Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du gjort en klassereise?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-09, 18:15   #81
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du gjort en klassereise?

Vokste som Esme opp i middelklasse, øvre middelklasse, og er vel der i dag også - ellers har jeg en helt annen og høyere utdannelse enn noen av mine foreldre, men noe mer enn det kan jeg ikke sette fingeren på.

Gammel 01-10-09, 18:17   #82
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, det har jeg vel. Foreldrene mine tok halve turen selv, fra bonde- og sjømannslekt til fagutdanninger (og så begynte pappa på juss da vi var små, men måtte gi opp pga. tidsklemma), og så har vi barna tatt høyere utdanning alle tre.

Økonomisk sitter vi også i en helt, helt annen posisjon enn foreldrene våre.

Mannen har gjort tilsvarende, for øvrig.

Gammel 01-10-09, 18:19   #83
Frantzen
Passiv

Standard

Ingen av mine foreldre hadde høyere utdannelse, så sånn sett har jeg vel reist en klasse opp, selv om faren min hadde topplederstilling i nordsjøen på slutten av sin karriere. Mamma har vært hjemmeværende så og si i alle år.
Livet jeg lever forøvrig (materielt og sosialt sett) er ikke noe annerledes enn deres.

Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 18:31   #84
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er oppvokst i middelklassen og befinner meg der som voksen og. Og der trives jeg aldeles utmerket.

De fleste vennene vil jeg si er i samme klasse som oss, men vi har venner og familie som vi omgås regelmessig som er av høyere klasse enn middelklassen. Ingen som er lavere. (Tilfeldig selvsagt.)

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 18:46   #85
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Her burde jeg sitert Elinblu også, som sier det samme.

Men som en som har flyttet til Oslo, så er det noe som slår meg altså, det er sånn sterk tilhørighet til bydelen man har vokst opp i Oslo. Hvor man bor betyr faktisk noe. Mannen min og jeg som ikke er vokst opp i Oslo byttet på å by på leiligheter på Majorstua, Smestad, Tøyen og Vålerenga, og etter hva jeg har fortstått senere så hadde det valget som vi tilfeldigvis havnet på, mye å si. Flere spørsmål fra kolleger og slikt: Hvorfor i alle dager bor du der? Akkurat som at det er en statement og ikke tilfeldigvis den budrunden vi vant.

Oh, yeah, dette har jeg brukt LANG tid på å skjønne, og skjønner det antagelig fortsatt ikke helt. Vi kjøpte hus temmelig tilfeldig, hadde ikke så mye tid og det skulle være passe stort og passe dyrt og ha rolig beliggenhet og hage og litt sånt mikk, og så endte vi her. Og først nå forstår jeg hvor tett det er knyttet til identitet, det med å bo i Oslo. Og enda mer når man flytter ut av sentrum, syns jeg.

Gammel 01-10-09, 18:53   #86
Skvetten
Passiv

Standard

Tja, kanskje jeg har det. Min mor var bare hjemme med meg til hun døde, men hadde handelsskole pr. korrespondanse. Min far har mesterbrev og ble senere uføretrygdet på grunn av yrkesskaden han pådro seg. Jeg har brutt alle tradisjoner i familien og er den av samtlige som har mest utdannelse. Livsstilen er vel mer kontinental enn tradisjonell. Så på en måte har jeg nok foretatt en veldig lang reise fordi jeg befinner meg i en subkultur som mine foreldre var milevis fra.

Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 18:59   #87
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, på et vis har jeg nok det, selv om foreldrene mine helt klart er middelklasse også. Ingen av dem har utdannelse utover folkeskolen og postskolen, men likevel har vi hatt nok til det som trengtes. Inkludert enebolig.

Jeg er siv.ing. og passerte mine foreldres lønn etter tre-fire år i arbeid, og har en klart høyere standard på bolig o.l. Jeg har også en helt annen referanseramme innen kultur.

Det med vennekrets er også noe jeg har tenkt ganske mye på. Det er en homogen gjeng, selv om vi bor over hele byen. De aller, aller fleste av dem har et lignende forhold til litteratur, musikk, film, politikk, reising og trening som meg selv. Det vil si, smaken er forskjellig, men engasjementet er ganske likt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 19:17   #88
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Tja. Jeg føler meg ikke i en annen klasse enn mine foreldre, men min mor var hjemmeværende uten utdannelse til jeg ble voksen og hun tok yrkesrettet videregående skole. Min far er selvlært, selvstendig næringsdrivende. Han tjener nok mer enn meg, men jeg har høyskoleutdannelse og jobber som mellomleder.

