|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kokaintiltalt rømteÅ rømme unna kjipe sanksjoner kan vel de fleste kjenne seg igjen i og forstå fristelsen for. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kokaintiltalt rømte
Åpenbart ikke, for han risikerer jo bare "vestlige sanksjoner". Som objektivt sett selvsagt er "mer humane", og som subjektivt sett derfor er helt forkastelig å rømme fra. (Sånn siden dobbeltmoral på hvorvidt han er norsk eller ei, og kjønn, ikke er godkjente arguenter av etiske årsaker... eller var det motsatt)
|
|
|
#63 |
|
This is normal!
|
Jeg synes du har hatt noen veldig bastante og upresise innlegg i denne diskusjonen, og det blir en litt dårlig kombinasjon for meg. Når det gjelder spørsmålene dine: 1) Ja, det er et problem at utlendinger vi mistenker for noe rømmer. 2) Her vil jeg bytte forståelig med akseptabelt. Ja, det er forståelig for meg at nordmenn som er mistenkt for forbrytelser rømmer fra land der rettssystemene er korrupte og upålitelige og forholdene i fengslene dårlig. For meg ville det være forståelig at Pompel og Pilt rømmer fra Kongo og hjem til Norge. Jeg ville ikke stå på Gardermoen med flagg og ta imot dem, men hadde det vært mine barn ville jeg (i tillegg til å gremmes over å ha totalt mislykkes med oppdragelsen) gjøre alt jeg kunne for å få dem hjem.
|
|
|
|
#64 |
|
Absolut ateist
|
Jeg har forståelse for at enhver velger å gjøre det beste ut av en situasjon. Som millionærsønn hadde jeg nok også gjort det samme. Men jeg hadde vel ikke drept noen i utgangspunktet og det er det mangelen på forståelse for min del ligger i den saken.
|
|
|
#65 |
|
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Kokaintiltalt rømteJA, jeg har hatt noen for upresise (og ikke ment så bastant som de er blitt tolket) innlegg, og jeg har da vitterlig forsøkt å be om unnskyldning for det, men det ble kanskje enda mer urpresit fordi jeg forsøkte å forklare at jeg ikke mente det så bastant som det først nok ut.
|
|
|
#66 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg skjønner jo at han rent personlig holder seg unna. Men samtidig, han skal dømmes i Storbritannia som ikke akkurat er i klasse med Bolivia når det kommer til rettsvesen. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Skjønner at han rømte også, jeg, altså.
|
|
|
#68 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Kokaintiltalt rømteNorge er vel generelt i mot at Farouk Abdulhak blir tiltalt i sitt hjemland, selv om Storbritannia vel vurderer å kjøre en sak der. Det er kanskje mer alvorlig med drap, men uansett er det en som som rømmer for å unngå straff. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Unik
|
|
|
#70 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Kokaintiltalt rømte[vg-briller]Ut fra det jeg har lest så snakker om en blånn 17-åring lurt opp i stry av kyniske bakmenn. 2 år i boliviansk fengsel er mer enn nok straff. 17-åringen var slik jeg forstår det den minst delaktige oppi dette, og det er også hun som har samarbeidet med politiet. [/vg-briller]
|
|
|
#71 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg tror vel de aller fleste kjenner på at de ville vært glad om ens datter kom "hjem" igjen etter noe sånt. Men jeg er likevel mest enig med Maz i denne tråden.
|
|
|
#72 |
|
Har bakt søte kaker
|
|
|
|
#73 |
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg vil påpeke at jeg ikke har særlig sympati for jentene selv om jeg mener at det finnes bedre sanksjoner for dem enn det jeg ser de ville ha fått i Bolivia. Den forbrytelsen de har gjort kunne ha kostet veldig mange mennesker livet, og ville definitivt ha kostet mange menneskers helse. Null sympati fra min side altså, men jeg står fortsatt fast ved at jeg mener det norske rettsvesenet følger en langt mer "pedagogisk" riktig strafferett all den tid det er snakk om å gi folk en sjanse til å rette på de feilene man har gjort i større grad enn å straffe med hevnaksjon som motiv (noe jeg forøvrig ikke nødvendigvis påstår er forankret i bolivians strafferett, men som jeg absolutt vil påstå blir langt høyere prioritert i norsk strafferett). |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det burde hun/de satt av en liten stund til å tenke over før de fyllte bagen med kokain.
Selvfølgelig ikke. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
can-jur
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg hadde tatt ennhver sjangse som bød seg med begge hender og løpt uten å se meg tilbake. Skjønner godt at hun valgte det, jeg antar det var godt planlagt av familien, og at UD ikke har hatt noen rolle.
|
|
|
|
#76 |
|
Peppy!
|
Og jeg synes det vitner om en god del naivitet. Det er ikke fordommer vi driver med når vi bekymrer oss over korrupsjon og rettergang. For å ta et eksempel: En norsk turist blir påplantet kokain av korrupt politi. Turisten blir deretter arrestert for dopsmugling. Politiet tilbyr turisten å slippe fri mot 10.000 kr. Turisten er vettskremt og vet at han ikke har gjort noe galt, og vil ikke betale. Fordi han er naiv og mener han vil slippe fri så snart misforståelsen ryddes opp i. Turisten blir dømt og må sone 10 år i fengsel.
Men hva betyr vel det? Noen har rotet seg opp i trøbbel. Unge mennesker. Det er mye fælt som kan skje deg om du er ubetenksom eller dum. Det er ikke alltid konsekvensene står i stil. Røyking er også dumt. Og skulle man få lungekreft så er det en konsekvens way beyond hvor dumt det var, og staten betaler derfor for behandlingen. En farfetched sammenligning, men jeg synes ikke livstid i boliviansk fengsel er passende straff for jenter som ha vært dumme og latt seg bli lurt. |
|
|
|
|
|
#77 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg er vel ikke i tvil om hva jeg hadde gjort hvis det var ett av mine barn som var i den situasjonen. Jeg ville brukt alt jeg hadde av ressurser, og litt til, på å få dem hjem. Og så får jeg heller håpe på at jeg oppdrar barna mine så de skjønner at de ikke får en gratis ferie til Bolivia helt uten noen motytelser.
|
|
|
|
#78 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Dumhet, feil miljø, dårlig oppvekst, på feil sted til feil tid, blitt lurt, alle er faktorer som spiller inn når noen begår kriminelle handlinger. Jeg har liten tro på at noen er født onde, eller født med dårlig moral. Jeg synes ikke nødvendigvis at dumhet og ung alder er en god unnskyldning for å utføre kriminelle handlinger, men jeg er enig i at livstid er lenge for å smugle kokain, uavhengig av om man er 17 eller 70. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Evig optimist
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() |
Sv: Kokaintiltalt rømteJeg forstår godt at jenta rømte hjem til norge, hadde gjort det samme selv om jeg var i hennes sko.
|
|
|
#80 |
|
Magisk
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kokaintiltalt rømteHelt enig med Monsoon.
|
![]() |
|
|