Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kidnappingen i Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-09, 01:43   #81
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kidnappingen i Oslo

En av de som leder an i forhold til anti-barnevern var så hyggelig å stikke innom kommentarfeltet mitt i dette blogginnlegget med linker til mer gruff. Jeg valgte å la det stå og heller motsi det. Mange foreldre som er i en undersøkelsessak sitter pissredde og googler opp de sidene, men i det kommentarfeltet fikk han i alle fall svar på tiltale. Det skjer ikke på de andre sidene, for å si det mildt. Alle som ikke er imot barnevernet 100% er gjerne troll.

Mitt innlegg kommer opp på en av de første plasseringene når man googler ting som "bekymringsmelding til barnevernet" og jeg har flere treff daglig på denne. Det fryder meg litt, siden det da jeg skrev det gjerne var slik at slike søk bare førte til sider med den ene skrekkhistorien verre enn den andre. Jeg utgooglet dem.

(Ok. Jeg og bufetat, da. Om dere skal være så nøye. )

Men altså: Det er faktisk viktig at de positive sidene ved barnevernet blir skrevet om på nett også. Ikke bare at "de tar barna fra grusomme folk" eller "de tar barna fra uskyldige folk", men at "de kan faktisk hjelpe helt normale folk som er glad i ungene sine". Fordi jeg vet om flere foreldre som har hatt det helt forjæ... der de satt og googlet enten fordi det var sendt en bekymringsmelding eller fordi de trengte hjelp. Og så fant de skrekkhistorier og tips om at man burde rømme utenlands med barna hvis man ikke ville at staten skulle kidnappe dem osv. Jeg tipper det er veldig mange som har blitt skremt fra å selv ta kontakt, ta imot tilbud om hjelp eller å samarbeide med barnevernet. Fordi de er redde og har det helt forferdelig.

Litt off topic: Jeg har et funksjonshemmet barn som i flere år har fått helgeopphold månedlig på en leir spesielt for barn med hans problematikk. Men det koster jo penger. Et helt fantastisk, men dyrt tilbud. I min kommune går slike ting gjennom avdeling for funksjonshemmede barn. I noen andre kommuner tar man det som forebyggende barnevern. Det er ingen annen forskjell enn bosted som avgjør dette for de jeg sammenligner meg med.

Jeg vet at man i min kommune ønsker å tenke mer helhetlig, dekke alle behov osv. for familier med ekstra omsorgsoppgaver. I den anledning er det ikke umulig at man omorganiserer og omfordeler. Et utfall kan f.eks. bli at slike leiropphold blir lagt under forebyggende barnevern. Dersom det skulle skje... har jeg da plutselig blitt en dårligere mor da? Ganske sikkert i manges øyne. Barnevernet bringer med seg noen fordommer. Terskelen for å ta imot tiltaket ville blitt skyhøy. Jeg ville gått over den for det, men det ville nok ha plaget meg. Jeg ville kanskje ha begynt å skamme meg og ikke fortelle andre om dette unike tilbudet som jeg selv faktisk tipset kommunen om og søkte om for mitt barn.

I slike tilfeller tror jeg en del foreldre velger bort tilbudet for å unngå at barnet skal få en mappe hos barnevernet. Jeg håper jeg selv ville ha klart å heller "leve med skammen". Jeg tror jeg ville ha tvunget meg selv til det. Men siden jeg ser for meg at dette er et av flere mulige utfall av den rent administrative endringen som nå diskuteres så tenker jeg jo at det hadde vært så uendelig mye bedre om folk ikke var så innmari sneversynte i forhold til hva barnevernet er og gjør. Og da tenker jeg at kanskje også politikere og andre i større grad ville forstått hvorfor det må styrkes og tilføres veldig mye mer ressurser. For oppgavene blir stadig mer omfattende mens folk kanskje lurer på om omfanget av jævlige foreldre øker. En bedre forståelse for hva barnevernet er og hva de gjør ville virkelig hjulpet på mye. For alle.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 01:54   #82
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

@kie marry me .

