Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hasjsalg - hvordan ville du reagert?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-09, 20:24   #81
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hasjsalg - hvordan ville du reagert?

Jeg er helt enig med deg smilefjes. Mitt eneste problem er at alt du skriver, kan du også si om alkohol. Dermed synes jeg det blir litt mer komplekst å være så svart-hvitt, fordi det er så farget av hva vi er vant med.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:24   #82
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har til dags dato til overs å treffe en noenlunde storbrukende hasjrøyker som eier snev av tiltak.

Det er jeg enig i, men jeg tviler på at en som hadde brukt alkohol på samme måte ville vært spesielt full av tiltak.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:30   #83
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke brydd meg med mindre barna hadde det fælt og led på noen som helst måte.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:44   #84
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sigarettrøyk er farligere enn en del stoffer som det er forbudt å spre i luften. Jeg synes ikke det er et argument for å gi lov til å spre ut slike giftstoffer i luften.

Det er vel ingen her som har argumentert for legalisering av hasj, er det det da?

Gammel 06-12-09, 20:50   #85
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er enig i at alkohol også er skadelig. Jeg kan ikke helt se hva det hadde med saken å gjøre, da det er mye som er skadelig. Men ok - alkoholmisbruk er heller ikke bra.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:54   #86
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg kjenner faktisk flere småbarnsforeldre som har hatt med seg et par flasker vin for mye fra utlandet. Eller som har lastet ned musikk og film fra nettet. For ikke å si som har kjørt for fort. Synes du det er rart at Folk Flest har en innebygget trang til å nyansere kriminelle handlinger ihht egne standarder? At de er ulike fra dine, er en annen sak.

Eller som har lempa en unge i bilen og kjørt hjem uten sikring fordi de hadde dårlig tid og ikke ekstra sete. (Sorry Rine, men den lå så opp i dagen. )

Gammel 06-12-09, 20:55   #87
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg hadde ikke brydd meg med mindre barna hadde det fælt og led på noen som helst måte.

Jeg er overbevist at de aller, aller fleste barn (om ikke alle) som bor i en leilighet som fungerer som utsalgsted for hasj vil lide under det på en eller annen måte. Det er ikke akkurat bare hyggelige folk som tar turen innom. Det er heller ikke faste åpningstider og rolige forhold som råder.

Jeg har en drøm om at terskelen for å ta ansvar for å si i fra og hjelpe barn som ikke har det bra hjemme kunne blitt lavere.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 20:56   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nei, ikke som jeg kan se. Det var heller ikke det svaret mitt gikk på.

OK, da skjønte jeg ikke hva du mente med argumentet.

Gammel 06-12-09, 21:29   #89
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg er overbevist at de aller, aller fleste barn (om ikke alle) som bor i en leilighet som fungerer som utsalgsted for hasj vil lide under det på en eller annen måte. Det er ikke akkurat bare hyggelige folk som tar turen innom. Det er heller ikke faste åpningstider og rolige forhold som råder.

Jeg har en drøm om at terskelen for å ta ansvar for å si i fra og hjelpe barn som ikke har det bra hjemme kunne blitt lavere.

Jeg også!

Videre har jeg en drøm om at hver gang hasj diskuteres så lar man være å trekke frem alle de andre tingene som kan være farlige. Hasj er og blir et narkotisk stoff som er forbudt. Det er bottom line, det at det noen sammenligner det i farlighetsgrad med andre rusmidler er irrelevant, det er og blir en ulovlig substans. Man må på ingen måte ufarliggjøre denne substansen ved å være naiv og ved å sammenligne den med lovlige rusmidler.

Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 22:06   #90
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Jeg også!

Videre har jeg en drøm om at hver gang hasj diskuteres så lar man være å trekke frem alle de andre tingene som kan være farlige. Hasj er og blir et narkotisk stoff som er forbudt. Det er bottom line, det at det noen sammenligner det i farlighetsgrad med andre rusmidler er irrelevant, det er og blir en ulovlig substans. Man må på ingen måte ufarliggjøre denne substansen ved å være naiv og ved å sammenligne den med lovlige rusmidler.

Det er skremmende hvor mange som bagatelliserer bruk av hasj, og som sammenligner det med alkohol for å fremme (for meg) komplett umulige og uforståelige argumenter.

Jeg har nulltoleranse for narkotiske stoffer, omtrent uansett. (Unntaket er vel hasj til kreftpasienter som kvalme og smertestillende hvis alt annet er prøvd.)
Jeg er og rimelig streng på dette med alkohol. Særlig hvis det er barn tilstede. Jeg har sett alt for mye drit med både alkohol og narkotika til å kunne tenke anderledes.

Gammel 06-12-09, 22:54   #91
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Om det var barn inne i bildet, ville jeg meldt fra til bv i tillegg til politiet, bare for å være sikker.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 23:08   #92
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Ser noen blander litt her. Det er ofte en praktisk forskjell på salg og bruk. Man kan røyke hasj en gang i blant og ha det helt fint sikkert. Og drikke ett glass eller to rødvin hver dag, uten at det har noe å si. Men det er stor forskjell på de som jobber i Arcus og de som selger hasj på regulær basis. Det er min påstand. Å selge hasj, er ikke som å jobbe på vinmonopolet. Man er da nærmere salg av smuglersprit, om man skal sammenligne med noe. Og det handler ikke, sånn jeg ser det, om skader man kan ta av bruk. Men om hva som gjør at man begår disse straffbare handlingene, og hva som følger i kjølvannet.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-09, 23:19   #93
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Om jeg hadde visst at det var hasj (eller andre ulovlige midler) i omløp, være seg bruk, salg eller fremstilling, så ville jeg meldt fra uansett om det var barn i bildet uansett. Jeg har nulltoleranse for slik.

