|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Vokste som Esme opp i middelklasse, øvre middelklasse, og er vel der i dag også - ellers har jeg en helt annen og høyere utdannelse enn noen av mine foreldre, men noe mer enn det kan jeg ikke sette fingeren på.
![]() |
#82 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jo, det har jeg vel. Foreldrene mine tok halve turen selv, fra bonde- og sjømannslekt til fagutdanninger (og så begynte pappa på juss da vi var små, men måtte gi opp pga. tidsklemma), og så har vi barna tatt høyere utdanning alle tre.
![]() |
#83 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Ingen av mine foreldre hadde høyere utdannelse, så sånn sett har jeg vel reist en klasse opp, selv om faren min hadde topplederstilling i nordsjøen på slutten av sin karriere. Mamma har vært hjemmeværende så og si i alle år. |
![]() |
![]() |
#84 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg er oppvokst i middelklassen og befinner meg der som voksen og. Og der trives jeg aldeles utmerket.
![]() |
#85 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?
Oh, yeah, dette har jeg brukt LANG tid på å skjønne, og skjønner det antagelig fortsatt ikke helt. Vi kjøpte hus temmelig tilfeldig, hadde ikke så mye tid og det skulle være passe stort og passe dyrt og ha rolig beliggenhet og hage og litt sånt mikk, og så endte vi her. Og først nå forstår jeg hvor tett det er knyttet til identitet, det med å bo i Oslo. Og enda mer når man flytter ut av sentrum, syns jeg.
![]() |
#86 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Tja, kanskje jeg har det. Min mor var bare hjemme med meg til hun døde, men hadde handelsskole pr. korrespondanse. Min far har mesterbrev og ble senere uføretrygdet på grunn av yrkesskaden han pådro seg. Jeg har brutt alle tradisjoner i familien og er den av samtlige som har mest utdannelse. Livsstilen er vel mer kontinental enn tradisjonell. Så på en måte har jeg nok foretatt en veldig lang reise fordi jeg befinner meg i en subkultur som mine foreldre var milevis fra. |
![]() |
![]() |
#87 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Ja, på et vis har jeg nok det, selv om foreldrene mine helt klart er middelklasse også. Ingen av dem har utdannelse utover folkeskolen og postskolen, men likevel har vi hatt nok til det som trengtes. Inkludert enebolig.
![]() |
#88 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Tja. Jeg føler meg ikke i en annen klasse enn mine foreldre, men min mor var hjemmeværende uten utdannelse til jeg ble voksen og hun tok yrkesrettet videregående skole. Min far er selvlært, selvstendig næringsdrivende. Han tjener nok mer enn meg, men jeg har høyskoleutdannelse og jobber som mellomleder.
![]() |
#89 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Tja... har vel aldri tenk slik på det. Men begge mine foreldre var utfaglærte sånn formelt sett, men min far jobbet hele livet på type Byggern og har bygget to hus og diverse terrasser
![]() |
#90 |
Kidding, right?
|
Foran og bak gardinen.
![]() |
![]() |
#92 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Jeg har nok dumpet ned et klassetrinn eller to.
![]() |
#93 |
By the Sea
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Arbeiderklasse foreldre, middelklasse selv.
![]() |
#94 |
By the Sea
|
Høres ut som mine foreldre - men jeg definerer dette som arbeiderklasse?
![]() |
#95 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Foreldrene mine tok klassereisen. Deres foreldre var bønder med småbruk, men begge mine foreldre har utdannelse. Pappa "bare" på vg-nivå, mamma etter hvert med høgskoleutdannelse. En av søsknene mine har fagutdannelse fra vg, ellers har vi høyere utdannelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Prettiest mess ever seen
|
Tja. De er ikke det nå, i hvert fall, de jobber innen bank/eiendom, har fænsi leilighet (om enn på landet), båt og hytte. De er ikke rike, men har absolutt det de trenger.
![]() |
#98 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Definisjonen av klassene kommer vel helt an på hvem man spør?
![]() |
#99 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Pappa: Kun folkeskolen, men søsknene hans har universitet og broren hans er proffessor.
![]() |
#100 |
Originala
|
![]() Sv: Har du gjort en klassereise?Tja, jo jeg har nok det. Min far er håndtverker, mens min mor har høyere utdanning som hun av helsemessige årsaker knapt har fått brukt. Selv har jeg høyakoleutdanning og er i gang med en mastergrad. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|