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 02:22   #83
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kie -

Gammel 10-10-09, 02:58   #84
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Men OM det var hele casen.
Hva hadde dere syntes om at kvinnen ble fratatt barnet?

Det er jo hva som står i hovedinnlegget.
Om dette er hele historien..
Syner dere det virker som overdrevent hysteri å frata moren sitt nyfødte barn på disse grunnlag?

JA!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 10:03   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

Denne saken minner meg om Svanhildsaken. Det er da hun som mente seg fratatt barna sine på grunn av lav IQ.

Det var et mediesirkus av en annen verden.

Noen år senere leste jeg et intervju med en saksbehandler fra barnevernet - jeg tror det kan ha vært i magasinet. Det var lett å kjenne igjen at det var Svanhildsaken som var omtalt. Saken handlet om en mor som bodde med en mishandler og som gjentatte ganger var oppfordret til å gjøre noe med dette for å ivareta barnas sikkerhet, men som lot være. Til slutt endte det med omsorgsovertagelse og et sirkus av en annen verden om en iq-test.

MEN når det er sagt.

Jeg må bare si dette.

Om man er skilt, og har barn som reiser på samvær, og det viser seg at barna utsettes for overgrep under samvær, og man går og ber barnevernet om hjelp - så trues man faktisk med omsorgsovertagelse selv. Og man får ikke nødvendigvis hjelp i forhold til samværene.

Så jeg er ikke helt der at jeg kan sette glorien på barnevernet heller kjenner jeg.

Nå skyldes dette dels svikt i lovverk også - men dog.

Også håper jeg virkelig de finner ungen her og at dette går bra.

Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 10:27   #86
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Det er nok mange fakta som ikke er fremme i media når det gjelder denne saken.

http://www.f-b.no/article/20091009/N...555/1220/NYHET

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 15:07   #87
era

era sin avatar

era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

http://www.dagbladet.no/2009/10/10/nyheter/kidnapping/barn/8522167
:letta:

Og i forholdt til :kan jeg bare få lov å bombe vgbygget litt værsåsnilll be be: man prøver nå å klemme tannkremen inn i tuben igjenn og sladder bildet av den nå ikke lengere etterlyste kvinnen.

Sist redigert av era : 11-10-09 kl 15:25.
Gammel 11-10-09, 15:26   #88
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Det er nok mange fakta som ikke er fremme i media når det gjelder denne saken.

http://www.f-b.no/article/20091009/N...555/1220/NYHET

Vel, noe må en jo forvente at hun har gjort,
for å ha penger til sitt forbruk av sine 4 paraset.

Dessuten er det nok mest sannsynlig flere her inne, som tror det er mulig at barnevernet kan velge å kjempe for omsorgsovertakelse av et barn, om mor under deler av graviditeten har misbrukt narkotiske stoffer og har en kriminell forhistorie. Men de tørr nok ikke å si det, av frykt for foreldreportalentoget skal suse inn for å være så samstemt som overhodet mulig. Da føles det vel bedre å hive seg på for å harselere mot personen som kommer med en uttalelse, da det gir en sjans til kvinnene å ruse seg i fellesskapsfølelsen som kommer med å delta i det hesblesende toget. Skulle jo trodd at en god andel av forumdeltakerene her inne har vært mobbeofre og har mindreverdighetskomplekser, utifra dynamikken som utspiller seg så jevnlig. Ikke rart at det er så få diskusjoner med futt i her lengre.

