Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvit saus fra pose?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-07, 13:14   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvit saus fra pose?

Jeg er overhodet ikke interessert i matlaging. Jeg liker det ikke.

Heldigvis liker mannen min å lage mat, så det er han som er handle mat- og kjøkkensjef hos oss.

Han lager hvit saus fra bunnen av.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-07, 14:12   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvit saus fra pose kan vel sidestilles med ferdig oppskjærte pølser, pølser uten skinn og ferdig kokte poteter. Jeg slutter aldri å undre meg over hvilke "lettvindte" matvarer som kommer i butikkene. Er folk VIRKELIG så kunnskapsløse og late? Forresten har det vel ikke med lathet å gjøre for det er jo like enkelt å lage det selv.

Ja til mer heimkunnskap i skolen!

Jeg lager forresten nyyydelig hvit saus uten hvetemel, for å være litt sunnere. Den blir like tykk og snaddergod.

Gammel 04-02-07, 22:32   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvit saus fra pose kan vel sidestilles med ferdig oppskjærte pølser, pølser uten skinn og ferdig kokte poteter. Jeg slutter aldri å undre meg over hvilke "lettvindte" matvarer som kommer i butikkene. Er folk VIRKELIG så kunnskapsløse og late? Forresten har det vel ikke med lathet å gjøre for det er jo like enkelt å lage det selv.

Jeg lager forresten nyyydelig hvit saus uten hvetemel, for å være litt sunnere. Den blir like tykk og snaddergod.

Hvordan?

Gammel 04-02-07, 23:10   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvordan?

Den er ganske fet, men så er jeg mer redd for karber enn for fett da:

Kok opp en karting kremfløte (eller h-melk). Ha i en pakke kremost, gjerne med smak, og la den smelte inn. Ha i en god del revet eller skivet hvitost og la det smelte. Er sausen for tynn, tilsett mer revet ost. Ha i hvit pepper, muskat og salt etter smak. Sausen blir god og veldig fyldig. Egentlig ikke ostesmak heller, selv om den er basert på ost. Den passer like godt som bechamelsaus som til fiskeboller og fiskepudding.

Jeg har forresten brukt den som base til en nyydelig torskegryte. Da laget jeg sausen som over og hadde i minigulrøtter, erter og kålrot i staver, og rå torsk i biter. Lot sausen koke til torsken var ferdig og grønnsakene møre. Fantastisk godt, jeg får vann i munnen bare jeg tenker på den.

Gammel 04-02-07, 23:16   #5
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den er ganske fet, men så er jeg mer redd for karber enn for fett da:

Kok opp en karting kremfløte (eller h-melk). Ha i en pakke kremost, gjerne med smak, og la den smelte inn. Ha i en god del revet eller skivet hvitost og la det smelte. Er sausen for tynn, tilsett mer revet ost. Ha i hvit pepper, muskat og salt etter smak. Sausen blir god og veldig fyldig. Egentlig ikke ostesmak heller, selv om den er basert på ost. Den passer like godt som bechamelsaus som til fiskeboller og fiskepudding.

Jeg har forresten brukt den som base til en nyydelig torskegryte. Da laget jeg sausen som over og hadde i minigulrøtter, erter og kålrot i staver, og rå torsk i biter. Lot sausen koke til torsken var ferdig og grønnsakene møre. Fantastisk godt, jeg får vann i munnen bare jeg tenker på den.

Hørtes litt ut som min ene pastasaus.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 10:50   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Pølser uten skinn kan da ikke sammenlignes her. Jeg syns at pølser i tarm er ekkelt, mens pølser uten skinn er greit.

Forresten er ferdig kokte poteter slettes ikke dumt det heller, bare synd det er så dyrt. Ikke latskap, bare tidsnød og "sju sultne skrikerunger" (føles i hvertfall sånn).

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 21:01   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Inspirert av denne tråden har jeg laget fiskeboller i lysebrun saus - det lysebrune kommer fra balsamicoeddik og litt buljong.

Gammel 06-02-07, 19:04   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Pølser uten skinn kan da ikke sammenlignes her. Jeg syns at pølser i tarm er ekkelt, mens pølser uten skinn er greit.

Forresten er ferdig kokte poteter slettes ikke dumt det heller, bare synd det er så dyrt. Ikke latskap, bare tidsnød og "sju sultne skrikerunger" (føles i hvertfall sånn).

Jeg har nå lært at man tar bort mesteparten av næringen i skallet dersom man koker poteter uten skall.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 13:23   #9
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg har nå lært at man tar bort mesteparten av næringen i skallet dersom man koker poteter uten skall.

