Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kokaintiltalt rømte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-10, 21:51   #61
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kokaintiltalt rømte

Å rømme unna kjipe sanksjoner kan vel de fleste kjenne seg igjen i og forstå fristelsen for.
Men har man så stor forståelse og sympati for hennes rømming, har man vel tilsvarende forståelse for han i Jemen som man tror har drept Martine?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 21:54   #62
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Å rømme unna kjipe sanksjoner kan vel de fleste kjenne seg igjen i og forstå fristelsen for.
Men har man så stor forståelse og sympati for hennes rømming, har man vel tilsvarende forståelse for han i Jemen som man tror har drept Martine?

Åpenbart ikke, for han risikerer jo bare "vestlige sanksjoner". Som objektivt sett selvsagt er "mer humane", og som subjektivt sett derfor er helt forkastelig å rømme fra. (Sånn siden dobbeltmoral på hvorvidt han er norsk eller ei, og kjønn, ikke er godkjente arguenter av etiske årsaker... eller var det motsatt)

Gammel 15-02-10, 21:55   #63
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Nei, ikke ved og vri på ALT jeg sier da, jeg blir sliten nok av å prøve å få det til om det ikke med vilje skal vris.

Synes du det er helt uproblematisk at vi 1)på ingen måte kan akseptere at utlendinger vi mistenker for noe rømmer, og samtidig 2)synes det er helt akseptabelt at norske som er mistentk i utlandet rømmer?

Vi skulle kanskje hatt en verdensomdekkende lov om nordmenns overlegne tro på at en selv har rett til enhver tid også da... for å legge arguementasjonen på det nivået.

Jeg synes du har hatt noen veldig bastante og upresise innlegg i denne diskusjonen, og det blir en litt dårlig kombinasjon for meg. Når det gjelder spørsmålene dine: 1) Ja, det er et problem at utlendinger vi mistenker for noe rømmer. 2) Her vil jeg bytte forståelig med akseptabelt. Ja, det er forståelig for meg at nordmenn som er mistenkt for forbrytelser rømmer fra land der rettssystemene er korrupte og upålitelige og forholdene i fengslene dårlig. For meg ville det være forståelig at Pompel og Pilt rømmer fra Kongo og hjem til Norge. Jeg ville ikke stå på Gardermoen med flagg og ta imot dem, men hadde det vært mine barn ville jeg (i tillegg til å gremmes over å ha totalt mislykkes med oppdragelsen) gjøre alt jeg kunne for å få dem hjem.

Gammel 15-02-10, 21:58   #64
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forståelse for at enhver velger å gjøre det beste ut av en situasjon. Som millionærsønn hadde jeg nok også gjort det samme. Men jeg hadde vel ikke drept noen i utgangspunktet og det er det mangelen på forståelse for min del ligger i den saken.

Men at vi alle ønsker å unngå straff er jo en selvfølge. Jeg kan tenke meg det er ytterst få som frivillig tilstår og sier seg skyldig og straff meg. Tiltalte her til lands benytter seg av advokater som forsøker å få dem frikjent eller så liten straff som mulig. Det er jo soleklart at man generelt ønsker det enkelt og greit fremfor å ha problemer.

Gammel 15-02-10, 22:00   #65
Malama

Malama sin avatar

Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

JA, jeg har hatt noen for upresise (og ikke ment så bastant som de er blitt tolket) innlegg, og jeg har da vitterlig forsøkt å be om unnskyldning for det, men det ble kanskje enda mer urpresit fordi jeg forsøkte å forklare at jeg ikke mente det så bastant som det først nok ut.

Jeg gir meg. Jeg klarer ikke få frem det jeg mener, og det er nok like greit at jeg gir meg. Jeg ER ikke så kysisk og ufølsom som dere åpenbart tror, men jeg klarer bare ikke formulere dette.

Så jeg gir meg i denne tråden. Håper ikke DET OGSÅ tolkes i hel da. Jeg bare gir meg før jeg skriver enda mer dumt.

Gammel 15-02-10, 22:03   #66
Anuk

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg skjønner jo at han rent personlig holder seg unna. Men samtidig, han skal dømmes i Storbritannia som ikke akkurat er i klasse med Bolivia når det kommer til rettsvesen.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 22:03   #67
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Skjønner at han rømte også, jeg, altså.

Imidlertid finnes det jo oversikter over hvilke land som er mest/minst korrupte, hvor det er humant/ikke humant å sitte i fengsel, hvor man er sikret en uavhengig rettssak og ikke, hvilke land som følger menneskerettighetene og ikke osv.

Og Bolivia og Jemen kan nok ikke sammenliknes med hverken Norge eller UK i enne sammenheng.

Gammel 15-02-10, 22:04   #68
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Norge er vel generelt i mot at Farouk Abdulhak blir tiltalt i sitt hjemland, selv om Storbritannia vel vurderer å kjøre en sak der. Det er kanskje mer alvorlig med drap, men uansett er det en som som rømmer for å unngå straff.
Jeg tror ikke en rettssak her vil være rettferdig heller. Det vil mangle ganske mye fra aktors side.

