøk også, ikke bare i distriktene. I store byer er veinettet bedre, større og blir bedre vedlikeholdt. Det finnes kollektivtransport, kulturelle tilbud for de fleste, og jeg tør påstå at man har et generelt bedre tilbud enn de som bor i disktriktene. Helt naturlig det, jeg har ikke noe i mot det.

Men hvorfor skal ikke folk få bo i grendene på landet hvis de vil det? Fremtiden er nødvendigvis ikke i de store byene for alle, bøndene kan heller ikke flytte til byen og bruke slottsparken som beite og stortinget som fjøs. De bynære gårdene har ingen driftsgrunnlag om man kjøper det på det åpne markedet, hvis man ikke sitter godt i det fra før. Det finnes også mange bønder som skikkelige bønder som faktisk gjør jobben selv kaller "wannabe-bønder". Ganske mange av dem. Det er mulig man kan endre på dagens landbrukspolitikk, men bøndene lever ikke lenge uten statsstøtten de får i dag, da blir det ei heller norsk kvalitetsmat på det norske folk. Hvis folk hadde visst hvor mye en gjennomsnittsbonde jobber, kan det tenkes at statsstøtten hadde blitt mangedoblet dersom hver bonde skulle arbeide som "statsansatte gartnere", hvor de sendte timelister hver måned, som en normal arbeidstaker.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 13:23   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke svare for Monsoon, men for min del mener jeg at folk gjerne må bo i distriktene så mye de vil (:edel: ), men jeg synes ikke samfunnet skal bruke store ressurser på å opprettholde det.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 13:37   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg kan ikke svare for Monsoon, men for min del mener jeg at folk gjerne må bo i distriktene så mye de vil (:edel: ), men jeg synes ikke samfunnet skal bruke store ressurser på å opprettholde det.

Jeg tenker også at det må finnes en mellomting mellom å tvangsflytte alle til indre Østland og den sterke distriktspolitikken som har blitt kjørt i Norge. Jeg synes det koster for mye penger rettt og slett. For eksempel er helsevesenet mye dyrere på grunn av alle de små sykehusene som finnes, og man burde virkelig få sentralisert sykehusdriften.

Gammel 29-08-09, 13:31   #12
Albertine
Passiv

Standard

Så kysten av Øst-Finnmark kan godt være små feriebyer med besøk kun om sommeren? Trenger ikke å ha folk boende andre steder enn Alta, Kirkenes og Hammerfest? I første omgang, liksom, før disse byene også blir overflødige og alle flyttes til Osloområdet? Eller kanskje vi kan sende asylsøkerne dit?

Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 18:13   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Så kysten av Øst-Finnmark kan godt være små feriebyer med besøk kun om sommeren? Trenger ikke å ha folk boende andre steder enn Alta, Kirkenes og Hammerfest? I første omgang, liksom, før disse byene også blir overflødige og alle flyttes til Osloområdet? Eller kanskje vi kan sende asylsøkerne dit?

For min del trenger det ikke å være feriebyer en gang. :generøs: Jeg synes ikke det er viktig at folk bor på spesielle steder, punktum.

Sp er en av de to som alltid kommer lengst ned på mine valgomater. KrF er det andre.

- No. 4 -
Gammel 29-08-09, 16:13   #14
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordelingspolitikk
Miljøvern (ja til avgifter for å redusere privatbilismen!)
Økt statlig eierskap/nei til privatisering

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 18:14   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har vil plass til hele Norges befolkning i byene altså?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-09, 18:16   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

De trenger ikke å bo i by for min del. De kan bo akkurat hvor de vil. Jeg vil bare ikke betale for det.

- No. 4 -
Gammel 29-08-09, 19:44   #17
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

De trenger ikke å bo i by for min del. De kan bo akkurat hvor de vil. Jeg vil bare ikke betale for det.

Men reise på ferie til landet skal man helst gjøre. Hadde ikke blitt mye ferie om det ikke hadde bodd noen der da.

Gammel 29-08-09, 19:56   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Men reise på ferie til landet skal man helst gjøre. Hadde ikke blitt mye ferie om det ikke hadde bodd noen der da.

Eeeeeh, what?

Gammel 29-08-09, 20:02   #19
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Eeeeeh, what?

Mange byfolk reiser jo ofte ut av byen for å feriere, da gjerne på bygdene, hvor de har hytte. Der bor det også folk, som jobber med turisme, for eksempel. Hadde ikke blitt mye hytteferie om det ikke hadde bodd folk på landet.

Gammel 29-08-09, 20:05   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Mange byfolk reiser jo ofte ut av byen for å feriere, da gjerne på bygdene, hvor de har hytte. Der bor det også folk, som jobber med turisme, for eksempel. Hadde ikke blitt mye hytteferie om det ikke hadde bodd folk på landet.

Hadde ikke blitt mye hytteferie om det ikke hadde vært fastboende der? Det kan da umulig være mange som hadde fått hytteferien sin ødelagt av det?

Uansett: Er det noe argument for å subsidiere folk for å bo på landet, at de trengs for å sørve byfolk på ferie? Det synes jeg ikke var noe godt argument.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.