Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Sjette sans"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-09, 10:31   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sjette sans"

Akkurat. Og når et lite barn får mareritt i et nytt hus der en har begått selvdrap, betviler jeg ikke det. Jeg bare tror hun får mareritt fordi hun har hørt noen snakke om det, ikke fordi det er energi i veggene. På samme måte som jeg er temmelig sikker på at en sau ikke kan fly, og hvis noen har sett det, er det en annen forklaring enn at den faktisk letter fra bakken av seg selv.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 11:05   #2
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Respekt for opplevelsen er for meg det viktigste. Kanskje spesielt når det kommer til mennesker som finner mye trøst i å småprate med sine døde, enten de er på skogstur eller pusler litt rundt graven.

Selv er jeg såpass pragmatisk at jeg ser litt på nytteverdi. Å si det man ikke fikk sagt til en som nettopp er død er like greit som å skrive det brevet psykologer ofte anbefaler. Å våge å håpe på at den døde ikke har sluttet å eksistere fullstendig kan være et bedre alternativ enn en beroligende pille når sorgen tar en. Å innstille seg på at man skal leve på en måte som den døde vil like fremfor å grave seg ned i sorgen, kan være en veldig god start på å gå videre. Osv.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 11:10   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Respekt for opplevelsen er for meg det viktigste. Kanskje spesielt når det kommer til mennesker som finner mye trøst i å småprate med sine døde, enten de er på skogstur eller pusler litt rundt graven.

Huh? Skogstur? Hvem snakker du om nå? Jeg trodde vi diskuterte på nettet jeg? Det virker som at du snakker om opplevelser RL?

Det blir jo helt rart å diskutere opplevelser fra andre, og i hvert fall at jeg og andre skeptikere her skal forsvare frekke mennesker selv om vi har til felles at vi ikke tror på spøkelser.

Gammel 22-10-09, 11:40   #4
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Huh? Skogstur? Hvem snakker du om nå? Jeg trodde vi diskuterte på nettet jeg? Det virker som at du snakker om opplevelser RL?

Det blir jo helt rart å diskutere opplevelser fra andre, og i hvert fall at jeg og andre skeptikere her skal forsvare frekke mennesker selv om vi har til felles at vi ikke tror på spøkelser.

1) Jeg snakker like generelt som deg. Skogstur var et eksempel på et annet sted enn ved gravsteinen. Jeg har inntrykk av at det for noen kan være mer akseptabelt/normalt at folk snakker med sine døde ved gravsteinen og føler et nærvær der.

2) Det er ingen som har bedt deg om å forsvare noe som helst, men i en diskusjon der man f.eks. har tatt opp dette med at "troende er så hårsåre" (satt på spissen) så må det vel være greit å presisere hva man tror en del er "hårsåre" for?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 11:47   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hvordan kan jeg ha gått glipp av denne tråden?

Jeg vil delta, mememe er eksempel.

Da jeg var liten var det avgjørende for min oppvekst og utvikling at jeg ble i stand til å forstå, forutse og ta grep i forhold til stemningen til de voksne rundt meg. (Vokst opp med svært psykisk syk forelder.)

Dermed utviklet jeg ut fra ren overlevelse en god evne til å lese av andres sinnsstemninger. Jeg måtte skjønne tegnene og klare å ta hensyn til dem.

Da jeg ble voksen så forsvant selvsagt ikke denne egenskapen. Jeg ble en som folk med problemer liker svært godt å snakke med. Fordi jeg har en overutviklet form for empati som gjør at jeg gjerne "skjønner akkurat hva de tenker". Er jeg synsk? Nei, selvsagt er jeg ikke synsk. Enda jeg har en ok treffprosent på å skjønne meg på hva folk strir med. Spesielt innenfor de feltene jeg virkelig er god. Det handler da bare om at noen av mine sanser er ganske finstemte på å ta inn enkelte signaler lenge før de er tydelige for de som ikke har måttet utvikle den samme sansen så sterkt.

Dette kombinert med et hode med sans for å holde oversikt over mange detaljer gjør at jeg noen ganger kan briljere med å se smart ut på ting som ikke skulle gått an. Og noen ganger - spesielt en - har det medført at jeg har fanget opp signaler og stemninger fra noen som sto meg nær enda de ikke var i samme rom. Det er ikke overnaturlig i det hele tatt. Det handler rett og slett om at noen har en meget god hørsel. Noen har en meget god intuisjon. Noen har et meget godt fargesyn. Noen er svært gode på humor og på å fange hva som gleder folk. Og jeg er altså svært god på å fange hva som plager folk. Jeg ville selvsagt heller vært veldig morsom, men jeg fikk ikke velge.

Statistisk er det ikke såvidt meg bekjent noen som har vist tegn til synskhet. Derimot hender det at noen kan være ganske gode gjettere på sine felter. Tar man fra dem de parametrene de normalt leser på så forsvinner som regel talentet. For min del så har jeg via nett lagt merke til at jeg har vondt for å lese stemningen om jeg ikke klarer å fugle ut om vedkommende som skriver er en mann eller en kvinne for eksempel. (La merke til det fordi jeg trodde lenge at him var en mann på grunn av nicket. Da jeg skjønte at him er en kvinne stemte det bedre.) Denne treffgreia handler da altså ikke om noe som helst overnaturlig i det hele tatt. Det er ren avlesning av signalene man ser foran seg.

At noen tror på ett eller annet kan være en bra ting på mange måter. Om noen tror ugjenkallelig på godhet og dette påvirker dem til å dreie sitt liv og sine gjerninger i en retning som er bra for dem og andre - greit nok for meg. Om noen derimot tror at det er bare å slenge seg på rompa så kommer Gud, Allah, tillitsmannen, vaktmesteren eller åndene og fikser opp - ikke fullt så bra ting.

Og når det gjelder å kalle noen dum bare fordi de mener noe eller tror på noe - jeg kaller frp-ere dumme stadig jeg altså. Ene og alene ut fra hva de tror på.

Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 12:28   #6
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Med svært få og rent personlige justeringer signerer jeg smilefjes 100%

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 19:30   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller at det faktisk var politietterforskning som gjorde at de ble funnet, slik hundeføreren skrev. Men som avisen ikke syntes var god ... eh, journalistikk.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-09, 20:07   #8
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet fint lite om denne saken altså, så jeg skal være forsiktig med hva jeg synser, men sånn generelt så synes jeg ikke "de brukte skattepenger på det, så da er det ikke humbug" er så slagkraftig altså. Det holder med en politisjef som selv er troende, så er man kanskje åpen for å gjøre nettopp det.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.