|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Epikur
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?
Å, lykke! Du oppdrar min lillesøsters ekvivalent.
![]() |
#82 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg syns du er litt kategorisk her, Mim - om ikke du kjenner Intrigue privat og vet hvorfor det ene barnet eventuelt ikke trenger litt ekstra beskyttelse.
![]() |
#83 |
Mother of Dragons
|
Jeg er helt enig i at barn må oppdras litt forskjellig, at enkelte barn trenger mer støtte enn andre. Men samtidig så betyr det jo også at man bør passe på ekstra godt at et engstelig barn får passe utfordringer og blir utfordret, fordi det ikke sørger for det selv. Jeg tror det er veldig lett å havne i den fellen at man støtter barn i det de allerede er flinke på, og ikke støtter og utfordrer dem i det som de trenger trening på. (Jeg mener generelt her altså, og like mye meg som andre)
![]() |
#84 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg er 100% enig med deg der, Esme - men slik jeg leser Intrigues innlegg om et barn som bevisst blir holdt litt tilbake, kan det også tolkes at dette er et barn som har litt for mye pågangsmot, det kan være et grenseløst barn, noen trenger å lære seg å holde seg litt i bakgrunnen med - og dermed holdes litt tilbake framfor andre søsken.
![]() |
#85 |
Mother of Dragons
|
Åja, sånn ja. Nei jeg forholder meg ikke til Intrigues innlegg, det er det umulig å ha noen meninger om all den tid det er noen jeg ikke kjenner.
![]() |
#86 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?He he - kjenner ikke dama sjøl jeg, altså - så for all del, Mim kan ha rett som søren.
![]() |
#87 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Det fins noen barn som trenger å bli litt ekstra beskytta. Bare ett av barna mine har brukt hjelm inne en periode. (Ja, der ble vel jeg stempla som hakke gal og overbeskyttende en gang for alle). Han var en helt usannsynlig klatremus fra han var ca. et halvt år, og ble f.eks. funnet med føttene i nederste hylle i kjøkkenoverskapene mens han klamret seg fast i øverste hylle, da var han ikke stor. Han lærte å krabbe før han overhodet hadde vett på å passe seg, og kunne klatre opp på bord og rett utfor kanten. Jeg syntes ikke noe om at han skulle gå rundt med gedigne kuler i hodet konstant, og stå i fare for stadige hjernerystelser, så til slutt kjøpte jeg en myk liten hjelm som han brukte noen ganger - spesielt om ettermiddagen når han begynte å bli trøtt, og hadde ekstra lett for å tryne. Det var veldig nyttig, ellers var alternativet å holde seg en halvmeter bak ham hele tiden. Med de andre barna (dette var nummer to) har det overhodet ikke vært behov for sånne tiltak. For ordens skyld kan jeg jo nevne at han senere ble en rolig gutt og han har ingen diagnoser - han lærte bare å krabbe, gå og klatre litt før han var moden nok til å ta et snev av ansvar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Overbeskytter dere?Nei, ikke i det hele tatt.
![]() |
![]() |
#89 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Nr 1: Ja
![]() |
#90 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?rine: Sånn har ikke jeg opfattet begrepet curlingbarn. Jeg mener definisjonen er mer "barn som det blir tilrettelagt for i ekstrem grad" (se for deg kostemenneskene foran curlingkula). Barn som har foreldre som fikser og ordner for dem, ordner sommerjobber, skjeller ut den slemme treneren som har kjeftet på barnet deres, ordner opp i vennekonflikter, sørger for at de får det de ønsker seg. At livets vei er jevn og god å gå på.
![]() |
#91 |
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg er nok ikke overbeskyttende, tror jeg. Jeg har noen absolutte krav som jeg ikke firer på og det er bilsikring, sykkelhjelm, skikkelig beskyttelsesutstyr på rollerblades og hjelm med gitter på isen. Dette gjelder også for meg, mannen har ikke hjelm som passer når han er på skøyter. Barna er heller ikke uten tilsyn ved vann.
![]() |
#92 |
© All rights reserved
|
Det er slik jeg oppfatter begrepet også. Og for curlingbarna blir det dobbelt så tøft å møte asfalten som for andre som har fått prøvd seg litt. For asfalten kommer, før eller senere. Og mens "herda" barn får skrubbsår på knær og håndflater, knekker curlingbarna begge fortenna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
|
Apropos skrubbsår. Jeg hadde to elever en vår, en gutt og ei jente. Jenta falt et par ganger på asfalten på skolen og fikk noen bittesmå skrubbsår på kneet (som fikk plaster bare for syns skyld). Dagen etter kom jenta på skolen med knebeskyttere slik at hun ikke skulle få flere skrubbsår. Da jeg så gutten la jeg merke til at han dro litt på beinet og da jeg skulle håndhilse oppdaget jeg at begge hendene var bandasjert. Jeg lurte på hva som hadde skjedd og han hadd veltet på sykkel dagen før og skrubbet opp begge håndflatene, hoften og begge knærne, men det gikk veldig bra med ham altså (hans ord). Litt forskjell på holdninger.
![]() |
#94 |
Kidding, right?
|
Jepp, der er jeg også ganske tydelig av meg. Og fyrstikker/åpen ild. Jeg har vist dem grafiske bilder av brannskader og sånn.
![]() |
![]() |
#95 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
Å ja er det sånn din lillesøster har det, sånn har ikke min datter det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig i det. Skrev jeg ikke noe om at CB er bortskjemte, da? Burde kanskje presisert bedre, men jeg mente noe a là det du skriver her. Jeg er altså uenig i at curlingbarn er barn som går med hjelm på lekeplassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Epikur
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Det var umulig å vite med utg.pkt i det du skrev Intrigue. Jeg er bare veldig skeptisk til å tillegge enkelte medlemmer i søskenflokken spesielle behov -når de ikke egentlig har det - for det gir grunnlag for søskenforskjellbehandling langt opp i årene og utover arveoppgjøret. Vi hadde en tråd for en tid tilbake om roller i søskenflokken, og nesten alle de flinke jentene hadde gjennomgående en stakkars lillebror eller lillesøster (helt uten kognitive skader) som ble konsekvent dillet mer med enn den flinke som alltid klarte seg selv. Og disse forskjellene ga seg også utslag i hjelp, barnevakt, penger, oppmerksomhet til barnebarn osv.
![]() |
#98 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Overbeskytter dere?Med fare for å stå laglig til for hugg Mim. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Epikur
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Det er forskjell på nakkeskade og et litt sart sinn/heftig temperament/lå være litt pjusk, synes jeg.
![]() |
#100 |
Textrovert
|
![]() Sv: Overbeskytter dere?Jeg har gått fra å underbeskytte eldstemann til å overbeskytte yngstemann. Siden yngstemann ikke kunne være alene noen steder før han ble fem år, så sitter det i meg at jeg fortsatt føler at han må passes på. Jeg får fortsatt angst når han er mer enn 10 m unna meg, jeg får skrekkvisjoner om at han stikker av, løper rett ut i veien, osv. Jeg jobber med saken, og lar han få gjøre stadig flere ting alene. Men han HAR dog også ekstra behov og må nok passes litt ekstra på, men det er veldig vanskelig å vite hva som er reelle farer og hva som er overdreven angst fra min side.
![]() |
|
|