Gammel 06-12-09, 23:47   #94
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg poengterte at du ikke kan bli overrasket over at folk nyanserer hva de synes er alvorlig kriminalitet. Du har jo nettopp gjort det selv. Jeg har ikke sagt at jeg synes salg av hasj faller i samme kategori som å smugle en flaske vin.

Da er jeg vel overrasket over hva som blir sett på som alvorlig kriminalitet og ikke. Jeg skjønner faktisk ikke helt hvor du vil med dette?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 08:55   #95
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har da ikke sagt at jeg har høy terskel?
Jeg sa at så lenge barnet ikke lider under dette (ikke merker noe til det og ikke utsettes for noen fare), så ville jeg ikke gjort noe. Det du lister opp her er en helt annen situasjon.

Ikke for å virke glorifiserende, men det er veldig mange vanlige mennesker og lite kriminelle folk som kjøper hasj. Ang åpningstider etc, så antar du veldig mye i det du skriver. Jeg ser ikke automatikken i at barnet automatisk har det grusomt om en forelder selger hasj, fordi det er ulovlig. Jeg kan se for meg mange situasjoner som umiddelbart vitner mer om omsorgssvikt enn dette. Feks så syntes jeg manglende bilsikring kan vitne mer på at man ikke bryr seg om å sikre barnet sitt. Det er også ulovlig.

En situasjon gir ikke en gitt setting nødvendigvis. Men om man lurer så er det jo bare å melde fra. Jeg må understreke at jeg ikke er for hasj, men jeg syntes heller ikke det er det verste folk kan kjøpe. Langt flere er alkoholikere enn narkomane.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 09:03   #96
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Helt enig.
Men jeg måtte være 100 prosent sikker på at det var riktig.

Dette er nettopp slike holdninger som gjør at så mange ikke har fått den hjelpen de skulle hatt.

Du skal melde BEKYMRING, ikke være bombesikker, ikke føre bevis, bare være bekymret fordi noe ikke er som det skal.

Gammel 07-12-09, 09:05   #97
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er man vel kriminell pr. def om man kjøper og selger hasj, hverken mer eller mindre. De kan være så vanlige de vil, men de begår en kriminell handling.

Gammel 07-12-09, 09:27   #98
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har da ikke sagt at jeg har høy terskel?
Jeg sa at så lenge barnet ikke lider under dette (ikke merker noe til det og ikke utsettes for noen fare), så ville jeg ikke gjort noe. Det du lister opp her er en helt annen situasjon.

Ikke for å virke glorifiserende, men det er veldig mange vanlige mennesker og lite kriminelle folk som kjøper hasj. Ang åpningstider etc, så antar du veldig mye i det du skriver. Jeg ser ikke automatikken i at barnet automatisk har det grusomt om en forelder selger hasj, fordi det er ulovlig. Jeg kan se for meg mange situasjoner som umiddelbart vitner mer om omsorgssvikt enn dette. Feks så syntes jeg manglende bilsikring kan vitne mer på at man ikke bryr seg om å sikre barnet sitt. Det er også ulovlig.

En situasjon gir ikke en gitt setting nødvendigvis. Men om man lurer så er det jo bare å melde fra. Jeg må understreke at jeg ikke er for hasj, men jeg syntes heller ikke det er det verste folk kan kjøpe. Langt flere er alkoholikere enn narkomane.

Neida du sa ikke noe om at du har høy terskel, det er min oppfattning at folk generelt har for høy terskel for å melde i fra til barnevernet.

Det er nå slik at man aldri kan være helt sikker på at barn lider og har det fælt, og nei det er ingen automatikk i at ungene har det fælt om foreldrene selger hasj. Det er ikke nødvendigvis det at bruk og salg av hasj er ulovlig som er problemet, men den adferden som rus og salg av rusmidler fører med seg. Mulig jeg antar mye, men jeg har aldri hørt om langere som har faste åpningstider for salget sitt. Åpent 9-16 og stengt helligdager er som oftes ikke greia. Det er fin om jeg tar feil.

Det å trekke inn at andre ting kan vitne vel så mye om omsorgsvikt og at andre rusmilder er vanligere og farligere er ikke-argumenter. Jadda flere er alkoholikere, men hva har det med saken å gjøre? Det er alltids noe som er verre eller har det verre, men det betyr ikke at man skal la vær og reagere og bry seg.

Sist redigert av Heiko : 07-12-09 kl 09:32.
Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 09:30   #99
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde sendt en anonym melding til politiet uavhengig om det er barn i bildet. Det er like fullt ulovlig virksomhet.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 09:42   #100
Slettet bruker
Passiv

Standard

Erfaringsmessig så har jeg observert mødre som ellers gjør det meste greit nok slurve med bilsikring. Jeg har sjelden observert noen som selger og kjøper hasj eller som bruker det i nevneverdig grad være spesielt gode foreldre. Det finnes sikkert unntak. Men jeg har altså til overs å se noen så langt.

Med forbehold om at jeg er en del utdatert da. Det er ganske mange år siden jeg var spesielt inne i dette.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:47.