Gammel 01-10-09, 21:05   #89
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Tja... har vel aldri tenk slik på det. Men begge mine foreldre var utfaglærte sånn formelt sett, men min far jobbet hele livet på type Byggern og har bygget to hus og diverse terrasser og min mor har alltid arbeidet med farver og sydd, drevet håndarbeidsforretning, ja, de har vært dugandes begge to.
Jeg ble alltid oppmuntra til å ta "skikkelig" utdanning, fordi min mors søsken hadde det, og jeg enda opp med hovedfag/lektor. Så jeg har vel kanskje det. Men det høres rart ut.

Gammel 01-10-09, 21:07   #90
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hvor går skillet da, mellom upperclass, middelklassen og hvamannåhar (arbeiderklassen?) som er under middelklassen?

Foran og bak gardinen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 21:09   #91
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Foran og bak gardinen.

Jeg er klasseløs. :flyr Ryanair:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 21:17   #92
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nok dumpet ned et klassetrinn eller to.

Men nå vil jo flere si at jeg er i en klasse for meg selv, så det såh.

Gammel 01-10-09, 21:30   #93
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arbeiderklasse foreldre, middelklasse selv.

Gammel 01-10-09, 21:33   #94
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

...selv om foreldrene mine helt klart er middelklasse også. Ingen av dem har utdannelse utover folkeskolen og postskolen

Høres ut som mine foreldre - men jeg definerer dette som arbeiderklasse?
Er under middels oppptatt av klassedefinisjon, så jeg har kanskje ikke helt greie på det?

Gammel 01-10-09, 21:42   #95
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Foreldrene mine tok klassereisen. Deres foreldre var bønder med småbruk, men begge mine foreldre har utdannelse. Pappa "bare" på vg-nivå, mamma etter hvert med høgskoleutdannelse. En av søsknene mine har fagutdannelse fra vg, ellers har vi høyere utdannelse.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 21:43   #96
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har dumpet ned et hakk eller to.

Omtrent som meg det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 21:53   #97
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Høres ut som mine foreldre - men jeg definerer dette som arbeiderklasse?
Er under middels oppptatt av klassedefinisjon, så jeg har kanskje ikke helt greie på det?

Tja. De er ikke det nå, i hvert fall, de jobber innen bank/eiendom, har fænsi leilighet (om enn på landet), båt og hytte. De er ikke rike, men har absolutt det de trenger.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-09, 22:14   #98
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Definisjonen av klassene kommer vel helt an på hvem man spør?

Regner med at naboen min som driver en relativ stor bedrift uten noen høyskole/universitets utdannelse ikke regner seg som arbeiderklasse? Stor enebolig og hytte på fjellet.

Mine foreldre har ikke utdannelse på høyskole/universitetsnivå. Men min far endte opp som leder og min mor har jobbet på kontor/sekretær. Så jeg var den første i min familie som satte mine bein på et universitet. Min søster fulgte etter. Alikevel regner jeg mine foreldre som middelklasse. Bra økonomi og vokst opp i stor enebolig i byn!

Så nei jeg har ikke foretatt noen klassereise.

Fasinerende og lese om Oslo forhold. Jeg var ikke klar over at det var sterke skiller.

Gammel 01-10-09, 22:15   #99
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pappa: Kun folkeskolen, men søsknene hans har universitet og broren hans er proffessor.

Mamma: Fem år på høgskole, men søsknene hennes er alle arbeidere uten noe utdannelse.

Jeg: Sykepleier + noen fag på høgskole

Så jeg har vel ikke reist noe sted sånn klassemessig. I min familie er det både arbeidere og akademikere.

Gammel 01-10-09, 22:33   #100
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jo jeg har nok det. Min far er håndtverker, mens min mor har høyere utdanning som hun av helsemessige årsaker knapt har fått brukt. Selv har jeg høyakoleutdanning og er i gang med en mastergrad.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.