Sv: Kokaintiltalt rømte
Opprinnelig lagt inn av Maz, her.
Jeg synes det kommer frem ganske fordomsfulle holdninger til andre lands systemer her.
Og jeg synes det vitner om en god del naivitet. Det er ikke fordommer vi driver med når vi bekymrer oss over korrupsjon og rettergang. For å ta et eksempel: En norsk turist blir påplantet kokain av korrupt politi. Turisten blir deretter arrestert for dopsmugling. Politiet tilbyr turisten å slippe fri mot 10.000 kr. Turisten er vettskremt og vet at han ikke har gjort noe galt, og vil ikke betale. Fordi han er naiv og mener han vil slippe fri så snart misforståelsen ryddes opp i. Turisten blir dømt og må sone 10 år i fengsel.
True story.
Hva da? Hva vet vi om disse jentene? Hvordan kan vi stole på at de i det hele tatt har gjort noe ulovlig når vi vet at politi er korrupt der borte?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Det burde hun/de satt av en liten stund til å tenke over før de fyllte bagen med kokain.
Men hva betyr vel det? Noen har rotet seg opp i trøbbel. Unge mennesker. Det er mye fælt som kan skje deg om du er ubetenksom eller dum. Det er ikke alltid konsekvensene står i stil. Røyking er også dumt. Og skulle man få lungekreft så er det en konsekvens way beyond hvor dumt det var, og staten betaler derfor for behandlingen. En farfetched sammenligning, men jeg synes ikke livstid i boliviansk fengsel er passende straff for jenter som ha vært dumme og latt seg bli lurt.
Jemen-saken synes jeg stiller i en helt annen klasse. Å voldta og drepe et menneske er noe helt annet enn dumhet. Og her er det humanitære hensyn som gjør at man ønsker utsendelse fremfor å dømmes i egen stat, på grunn av fare for dødsstraff.
|