Akkurat det tar jeg med en klype salt. Uansett så skreller vi alltid potetene før koking hjemme, så bruk av ferdigskrelte poteter er ikke så forskjellig for vår del.

Gammel 07-02-07, 13:36   #10
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt utrolig at noen lager hvit saus fra pose. Jeg vedder en tusenlapp på at det ikke er raskere enn å lage den fra bunn av. Med mindre man skal til mølleren for å lage eget mel eller må ut i fjøset for å melke kua først, that is.

Jeg er jo en innbitt motstander av posemat generelt, men dette tar kaka. Jeg kan til en viss grad like enkelte ferdigprodukter, halvfabrikata, osv. Men da må jeg kunne SPARE tid, ellers er jo vitsen borte. Røre ut pulveret (hvilken syk jævel har lært oss at mat skal pulveriseres for så å vannes ut igjen og bli til saus?!) tar like lang tid som å smelte sammen smør og røre inn mel.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 19:22   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg tar alltid av skinnet, har bare sett på det som latskap at man heller kjøper uten skinn enn å skrelle av skinnet selv, hehe.

Gammel 06-02-07, 19:28   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Iset, mener du at den sausen der er sunnere eller mindre "fetende" enn en vanlig hvit saus på grunn av at det er et par skjeer med hvetemel i den?

Sausen høres god ut den altså, men med så masse fløte og ost ser ikke jeg på den som en hverdagssaus jeg ville servert så altfor ofte...

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 19:30   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men Iset, mener du at den sausen der er sunnere eller mindre "fetende" enn en vanlig hvit saus på grunn av at det er et par skjeer med hvetemel i den?

Sausen høres god ut den altså, men med så masse fløte og ost ser ikke jeg på den som en hverdagssaus jeg ville servert så altfor ofte...

Ja jeg mener den er mye sunnere, men så er jeg jo lavkarbofreak som de fleste vet.

Gammel 04-02-07, 14:39   #14
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Mamma har lært meg å lage hvitsaus - i tenårene i gang
Jeg lager med mel, smør og melk.

Men etter at Grete (Les Roede) kom inn i livet mitt så tar jeg
2 ss mel
4 dl ekstra lett melk
i et syltetøyglass med lokk og rister som F**n

Heller det oppi en gryte og koker opp og koker videre bort melsmaken. Funker fint som F, ingen klumper! :kidoki:

Gammel 07-02-07, 15:06   #15
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Min konklusjon etter aa ha lest denne og flere andre traader her inne, er at medlemmene paa dette forumet (i alle fall de som svarer i denne traaden) over hodet ikke er representative for "folk flest".

Det er MANGE som ikke kan lage saus fra bunnen av, det er MANGE som ikke gidder aa gjöre dette hvis det finnes en lettere lösning (les: ferdigsaus). Toro og tilsvarende produsenter (jeg har faktisk jobbet for en av dem en gang i tiden) hadde aldri hatt et produkt paa markedet dersom det ikke var behov for det. Handelen hadde ogsaa raskt fjernet produktet fra hyllene om det ikke lönte seg aa ha det der (les: at folk kjöpte det).

Det er veldig flott at mange av dere heller lager mat fra bunnen av, men jeg ville bare si at dere nok ikke er gjennomsnittlige.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 15:32   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Min konklusjon etter aa ha lest denne og flere andre traader her inne, er at medlemmene paa dette forumet (i alle fall de som svarer i denne traaden) over hodet ikke er representative for "folk flest".

Det er MANGE som ikke kan lage saus fra bunnen av, det er MANGE som ikke gidder aa gjöre dette hvis det finnes en lettere lösning (les: ferdigsaus). Toro og tilsvarende produsenter (jeg har faktisk jobbet for en av dem en gang i tiden) hadde aldri hatt et produkt paa markedet dersom det ikke var behov for det. Handelen hadde ogsaa raskt fjernet produktet fra hyllene om det ikke lönte seg aa ha det der (les: at folk kjöpte det).

Det er veldig flott at mange av dere heller lager mat fra bunnen av, men jeg ville bare si at dere nok ikke er gjennomsnittlige.

Desverre. Folk flest tenker nok ikke over hva de stapper i seg, derav alle folkesykdommene som øker og øker i fleng.

Gammel 07-02-07, 15:43   #17
Marian
29 år

Marian sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Desverre. Folk flest tenker nok ikke over hva de stapper i seg, derav alle folkesykdommene som øker og øker i fleng.

Folk flest burde mosjonere mer også :mantra:

Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 15:56   #18
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Sant nok, derfor tror jeg folk flest har godt av en liten wake-up call. De fleste sier nemlig at de bruker poser fordi det tar kortere tid og er mer lettvint. De færreste vet hvor mye tid det tar å lage det fra bunn av.

