Sv: Kokaintiltalt rømte
Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.
Det jeg provoseres av her i tråden er at man synes det er som fortjent å få ødelagt sitt liv fordi man var dum. Det er jeg uenig i. Veldig uenig.
Det og smugle 20 kilo kokain er ikke dumhet, det er en alvorlig forbrytelse. Det og flykte fra en meldeplikt i rettsystemet i et land er også en alvorlig forbrytelse, det er faktisk ikke bare dumhet. Det og tro at man som 17-åring får en gratis tur til Bolivia no strings attached er så naivt at det burde være en forbrytelse.
Jeg sier ikke at hun er skyldig, misforstå meg rett, men hun er involvert i en rettsprosess og det stikker man ikke bare fra. Og dersom hun er skyldig så fortjener hun den straffen hun får. Man kan ikke skylde på norsk naivitet og blåøydhet, verden er ikke slik som her i Norge og man er faktisk selv pliktig og sette seg litt inn i forholdene dit man drar.
Jeg har et inntrykk av at når noen nordmenn blir tatt for en forbrytelse i et land hvor straffene er mye hardere en her i Norge (ikke relatert til denne saken) så blir vi med en gang "næmen h*n kan jo ikke sone under slike forhold, det er umenneskelig!" Nei, det er ikke det, det er forholdene i det landet du selv har valgt og reise til (og begå forbrytelser i for de som blir dømt for det). Ditt valg, ditt ansvar.
|