"Sånne som Nam", som dere uttaler, er jo som dere vet... Hva da?
Siden jeg vet litt om det, så kan jeg fortelle det. Når det kommer til barnevern er sånne som Nam en av de som mener barnevern burde fått tildelt en betydelig ekstra pott av statsbudsjettet. Ja, at både skatter og avgifter med den største velvilje skulle blitt økt, slik at barnevernet hadde hatt alle midler de mente var nødvendig, tilgjengelig for å ytt best mulig omsorg for barna og familiene som trenger det. Sånne som Nam tror faktisk at barnevernet ikke alltid kan velge de beste løsningene, pga økonomi. Vi tror også at det er forskjeller på behandling og valg som tas, utifra hvilke enkeltmennesker som har makt og hvordan praksis det er i forskjellige kommuner. Jeg tror at mange omsorgsovertakelser kunne vært unngått om kostnadskrevende tiltak med letthet kunne blitt iverksatt, og enda flere omsorgsovertakelser kunne blitt iverksatt av samme årsak. Sånne som Nam tror at veldig mange barn lider, og at med foreldreveiledning, avlastning, tett oppfølging av foreldre og nettverk, og styrket lønn og utdanningsnivå på de i sektoren, så hadde mange barns liv kunne evig blitt forandret. Sånne som Nam er veldig følsomme og ser først og fremst enkeltidividene som så inderlig fortjener hjelpen. Men de ser også en samfunnsøkonomisk sammenheng, ved at de tror mennskers selvbilde blir skapt i barndommen, og mener derfor at en god barndom vil gi færre fengselsfugler, samfunnstapere, fattige, overgripere, narkomane og dårlige foreldre.

Desverre så finnes det mange som Nam?
Så fæle og ekstremt uvitende de må være? Vel, i mangel på mindreverdighetskomplekser så vil jeg heller si det motsatte. Jeg synes det er synd at ikke flere synes som meg.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 15:34   #89
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nå er det vel slik at vedtak om å ta barn ut av hjemmet er en av de dyreste løsningen man kan komme til å måtte benytte seg av i slike situasjoner. I de tilfellene jeg har sett har dette vært absolutt det siste man gjør, når alt annet er forsøkt for å løse situasjonen. Dessverre med det resultat at barn har levd under uverdige forhold gjennom år før man kommer til det alle andre har sett for lengst, at barna hadde hatt det best et helt annet sted enn hjemme.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 15:37   #90
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm...har sagt det før, men sier det igjen: Det hadde vært greit om folk kunne tenke seg bare bittelittegranne om før de gjør seg opp en mening om saker der de vet (bør vite iallfall) at bare deler av og bare den ene siden av saken kommer fram.

Hvis man i det hele tatt skal kritisere barnevernet for noe, må det nettopp være at de griper for sjeldent, og for sent inn i skremmende mange tilfeller.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 15:46   #91
era

era sin avatar

Standard

@Nam, Jeg er ikke ukjent med at ens sosiale bakgrund kan føre til mistenkeliggjøring, som barneværns barn OG annsatt/student lever jeg i dette spenningsfeltet daglig... give us some føkking credit a.

Barnevernet i dag og for 30 år sia er ikke det samme, det er masse grums og fordommer overalt, men i forhold til hva mange faktisk går rundt og tror er det sjokkerende mye fornuft innenfor etaten, noe det tok meg mange år og ærligtalt mange vanskelige runder med meg selv å innse.

Og jeg er ikke blitt softere med åra.

Jeg river meg i håret over idioti og fordommer og reell ommsorgrssvikt innenfor bv. daglig så det er ikke bare fryd og gammen, men at noen tror at 99,9% av bvansatte i dag ikke er svært bevist på ommkostningen for et barn å bli fratatt foreldrene sine og er villig til å gjøre nesten hva som helst for å unngå en ommsorgsovertagelse om det ikke er absolutt nødvendig er våsete.

Gammel 11-10-09, 15:49   #92
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heisann.
Hva du tenker om dine medforumister velger jeg å ikke kommentere.

