|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg synes ikke at hun nødvendigvis har sonet nok straff, men jeg skjønner godt at hun rømte. Så vidt jeg har fått med meg så har familien brukt store økonomiske ressurser på å ta med seg fem vitner, advokat og tolk over til rettsaken som skulle vært i desember, og når den ble utsatt (visstnok på grunn av bestikkelser fra en av de andre tiltalte for å trenere saken til foreldelse, så det er klart det er en konflikt på gang her) så er det klart at det er en fortvilt situasjon! Slike saker kan bli utsatt i årevis og det må da være bedre for henne å komme hjem til Norge og sone ferdig en eventuell straff her hvis hun har mulighet for det. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Peppy!
|
Sv: Kokaintiltalt rømte
Det kan godt være at rettssaken har foregått på en god måte. Det jeg har mast om er at Bolivia er et fattig land med mye korrupsjon, og det er noe som i seg selv undergraver tilliten til både bakgrunn for mistanke, fengsling og senere dom. Dette har vi i Norge sett eksempler på tidligere. Korrupsjon tidlig i prosessen fikk ekstreme konsekvenser. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men å begå lovbrudd er veldig dumt. Når man forsøker å smugle og blir tatt, så bør det være en solid straff. Også med tanke på den preventive effekten for andre.
|
|
|
|
#4 |
|
Populærkulturjunkie
|
Det og smugle 20 kilo kokain er ikke dumhet, det er en alvorlig forbrytelse. Det og flykte fra en meldeplikt i rettsystemet i et land er også en alvorlig forbrytelse, det er faktisk ikke bare dumhet. Det og tro at man som 17-åring får en gratis tur til Bolivia no strings attached er så naivt at det burde være en forbrytelse. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Smugling er alvorlig. Å rømme fra potensiell ekstrem fengselsstraff er en act of survival. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Populærkulturjunkie
|
Her må jeg bare si bullshit. Hadde du sagt det samme om hun hadde drept noen? Kjørt ned noen i et uoppmerksomt øyeblikk? Rettsaken er ikke over så skyldspørsmålet kan ikke vi si så mye om. Faktum gjenstår, hun var fri til å gå hvor hun ville og bo hvor hun ville og hun valgte og stikke av. Det er straffbart i seg selv og for veldig mange så er det en innrømmelse av skyld. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#8 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
Som jeg skulle sagt det sjøl |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg synes det er grenseløst naivt å anta at all verdens fattige land kan skilte med rettferdige rettsaker. For meg er det ganske klart at det skulle statueres et eksempel med disse jentene. Skal man bare godta 20 år i slumlignende fengsel fordi man har avvist forsøk på å betale seg ut, eventuelt at et slikt forsøk ikke virket? Eller mener dere at det ikke finnes korrupsjon i det bolivianske rettsvesenet? At man uansett skal hengi seg til det lokale rettsvesen er jo ganske sprøtt, all den stund det finnes så mye brudd på menneskerettigheter i ulike lands rettsaler.
|
|
|
#13 |
|
Peppy!
|
Riktig? Det er jo absurd. Konsekvensene av å bli og se hva som skjer er potensielt enorme. Hvis hun rømmer skader hun ingen. Det virker ikke veldig problematisk med tanke på internasjonale relasjoner. Ingen statlig inngripen fra norsk side, og det er heller ikke jentene i fengsel sin feil at hun rømmer. Hvem er det hun da skal opptre riktig overfor? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, hvis dette fører til at de jentene som er igjen får det vanskeligere ift. kausjonering eller at de blir straffet hardere, (her bare synser jeg fordomsfullt mot det Bolivianske fengsels- og rettsystemet), så skader hun dem og deres familier som er like desperate, som hun og hennes familie, etter å få dem hjem.
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08 "Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli Sist redigert av sindrome : 16-02-10 kl 14:25. Årsak: Kutter desperat ned på jo'ing |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Peppy!
|
At jentene da blir straffet hardere vil vel være et tegn på at boliviansk rettsvesen ikke fungerer i henhold til de standarder vi setter for rettssikkerhet og menneskerettigheter, og synes som nok et argument for å rømme mens man kan. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hun er underlagt meldeplikt. Dette er et gode hun har fått innvilget for å slippe å sitte i fengsel. Dette er regler jeg mener hun har å forholde seg til, synes jeg. Selv om hun selv mener at hun har blitt lurt.
|
|
|
|
#17 |
|
Peppy!
|
Den skjønte jeg ikke. Hun vet jo selv om hun ble lurt eller ei. Vi, derimot, vet det ikke. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Twinsouls
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
nettop vi har ikke alle fakta bare det media har gitt oss.
|
|
|
#19 |
|
Truth is in the x-files
|
Klart vi kan! Der finnes en hel haug med rettsystemer jeg ikke har til hensikt å følge dersom jeg kan unngå det.
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kokaintiltalt rømteVi er visst bare veldig uenige om dette.
|
|
![]() |
|
|