Sv: Kokaintiltalt rømte
Opprinnelig lagt inn av Juste, her.
Her må jeg bare si bullshit. Hadde du sagt det samme om hun hadde drept noen? Kjørt ned noen i et uoppmerksomt øyeblikk?
Ja, det ville jeg. Jeg ville hatt stor forståelse for om Kongo-mennene rømte også. Det betyr ikke at jeg synes de skal slippe straff, men jeg har veldig stor forståelse for at de ville prøve å redde livet sitt ved å rømme. Det er jo litt mer konkret der da, ettersom de er idømt dødsstraff. (Var, i hvert fall. Jeg husker ikke helt hvordan det utviklet seg videre der.)
Rettsaken er ikke over så skyldspørsmålet kan ikke vi si så mye om. Faktum gjenstår, hun var fri til å gå hvor hun ville og bo hvor hun ville og hun valgte og stikke av. Det er straffbart i seg selv og for veldig mange så er det en innrømmelse av skyld.
Det er den biten jeg kaller naivt. Skal hun vente på rettssak for så å kunne bli frikjent og rusle ut med æren i behold? Enn om hun blir idømt straff? Da er det over og ut. Da er det også for sent å rømme. Det er gambling jeg ikke ville vært med på, i hvert fall.
Du virker veldig overbevist om at hun var helt uskyldig og er blitt lurt trill rundt av alle andre rundt seg. Har du noen linker som bekrefter det (og nå spør jeg av ren interesse, ikke for å være kranglete)?
Not at all. Jeg har heller ikke klare formeninger om at hun var helt uskyldig, men: (1) Hun er et barn (ja, man er et barn frem til man fyller 18), og (2) De har ingen soleklare motiver for å utføre hard core smugling. En solreise er IKKE et motiv, det tyder på at de absolutt ikke har vært klar over omfanget av hva de var med på. Strenge fengselstraffer og å ta konsekvenser av hva man har gjort og whatnot synes jeg bør forbeholdes mennesker som er kriminelle med vitende og vilje.
|