Opprinnelig lagt inn av nam

Jeg tror at mange omsorgsovertakelser kunne vært unngått om kostnadskrevende tiltak med letthet kunne blitt iverksatt, og enda flere omsorgsovertakelser kunne blitt iverksatt av samme årsak. Sånne som Nam tror at veldig mange barn lider, og at med foreldreveiledning, avlastning, tett oppfølging av foreldre og nettverk, og styrket lønn og utdanningsnivå på de i sektoren, så hadde mange barns liv kunne evig blitt forandret. Sånne som Nam er veldig følsomme og ser først og fremst enkeltidividene som så inderlig fortjener hjelpen.

Beklager nam, men sånne som deg vet rett og slett ikke hva de snakker om.
Det du definerer som kostnadskrevende hjelpetiltak er nettopp det barnevernet driver aller mest på med. Det ene hjelpetiltaket etter det andre blir satt i gang ut fra tanken om minstre inngripen i familien er det beste og at loven sier at hjelpetiltak skal være prøvd før man går for omsorgsovertakelse. Det å dekke utgifter til barnehage, pmt, støttekontakt og annen tett oppfølging er en heller liten utgift i forhold til det å ta over omsorgen og eventuelt måtte plassere barnet i en institusjon fordi det er så skadet at det trenger profesjonell oppfølgig 24 timer i døgnet. En institusjonsplass i Oslo koster mellom ca 4500 og 8000 kr per døgn. Det er mange hjelpetiltak som kan settes i gang for den prisen. Det å dekke barnehageplass per mnd koster jo langt under døgnprisen på institusjon.
De listene over hjelpetiltak som er satt i gang hos de familiene jeg møter på i jobben min er lange som onde år. Barnevernet har som oftes satt i gang hjelpetiltak fra svangerskap/fødsel av og holdt på i mange år. Det har jaggu ikke nyttet stort, for de ungene vi møter er veldig skadet og har hatt en jævlig barndom. Den jævlige tiden har blitt forenget av alle hjelpetiltakene. Jeg sier ja takk til raskere omsorgsovertakelse, og nei takk til seigpining og ødeleggelse av barn.

Sist redigert av Heiko : 11-10-09 kl 15:58.
Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 16:07   #93
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Whatever. Om du ikke skjønner at folk ikke ønsker å uttale seg om hvis/om/at/men når du viser til en spesiell sak, så er du jaggu meg korttenkt.

Og siden du ber om det :
Kvinner som misbruker piller (eller alkohol eller stoff) bør i mange tilfeller ikke ha omsorg for barn.

Dette gjelder vel menn og, regner jeg med?

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 16:21   #94
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Statistisk Sentralbyrå

Kva for tiltak har barna?

Vel åtte av ti barn med barnevernstiltak tek berre imot det vi kallar hjelpetiltak, som til dømes kan vere økonomisk hjelp, besøksheim, barnehage eller støttekontakt. I alt nær 36 300 barn tok imot hjelpetiltak i 2008, ein auke på 3,9 prosent frå året før.

Nesten 7 900 barn var under omsorg av barnevernet i 2008, det vil seie 2,2 prosent fleire enn i 2007. Talet på barn som var plasserte utanfor heimen, ligg noko høgare enn talet på barn under omsorg, fordi nokre er frivillig plasserte utanfor heimen utan at vedtak om å overta omsorga er teke i fylkesnemnda.
Det er framleis noko fleire gutar enn jenter i barnevernet. Vel 23 900 gutar mot 20 200 jenter tok imot tiltak i løpet av 2008. Også blant dei barna som var nye i barnevernet i 2008, er kjønnsfordelinga slik, med 54 prosent gutar.