Jeg kan ikke se at det skader noen å fortelle at det gjerne tar akkurat like kort/lang tid å lage maten fra bunnen av.

Svigermoren min er glad i disse TORO gryterettene, spesielt en med spaghetti i. Disse tar 20 minutter å lage, står det på pakningen. Etter å ha tenkt over hvor lang tid det tar å åpne en boks med tomater, en med bønner, litt mais og litt krydder, steke kjøttdeigen (det må man jo likevel) og ha pasta oppi så bruker hun ikke TORO mer. Men hun visste altså ikke bedre. De allerfleste tror jo gjerne at hjemmelaget er bedre, men tror det er så mye pes.

Hvis noen lager TORO fordi de synes smaken er så utrolig mye bedre enn alt annet, så er det jo en grei begrunnelse.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 16:18   #19
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Sant nok, derfor tror jeg folk flest har godt av en liten wake-up call. De fleste sier nemlig at de bruker poser fordi det tar kortere tid og er mer lettvint. De færreste vet hvor mye tid det tar å lage det fra bunn av.

Jeg kan ikke se at det skader noen å fortelle at det gjerne tar akkurat like kort/lang tid å lage maten fra bunnen av.

Svigermoren min er glad i disse TORO gryterettene, spesielt en med spaghetti i. Disse tar 20 minutter å lage, står det på pakningen. Etter å ha tenkt over hvor lang tid det tar å åpne en boks med tomater, en med bønner, litt mais og litt krydder, steke kjøttdeigen (det må man jo likevel) og ha pasta oppi så bruker hun ikke TORO mer. Men hun visste altså ikke bedre. De allerfleste tror jo gjerne at hjemmelaget er bedre, men tror det er så mye pes.

Hvis noen lager TORO fordi de synes smaken er så utrolig mye bedre enn alt annet, så er det jo en grei begrunnelse.

Men for å være alvorlig (noe jeg ikke helt var i sted, nei) så er det ikke BARE et spørsmål om tid. Det er også en "terskel" å komme over før man kan lage gryteretter, sauser, lasagne osv fra bunnen. Og terskelen er nært knyttet til råvareutvalget man har i skapet.

Hvis man skal lage f.eks. kjøttkaker fra bunnen av, så er det greit å ha krydder, f.eks. muskat (syns jeg er godt). Hvis man lager mat med muskat i jevnlig, så er det ikke noe problem å ha muskat i skapet. Men den dagen du står der og skal lage kjøttkaker og innser at du ikke har halvparten av ingrediensene, da er det en terskel. Enten kan du gå ut og kjøpe en mengde råvarer som du ikke kommer til å bruke igjen før de har gått ut på dato, eller så kan du kjøpe ferdige kjøttkaker.

Samme gjelder både sauser og gryteretter. Uten krydder, eller uten den boksen med hermetiske tomater, så blir det ikke noe godt. Men bruker man pose holder det å kjøpe posen, kjøttdeig, og vips så har man et måltid som smaker godt (for de fleste).

Så for de av oss som ikke lager så veldig mye mat fra bunnen, så mangler det ganske mye i kjøkkenskapene til å lage en god gryterett bare basert på kjøttdeig. Og det samme gjelder det å lage sauser. Et lite dryss av ditt og en klype av datt er helt greit når skapet er fullt av ingredienser.

Gammel 07-02-07, 21:26   #20
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man skal lage f.eks. kjøttkaker fra bunnen av, så er det greit å ha krydder, f.eks. muskat (syns jeg er godt). Hvis man lager mat med muskat i jevnlig, så er det ikke noe problem å ha muskat i skapet. Men den dagen du står der og skal lage kjøttkaker og innser at du ikke har halvparten av ingrediensene, da er det en terskel. Enten kan du gå ut og kjøpe en mengde råvarer som du ikke kommer til å bruke igjen før de har gått ut på dato, eller så kan du kjøpe ferdige kjøttkaker.

Pleier folk flest å kjøpe ferdige kjøttkaker?

Jeg innrømmer forresten at jeg blir småsjokkert av at man kjøper ferdig (?) lasagne og at det å lage den selv liksom er noe flott (for enkelte).

Jeg trodde jeg var en av dem som brukte mye pose- og ferdigmat, men innser nå at jeg faktisk lager mye mat fra bunnen av uten å tenke over at det er det jeg gjør (jeg har alltid trodd at når noen sier de lager lasagne fra bunnen av så lager de platene selv )

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.