Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når gi febernedsettende bare for feberen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-07, 20:17   #1
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?

Min terskel er høy for febernedstettende ja, HVIS det er kun tallet på termometeren som plager foreldrene, mens barnet selv har det fint og ikke har en historie med feberkramper etc.
Snakker om ellers friske og raske barn her.
Spedbarn har ikke jeg tatt med i beregning her, for dem så kan feber være farlig. Men barn som er godt over året.

Man skal og bør gi febernedsettende hvis allmenntilstanden tilsier det, eller hvis barnet ikke drikker, har smerter eller andre ubehag.
Slapp blir man av feber, men man skal ikke være så slapp at man ikke får kontakt, drikker, og sover HELE tiden. DA er ikke allmentilstanden god.

Jeg var og rask ute med febernedsettende helt til jeg fikk "leger" på nakken.
Feber er ikke farlig, men et verktøy og et symptom.

Jeg har nå også snakket med flere sykepleiere på jobben og de sier det samme som meg unntatt en, uten å blande inn personlige meninger, kun etter det de har lært. (men det er også så ymse hva sykepleiere lærer etter det jeg skjønner av å lese på internett og snakke med forskjellige på jobb)
Så, mine vurderinger blir satt etter malen jeg har lært av forskjellige leger oppigjennom årene, både på barneavdeling og fastleger.

Og det har også gitt resultater med at barna og oss voksne blir fort friske, og kan vurdere raskere om barnet trenger lege eller ikke i forhold til å følge sykdomsforløpet uten å dempe/ta bort symptomer med paracet.
Dette er erfaringer VI har hatt etter det vi har lært av leger og handler deretter. (skal ikke mange søkene på internett for å finne artikler hvor det står det samme)

Til natten er det bra å gi, da kroppen kan få litt hvile fra feberen.

Men andre foreldre må gjøre som de vil for min del.

Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 20:26   #2
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ser ann formen på dagtid.
Pleier uansett gi han en om natten hvis feberen er høy. Rett og slett så han skal få sovet skikkelig. Søvn er viktig når det kommer til å bli frisk.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 21:41   #3
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har fått "kjeft" av barnelegen på Volvat fordi jeg ikke ga barnet febernedsettende da vi kom dit med feber på 39,5 Og det var en rutinert spesialist i pediatri. Barnet får det vesentlig bedre og det er ikke skadelig i små doser. Hun hadde en virusinfeksjon og hostet endel, ellers var hun frisk som en fisk, dog slapp av feberen. Jeg har lempet litt på mine selvpålagte restriksjoner på å gi febernedsettende etter dette.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 21:56   #4
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg gir febernedsettende dersom hun virker slapp av feberen. Dersom hun har hatt høy feber (over 39) har jeg også gitt før hun har lagt seg, selv om hun har vært noenlunde pigg. Jeg føler selv jeg har en nogenlunde fornufitg bruk; hun har vel ikke fått mer enn 5 stikkpiller på 16 måneder, så det er ikke veldig ofte.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 23:39   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg har fått "kjeft" av barnelegen på Volvat fordi jeg ikke ga barnet febernedsettende da vi kom dit med feber på 39,5 Og det var en rutinert spesialist i pediatri. Barnet får det vesentlig bedre og det er ikke skadelig i små doser. Hun hadde en virusinfeksjon og hostet endel, ellers var hun frisk som en fisk, dog slapp av feberen. Jeg har lempet litt på mine selvpålagte restriksjoner på å gi febernedsettende etter dette.

Jeg har også fått kjeft for å ha gitt for lav dose til sønnen som hadde ørebetennelse på begge sider. Først i telefonen, så ved personlig oppmøte på legevakten. Legen skrev sporenstreks resept på antibiotika og pinex forte som vi kunne gi en hel eller halv av...det siste ble jeg litt jeg trodde ikke man ga så sterke til så små barn.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 23:50   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at hun er blitt bedre nå Polyanna, men jeg svarer likevel, ut fra hva vi gjør.
Vi har en liten en som reagerer veldig på feber. Det skal ikke mye feberen til før han blir totalt utslått, og vi har dermed relativt lav terskel for å gi paracet - selvsagt da en vurdering av temp og almenntilstand.
Jeg stoler veldig på min egen dømmekraft ettersom jeg har hatt rett hver gang poden har vært syk, selv om det heldigvis ikke er så ofte! (At han er syk altså ... )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.