Sitat:

Økonomisk hjelp og besøksheim mest vanleg

Av alle barn som tok imot tiltak frå barnevernet i 2008, fekk 25 prosent økonomisk hjelp. Økonomisk hjelp frå barnevernet skal kome barnet til gode, og kan til dømes vere tilskott til ferie, skuletur, høgtider eller fritidstilbod. 25 prosent av barna med tiltak hadde besøksheim, medan vedtak om råd og rettleiing, barnehage, SFO og fosterheim er andre tiltak som ofte blir nytta.
Heimebaserte tiltak som multisystemisk terapi (MST) og foreldrerettleiing (PMTO) vart berre brukt i 2 prosent av tilfella. Medan MST syner ein nedgang frå vel 750 til 700, kan ein for PMTO registrere ein auke i høve til i fjor, frå nær 700 til vel 900.
Sterk auke i dei nye tiltaka

For kategorien andre heimebaserte tiltak registrerer vi ein formidabel auke, frå nær 700 i 2007 til nær 3000 i 2008. Også dei to andre tiltakstypane som var spesifiserte for første gong i skjemaet i 2007, vedtak om deltaking i ansvarsgruppe og vedtak om råd og rettleiing, har auka frå høvesvis vel 800 til vel 3 000, og frå 3 100 til 9 500. Auken må ein sjå i samanheng med at samlekategorien andre tiltak har gått ned frå 19 850 i 2007 til 17 500 i 2008.
33 900 barn med tiltak per 31. desember

Ved utgangen av 2008 var 33 900 barn registrerte med barnevernstiltak. Dette er 1 200 fleire enn året før, og ein vekst på 3,7 prosent. Åtte av ti av desse barna, 27 500 barn, var registrerte med berre hjelpetiltak. Ved utgangen av året var det vel 1 100 fleire barn med hjelpetiltak enn året før, ein auke på 4,2 prosent.
Per 31. desember var vel 6 400 barn under omsorg av barnevernet, jamfør § 4-12 i lov om barneverntjenester. Av desse var langt dei fleste, nær 5 700 barn, plasserte i fosterheimar. Vel 100 fleire barn var under omsorg per 31. desember 2008 enn ved utgangen av 2007. Det vil seie ein auke på 1,7 prosent det siste året.
I alt var 10 850 barn og unge per 31. desember 2008 plasserte utanfor familien, anten som hjelpetiltak eller omsorgstiltak. Av desse var tre av fire plasserte i fosterheimar. 1 400 barn hadde plass i barnevernsinstitusjon, og nær 100 var i andre behandlingsinstitusjonar. Vel 400 barn var i beredskapsheimar, og 1 050 hadde hybel eller bustad med oppfølging.

Her kan dere lese mer.
http://www.ssb.no/barneverng/

Gammel 11-10-09, 16:25   #95
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Så det finnes nå grenser for hvor mange omsorgsovertakelser som kan gjennomføres årlig utifra grunnlag av økonomi? Retten vil ikke kreve det, om det er for dårlig økonomi i kommunen til å gjennomføre det? Det tviler jeg sterkt på.

At det derimot finnes mange grenser for hvor mye veiledningssamtaler, familiehjem, avlastningssteder, kompetente faste ansatte, timer til hver familie, osv, tror jeg er mye mer gjeldene.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 17:41   #96
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Standard

Nam, fylkesnemda krever ingen ting som helst før barnevernet velger å gå til sak. Det krever store ressurser fra barnevernet sin side å dokumentere det som skal til for å ta en sak opp i fylkesnemda. Når de er kommet dit er det opp til nemda å avgjøre om det blir en omsorgovertakelse og hva som vil være et bra tiltak for barnet. For eksempel fosterhjem eller institusjon.

Jeg anbefaller deg bla å lese litt av det som står på sidene til SSB.

Gammel 11-10-09, 17:52   #97
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Sånne som deg..."
Finurlig fornærmelse.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 18:12   #98
era

era sin avatar

Standard

@nam jeg skjønner faen ikke kva du kverulerer om. Ingen som kan stave barnevern(eller er det æ, poenget hadde vært mye mere virkningsfull om jeg var sikker sjæl)

Vil være uenig om at barnevernet ikke alltid setter inn riktig tiltak til riktig tid og at det er en massiv krise over hele linja pga. resusjmangel.