Jeg synes det kommer frem ganske fordomsfulle holdninger til andre lands systemer her. Det er jo en del av den risikoen du tar når du smugler dop. Selv om det sikkert er "slemme menn" bak så er det et valg en tar. De andre som dømmes der vil vel ikke kunne bli overført til soning i Norge når vi ikke etterkommer deres anmodning.

Nå vil vel de i Yemen også si at han ikke ville få en rettferdig rettssak i London, at han er forhåndsdømt, rasisme osv.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 22:11   #69
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg synes det kommer frem ganske fordomsfulle holdninger til andre lands systemer her. Det er jo en del av den risikoen du tar når du smugler dop.

Jeg er helt enig i at det er en risiko man tar. Samtidig må det være lov å hevde at en del land har dårligere rettssystemer enn i Norge, og at det i visse land er enklere å kjøpe seg tjenester enn i Norge - uten at man dermed er fordomsfull.

Bare å gå inn og lese litt hos Transparency International.

http://www.transparency.no/functions...ap&calculate=1

Gammel 15-02-10, 22:25   #70
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[vg-briller]Ut fra det jeg har lest så snakker om en blånn 17-åring lurt opp i stry av kyniske bakmenn. 2 år i boliviansk fengsel er mer enn nok straff. 17-åringen var slik jeg forstår det den minst delaktige oppi dette, og det er også hun som har samarbeidet med politiet. [/vg-briller]

Nytt pass var vel helt kurant i dette tilfellet, men utenriksstasjonen var vel de som skulle ha ført anmerkningenen om meldeplikt fra det gamle passet inn i det nye. Så akkurat det kan vi ikke blame Støre for.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 22:26   #71
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vel de aller fleste kjenner på at de ville vært glad om ens datter kom "hjem" igjen etter noe sånt. Men jeg er likevel mest enig med Maz i denne tråden.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 22:30   #72
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

[vg-briller]Ut fra det jeg har lest så snakker om en blånn 17-åring lurt opp i stry av kyniske bakmenn. 2 år i boliviansk fengsel er mer enn nok straff. 17-åringen var slik jeg forstår det den minst delaktige oppi dette, og det er også hun som har samarbeidet med politiet. [/vg-briller]

[kyniske-briller] Jo, det er vel ikke noen tvil om at det står andre bak denne smuglingen, det er vel lite sannsynlig at jentene kom på det på egen hånd. Likevel; hvordan går det an å være så utrolig tett i topplokket at du tror at du skal få en gratis tur til Bolivia risikofritt? Og hvor var foreldrene (jada, noen av de er myndige, men jeg tror ikke mine foreldre hadde latt meg reise til Bolivia som 17-18-åring sånn helt uten videre)? Jeg klarer ikke helt å mane frem sympati for disse jentene, kjenner jeg. [/kyniske-briller]

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 22:37   #73
Odelia

Odelia sin avatar

Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vil påpeke at jeg ikke har særlig sympati for jentene selv om jeg mener at det finnes bedre sanksjoner for dem enn det jeg ser de ville ha fått i Bolivia. Den forbrytelsen de har gjort kunne ha kostet veldig mange mennesker livet, og ville definitivt ha kostet mange menneskers helse. Null sympati fra min side altså, men jeg står fortsatt fast ved at jeg mener det norske rettsvesenet følger en langt mer "pedagogisk" riktig strafferett all den tid det er snakk om å gi folk en sjanse til å rette på de feilene man har gjort i større grad enn å straffe med hevnaksjon som motiv (noe jeg forøvrig ikke nødvendigvis påstår er forankret i bolivians strafferett, men som jeg absolutt vil påstå blir langt høyere prioritert i norsk strafferett).

Man trenger ikke nødvendigvis ha sympati for folk selv om man mener at aktuell straff ikke plent er den mest riktige. (Og igjen, når det gjelder Martines mulige drapsmann som rømte til Jemen har jeg ingen symapi for han heller Da er det snakk om et tilfelle hvor han prøver å rømme fra sanksjonene, og derfor reagerer jeg.)

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 22:45   #74
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hæ? Dette er ikke som å ta straffen for å ha stjålet i en butikk sammen med andre. Det er snakk om grusomme soningsforhold, landet sliter med korrupsjon og whatnot.

Det burde hun/de satt av en liten stund til å tenke over før de fyllte bagen med kokain.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg hadde selvsagt stukket av selv og ikke hadde jeg reist tilbake igjen. Ville dere gjort det? Virkelig? Reist tilbake og sonet 20-30 år under Bolivianske forhold? Tull.

Selvfølgelig ikke.