Jeg forstår simpelten ikke greia di, tror du at barnevernet bevilger sine egne resusjer? Eller at forsterhjem er noe barnevernet kan beordre folk til å være?

Tror du barneværnet har en egen oppsøkende avdeling og er en slags omnipotent barnepolitienhet med både lovgivende og utøvende makt?

Har du kognetiv evne nok til å forstå at en av hovedårsakene (bortsett fra økonomi) til at det er et svært vanskelig felt og arbeide i ,er at det er så mange undelige ideer og fordommer ute i sammfunnet, folk tør ikke be om hjelp fordi det er så forbanna stigmatiserende og at man er redd for å miste ungene sine fordi man ikke alltid er perfekt, og at mange nettop pga. redsel motarbeider barneværnet når de av forskjellige årsaker er kommet i kontakt.

Folk er livredde og det tar ofte mnder og masse tid og penger å finne ut at det ikke er noen grund til bekymring fordi det er helt natulig at mennesker går i forsvar når man føler at ens barn er truet, tror du denne holdningen koster mye penger som kunne vært brukt på tiltak der det er nødvendig?

Om folk ikke var så forbanna missinformerte og redd tror du mange ville tort å be om hjelp før det faktisk er forseint- hvor mange menneskeskjebner ville da ha sett andeledes ut?

Sist redigert av era : 11-10-09 kl 19:49.
Gammel 11-10-09, 19:36   #99
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nam - jeg er ikke det aller minste redd for noe fp-tog. Jeg har ikke det minste problem med å si at jeg har stått med totalt hakeslepp over barnevernet fordi det ikke alltid gjøres noe i nærheten av en anstendig jobb.

MEN når det gjelder det virkemiddelet som er omsorgsovertagelse så er ikke det noe de bare gjør fordi det er billig. Det er ikke mye som koster stort mer enn å ha et spebarn på institusjon altså. Vi snakker en døgnpris på ekstremt mange penger. Det er dermed ikke noe man gjør for å slippe å bruke penger i hjemmet.

Barnevernet har ganske mange ting de kan gjøre for å hjelpe barn i hjemmesituasjonen deres - og bidra til at de får god omsorg hjemme. De kan betale SFO eller barnehage, sommerskole, avlastning, veilede foreldre, lage oppfølgingsteam med øvrig slekt og masse, masse annet. Som brukes i massevis. Det er sikkert barn i barnehagen deres også som har plassene sine dekket av barnevernet.

Så har de da altså dette med omsorgsovertagelse som de også bruker noen ganger. Som skal vedtas i retten etter at først nemda har sagt ja. Som er vanskelig å få til og som krever tonnevis av dokumentasjon.

Og når de har fått gjennom en omsorgsovertagelse mens mor enda er på sykehuset i forbindelse med fødselen så har de altså en sterk sak. Da handler det rett og slett ikke om et par piller før hun visste at hun var gravid. Selvom du trodde det da du leste i avisen med det samme. Og når det kom flere opplysninger så ser du jo også at det stemmer - det handlet ikke om piller i det hele tatt. Det handlet om at mor var ganske ute og kjøre.

Ergo kan vi da slå fast at barnevernet meget mulig ut fra det jeg ser så langt, her har gjort en riktig avgjørelse. Noen ganger gjør de feil - de som andre.

Svar med sitat
Gammel 11-10-09, 21:52   #100
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det aller billigste barnevernet kan gjøre er ingenting. Enkelte steder i landet har de så presset økonomi at de drøyer, trenerer og gjør alt for å overtale de som sender bekymringsmeldingen til å ordne opp selv. Andre steder er de til stede, har lav terskel for å sette inn hjelpetiltak, er kjempehyggelige å snakke med (i tillegg til å ta telefonen når man ringer) og gir beredskapshjem og besøkshjem lønn for arbeidet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.