Jeg klarer ikke å opparbeide den helt store sympatien for verken disse jentene eller Kongogutta. Klart det er tragiske soningsforhold i disse landene, men når de har valgt å begå en kriminell handling i landet, får man vel gå ut fra at de har tatt med risken for at de faktisk kan bli tatt og dermed bli nødt til å sone.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 23:01   #75
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde tatt ennhver sjangse som bød seg med begge hender og løpt uten å se meg tilbake. Skjønner godt at hun valgte det, jeg antar det var godt planlagt av familien, og at UD ikke har hatt noen rolle.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 08:56   #76
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg synes det kommer frem ganske fordomsfulle holdninger til andre lands systemer her.

Og jeg synes det vitner om en god del naivitet. Det er ikke fordommer vi driver med når vi bekymrer oss over korrupsjon og rettergang. For å ta et eksempel: En norsk turist blir påplantet kokain av korrupt politi. Turisten blir deretter arrestert for dopsmugling. Politiet tilbyr turisten å slippe fri mot 10.000 kr. Turisten er vettskremt og vet at han ikke har gjort noe galt, og vil ikke betale. Fordi han er naiv og mener han vil slippe fri så snart misforståelsen ryddes opp i. Turisten blir dømt og må sone 10 år i fengsel.

True story.

Hva da? Hva vet vi om disse jentene? Hvordan kan vi stole på at de i det hele tatt har gjort noe ulovlig når vi vet at politi er korrupt der borte?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det burde hun/de satt av en liten stund til å tenke over før de fyllte bagen med kokain.

Men hva betyr vel det? Noen har rotet seg opp i trøbbel. Unge mennesker. Det er mye fælt som kan skje deg om du er ubetenksom eller dum. Det er ikke alltid konsekvensene står i stil. Røyking er også dumt. Og skulle man få lungekreft så er det en konsekvens way beyond hvor dumt det var, og staten betaler derfor for behandlingen. En farfetched sammenligning, men jeg synes ikke livstid i boliviansk fengsel er passende straff for jenter som ha vært dumme og latt seg bli lurt.

Jemen-saken synes jeg stiller i en helt annen klasse. Å voldta og drepe et menneske er noe helt annet enn dumhet. Og her er det humanitære hensyn som gjør at man ønsker utsendelse fremfor å dømmes i egen stat, på grunn av fare for dødsstraff.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 09:51   #77
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vel ikke i tvil om hva jeg hadde gjort hvis det var ett av mine barn som var i den situasjonen. Jeg ville brukt alt jeg hadde av ressurser, og litt til, på å få dem hjem. Og så får jeg heller håpe på at jeg oppdrar barna mine så de skjønner at de ikke får en gratis ferie til Bolivia helt uten noen motytelser.

For jeg synes virkelig at man bør ta den straffen man eventuelt får når man begår forbrytelser i andre land. I Norge forholder man seg til norske lover og norske sanksjoner, og det samme må man gjøre i utlandet, selv om man er norsk. Jeg er ekstremt i mot en del av staffemetodene som brukes i andre land, men de bør man sette seg inn i før man reiser dit.

Så blir det selvfølgelig en helt relevant problemstilling når det gjelder korrupsjon og dermed muligheten for å bli dømt for noe man aldri har gjort. Det forkludrer bildet noe veldig. Verden er dessverre ikke svart/hvit.

Gammel 16-02-10, 10:02   #78
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Men hva betyr vel det? Noen har rotet seg opp i trøbbel. Unge mennesker. Det er mye fælt som kan skje deg om du er ubetenksom eller dum. Det er ikke alltid konsekvensene står i stil. Røyking er også dumt. Og skulle man få lungekreft så er det en konsekvens way beyond hvor dumt det var, og staten betaler derfor for behandlingen. En farfetched sammenligning, men jeg synes ikke livstid i boliviansk fengsel er passende straff for jenter som ha vært dumme og latt seg bli lurt.

Dumhet, feil miljø, dårlig oppvekst, på feil sted til feil tid, blitt lurt, alle er faktorer som spiller inn når noen begår kriminelle handlinger. Jeg har liten tro på at noen er født onde, eller født med dårlig moral. Jeg synes ikke nødvendigvis at dumhet og ung alder er en god unnskyldning for å utføre kriminelle handlinger, men jeg er enig i at livstid er lenge for å smugle kokain, uavhengig av om man er 17 eller 70.

Må hun forresten sone videre i Norge?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 10:04   #79
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Jeg forstår godt at jenta rømte hjem til norge, hadde gjort det samme selv om jeg var i hennes sko.

Synes hun har fått nok straff allerede.Å sone i Boliviansk fengsel for en så ung jente har sikkert vært en jævlig opplevelse.
Jeg synes mange av dere er veldig strenge.Jenta har helt klart gjort noe utrolig dumt men jeg synes at hennes unge alder bør tas hensyn til.Hun var jo et barn!

Dette kunne vært vårt barn,foreldrene er sikkert overlykkelige over å ha fått henne hjem.

Gammel 16-02-10, 10:33   #80
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helt enig med Monsoon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.